Tom Waits - Bad As Me (2011)

Label: ANTI-

1. Chicago (2:15)
  2. Raised Right Men (3:24)
  3. Talking at the Same Time (4:14)
  4. Get Lost (2:42)
  5. Face to the Highway (3:43)
  6. Pay Me (3:14)
  7. Back in the Crowd (2:49)
  8. Bad as Me (3:10)
  9. Kiss Me (3:41)
  10. Satisfied (4:05)
  11. Last Leaf (2:56)

met Keith Richards

12. Hell Broke Luce (3:57)
  13. New Year’s Eve (4:32)
  14. She Stole the Blush * (2:50)
  15. Tell Me * (3:42)
  16. After You Die * (2:47)
avatar van Lexcoaster
Een echt luister album, wat bij mij wellicht nog even moet groeien. Hell Broke Luce, Bad as Me en Get Lost zijn fantastisch, en het slotnummer is prachtig. Verder zijn er ook een paar hele vreemde nummers op de plaat te vinden, de vergelijking met Captain Beefheart vind ik bij sommige nummers niet vreemd.

yorgos.dalman
Een scheve slag beter dan Alice & Blood money en toch net niet superieur zoals Bone machine, Mule variations of de klassieker Rain dogs.

De discussie over het al dan niet kunnen bestaan van een 'gemiddelde Tom Waits-album' blijft dus doorloeien ondanks de vele protesten.

De drie bonustracks op de 'special edition' sluiten naadloos aan bij de rest en zijn het aanschaffen dus meer dan waard.

Voornaamste reden van euforie: de oude Waits klinkt nog net zo vitaal, rauw en dynamisch als pak 'em beet 10 of 20 jaar terug.

Mensen, ik heb hier zin in. Tot over 7 jaar maar weer.

avatar van muziekobsessie
euhhhhhhhh, vind alice en blood money zijn 2 beste platen! Heb je die liveversie wel is gehoord van All the world is green? Mule variation vind ik juist niet zo sterk.

Euhhhhhhh terug,
alleen maar goed dat er zoveel verschillende meningen en smaken zijn! Zeker wat betreft Sir Waits. Houdt de discussie alleen maar gaande.

Wie volgt?

Berichten over de integrale uitvoering van Rain Dogs in Eindhoven verplaatst naar Tom Waits
En nog wat off topic berichten verwijderd.

haveman
Ik krijg toch een beetje de indruk dat Waits op MuMe iemand is geworden waarop je wel hoog moèt stemmen. Het hoge gemiddelde lijkt mij ook niet echt te passen bij het aantal behoorlijk lauwe reacties dat ik lees. En er dan toch maar 4 sterren aanplakken.

Het album begint goed met Chicago, Raised Right Man en Talking At The Same Time. Daarna wordt het al een pak minder met Get Lost, Face To The Highway, Back In The Crowd en Pay Me. Bovendien zijn dit herhalingen van wat Waits al eerder heeft gedaan, maar dan veel minder.

Bij de Titeltrack veer ik weer op, om daarna weer in te kakken tot Hell Broke Luce.

Geen mooie ballades als Alice of Georgia Lee, te weinig leuke rariteiten en veel herhaling van eerder materiaal(maar dan minder goed).

Gewoon een erg matig Waits plaatje met een gemiddelde dat er niet bij past. Jammer....

Edit:

Met het beste materiaal van Orphans, Real Gone en deze hier had ie tussen 2004 en 2012 3/4 topalbums af kunnen leveren. Jammer dat ie dat niet zo heeft aangepakt.

haveman schreef:

Geen mooie ballades als Alice of Georgia Lee.

Last Leaf vind ik wel een typische Waits-ballade.

avatar van Deren Bliksem
Pff, wat is Hell Broke Luce fantastisch. Flea die lekker op zijn bas staat te spacen. Ongelooflijk mooi nummer.

Kiss Me vind ik daarentegen wel een érg zwak nummer, voor Waits-begrippen. Sowieso vind ik het album tot nu toe ietwat tegenvallend. Slecht wordt het (uiteraard, want het is Tom Waits) nooi, maar ik mis nog wel wat.

avatar van Kronos
Na de aanvankelijk lichte teleurstelling ben ik toch wel vrij snel verknocht geraakt aan dit album. Er staan alleen maar goeie nummers op en ook nog een paar uitschieters.

avatar van Stalin
Voor een ieder die wil weten hoe het ooit begon met Meneer Waits, nu is er een mooie kans.

Het onderstaande optreden is namelijk online te beluisteren:
tom waits’ kcrw “snap” sessions, santa monica, 11.10.73

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Deren Bliksem schreef:

Absoluut; Hell Broke Luce was ook het eerste nummer wat mij gelijk te pakken had en niet meer los liet. De sinistere klank van de hele plaat bevalt mij tot nu toe prima. Ik vraag me af hoe ik deze artiest zo lang heb kunnen missen

4.0* nu

Maartenn schreef:
Ik vraag me af hoe ik deze artiest zo lang heb kunnen missen

Te lang al je tijd, energie en zuurverdiende doekoe gestoken in het immer uitdijende oeuvre van valse profeet Zappa is een niet te onderschatten reden voor dit alles

Maartenn schreef:
Ik vraag me af hoe ik deze artiest zo lang heb kunnen missen
4.0* nu

Ok, dus je begint nu aan Tom Waits? Oh heerlijk zeg, enjoy!

Stalin schreef:

Zappa produceerde toch Beefheart's Trout Mask Replica, een album dat van grote invloed was op Sir Waits en zijn muziek (vanaf Swordfishtrombones) dus hoezo 'vals'? Nou? Zeg mij! Spreek!

Stalin schreef:

Wellicht dien ik er voor de vorm even bij te vermelden dat stadsverrader Maartenn en ik ouwe bekenden van elkander zijn en een behoorlijk Zappa-gerelateerde fundering voor ons kameraadschap hebben.

Zelf ben ik al zo'n 15 jaar groot liefhebber van De Snor (door sommigen in onze vriendenkring ook wel liefkozend De Valse Profeet genoemd, vandaar...) en Maartenn komt pas de laatste jaren om de hoek kijken, maar heeft de schade zeer behoorlijk ingelopen mag ik hier wel eerlijk stellen.

Wat betreft Trout Mask Replica: bij ons in de vriendenkring is het enige tijd traditie geweest om dit album op elke verjaardag aan de jarige cadeau te doen en om hem/haar te verplichten ook een aantal nummers gedurende de avond ten gehore te brengen over de speakers.
Kan me nog een aantal zeer legendarische gezichtskrampingen en bijbehorende vol onbegrip opgebouwde replieken voor de geest halen die de meeste genodigden van het feest na het horen van De Kapitein zoal nodig vonden om te bezigen.

Rest mij nog te vermelden dat ik mede-verantwoordelijk ben voor Maartenn's interesse in Tom Waits, aangezien hij Bad As Me van mede MuMe-kameradski Sibren, nog wat vriendjes en mij op vinyl heeft mogen ontvangen voor zijn verjaardag jongstleden, dus ere wie ere toekomt

Stalin schreef:
.....Last but not least: naast De Kapitein had ook Harry Partch een niet te miskennen invloed op dhr. Waits.

En ook weer op de Captain.....

@ Stalin,

zeer bedankt voor je uitvoerige & persoonlijke info - altijd gezellig wanneer mensen elkaar op en buiten MuMe kennen, zeker wanneer ze ook nog eens te pas en te onpas onschuldige verjaardagen opleuken met een gedwongen overdosis Trout Mask Replica.

Ik zie jullie al en masse tijdens de obligate stoelendans: Eeeehhhlla Guruuuhh!

@ Stalin

Ik zie jullie al en masse tijdens de obligate stoelendans: Eeeehhhlla Guruuuhh!

Het was altijd meer het volgende stuk:

Fast and bulbous !
That's right The Mascara Snake, fast and bulbous.
Bulbous also tapered.
Yeah, but you got to wait till i say: ''also a tinned teardrop.''
Oh christ !
Fast and bulbous.
That's right The Mascara Snake, fast and bulbous. Also a tinned teardrop.
Bulbous also tapered.
That's right.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Deren Bliksem schreef:

Ok, dus je begint nu aan Tom Waits? Oh heerlijk zeg, enjoy!

Niet helemaal waar, ik had al een tijdje Closing Time in huis staat. Zijn "Captain Beefhart" periode was mij echter nog wel onbekend, tot ik, zoals Stalin hieronder schrijft, Bad As Me voor mijn verjaardag kreeg

Ik moet wel zeggen dat ik de ingetogen nummers (Kiss Me, Last Leaf, New Year's Eve) dit keer echt de mindere nummers vind, zowel qua tekst als melodie. Ze zijn een beetje 'gewoontjes' en op de automatische piloot voortkabbelend lijkt het, terwijl hij hier op andere albums (bijv. Orphans, Alice, Mule Variations) toch echt pareltjes van wist te maken.

Slecht wordt het uiteraard nooit en bij de overige nummers ronkt Waits weer op volle toeren, dus mijn 4* staan nog steeds als een huis. Maar er had misschien nèt iets meer ingezeten.

@ Maartenn,

dan wordt maar gauw nog een paar keer jarig zodat je van je kameraden met gevulde spoed Rain dogs, Swordfishtrombones, Bone machine, Real gone en The Black rider in je schoen krijgt.... (gelieve ook in deze volgorde...)

Je zult niet weten wat je overkomt...

@ Maartenn,

Je zult niet weten wat je overkomt...

En Mule Variations niet te vergeten.....

yorgos.dalman
Mule variations... Ja, stom natuurlijk, in al mijn enthousiasme vergeten, het beste eh.... paard van de stal...

avatar van Stalin
Bone Machine en Mule Variations staan bij mij toch wel zeer hoog aangeslagen, dus wellicht kan stadsverrader Maartenn de kerstman dit jaar nog even lief aankijken...

avatar van AOVV
“Tom Waits, one of America’s greatest living songwriters”.

Die zin staat op de hoes van ‘Bad As Me’, de nieuwste van Waits. Een zin waarmee ik helemaal akkoord ga. Wat mij betreft, moet hij enkel Bob Dylan laten voorgaan. Als ik dan verder kijk naar de hoes, zie ik het gezicht van Tom Waits, verwrongen in een maniakale grijns. De hoes is donker, maar toch ook fel; een mooi compromis.

Tom Waits vind ik in ieder geval één van de meest constante artiesten ooit. Ik ken van hem geen enkel zwak werk, en dat is ‘Bad As Me’ ook niet geworden, verre van zelfs. Er is hier al meer dan eens geopperd dat ‘Bad As Me’ een mooie synthese is van het werk van Waits tot nu toe, de ideale instapper voor mensen die niet bekend zijn met Waits. Dat beaam ik ook voor een deel, maar toch is de beste man er wederom in geslaagd om ook deze plaat weer genoeg eigenheid mee te geven. Zijn vrouw Kathleen Brennan en de talloze vrienden die meespelen op deze plaat, zitten daar zeker voor iets tussen.

De bekendste naam die hierop meespeelt, is uiteraard Keith Richards. Waits en Richards zijn al jaren vrienden, en qua looks passen ze ook bij elkaar; ze zien er allebei angstaanjagend uit. Verder vinden we ook de ontzettend begaafde gitarist Marc Ribot terug (ook bekend van werk van o.a. John Zorn), Flea (bassist van Red Hot Chili Peppers, natuurlijk), Les Claypool van Primus (die dit jaar ook een nieuwe plaat uitbrachten) en David Hidalgo van Los Lobos. Ook Waits’ zoon Casey speelt mee op dit album; hij is drummer.

Genoeg mensen voorgesteld, dunkt mij; op naar de muziek. Die is als vanouds erg goed, gevarieerd en soms geweldig gek. De up-tempotracks ‘Chicago’ en ‘Get Lost’ zijn onweerstaanbaar lekker, Clint Maedgen (op sax) en Ben Jaffe (trombone) zorgen voor een geweldige groove, waarvan je als vanzelf begint te swingen. ‘Chicago’ is momenteel zelfs mijn favoriete track op dit album.

Rustigere nummers zijn er ook volop aanwezig. ‘Face to the Highway’ bijvoorbeeld; mooie tekst (erg simpel, maar doeltreffende beelden worden geschetst), en spaarzame instrumentatie. Of ‘Pay Me’ (met de geweldige zin “the only way down from the gallows is to swing”), opgesmukt met accordeon en viool, wat het geheel een theatrale toets geeft. ‘Last Leaf’ is ook zo’n trage, met Waits en Richards die samen zingen; dat geeft wel wat. “I’ve been here since Eisenhower; and I’ve outlived even he”, weet Waits te vertellen. Een aandoenlijk nummer over het afscheid dat hij al van zoveel mensen heeft moeten nemen, maar dat hem nog steeds niet te beurt is gevallen.

Het titelnummer klinkt dan weer totaal geschift, met een schreeuwerige Waits, die de jij-persoon dezelfde afstotelijke eigenschappen toedicht als de ik-persoon. Net als het schitterende ‘Hell Broke Luce’, dat erg vol klinkt, en Waits slaat zelfs even aan het beatboxen. ‘Satisfied’ is gebaseerd op ‘(I Can’t Get No) Satisfaction’ van The Rolling Stones, en Waits spreekt Mick en Keith aan met “Mr. Jagger and Mr. Richards”, gevolgd door ‘I will scratch where I’ve been itching”. Een rare, onnavolgbare snuiter zal Tom Waits toch altijd blijven.

Een erg gevarieerd plaat dus. De blues is aanwezig, alsmede een flinke scheut jazz. Ook heeft Waits aandacht voor folklore (getuige het ‘Auld Lang Syne’ dat voorbijkomt in afsluiter ‘New Year’s Eve’). Maar vooral is Waits zijn eigenzinnige zelf, en daarmee gooit hij bij mij wederom hoge ogen. Hij is nog altijd een stemkameleon, en al zeggen veel mensen dat de man niet kan zingen, bij mij gaat het erom dat ik geraakt word, en dat is bij Waits wel degelijk het geval.

Omdat hij, zoals mijn openingscitaat bevestigt, één van de beste nog levende songwriters uit Amerika is, hieronder nog enkele memorabele tekstflarden:

“The door was open, I was seething;
You mother burst in, it was freezing;
She said: it looks like it’s trying to rain” (‘New Year’s Eve’)

“The seeds are planted here;
But they won’t grow;
We won’t have to say goodbye;
If we all go;
Maybe things will be better in Chicago” (‘Chicago’)

“If you’ve found someone new;
Put me back in the crowd;
Put the sun behind the clouds” (‘Back in the Crowd’)

“What the hell was it that the president said?;
Give them all a beautiful parade instead” (‘Hell Broke Luce’)

Maar eigenlijk is heel de tekst van ‘Hell Broke Luce’ geweldig. Een oorlogsverklaring aan de oorlog. Mooie, rechtoe-rechtane beschrijvingen van de gevolgen van zo’n oorlog, wat het allemaal met zich meebrengt.

Tom Waits heeft met ‘Bad As Me’ op zijn 61ste (op het moment van release, eerder deze maand werd hij 62) een zoveelste parel aan zijn oeuvre toegevoegd. Een gemiddeld Waits-album? Ik vind het een belediging voor zo’n plaat om termen als “gemiddeld” te gaan gebruiken. Daarmee doe je de plaat absoluut te kort.

4,5 sterren

avatar van Cor
Cor
Mooie review hier boven. En erg raak ook. Waits is natuurlijk een gigant, die nog steeds niet alleen relevant is, maar ook nog eens bovengemiddeld mooi werk aflevert. Ook deze plaat - een staalkaart van 's mans mogelijkheden - is weer helemaal raak. Gekte, prachtige ballads en dat in veel verschillende muzikale stijlen. Het blijft een muzikale held.

yorgos.dalman
Toch lijkt het me sterk dat iemand dit zijn favoriete Tom Waits album maakt. Het is goed, daar niet van, maar echt een volstrekt eigen gezicht zoals Mule variations, Bone machine, Real gone of Rain dogs heeft ie dan toch net weer niet.

yorgos.dalman schreef:

Ben ik het wel mee eens, Tom Waits heeft nog nooit een middelmatige plaat gemaakt en zal dat denk ik ook nooit doen, maar het is wel een middelmatige Tom Waits plaat uiteindelijk....

avatar van Kronos
Dat vond ik eerst ook maar uiteindelijk valt dat goed mee. Pluspunten van dit album zijn de zeer goede productie, een wat andere en zeer geslaagde instrumentatie en Waits die beter bij stem lijkt dan ooit tevoren.

yorgos.dalman
Klopt allemaal, maar toch heb je pas een meesterwerk als het totaal meer is dan de som der (geslaagde) delen. Wat hier het geval is.

Niettemin (of: desondanks. Of zelfs: hoe dan ook) moet de uiteindelijk toon van een berichtje, om het even welk of van wie-dan-ook, over dit album positief zijn - zoveel is me wel duidelijk...