Dream Theater - Octavarium (2005)

Metal / Rock
Label: Atlantic

1. The Root of All Evil (8:07)
  2. The Answer Lies Within (5:26)
  3. These Walls (6:59)
  4. I Walk Beside You (4:29)
  5. Panic Attack (7:16)
  6. Never Enough (6:33)
  7. Sacrificed Sons (10:42)
  8. Octavarium (24:00)
bedankt voor wat steun, en, die gast mag het van mij vinden hoor, maar ik heb een eigen band, en blijkbaar geen verstand van muziek.
Maakt mij niet uit, zolang ik er voor mezelf maar verstand van heb

Bro, dus als ik het goed begrijp....... Dat als JLB alleen maar grunted of nichterig I'm so horny zou zeggen op deze plaat dat het je dan nog niets uitmaakt?!?

Whatever!!!!!!

Als Geoff Tate maar de zanger van DT was............. nooit meer gezeik over emotie dan, wedden??

avatar van Status Seeker
kaspertje schreef:
Qua muziek is het album Christ O van Vanden Plas bijv. beter

Dat is één van de meest vreselijke bands die ik ooit heb mogen zien optreden

Ik heb ze meerdere keren zien optreden en ook 1 keer in het theater en ik vind ze persoonlijk sterk, alleen iets te gehaast.

bro
kaspertje schreef:

Whatever!!!!!!

dat is weer iets anders. dat is dan weer de manier van zingen, die is echter wel belangrijker. Een echt goede zanger kan de stomste teksten toch zodanig zingen dat het goed klinkt. Nichterig zingen noem ik niet echt een manier van zingen waarvan je kunt zeggen 'zodanig-goed-gezongen-dat-elke-tekst-goed-genoeg-is''

voor alle duidelijkheid: elke soort muziek heeft een andere manier van zingen nodig zodanig dat de tekst niet zo belangrijk is. Op deze cd word dat nog helemaal niet zo slecht gedaan hoor, begrijp mij niet verkeerd.

Omayyad schreef:
ik begrijp mensen zoals jij echt niet!!

, helemaal met omayyad eens

mja, bro houd ook voornamelijk van muziek waar de tekst, of niet te verstaan is of dermate slecht dat je het niet wil verstaan

Charles Manson
bro schreef:
ik begrijp mensen zoals jij echt niet!! Who cares welke teksten er gezongen worden. mensen zoals jij horen eerder thuis op www.gedichtenmeter.nl en niet om musicmeter. Het draait hier om de MUZIEK en nie om die stomme teksten.

Bro heeft groot gelijk.
Mijn intereseren texten ook werkelijk geen hol.
Als de muziek maar tof is.

Ben toch bang dat het over en uit is voor DT
nu ze getekend hebben bij dat Scream labeltje Roadrunner
Het doet me pijn dat ze naar dat label zijn overgestapt
Be bang dat het mijn favoriete bandje niet meer zal zijn

lees dit stukje maar eens over de nieuwe album de rest is te lezen op Melodic Rock

"The other major surprise is Prophet's Of War a magnetic and compelling six minute romp that appears to be a combination of electro pop and classic arena metal and it works brilliantly. Imagine walking into a Berlin discotechque at 2 in the morning with 2,000 nutters jumping up and down to a wild electro mash-up of the Prodigy, Queen, Robbie Williams, Metallica and Ramstein whilst Dita Von Teese dances in a cage. ""

Robbie Williams note bene ........snik snik snik !!!!

mugken
Geweldig album van DT, geen één zawk numer wat mij beterft.Hoogtepunten: het titelnummer(24:00!!), Panic Attack en These Walls.

@ hardrock: inderdaad niet al te positief, maarja op Mike Portnoy's forum heeft hij gezegd dat hij dit het beste DT album tot nu toe vind, en als Mike dat vind, dan komt het wel goed =P

BTW Dream Theater heeft alle hoeken van de progmetal gehad, dus als ze nu hun heil zoeken in de ''pop'', vind ik dat echt zonde, maarja dream theater's veranderingen pakken meestal goed uit dus ik heb er toch vrede mee..

avatar van Kasperbert
Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd naar al die combinaties ....Misschien trakteert DT ons nu ook net als Pain of Salvation wel op een soort Disco Queen

laten we hopen vna niet :S na het geniale BE kan zo'n album dr niet mee door.

OT: Octavarium is een goede cd, maar zeker niet DT's beste. Heel eerlijk gezegd kan alleen het titelnummer mee met het oudere werk

avatar van OldSkool
Ik ken het album niet direct, maar als je je bedenkt hoevaak de 5 en 8 gebruikt worden in het boekje en op de covers

avatar van wouter8
en nu zie ik dat het gemiddelde van alle albums 3,85 is en de standaarddevatie 0,88

bro
extreeeeeeem !! wijs om lezen (ben nog niet eens klaar )

avatar van OldSkool
En dan zijn er meer 'feitjes' die op een manier verbonden zijn met de getallen 5,8 en 3

avatar van wouter8
wat trouwens ook weer de nummers van de noten in een drieklank zijn....

avatar van Genesis
Na het bijna briljante Train of Thought is Octavarium weer klein niveautje minder. Dat neemt echter niet weg dat dit wel weer een top album is van DT.

The Root of all Evil is wat mij betreft een van de beste DT nummers. Lekker hard en snel, zoals ik het graag bij ze zie.

I am ready
Help me be what I can be

en dan die versnelling: kippenvel!

The answer lies within vind ik dan gelijk het allerzwakste nummer op deze plaat. Vreselijk zeiknummer, waar DT wel vaker een handje van heeft. Het hele ''pluk de dag'' gezeik komt me ook de strot uit. Dit nummer skip ik dan ook altijd snel. Gelukkig volgt dan These Walls. Sterk nummer met een lekker groots refrein. Deze wil ik zeker een keer live horen. I Walk Beside You is aardig maar niet geweldig. Het refrein komt een beetje goedkoop op me over. Panic Attack vind ik dan wel weer erg goed, een beetje in de lijn van nummer 1 & 3. Mooie solo ook van Petrucci.

Never Enough volgt ook weer de lijn van het vorige nummer. Een redelijk nummer, valt voor de rest weinig over te zeggen. Sacrified Sons, een nummer over de nasleep van 9/11, is een hele krachtige ballad en veel beter dan The Answer lies Within. Het laatste nummer is het titelnummer. Een nummer die ik wel en stuk of 10 keer moest luisteren voordat ik m een beetje kon herkennen en waarderen (hetzelfde met A Change of Seasons). Een nummer dat pas na 3 minten teken van leven begint te vertonen. Het begin en midden doen me heel erg denken aan de prog periode van Genesis. Het beste stuk in dit nummer volgt na 18 minuten, als ie harder en vernijniger wordt en waarna LaBrie volledig los gaat:

Trapped inside this Octavarium
Trapped inside this Octavarium

Absoluut hoogtepunt van deze plaat!

Al met al is Octavarium een goed album, maar wel minder dan Six degrees, Train of Thougt, Systematic Chaos en uiteraard het vroegere werk. 4*

Mephistory
Octavarium, voor mij het mooiste nummer aller tijden.
Ultieme perfectie.

avatar van Omsk
1,0
Moedeloosmakende bagger. Tenenkromd slechte teksten en standaardmuziek.

Learn from your mistakes, aaand staaand behiiind the choices thaat you maake

voltazy
Je kan DT van alles vinden, maar standaard muziek maken ze niet bepaald.

En dat voor iemand die Interpol in zijn top 10 heeft staan

voltazy
eigenlijk alleen maar albums waar ik niet zoveel mee kan omdat ik het zo standaard vind klinken

avatar van wouter8
Ja de rest ken ik niet echt (ben niet zo thuis is het mainstream genre), maar ik geloof het graag!

avatar van notsub
Aan dit album kan ik nog steeds niet wennen. I Walk Beside You (hallo U2) en Sacrificed Sons gaan er prima in, maar vooral het lange slotnummer vind ik toch vrij ondoorgrondelijk. Voor de rest is het niet echt slecht, maar naar DT maatstaven ben ik beter gewend.

slotnummer
naar mijn mening een van de beste DT nummers.
misschien helpt het om de indeling van 5 delen binnen het nummer in het achterhoofd te houden, dat het daardoor iets makkelijker word om te doorgronden.

avatar van notsub
Theoretisch zou dat best eens het geval kunnen zijn, maar ik bewandel liever de omgekeerde weg. Ik vind dat het nummer zich in zo'n geval zou moeten openbaren als een vijfluik. Het moet als het ware zijn schoonheid uiten zonder dat ik er naar moet zoeken.

Maken ze in deel 3 van Octavarium, Full CIrcle, geen verwijzing naar Suppers' Ready van Genesis? Ik zou haast denken van wel!
Goed nummer overigens!