The Black Keys - El Camino (2011)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Lonely Boy (3:13)
  2. Dead and Gone (3:41)
  3. Gold on the Ceiling (3:44)
  4. Little Black Submarines (4:11)
  5. Money Maker (2:57)
  6. Run Right Back (3:17)
  7. Sister (3:25)
  8. Hell of a Season (3:45)
  9. Stop Stop (3:30)
  10. Nova Baby (3:27)
  11. Mind Eraser (3:15)
avatar van MIAB
Na de bericht hier toch maar eens deze plaat erbij gepakt op Spotify. En zowaar.. een heerlijk album. Wel veel op elkaar lijkend, maar omdat er (slechts) 11 nummers op staan blijft het ook nog leuk. 3,5*

1. Lonely Boy (3:13)  4,0
8. Hell of a Season (3:45) 3,5
9. Stop Stop (3:30) 3,5
10. Nova Baby (3:27) 3,0
11. Mind Eraser (3:15) 3,5

Stuk afwisselender dan de voorganger, daardoor meer hit & miss maar ook beter van begin tot eind te beluisteren dan eerdere Black Keys Albums. Toch wel een toppertje wat mij betreft.

Ik zag net de aankondiging van de El Camino Anniversay Editions op 3LP, 5LP (boxset met ook een boek van 100 pagina's) & 4CD box. Releasedatum is 5 november en op dit moment verreweg het goedkoopst te krijgen op fnac.com

Vanaf de website van the Black Keys de inhoud van de 5LP boxset:
"
10TH ANNIVERSARY EDITION 5-LP Set Includes:

Original Remastered Album
Previously Unreleased Full Live Concert and BBC Session Recorded in 2012
Plus 2011 Electro-Vox Session.
Extensive photo book
Limited Edition Poster and lithograph
New Car Scent Air Freshener
Liner Notes Written by David Fricke
"
Zie: El Camino - Super Deluxe Remastered Box Set (Black Vinyl) – The Black Keys UK Store - ukstore.theblackkeys.com

En ik heb de El Camino 10th Anniversay Edition Boxset al binnen! Het ziet er fraai uit allemaal, maar het klinkt bovenal geweldig. Wat een geluid komt er uit het vinyl zetten! Ik heb tot nu toe geluisterd naar het uitstekende Live In Portland concert op LP 2 & 3.

The Black Keys - El Camino

Mijn kennismaking met The Black Keys. El Camino is een album dat qua stijl teruggrijpt naar de jaren 60 / begin jaren 70, maar er wordt toch een eigen draai aan te geven waardoor het fris klinkt. Een album met nummers die qua stijl erg op elkaar lijken, daardoor zitten er wat mij betreft geen uitschieters naar boven of onder in. Favorieten zijn voor nu Gold On The Ceiling, Run Right Back en Nova Baby, maar het scheelt allemaal niet zoveel. Minste nummer vind ik duidelijk Stop Stop, maar de rest van de nummers zijn minstens prima.
Heerlijk om af en toe te luisteren, hoewel het geen echte topper is voor mij.

avatar van bvds63
Lekkerste nummer voor mij, wat er ook een beetje uitspringt: Little black submarines.
Kreeg net de cd, Sint...
Moet mijn zoon vertellen dat het artwork geen camino toont?
Zal ik nog eens gaan onderzoeken. Zal vast al over gerapporteerd zijn.

avatar van MartijnW
Fijne opvolger van Brothers, met een meer toegankelijk en minder soulvol geluid. Dit betekende de grote doorbraak, waardoor ze in hetzelfde jaar (2012) eerst aan het begin van het jaar in het Klokgebouw in Eindhoven stonden en aan het eind in de Ziggodome. Beiden overigens geweldige concerten.

avatar van Yield
Opvolger van "Brothers" die mij eigenlijk veel beter bevalt dat de eerstgenoemde. Dynamisch album dit.

avatar van MarkS73
De zon schijnt, net niet warm genoeg om buiten te zitten, dit is het perfecte album daarvoor. Elk nummer is raak op deze plaat, de energie spat je speakers uit. De anniversary uitgave is overigens geweldig.
En wat is Little black Submarines toch een lekker nummer...