Lana Del Rey - Born to Die (2012)

Label: Polydor

1. Born to Die (4:45)
  2. Off to the Races (5:00)
  3. Blue Jeans (3:30)
  4. Video Games (4:42)
  5. Diet Mountain Dew (3:43)
  6. National Anthem (3:51)
  7. Dark Paradise (4:03)
  8. Radio (3:35)
  9. Carmen (4:09)
  10. Million Dollar Man (3:50)
  11. Summertime Sadness (4:25)
  12. This Is What Makes Us Girls (3:58)
  13. Without You * (3:49)
  14. Lolita * (3:39)
  15. Lucky Ones * (3:47)
  16. Ride * (4:49)
  17. American * (4:08)
  18. Cola * (4:20)
  19. Body Electric * (3:53)
  20. Blue Velvet * (2:38)
  21. Gods and Monsters * (3:57)
  22. Yayo * (5:21)
  23. Bel Air * (3:57)
  24. Video Games [Joy Orbison Remix] * (4:59)
  25. Born to Die [Woodkid and the Shoes Remix] * (4:01)
  26. Video Games [White Lies C-Mix] * (7:32)
avatar van OscarWilde
Neen, "uw speculeer op de beurs" opmerking zorgt ervoor dat uw eerste zin, over de EP, ambigu wordt of misschien wil je gewoon op het feit wijzen dat jij die vier nummers de enige goede op het album vindt, wat nog niet wil zeggen dat ik die mening moet delen. En ik hoef geen ongefundeerde beledigingen hoor, maar als het u een goed gevoel geeft, doe maar

avatar van Slowgaze
Mjuman, jij zou toch beter moeten weten na al je lectuur: ga nooit met Oscar Wilde in discussie.

avatar van Mjuman
Die EP was met enig zoekwerk al langer te vinden was; duidelijk een release van eind 2011. Van speculeren kan alleen sprake zijn, als je niet wat er komen gaat - weet je dat wel - zoals in het geval van deze EP (een simpele blik alhier of op Discogs) had zulks aan het licht gebracht - heet dat "voorkennis" en dat maakt handelen/speculeren wettelijk strafbaar - en zo kan je mijn opmerking ook zien. Beledigen is niet zo mijn stiel; ik zet liever iemand op 't verkeerde been.

Overigens vind ik meer op dat album leuk dan die eerste 4 nummers; het probleem is evenwel dat er een soort 'bashen' hier in gang lijkt te worden gezet, vanuit een soort misplaatste groepsdynamiek, en dat ik gewoon jammer.

Slowgaze schreef:

Was dat maar een reële optie, vroeg ik jou meteen erbij; zeker weten dat Ozzy niet snel klaar was, die ouwe Pooferd.

hardbeatingkitty
Thomas91 schreef:
Ik doel voornamelijk op uiterlijk en imago. Haar eerdere album ken ik niet. Als ik haar uitstraling van vroeger vergelijk met die van nu, en dat in combinatie met de onzekere liveperformances klopt er gewoon iets niet. Ze mag van mij best een rol spelen, maar op basis van de foto en haar huidige afstandelijke (dat woord zocht ik, Herman) imago, had ik liever dat ze meer bij zichzelf was gebleven. Dat heeft verder niets met de muziek te maken. Ze is in een jaar veranderd en probeert blijkbaar authentiek over te komen. Dat is niet nodig. Lady Gaga speelt ook een rol en dat zal wel voor meer popartiesten gelden. Maar ik heb gewoon niet het idee dat dit bij haar past. Kan me haast niet voorstellen dat ze echt gelukkig is met dat huidige gedoe rond haar persoon (waar ik inderdaad ook aan meewerk).

Wat probeert ze dan volgens jou als imago? Vind het gewoon belachelijk want in mijn ogen zet ze helemaal geen verkeerd imago op... Ze heeft alleen haar haar bruin gekleurd en die foto is misschien al ongeveer 8 jaar oud. Zoals iemand onder mij al zegt, the past is the past. Iedereen verandert wel eens van ''stijl''..

avatar van Jurr_on
Vermakelijk album, ondanks dat de 2e helft een beetje voortkabbelt op de eerste nummers. Ben dan ook bang dat het album snel gaat vervelen. 'Video Games' is voor mij de overduidelijk uitschieter op het album. Het harpje erbij doet het 'm!

avatar van Style.Girl
Videogames vind ik echt een geweldig mooi nummer. Haar andere single: Born To Die vind ik ook een erg leuk nummer. Ik ben erg benieuwd naar de rest, wat ik hoogstwaarschijnlijk snel zal beluisteren!

Ze heeft nog al veel kritiek gehad op haar optreden bij SNL, maar dat vond ik een beetje overdreven. Zo slecht was het nou ook weer niet, al verwacht je natuurlijk wel iets beter. Maar nu gaan ze allerlei theorieen verzinnen nu ze zo beroemd is geworden dankzij Videogames, alleen om haar naar beneden te halen, vind ik een beetje zwak. Dat doen ze altijd bij beginnende talenten, misschien omdat ze jaloers zijn ofzo?!.

Mijn beoordeling volgt dus.

avatar van Gloeilamp
Toch een beetje teleurgesteld in het album. Ik kende Blue Jeans, Video Games en Born to Die al, en dit zijn gelijk de beste nummers van het album.
De andere nummers zijn goed te beluisteren maar tot nu toe niet heel erg bijzonder.
Off to the Races vind ik een grote misser, favoriet blijft Video Games.

Lexicon Devil schreef:
Heeft deze dame een nieuw image of heeft ze een contract getekend dat madame niet meer in het openbaar mag glimlachen?

Opvallend inderdaad, op google afbeeldingen bijvoorbeeld is een foto van een lachende Lana vrijwel niet te vinden.

Natuurlijk zal Timmy757, Timmy757 niet geweest zijn als hij er toch niet één gevonden zou hebben, en hoe anders komt ze dan over Klik. Wat een schatje! Volgens mij ben ik verliefd.

Over het album: ben zeer benieuwd, lang geleden dat ik zo nieuwsgierig ben geweest naar een album van een nieuwe artiest, Born to Die en Video Games zijn fantastisch. Hopen dat de rest van het album ook in de buurt komt van dat niveau.

avatar van Gloeilamp
Het uiterlijk van Lana lijkt soms wel belangrijker dan de muziek zelf..

Gloeilamp schreef:
Het uiterlijk van Lana lijkt soms wel belangrijker dan de muziek zelf..

Tja, het oog wil ook wat soms heh mien jong.

Ja, mee eens.
Maar het uiterlijk lijkt hier soms vaker besproken dan de muziek zelf

een vriendin van mij had het er van de week over en had me toen de clip van born to die laten zien aparte clip en apart nummer maar het had wel iets vond ik ben benieuwd

hardbeatingkitty
Vind de eerste helft juist veel minder sterk dan de 2de helft, en daardoor ben ik juist zo verrast door het album. De eerste helft waren allemaal nummers die al bekend waren, en die vond ik niet zo super. Toch was ik enorm nieuwschierig naar het album. Maar mijn favoriete nummers zijn Dark Paradise, Radio, Carmen, Summertime Sadness en This Is What Makes Us Girls. Snap niet wat iedereen per sé zo goed vind aan de eerste helft.

avatar van IntoMusic
Zeer indrukwekkend album, waarin haar stem soms hypnotiserend werkt door haar ietwat monotoom geluid. Het is wel een groeier! Het album begint vrij gemiddeld, maar naarmate je rond inderdaad halverwege bent wordt het alleen maar sterker.

avatar van luc011190
Grappig hoe een aantal hier zo in de war lijkt van een meisje dat muziek maakt, en niet volledig zelf verantwoordelijk is voor haar image en liedjes.

Dat is toch niets nieuws?

Ik heb het album nu 2x gehoord, en ben positief verrast.

avatar van djarend
probeer er open minded naar te luisteren, video games vind ik super, maar het hele album valt me tegen, door alle ophef meer van verwacht, beetje te kabbelend. Jammer, kleine 3 sterren, neer iet, eingenlijk 2 3/4 maar dat gaat niet, morgen nog eens proberen, je moet soms iets vaker beluisteren

avatar van Dungeon
djarend schreef:
eingenlijk 2 3/4 maar dat gaat niet, morgen nog eens proberen,

Morgen zal dat ook niet gaan hoor. ;p

avatar van Shinobi
Ik zat toch wel even te wachten op dit album en het heeft me niet echt teleurgesteld moet ik zeggen.
De bekende hits: Video Games en Born to Die staan hierop, en het begint gelijk al goed met het laatstgenoemde nummer.
Wat daarna volgt is zeer sterke eerste helft tot Dark Paradise, daarna kabbelt het wat voort om zich vanaf Sumertime Madness weer sterk op te pakken inclusief de bonustracks.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Gloeilamp
Een halfje omhoog. Enkele nummers die ik eerst matig vond, vind ik nu goed.
Benieuwd of het album nog meer groeit

Bonustracks zijn ook de moeite waard!

avatar van Music_
Nu te beluisteren op de luisterpaal!!!!!

avatar van Thomas91
hardbeatingkitty schreef:

Dat heb ik al eerder uitgelegd. Ik heb het idee dat ze erg zelfverzekerd, stoer en onafhankelijk over wil komen. Van mij mag ze, als ik een album zie wat mij interesseert ga ik ook niet eerst even op google zoeken of de artiest er wel leuk genoeg uit ziet en een luisterbeurt waard is. Maar, in dit geval is er zo veel te doen rond haar persoon (buiten haar muziek) en vond ik haar vorige foto in combinatie met haar huidige uiterlijk wel een reactie waard. Nogmaals, ik heb daar geen probleem mee, maar het komt gewoon niet helemaal oprecht over. Dat beïnvloedt voor mij overigens niet mijn beoordeling. Dus, laten we het verder maar over muziek hebben. Dit blijft toch een herhaling van zetten en ik vind mijn vorige reactie duidelijk genoeg eigenlijk.

Ik ben het album nu aan het beluisteren en Off To The Races valt meteen op. Totaal onverwacht nummer. Ik moest er aan het begin van het nummer even aan wennen, maar later klonk het al beter. Nu pas bij Video Games, dus vooral de 'bekende' nummers al gehoord. Laat de rest maar komen, tot nu toe klinkt het prima.

Ik vind haar stem een stuk veelzijdiger dan wat ik in eerste instantie dacht.
Moest in eerste instantie vooral aan Stevie Nicks denken, maar ook hoor ik PJ Harvey en zelfs een knipoog naar Amy Winehouse.
Lauryn Hill is verder een naam die in mij opkomt.
Wat doet die trouwens behalve continu zwanger zijn?

Lana Del Rey is een blijvertje.

avatar van GrafGantz
deric raven schreef:
Moest in eerste instantie vooral aan Stevie Nicks denken

Jeetje, ik zat me rot te verzinnen waar haar stem me toch ook alweer aan deed denken. Dit scheelt me weer een slapeloze nacht, waarvoor dank.

avatar van Mjuman
Nicole Atkins was mijn eerste gedachte; en er zijn er meer. Van setje van Deric verder niks, behalve dat.

Eigenlijk zingt ze met meerdere zangstemmen - Born to Die en Videogames is echt zoals Atkins; Blue Jeans is zo'n typische country-brawl zoals Nicks en Dolly Parton; zal morgen nog eens luisteren. Vind zelf de eerste, onderkoelde stem de mooiste.

Blijvertje - remains to be seen, compositorisch bijv?

avatar van Lexicon Devil
deric raven schreef:
Ik vind haar stem een stuk veelzijdiger dan wat ik in eerste instantie dacht.
Lauryn Hill is verder een naam die in mij opkomt.
Wat doet die trouwens behalve continu zwanger zijn?

Lana Del Rey is een blijvertje.

Vergelijken met PJ Harvey en Amy Winehouse?
Een heel luchtig stukje gefilosofeer mag ik hopen

Blijkbaar nog niet de moeite genomen om het album te luisteren.
Blue Jeans (PJ Harvey), Diet Mountain Dew (Amy Winehouse).

Voor filosoferen en de intellectueel uithangen hebben ze Soulseek uitgevonden.

Nogal vergezocht die PJ Harvey vergelijking, ik hoor het in ieder geval niet. CD is aardig, maar er is niets te vinden wat de hype rechtvaardigt. Haar stem is goed, maar er zijn meer zangeressen met een goede stem. De liedjes zijn compositorisch vaak erg zwak, en het lijkt vooral een losse verzameling nummers, het zwalkt alle kanten op. Ik zet in ieder geval veel liever Anna Calvi op.

avatar van IntoMusic
Je vindt de vergelijking met PJ Harvey vergezocht, maar komt zelf met Anna Calvi

avatar van Screenager
IntoMusic schreef:

Hij vergelijkt niet he. Hij zegt gewoon dat hij Anna Calvi prefereert boven Lana del Rey.