Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

Label: Excelsior

1. Oostende (6:04)
  2. Kom Terug (3:50)
  3. De Grote Zon (3:15)
  4. Heel Goed Nieuws (3:37)
  5. Club Insomnia (6:29)
  6. Ronnie Knipt Zijn Haar (2:28)
  7. Begin Oktober (3:18)
  8. We Vieren het Toch (5:40)
  9. Jij Wint (4:42)
  10. Koning Alcohol (4:09)
  11. Overvecht (2:44)
  12. Tot Ziens, Justine Keller (4:28)
avatar van Bardt1980
Malle schreef:

Aangezien ik amper luister naar nederlandstalige muziek ,kan ik daar geen voorbeelden van geven

Dus je enigste referentiekader is Blöf, en die vind je ook al slecht? Dan was dit album al sowieso voor jou een verloren zaak geweest. Maar toch fijn dat je het geprobeerd hebt

Voor wie het zich nog afvroeg, gisteren bij DWDD legde hij uit dat Justine Keller is voor de liefde wat moeder natuur is voor de natuur. Daarbij zei hij dat als je voor het eerst verliefd wordt je eigenlijk verliefd bent op de liefde, op Justine Keller dus. De achternaam komt van een actrice waar Erik de Jong vroeger verliefd op was als 13 jarige. Justine zal hij wel een mooie voornaam gevonden hebben.

ThereThere
lion69 schreef:

' Kom terug' is vanaf de eerste keer luisteren een van mijn favorieten. Jaren tachtig nederpop, wat doet denken aan Kadanz.

Verdomd, inderdaad de jaren 80 sound van Kadanz, of een Splitsing.
Mooi nummer!

avatar van meneer
Heerlijk album ! Fijne en, voor mijn leeftijd, zeer herkenbare teksten. Muziek is zeer goed uitgewerkt, helder en - na vele keren luisteren - nog steeds nieuwe dingetjes vinden.

Ben eerlijk, soms heb ik weleens het gevoel dat Ernie van Sesamstraat met veel gevoel aan het zingen is. Mag ik geen minpunt noemen want daar kan Erik ook niks aan doen..

Blof ? Ik kom uit Zeeland, dicht bij de bron, vind Blof op z'n tijd best goed, maar dit kan je er niet mee vergelijken.

avatar van Tegid.mzk
meneer schreef:

Grappig dat je Ernie erin hoort. Ik heb dat totaal niet. Alleen heb ik bij Spinvis weleens dat ik heel erg aan Tommie van Sesamstraat moet denken.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Spinvisfan en naar Eriks stem kan ik heel goed luisteren.:)

avatar van Bilnaad
ThereThere schreef:

Verdomd, inderdaad de jaren 80 sound van Kadanz, of een Splitsing.
Mooi nummer!

In het boek op de laatste pagina staat het volgende:
"'kom terug' verscheen eerder onder de titel 'Beautiful' (tekst: Evert-Jan van den Brink/Spinvis, muziek: Spinvis) op J.D. Traven - 'Falling Ever so Softly' (eigen beheer, 1995)"

Ik heb de muziek proberen op te zoeken, maar kon het op geen enkele manier vinden, helaas. Ik weet wel dat J.D. Traven het pseudoniem is waaronder Erik de Jong in de jaren '90 optrad. Schijnbaar heeft hij toen ook al muziek opgenomen en verzameld op Falling Ever so Softly. Nouja, in iedergeval, ik ben erg benieuwd naar deze opnamen en hoeverre dit ook al op Spinvis lijkt want Hi Jinx en Judy Nylon(twee bandjes waarin Erik in de jaren '80 speelde) lijken er helemaal niet op. Als iemand mij aan de muziek kan helpen zou ik er erg blij mee zijn.

Daarnaast ben ik ontzettend blij met dit derde album van Spinvis!

Bardt1980 schreef:

pesies en borsato natuurlijk, dat schalt hier dagelijks uit de spiekers, ohja, en di-rect, maar das engels, naja, hoe cares, rob de nijs btw, da zijn pas teksten

avatar van muismat
Hallelujah, roept mijn hart, bij het zien van een nieuw album van Spinvis

1988
Een ijzersterk album van Spinvis,een band die altijd de tijd neemt om een plaat uit te brengen.
En leveren ze ook geweldig werk af met goeie teksten en fantastisch muzikale begeleiding.

het is geen NL 'Handjes in de lucht' muziek en dat waardeer ik zeer,het is niet 'Schouder aan Schouder' het is gewoon muziek die de luisteraar serieus neemt en geeft wat je wilt.

avatar van Chameleon Day
Ik dacht wel uitgekeken te zijn op de formule 'Spinvis', maar kon in de FRS - na namens de goedheiligman wat dvd's in de aanbieding voor de kids te hebben gekocht - de verleiding niet weerstaan ook dit album mee te grissen. En De Jong weet me weer te raken met zijn teksten, fluisterstem en zijn vaak klein gehouden liedjes.

drink op degenen die wel wisten hoe,
op geluk en succes,
het is ze allemaal gegund,
drink op de vrienden die langzaam verdwaalden,
het kustlicht te ver en de toverspreuk kwijt,
dan wordt het stil,
maar er is nog wat tijd

avatar van De Daniël

En vergeet ook vooral de recensie in de FRET niet! (reclame voor jezelf maken is immers nooit verkeerd)

[url=http://issuu.com/fretmagazine/docs/fretmagazine18.6[/url]

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik gisteren dit album besproken, beluister het hier.

avatar van Dikkop
Nummers van Spinvis zijn bij mij vaak recht in de roos of kilometers naast.
Oostende, Kom Terug en Koning Alcohol vind ik bv echt geweldig, terwijl ik Club Insomnia echt niet kan horen. Beetje vreemd.

avatar van Kaaasgaaf
Vreemd, de link was verwijderd. Maar je vindt mijn bespreking hier.

blaauw
de mooiste cd ooit is dan toch gemaakt, en hij komt uit nederland!
en dat is heel goed nieuws!

avatar van Bardt1980
blaauw schreef:
de mooiste cd ooit is dan toch gemaakt, en hij komt uit nederland!
en dat is heel goed nieuws!

Zo meteen op 1 in je top 10
Maar vindt je deze echt beter dan het debut?

avatar van WJW
WJW
Ik denk, als ik later terugdenk aan het najaar van 2011, dit album dient als de soundtrack van mijn herinneringen.

avatar van DirkM
Geweldig nieuw album van Spinvis zeg! Hoewel erg Spinvis vind ik het toch ook een beetje moedig om zo'n 'gewoon' popalbum te maken. Ja, de teksten zijn als vanouds en de instrumentaties ook, maar op Tot Ziens, Justine Keller staat de melodie meer centraal en experimenten met de vorm krijgen minder plaats. Of is het zo dat we al zo aan de 'Spinvis-vorm' gewend zijn dat het niet meer opvalt?

Ik geloof dat iemand hier eerder zei dat de alcohol er vanaf druipt. Een mooie omschrijving vond ik dat. Toch is het geen ruwe weerbarstige plaat geworden, eerder een lieve. Spinvis omschrijft dat zelf het best in Begin Oktober: 'Het cynisme verdween, ik word stil, ik word milder.'

blaauw
[quote="Tot slot nog een opmerking over Club Insomnia: hoewel ik het een prima nummer vind (heerlijk, die flapperende bas!), wordt de zin 'oogcontact van het eenzaamste soort' wat mij betreft een beetje overvraagd. Misschien een rare gedachte, maar als dat oogcontact echt van het eenzaamste soort is, waarom komt het dan zes keer voor in hetzelfde liedje? Ik stoor me daar dan aan, maar dat ligt waarschijnlijk aan een kronkel in mijn brein. Maar wat kan mij het schelen? Spinvis heeft het weer geflikt om een prachtige plaat te maken, ik verhoog de score meteen maar naar 4,5*. [/quote]

Ja dat ligt volledig aan die kronkel in jouw brein volgens mij.
Als je je bijvoorbeeld vaak masturbeert om 't maar netjes te zeggen, blijft 't sex van het eenzaamste soort
dus hup naar de 5

avatar van Chameleon Day
DirkM schreef:

Misschien om de oppervlakkigheid en leegheid te benadrukken van de contacten die de mensen in Club Insomnia met elkaar hebben? Rusteloos op zoek naar iets, maar niet goed weten wat. Een kortstondige kick of rush. Maar het is allemaal niet "echt", niet "van waarde". Anders dan 'Justine', de "echte" liefde, het "echte licht". Waar is ze?

ja dat ook,
iniedergeval wordt het niet minder eenzaam als 't vaker voorkomt,
nog een vergelijking, als de meerderheid van een land erg arm is, dan kan die meerderheid nog steeds de bevolking van het armste soort worden genoemd.
Semantisch is er niks verkeerd aan, dus dit kritiekpuntje van Dirkm moet ie volgens mij inslikken. Voor de rest heeft hij natuurlijk een uitstekende smaak!

avatar van DirkM
blaauw schreef:
ja dat ook,
iniedergeval wordt het niet minder eenzaam als 't vaker voorkomt,

Jullie hebben me overtuigd, Chameleon en blaauw . Vanaf nu zal ik eraan proberen te wennen dat het klopt

avatar van didi
Heerlijke muziek.
Het past bij mijn stemming, ik word er rustig van.
Ben niet zo van de Nederlandstalige muziek maar dit vind ik erg mooi.

Proggy
Luisteren naar spinvis is al kijken in een spiegel vol condens.

avatar van BB King
zou zomaar de plaat van het jaar kunnen worden, blijf 'm draaien!

begin de dag met Tequila!

JH.
Koninklijk album van Spinvis, wat een ongeloveloze baas is het toch. Het staat weer vol met fijne nummers, heerlijk ambiance. Dit is Spinvis!

O ja, en briljant bij Heel Goed Nieuws hoe Erik de Jong opent. Ongelofelijk optimistisch en daardoor hard de hoogte in. Leuk.

avatar van Dridge
Persoonlijk vind ik de eerste 4 nummers verdomd goed!
'Club insomnia' en en 'Jij Wint' gewoon goed.
de rest van het album zeker niet slecht.

Wat is dat 'Heel Goed Nieuws toch een heerlijk aanstekelijk nummer om mee te
Bléren!
Wel voor gevorderden trouwens om met Spinvis mee te zingen.