Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

Label: Excelsior

1. Oostende (6:04)
  2. Kom Terug (3:50)
  3. De Grote Zon (3:15)
  4. Heel Goed Nieuws (3:37)
  5. Club Insomnia (6:29)
  6. Ronnie Knipt Zijn Haar (2:28)
  7. Begin Oktober (3:18)
  8. We Vieren het Toch (5:40)
  9. Jij Wint (4:42)
  10. Koning Alcohol (4:09)
  11. Overvecht (2:44)
  12. Tot Ziens, Justine Keller (4:28)
avatar van niels94
Ook een beetje, maar op dat nummer, tevens ook op Koning Alcohol zingt hij precies zoals Roosbeef. De manier waarop hij 'en hij liegt dat hij barst' uitspreekt (of uitzingt ) op dat nummer is precíes zoals Roosbeef zou doen. De teksten zijn inderdaad iets meer richting Roosbeef, ik vind ze minder dan voorheen, minder gestructureerd. Af en toe lijken de teksten als los zand aan elkaar te hangen, bovendien lijken ze wat minder inhoud te hebben dan bijvoorbeeld op het eerste album, waar ik de teksten bijna buitenaards goed vind.

avatar van Dark Yoghurt
jasper1991 schreef:
Op zo'n manier zou ik dat niet als een talent zien. Zijn teksten moeten wel iets hebben wat me doet aantrekken.

Ik ben niet de beste in teksten begrijpen, maar Spinvis motiveert me vaak wat meer om naar de tekst te kijken, dat beschouw ik niet perse als talent of iets wat de score van dit album zou verhogen, maar het blijft leuk vind ik. Het is de persoonlijkheid, en zelfs de Nederlandse burgerlijkheid die me nieuwsgierig maken naar wat hij eigenlijk bedoelt/wil zeggen. Hij gebruikt burgerlijkheid in zijn voordeel, ik vind persoonlijk dat hij dat wel goed doet. Van die knulligheid bij bijvoorbeeld We Vieren het Toch... er zit wat achter verscholen, iemand die overleden is, of stervende is? We vieren het toch, ondanks dat hij/zij stervende in het ziekenhuis ligt. Spinvis gebruikt soms de Nederlandse droogheid om een sfeer te scheppen.

Ik vind het gewoon leuk om erover na te denken

avatar van Musico Pinjo
Op "Spinvis" waren de teksten soms losse flarden maar maakten op een bepaalde manier toch connectie, op deze plaat wat minder. Maar moet hem nog wat vaker luisteren.
Las dat iemand zei dat "Kom Terug" een beetje klinkt als iets van Kadanz, zit wel wat in. "Heel goed nieuws" heeft gek genoeg wel iets van de Trockener Kecks, zonder de typische zang van Rick de Leeuw (Maar dan weer met een andere typische zang).

De nummers die er voor mij het meest uitschieten zijn toch de twee die al langer te horen waren, Oostende en Overvecht.
Tot nu toe 3,5* voor mij.

avatar van Amicus
De nieuwe single klinkt erg mooi, vergelijkbaar met de rest, jullie downloaders ?

avatar van Musico Pinjo
Haha, hij is al lang besteld. Maar als er dan berichten over lekken verschijnen is het lastig wachten....

Toch even een track by track review schrijven dan

Oostende
Doet mij best wel denken aan bagagedrager, vooral de album versie. Deze is 2 minuten langer dan de radio edit en neemt een stuk meer de tijd, dit geeft het nummer een hele warme melancholische sfeer terwijl het langzaam naar de climax toebouwt. Wat mij betreft wel een van de
betere nummers van de CD, en een heerlijk begin van het album. Spinvis is weer helemaal terug.
De tekst refereert al meteen naar ene Justine, wat er toch op lijkt te wijzen dat zij vaker terug gaat komen in het geheel van het album. Dit is echter de enige keer dat haar naam expliciet genoemd wordt.

Kom Terug
Eerste luisterbeurt vond ik het niet bijzonder boeiend, maar ik begin dit nummer toch wel heel erg leuk te vinden. Zoals al eerder gezegd bestaat het voornamelijk uit een beetje cheesy klinkende jaren 80 synths, en spinvis zingt daaroverheen met enigszins vervormde stem. het begin is wel even schrikken want door de synths lijkt het de eerste 3 seconden net alsof je naar Friday van Rebecca Black luistert. Daarna wordt het gelukkig een stuk beter. Vooral het refrein ("Reis ver / Drink wijn / Denk na / Lach hard / Duik diep / Kom terug") vind ik erg mooi.

De grote zon
Na een nummer gevuld met synthesizer is het ineens back to basics met een rustig gitaarnummer. Muzikaal gezien is het allemaal niet zo interessant, maar Spinvis mooie teksten en de manier waarop hij het zingt maken de grote zon ook erg geslaagd. Oorspronkelijk heette dit nummer "Reislied", en het gaat dan ook over 2 mensen die samen op reis gaan. Simpel, wel mooi.

Heel goed nieuws
Dit nummer hebben we op youtube al kunnen bewonderen, tenminste een akoestische versie ervan. De album versie is een minuutje langer en in het algemeen iets anders. Eerste keer vond ik dat erg teleurstellend, omdat een aantal teksten zijn veranderd en naar mijn mening soms totaal verneukt. Daar staat tegenover dat de album versie een stuk meer pit en energie heeft dan de akoestische, en het is een stuk meer catchy enzo. Opzich kan het album een nummer als idt erg goed gebruiken, alleen jammer dat de tekst een beetje is verpest.

Club Insomnia
Wat mij betreft de absolute topper van het album, Club Insomnia is een 6.5 minuut durend monster dat je bij de keel grijpt en je niet meer loslaat. Beginnend met een hypnotiserend deuntje en een donkere bas. Het klinkt zweterig, donker, koortsachtig, repetitief. De tekst en muziek werken samen naar een climax toe. De tekst is al even koortsachtig als de muziek, en ook vrij bizar, met een terugkerend motief "oogcontact van het eenzaamste soort". Het resultaat van dit alles is wat mij betreft een van de betere nummers die Spinvis ooit heeft gemaakt.

Ronnie knipt zijn haar
Na club insomnia even een wat vriendelijker nummer van maar 2.5 minuut. Het is inderdaad een beetje een niemandalletje, en niet bijzonder indrukwekkend, maar al met al klinkt het toch best fijn. We hebben hier met dezelfde Ronnie te maken als van het eerste album, en blijkbaar gaat hij zijn haar knippen. De tekst klinkt een beetje als los zand, tenminste ik kan er nog weinig van maken, maar we horen wel een mooie verwijzing naar Ronnie gaat naar huis: ergens zingt hij hier "de maan is niet van zilver". Dat is dan wel weer grappig.

Begin Oktober
Ik heb het geprobeerd maar ik kan dit nummer gewoon niet echt leuk vinden. Rustige, herfstige elektronica, het klinkt aan het begin nog wel leuk maar het is na een minuut gewoon niet boeiend meer. Grappig hoe een nummer als oostende met zijn 6 minuten vrij kort lijkt, terwijl hier met 3:20 geen einde aan lijkt te komen.

We vieren het toch
De vergelijkingen met wespen op de appeltaart zijn al eerder gemaakt hier, en zijn ook vrij terecht: beide nummers hebben echt een tuinfeest gevoel, en gaan daar ook beiden over. Nog een overeenkomst is dat het allemaal vrij knullig aandoet. "Ik draag een blauw kostuum, ik wist niet dat ik die had maar het staat me best goed" etc. Waar het nou precies over gaat is me nog niet helemaal duidelijk (aan het eind ziet de personage een vrouw wegvaren op een boot, is dit dan Justine?), maar de sfeer en het gevoel worden meteen al perfect overgebracht.
Na iets meer dan 2 minuten stopt de zang, en de laatste 3 minuten van het nummer zijn instrumentaal. Een goede zet, het nummer heeft een mooie opbouw en stoomt nog een paar minuten vrolijk door, tot er ineens uit de hoek een soort climax aan komt zetten door middel van invallende strijkers, waarna het nummer stuiterend en sputterend tot een halt wordt geroepen.
Fijn nummertje, met weer zo'n typische spinvis vrolijk-maar-toch-melancholisch sfeer.

Jij wint
Nog een nummer wat aan de oppervlakte wel mooi klinkt, de pianomelodie is erg mooi, maar het weet me nog niet echt te raken of te boeien zoals andere nummers op de cd. De tekst doet me niet zoveel. "Ik eet een appel en jij wint". Tja.

Koning Alcohol
Mooi nummer met een erg goede tekst. Wist me de eerste keer nog niet zo te pakken maar wordt toch wel bij elke luisterbeurt beter. Spinvis had al tijdens de weerman tour aangegeven dat alcohol een onderwerp is wat hem altijd erg fascineert, omdat het als substantie zo'n grote impact heeft op onze samenleving. Weer een iets sneller tempo dan Jij wint, dus wat dat betreft is t nummer goed geplaatst tegen het einde van het album.

Overvecht
Ook weer een nummer wat muzikaal erg simpel is, alleen gitaar met subtiele strijkers aan het einde, maar de tekst is echt bizar mooi en de pure weemoed en melancholie weet elke keer een brok in m'n keel te krijgen. Het nummer gaat volgens mij over de angst voor oorlog, en de angst dat je kinderen op zullen groeien in een wereld vol oorlog. Toch zit er nog een hoopvol randje aan het nummer "Duisternis valt/ zeker / maar nu nog niet". Ook een van de betere nummers op het album.

Tot ziens, Justine Keller
Dit lijkt een soort van afscheid aan de figuur van Justine, vol met wensen. ("dat uw boek in alle harten woont", "dat uw monster uw nooit vinden" zal, etc). Begint een beetje saai, maar bouwt uiteindelijk op naar een heel mooi einde.

Al met al: Ik kan nog niet zeggen hoe goed ik het gehele album vind in vergelijking met Spinvis en Dagen van Gras, Dagen van Stro. Maar voor mij is wel duidelijk dat Spinvis het nog zeker in zich heeft om prachtige muziek te maken - niet elk nummer op dit album doet me evenveel, maar dit kan ook nog komen - soms moet de tekst eerst klikken voor ik het echt mooi vind. Uiteindelijk is tot ziens, Justine Keller zeker het luisteren waard.

avatar van Bert Wasbeer
Mijn voorlopige conclusie: ik heb het gevoeld dat mijnheer Vis enig last heeft gehad van writers block en dat hij erg blij is dat hij met deze cd is kunnen komen.

Als luisteraar en Spinvis-fan ben ik dat ook, ook al vind ik hem af en toe wat overgeproduceerd en iets té Spinvis. Het is in sommige nummers alsof er is bekeken wat een Spinvis-lied nu typisch en apart maakt en dat die onderdelen vervolgens zijn gedistilleerd en wat al te zelfbewust in de teksten en songs zijn gebruikt (de strijkers, '80's keyboards, de teksten over Adamo, Bobby Fischer, gespreksflarden die doen denken aan een fijne jeugdherinneringen etc.).

Beste Spin, je hoeft het er wat mij betreft niet zo duimendik boven op te leggen om te bewijzen dat je een overduidelijke meerwaarde vormt in de popwereld. Met een iets minder krampachtig gevoel ("het moet wel als Spinvis klinken"), een wat lossere benadering, was deze plaat denk ik nog veel beter geworden. Want ik vind hem echt GOED, punt. Op de beste momenten (zoals We vieren het toch (wat volgens mij over sterven gaat), club insomnia, Oostende, heel goed nieuws) kan deze plaat zich naar mijn mening zowel muzikaal als tekstueel meten met de absolute wereldtop. Alsof Boudewijn de Groot met de muzikanten van Radiohead een lofi-synthesizerhobbyproject is begonnen, zoiets.

Kortom, lang leve mijnheer Vis!

avatar van Roscovitsch
Waar kun je dit album downloaden/kopen?

avatar van jacobz
Op het internet

Dit album is vanaf 7 november te koop

avatar van XtReM3 SkILLz
Heb ze gister live gezien in Hoorn... try out concert... het was geniaal zo goed !

avatar van De Daniël
Mijn recensie in de nieuwe FRET. Pagina 63 als ik het goed heb.

FRET MAGAZINE NOVEMBER/DECEMBER 2011 - issuu.com

avatar van Roscovitsch
Wat is Oostende een geweldig mooi nummer! Heb de cd nu 1 maal afgespeeld en Oostende al een aantal keer. Ben benieuwd of de hele plaat het niveau vast houd van track 1.

Volgens de Excelksior supportersclub ligt deze volgende week bij mij in de brievenbus als presentje.

avatar van divart
Heeft voorlopig wat minder impact dan het debuut. Maar vergeleken met Dagen van Gras is dit album een verademing.

avatar van Meneer Joost
Wat een plaat weer! Favoriet tot nu toe: Club Insomnia. Heerlijk sinister sfeertje.

avatar van Don Cappuccino
Nu op de Luisterpaal. Legaal te beluisteren dus.

avatar van Roscovitsch
Echt een heerlijk album van Spinvis! Alles nummer luisteren heerlijk weg. Alleen het nummer Jij Wint vind ik minder. Ik heb zijn debuutalbum helemaal grijs gedraaid en zijn tweede album vond ik een stuk minder en heb ik eigenlijk nooit goed geluisterd. Dit nieuwe album pakt me gelijk na twee/drie luisterbeurten en is voor mij zeker een potentiële topper!

avatar van WJW
WJW
Roscovitsch schreef:

Dus 'Dagen van gras, dagen van stro' vind je minder omdat je hem niet goed hebt geluisterd? Jammer, is een pareltje!

avatar van Matthijs72
Hm, toch het aanvankelijk enthousiasme iets getemperd, van 4.5 naar 4.

De eerste 5 nummers zijn super (met als uitschieters Oostende, Club Insomnia maar vooral het prachtige "De Grote Zon". Mooie opbouw, drummetje dat pas invalt als de auto ook "in zijn 5 gaat", die track is echt altijd te kort. Zoals die man met klodders woorden het beeld schildert, heerlijk.
Na Club Insomnia kakt het rap in, met als enige positieve uitschieter nog Koning Alcohol. Dat zijn samen 6 goeie nummers, wat dit album nog steeds bovengemiddeld goed maakt.

avatar van BB King
fantastisch weer! vooral "heel goed nieuws" van de Weerman tour.

avatar van ohmusica
Blijft uniek. Muzikaal en textueel. Muzikaal is het verder ontwikkeld Idd het album pakt, je wilt het weer opnieuw beluisteren.

avatar van midnight boom
Bijna tien jaar na het geweldige debuutalbum 'Spinvis' komt Erik de Jong met 'Tot ziens, Justine Keller'. Na uitstapjes met Simon Vinkoog en een b-kantjes album is er, na even wachten, een nieuw studioalbum van Spinvis. Heel Goed Nieuws voor de Spinvis fans. Niet veel nieuws onder De Grote Zon, maar Jij Wint, Spinvis is weer terug. En ook al is 'Tot zien, Justine Keller' niet verassend of heel vernieuwend: We Vieren Het Toch.

Verassend is Spinvis niet meer te noemen. Niet veel nieuws onder de zon. Spinvis klinkt als Spinvis anno 2011. Liefhebber zullen hun vingers weer aflikken bij Tot Ziens, Justine Keller. Mensen die niks met de muziek van 'de Jong' hebben zullen er nog steeds weinig mee hebben.
Waar 'Dagen van gras, dagen van stro behoorlijk experimenteel was, klinkt 'Justine Keller' redelijk poppy. De muziek is wat rustiger dan voorheen, wat meer gelikt en soms wat overgeproduceerd. Erg is dit niet. Het derde Spinvis album staat vol met twaalf mooie popliedjes, die goed zijn uitgedacht, en evengoed zijn uitgewerkt. Bovendien bevat het album een heel constant niveau. Elk nummer is eigelijk van hetzelfde niveau en er staan geen missers op Tot ziens, Justine Keller. Iedereen zal wel weer een ander persoonlijk hoogtepunt hebben. Mijn persoonlijk hoogtepunt is 'Oostende'. Prachtig, kippenvel. Geweldig nummer.

De teksten zijn nog steeds bijzonder te noemen, maar doen me vooralsnog minder dan vroeger. De Nederlandse teksten zijn iets minder abstract dan vroeger, maar nog steeds bizar en zeker niet alledaags. Nog steeds doet het denken aan Poëzie. Soms zingt 'de Jong' wel redelijk Roosbeef-achtig. Maarja het is natuurlijk hetzelfde genre en Spinvis was natuurlijk de eerste van de (tja...) 'Spinvis' muziek. Muziekaal is het weer allemaal bijzonder fraai. Erik de Jong mag weer trots zijn op het resultaat.

Erik de Jong noemt 'Tot ziens, Justine Keller een schaamteloos romantisch popalbum. Daar zit wat in, maar ik vervang 'romantisch' even door 'lekker', dan heb je mijn conclusie. Spinvis is terug. Hoezee.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van crosskip
Dat ik dit heb gemist, een mooie verrassing op de zondagavond

WJW schreef:

Ga Dagen van Gras, Dagen van Stro dan toch ook maar weer een kans geven! Net Aan de Oevers van de Tijd geluisterd, prachtig.

avatar van jacobz
Matthijs72 schreef:

Niemand op de weg, zet hem in zijn 5

De grote zon is wel mijn persoonlijke favoriet. Oostende heeft ook het ''bagagedrager - niveau''

avatar van Roscovitsch
De grote zon is idd een toppertje! Heerlijk gewoon.

Net precies dankzij de postbode binnen gekregen; ik ben benieuwd.
Hij opent in ieder geval veel belovend met Oostende.

Ik wist niet wat ik hoorde toen ik het debuutalbum 'spinvis' hoorde. Ik werd gegrepen door de authentieke originele lieve trieste mooie muziek uit de muziekkamer van Erik de Jong uit Nieuwegein (of all places). Ook Dagen Van Gras, Dagen Van Stro was raak. Wat er daarna volgde met live opnames, samenwerkingen en soundtrack vond ik niet altijd even geslaagd. Ik was dus erg benieuwd naar het derde 'echte' album van Spinvis.

En ja hoor, Tot Ziens, Justine Keller heeft weer heel wat van die fraaie mooie lieve liedjes als op die eerste twee albums. Daarbij weet Erik weer zo'n dromerige fijne sfeer te creeëren, iets wat je zelf eigenlijk alleen lukt in je hoofd je als lekker ontspannen bent. De flarden teksten lijken wel hersenspinsels op muziek.

De teksten zijn wat beter te volgen dan op het debuut, maar gelukkig niet altijd goed te plaatsen. De hele mooie maar toch lekker vlotte opener Oostende bijvoorbeeld gaat toch echt over die Justine Keller. Wie is dat eigenlijk? De plaat wordt niet saai, er zit ook genoeg afwisseling in. De tweede song Kom Terug bijvoorbeeld heeft een mooi synthesizer basis. In de tekst hoor je hier ook de zee in terug. En het derde nummer De Grote Zon heeft weer een akoestische basis. Wat mooi zeg: 'en alles is ok'.

Heel Goed Nieuws lijkt een beetje op Stiekem Met Je Gedanst van Toontje Lager. Een wat vlotter tempo dus en een mooi orgeltje. Club Insomnia is één van de hoogtepunten: wij bevinden ons nu vol verbazing in een slapeloze nachtclub, inclusief dreunende synthesizer bas en band waar het moeilijk klappen voor is. Opvallend is het lekkere gitaartje. 'Het oogcontact van het eenzaamste soort...'.

Ronnie is er weer en Knipt Zijn Haar en houdt van chocola. Heel mooi. Begin Oktober zou dit album eigenlijk uitkomen, maar ik luister het toch begin November. 'Zoals je weet, praat ik soms in mijn slaap'. Ja, dat horen we: allemaal droomgeluiden.

Dan gaan We Het Toch Vieren en verandert de droommuziek in rijk aangeklede vrolijker popmuziek. Op Jij Wint staat de piano in de 'zachte stand', ik had dat vroeger ook thuis: een pedaal waardoor de piano doffer en zachter klonk voor de buren. Zie je: ik word weer nostalgisch door Spinvis. Hij Wint weer.
Koning Alcohol is ineens een 'gewoon' popliedje. Het is wel aardig, vooral het orgeltje, maar toch ben ik blij dat Spinvis niet het hele album zo heeft gemaakt. Het groovy einde is wel weer leuk.
Ik kom uit Utrecht en ken het grijze Overvecht met de rijzige flats. Geeft Spinvis hier een sfeerimpressie van de wijk? Het is in ieder geval een opmaat naar de mooie titelsong met fraaie strijkers.

Wat is dit weer een mooie plaat geworden, waarmee Spinvis mij na al die jaren weer regelmatig bij de lurven pakt en meeneemt op een fraaie reis door zijn wereld en ook een beetje door die van mijzelf.

avatar van Bert Wasbeer
Zijn er wellicht nog meer mensen die bij het nummer We vieren het toch ook moeten denken aan het einde van de film Big Fish?