Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
  24. Video Games [Joy Orbison Remix] * (4:59)
  25. Born to Die [Woodkid and the Shoes Remix] * (4:01)
  26. Video Games [White Lies C-Mix] * (7:32)
Ze staat op Rock Werchter

avatar van lauradance
De singels zijn goed, ik was heel benieuwd naar het album, na vele (misschien te veel) luisterbeurten valt het me op dat het veelal hetzelfde is. Ze springt er niet uit qua stem noch qua originaliteit. Jammer.

avatar van AOVV
Lana Del Rey, een nieuwe popsensatie. Hoewel, nieuw? Niet echt natuurlijk, al is dit wel de eerste plaat die ze maakt onder dit alter ego. Elizabeth Grant heet zij, vrienden noemen haar "Lizzy". Zoals Slowgaze in zijn brief/bespreking. Maar nu is het dus Lana geworden. Omdat het mijn eerste kennismaking is met deze freule, weet ik voor het overige niet al te veel over haar verleden. Ik zal me dan maar focussen op het heden.

Lana Del Rey is hot; ze is te horen op alle radiostations, wordt me elke dag wel door iemand getipt als "nieuw fenomeen in de popmuziek" (waarop ik, in mijn gedachten dan, meestal op reageer: "Ja, ik weet het nou wel.") en die twee factoren zorgen ervoor dat zij alomtegenwoordig is in de muziekwereld anno 2012.

In 2011 kwam zij reeds piepen, met fraaie singles als 'Video Games' en 'Born to Die'. Eigenlijk zijn deze twee nummers de hoofdredenen voor mij geweest om dit album een kans te geven. Al wil ik wen 'ns sceptisch tegenover hedendaagse popmuziek staan, dat geef ik grif toe, er zijn altijd van die guilty pleasures waar ik wel van kan genieten. 'Video Games' is er eentje van.

Lana Del Rey heeft een stem die de instrumentatie een beetje mee moet hebben. Ik bedoel dat het niet altijd werkt, dat donkere, lamlendige stemgeluid. In combinatie met groots opgezette strijkers en piano ('Video Games', 'Born to Die') werkt het wel, in andere gevallen werkt het voor mij niet. Zeker wanneer ze wat "zoeter" gaat zingen, gaat het fout. Weg spanning, wat overblijft zijn een handvol matige tot zwakke popsongs.

Andere favorieten zijn 'Radio', met zijn sombere aanzet, om dan uit te monden in een bitterzoet catchy popliedje, en 'Summertime Sadness', ook weer een wat zwaarder nummer. De kant die ik het meest apprecieer van haar. Songs als 'Off to the Races', 'Diet Mountain Dew' en 'Carmen' daarentegen, daar val ik bijna van in slaap. 't Is maar waar je van houdt natuurlijk, maar die nummers doen het 'm niet voor mij. Een kwestie van smaak.

De teksten zijn over 't algemeen zwaar en somber, en het gevaar is daarbij dat het een beetje teveel van het goede kan worden. Een beetje meer relativerende humor had ik wel kunnen waarderen. Kan zijn dat die er wel in zit verborgen, maar ik heb 't er nog niet echt uitgehaald.

Om af te sluiten: Slowgaze zegt in z'n bespreking dat hij in 'Video Games' de eerste keren "haunting" hoorde in plaats van "honey". Ik heb dat ook, met 'Radio'. In het refrein dacht ik dat ze "Like a fucking dream on ritalin" zong. Maar het is eigenlijk, nadat ik de tekst er bijnam, "Like a fucking dream I'm living in." Een kronkel in m'n hoofd, that is. Lana Del Rey brengt ons hier een verzameling liedjes waarvan enkele het koesteren waard zijn, maar het overgrote deel niet slaagt. Een hoge score kan ik dus ook niet geven.

2 sterren

avatar van LucretiaBorg
spit.tsvnami schreef:

Live is ze helemaal niet slecht, alleen haar SNL performance (die vond ik trouwens ook niet 100% bagger.) Kijk maar bijvoorbeeld naar haar Amoeba music concerten, die zijn echt geniaal.

Nou, dan moet je maar 's naar die compilatie van DWDD! kijken (zie tv gemist bij de VARA denk ik).
Als eerste was ze lang niet zo knap als ik dacht, want in sommige clips vond ik haar op een mix van Victoria Lake en BBardot lijken maar zo zie je maar weer wat tegenwoordig allemaal kan met make-up, retouches, airbrushes, maar ooit val je door de mand als 't niet zo blijkt te zijn.

En dan het allerbelangrijkste, ze kan niet zingen. Ze probeert als eerste die stem te vervormen, zodat het op de echte versie lijkt (Videogames) en ze kon een aantal noten niet eens bereiken. Grote tegenvaller, maar de cd blijft deels heel goed geremixed/remastered, of hoe ze dat ook noemen, alleen jammer dat sommige nrs. echt meer voor tieners is, wat voor de volwassenen onder ons lastig is, maar daar heb je downloadprogramma's voor, lol.

avatar van LucretiaBorg
Reint schreef:

Ik geloof dat daar helemaal geen poging toe is gedaan. Lana Del Rey heeft meerdere keren in interviews gezegd dat ze totaal geen moeite heeft met het feit dat haar oude muziek anders klonk en gewoon verkrijgbaar is. Ze maakt er totaal geen geheim van en schaamt zich er verder ook niet voor.
Sterker nog, ik geloof dat haar eerste plaat binnenkort opnieuw wordt uitgebracht.

En Maarten; toffe recensie!

Ik weet alleen dat Blue Jeans weer is uitgebracht en dat van haar oude werk had ik gelezen in een ander blad, en ja, wat wel en niet waar is moet je maar uit zien te kienen, maar 1 ding is wel waar, de nosejob en het aanmeten van een bepaalde image, maar ze moet wel kiezen wat haar doelgroep is, voor de wat ouderen onder ons is niet de hele cd interessant. Ikzelf vind sowieso meer dan de helft prima klinken en de andere nrs. kan ik eigenlijk ook nog wel waarderen, zoals nrs. als "Summertime Sadness" en "Diet Mountaiun Dew", dus, wie weet.....

P.s.Begrijp me niet verkeerd, dat ze een image heeft aangemaakt stoort me verder ook echt niet, als de muziek maar mooi is en leuke video's zijn ook altijd welkom en daar is ze toch goed in, want ze is vaak op MTV, nou de hitparade nog, want Videogames ben ik nu wel zat en ik hou helemaal niet eens van videospelletjes, lol....

Ik denk dat mannen weinig moeite hebben met haar uiterlijk.

De thee staat altijd klaar voor Lana, maar Axl Rose mag ze thuislaten.

De spelcomputer wil ik ook wel voor haar aansluiten.

deric raven schreef:
Ik denk dat mannen weinig moeite hebben met haar uiterlijk.

En lesbiennes.

En lesbiennes.

Ervaringsdeskundige?

avatar van Slowgaze
Ik heb lesbiennes en biseksuele vrouwen onder mijn kenniskring, die dan ook weer uit lesbiennes en biseksuele vrouwen bestaat.

Slowgaze schreef:

Overigens is je zin erg circulair.
Ik begeef me ook wel onder mensen en sexuele geaardheid is niet één van mijn primaire interesses. Van vroegah kan ik me herinneren dat populariteit onder veelal tuinbroekdragende potten garant stond voor een redelijk bizarre sfeer bij concerten van o.m. Toyah, Anne Clark en Joan Armatrading - maar verder niets waarover ik zou willen praten. Een troostrijke gedachte put ik uit: "op elke potje past een deksel" en biseksualiteit vind ik net zo verwarrend als een 'loop'deur die 2 kanten op kan flappen (zoals naar de keuken van een restaurant), maar again ...

avatar van muziek-fan
Woaw toen ik voor de eerste keer lana del ray op de radio had gehoort was ik al direct verkocht aan haar stem. Ik vind echt dat ze een hele mooie stem heeft en zeker bij die nummers. Trouwens ook een mooie album. Daarom een 3,5*

muziek-fan schreef:

'k zou willen zeggen: luister eens meer naar de leraar Nederlands en minder naar muziek, dan wordt in ieder geval je taal verzorgder en heb je later wellicht meer te melden. Ook opletten bij Engels kan wel helpen i.v.m duiding van de teksten van een album.

Moi aussi

Die 30 Seconds to Mars - 30 Seconds to Mars in zijn rotatielijst tussen de andere albums, dat zegt genoeg.
muziek-fan (13 jaar oud) is gewoon een grap.

deric raven schreef:
muziek-fan (13 jaar oud) is gewoon een grap.

Dat moge duidelijk zijn: een 13-jarige neemt een avatar van een stoere boze negert, Slowgaze (te pikken uit het MuMe-fotoalbum) of een sexy babe en niet een kindertekening van een kleuter

avatar van Slowgaze
Vinden echte 13-jarigen me überheet of zo dat ze mij als plaatje willen?

Slowgaze schreef:
Vinden echte 13-jarigen me überheet of zo dat ze mij als plaatje willen?

Damn, ik moet geen wijntje drinken en een reactie onder die van jou schrijven... dat werkt afleidend. Door jouw naam kan een streep getrokken worden uiteraard.

Videogames vond ik niet zo speciaal, maar elke keer als ik Blue Jeans hoor smelt ik en is het alsof Lana een pijl door mijn hart schiet. Wat een nummer ook met dat Twin Peaks-achtige intro, die slow motion rave vocalen in de achtergrond, eenvoudige doch rake zinnen als "we don't need no money / we can make it all work" en dan nog een machtige versnelling. Voor mij op dit moment de beste popsingle van het jaar, zonder twijfel.

Dus toch maar eens dit album opgezet... en het begon goed met de singles en Off to the Races. Dat klinkt alsof Lana in duet met zichzelf is en heeft door de live-feel en de hiphopbeat wel iets speciaals.

Vanaf Diet Mountain Dew vind ik het niveau wel flink omlaag gaan. Sommige nummers zijn nog wel aardig, maar af en toe is het net alsof Lana alleen nog maar liedjes aan het zingen is voor 16-jarige meisjes en dan haak ik toch wel een beetje af. Misschien ontwaar ik ook daar nog ergens de x-factor, maar vooralsnog houd ik het bij een kleine voldoende en zet ik Blue Jeans nog maar eens op.

avatar van Killeraapje
Zoals wel vaker heb ik weer eens in een grot geleefd. Via VH1 hoorde en zag ik Blue Jeans. En potverdomme wat een lekker en senueel nummer. Alleen daarvoor al moet ik dit dringend gaan luisteren.

De singles zijn allemaal mooie nummers; zo ook Video Games en Born to Die.

lux lisbon
Born To Die focust zich op de allure van Hollywood, rollenspel en zelf-uitvinding. Lana Del Rey speelt een rol — of in feite vele rollen, omdat elk nummer een soort korte film is. Haar album staat vol tragische romantische verhalen, road trips, whiskey, heldinnen... en ik vind de hele 'Lolita vibe' die het het album draagt opzich wel leuk... en daarom 'Off The Races' ("Light of my life, fire in my loins"…) misschien nog wel het leukste nummer, maar over het algemeen dalen de teksten eigenlijk allemaal af in cliches. 2,5 ☆

spit.tsvnami
Born To Die wordt in November opnieuw gereleast met zo'n 7 nieuwe nummers erop, exact hetzelfde wat Lady Gaga deed met haar eerste album. Ben benieuwd.

avatar van NewYorkCityLight
Ik hoop dat ze, in plaats van 7 extra nummers, er een aantal van de huidige collectie afgooit en deze vervangt. Op deze manier kan het toch nog een volwaardig album worden. Het blijft zo zonde dat ze het niveau van de eerste vier nummers niet vast kan houden.

spit.tsvnami
Met de bonus tracks misschien niet. Maar Summertime Sadness, Carmen, Radio vind ik wel de leukste nummers van de 2de helft. De rest is inderdaad nogal "slapjes" maar nog altijd niet slecht. Niemand heeft hier eigenlijk geschreven over haar optreden over Rock Werchter. De argumenten dat ze niet kan zingen mogen meteen allemaal de vuilbak in. Haar performance daarentegen, was levenloos en saai. Ze stond daar met haar microfoon in haar handen, met wat strijkers op de achtergrond te zingen alsof het een publiek van 3 man was. Daarbij maakte ze nooit oogcontact met het publiek, of haar schreeuwende die-hard fans op de eerste rij. Van het podium afstappen, wat suf rondlopen en mensen u laten aanraken kan iedereen wel. Jammer, want ondanks haar duidelijke goede vocalen (oftewel zijn die hard getraind, oftewel is ze wat minder gestrest sinds haar optreden op Saturday Night Live. Ik gok op beiden) was het optreden prut. Bij een optreden hoort een goede sfeer, en een goede artiest die de sfeer aanwakkert of praat met het publiek.

avatar van Gloeilamp
Ik vond het opteden ook erg tegenvallen. De drums waren er bij bijna alle nummers uitgehaald waardoor het erg saai werd. Live was haar stem inderdaad redelijk sterk, al waren er soms wat momenten dat ze erg haar best moest doen. Gelukkig nog wel even van dEUS kunnen genieten

spit.tsvnami
Inderdaad, en dat vind ik juist zo jammer. Want juist nu ze heeft bewezen dat ze kan zingen maakt ze van haar optreden toch nog een drama. Er zat gewoon niets in, het was precies een begrafenis.