Bruce Springsteen - Wrecking Ball (2012)

Label: Columbia

1. We Take Care of Our Own (3:54)
  2. Easy Money (3:37)
  3. Shackled and Drawn (3:46)
  4. Jack of All Trades (6:00)

met Tom Morello

5. Death to My Hometown (3:29)
  6. This Depression (4:08)

met Tom Morello

7. Wrecking Ball (5:50)
  8. You’ve Got It (3:49)
  9. Rocky Ground (4:41)

met Michelle Moore

10. Land of Hope and Dreams (6:58)

met Michelle Moore

11. We Are Alive (5:44)
  12. Swallowed Up (In the Belly of the Whale) * (5:35)
  13. American Land * (4:25)
Onvoorstelbaar, wat een briljant concert hebben Bruce Springsteen & the E-Street Band zondagavond gegeven in Keulen. Met 5 blazers erbij, 3 donkere achtergrond zanger(essen), naast de band. Zo veel energie, zo veel power, zo veel rust, zo veel klasse, zo ontzettend lang zonder pauze: 3 uur en 20 minuten!! Een echt prachtige setlist, waarbij je van de ene emotie naar de andere ging, vol afwisseling: alle muzikale invloeden werden daarbij gebruikt: rock, soul, country, folk, gospel . De nummers van dit album, het waren er heel wat, stonden fier overeind: het toont aan hoe goed dit Wrecking Ball is. .
Bruce had het grote fraaie stadion met 50.000 man in zijn pink. Zelden tot nooit zo'n geweldige atmosfeer meegemaakt. Dit concert komt in mijn top 5, samen met the Stones in Vredenburg, Prince in de Galgewaard Utrecht, the Arcade Fire in de HMH 2011 en the Arctic Monkeys in Tivoli.
De volgende ochtend aan het ontbijt in mijn hotel waren alle Springsteen bezoekers zeer, zeer positief en onder de indruk. Wow!

avatar van vielip
Mooi om te zien dat je genoten hebt west! Alhoewel een stukje minder in vergelijking met Barcelona een week ervoor, vond ik het ook wederom genieten geblazen! En ook weer een hoop andere nummers gehoord t.o.v. Barcelona dus mij hoor je niet klagen. Het einde van Shackled and drawn vond ik wederom kippevel!! Als Cindy Mizell naar voren komt en begint te zingen dan gaat het nummer echt nog 2 levels omhoog wat mij betreft! Wel verrassend trouwens dat Rocky ground niet werd gedaan. Die Michelle Moore komt mooi makkelijk aan de centen zo

avatar van Lexcoaster
En ik ben minstens zo onder de indruk van het optreden van Bruce gisteravond op Pinkpop. Wat een klasse optreden.

Ik heb Barcelona op cd en ik moet zeggen dat Bruce daar toch een stuk minder bij stem is, als in Keulen. Ik heb het dan over het 2e optreden daar, eigenlijk dus ook best verklaarbaar. Dat hoorde ik ook gisteren op tv toen ik een stuk zag van zijn optreden op Pinkpop. Vind je het gek, na ruim 3 uur vol gaan de avond ervoor in Keulen? Dan nog blijft het een geweldenaar natuurlijk.
Ik vond de setlist van Keulen de beste van de 10 die ik heb gezien: inderdaad ook zonder Rocky Ground. Dat is toch het minste nummer van dit album. Ik heb het niet gemist. Wat was dan een stukje beter aan Barcelona vielip? Beter dan Keulen kan niet, lijkt mij. Of zat je 2e ring?

avatar van vielip
Nee we stonden in het linker FOS vak. Ik vond de sfeer in Barcelona uitbundiger en de setlisten interessanter. Maar dat is altijd iets persoonlijks uiteraard. Zo vind ik het leuk om die Apollo medley een keer live meegemaakt te hebben maar hoeft ie die van mij niet weer te doen als ik erbij ben. En in Barcelona kregen we nummers als Trapped, Downbound train, Racing in the street, You can look, Prove it '78 en Thunder road om er maar een paar te noemen. Maar nogmaals; Koln was ook absoluut gaaf hoor! Darlington county met Honky tonk woman, Seven nights to rock, American land en Land of hope and dreams is ook niks mee dacht ik zo

Ik ben naast een liefhebber van (hard-)rock ook een liefhebber van soulmusic. Ik ging helemaal uit mijn plaat toen die in Keulen (of all places) ook de Apollo medley speelde. En vergis je niet: met die ijzersterke donkere zanger(essen) en 5 hoorns was het werkelijk fenomenaal goed!
Het zorgde er ook voor dat de setlist van Keulen, naast die in Philadelphia en New York (beiden Night 2), heel afwisselend was. Via rock, naar folk, naar soul, naar gospel: en toch een mooie eenheid. Razend knap en leuk!

Over Trapped, Thunder Road etc.: het blijven geweldige nummers, maar ik hoor liever ook (eens) wat andere dingen, anders krijg je een grootste hits show. Mooi voorbeeld is het waanzinnige hoogtepunt wat je noemt: Darlington County met Honky Tonk Woman. Een explosie echt bij dat refrein: supergaaf!

avatar van vielip
Ik kan je helemaal volgen! Ik heb zelf alleen niet zo heel veel met soul, vandaar m'n opmerking. Trapped speelt ie toch niet zo heel vaak of wel? Ik heb 'm in ieder geval nog maar twee keer meegemaakt.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Trapped behoort tot de meer gespeelde nummers deze tournee.

En zo goed vind ik het niet eens, het heeft wel een lekker meezingrefrein. Maar te veel 'sing-along' grootste hit nummers levert niet echt een sterk concert op, wat mij betreft.

avatar van Twinpeaks
Het heeft lang geduurd voor ik me wilde en kon uitspreken over dit album.Ik heb hem van dag 1 in bezit ,maar op 1 of andere manier wilde de vonk toch maar niet overslaan,en dat terwijl ik Springsteen erg hoog heb zitten.Nu na 3 maanden weet ik het album eindelijk op waarde te schatten en dat komt ook doordat ik zag dat op Pinkpop de nummers ook overeind bleven en in sommige gevallen zelfs aan kracht wonnen.De opener vind ik nog steeds een draak van een plaat en zelfs live kon die me niet overtuigen,maar wat er daarna volgt is toch wel erg fijn.Qua teksten is het zijn meest directe plaat in jaren en muzikaal gezien weet hij diverse invloeden prima doen samensmelten zonder er een rommeltje van te maken.Springsteen klinkt anno 2012 nog steeds urgent en ik was bang dat na het matte Working On A Dream hij langzaam aan zou gaan afzakken tot het spelen van greatest hits tours.Niks is minder waar gelukkig.Het Pinkpop optreden was prima maar niet groots,dat geeft niks want die avond ervoor schijnt hij flink geknald te hebben en op festivals zijn optredens nu eenmaal altijd wat aangepast aan crowdpleasing.Dat weet je en daar moet je dan ook niemand op afrekenen.Met Wrecking Ball levert Springsteen een prima statement af ,gevangen in een opwindend muzikaal jasje ,waardoor hij mij weer reikhalzend doet uitkijken naar zijn volgende project.
4 sterren

cosmic kid schreef:
Trapped behoort tot de meer gespeelde nummers deze tournee.

Ja deze tour voor het eerst sinds jaren. Hiervoor was het toch altijd een spaarzaam en daardoor welkom nummer als het ineens opdook tijdens een concert. Ik vind het een fantastisch nummer overigens! Want alhoewel het in principe een cover is, heeft Bruce het zich van begin af aan compleet eigen gemaakt. Ik hoor er in ieder geval zeer weinig Jimmy Cliff in terug. En dat vind ik erg knap!

west schreef:

Wat mij betreft ook absoluut niet!

avatar van Ampivinni
Vond dat The Boss de laatste tijd wel een beetje teveel aan het koken is met het eendezelfde recept, maar toen ik hem laatst Live zag in Keulen, bedacht ik me weer eens: het werkt, smaakt goed, dus waarom ook niet!

Niets bijzonders of speciaals, maar gewoon weer een lekker plaatje van The Boss, en dat wat ik eerder al zei heb ook een (groot) voordeel (als het recept uberhaupt lekker smaakt natuurlijk dan), en dat is namelijk dat het wel gewoon lekker makkelijk wegluistert, en aangezien Ik zelf ook van mening ben dat naar mate een bepaalde artiest langer mee gaat je het ze gewoon niet kwalijk kan nemen dat er geen nieuwe magnum opus-en meer geleverd worden, vind ik dat wel zo belangrijk.

avatar van AOVV
Degelijke plaat van Bruce Springsteen, een artiest waar je inmiddels toch al van weet dat hij nooit een echt zwakke plaat zal afleveren. Of hij het nog in zich heeft een geweldig album te maken, valt wel te betwijfelen. 'Wrecking Ball' valt, net als voorganger 'Working on a Dream', in te delen in de categorie "goed". De laatste plaat van Springsteen die ik echt goed vond, is 'Magic', alweer vijf jaar geleden. Maar zolang the Boss dit soort platen blijft maken, hoor je mij ook weer niet klagen. Het is catchy, nooit slecht en tekstueel toch dik in orde, al gaat het weer vaak over rijk vs. arm. Maar dat is Springsteen gewoonweg.

Ook op 'Wrecking Ball' staan weer enkele sterke nummers, zoals 'This Depression'. Het valt ook op dat Springsteen is gaan puren uit traditionele folkmuziek (met gebruik van verschillende folkinstrumenten), en daar dan zijn eigen touch aan heeft gegeven. Zijn stem is nog steeds eentje waar menigeen jaloers op kan zijn, maar die toch vooral werkt op podia, heb ik de indruk. Als live-artiest is Bruce Springsteen dan ook veel indrukwekkender.

Ook staan hier nog bijdrages op van de legendarische, machtige saxofonist van de E-Street Band, Bruce's vaste begeleidingsband met ook o.a. zijn vrouw Patti Scialfa (als ik me niet vergis) en Steven Van Zandt. Die man heet Clarence Clemons, en hij overleed vorig jaar aan een beroerte. The Big Man is een laatste keer te horen op de titeltrack en 'Land of Hope and Dreams'.

Ondanks het feit dat op 'Rocky Ground' wat wordt gerapt door de Amerikaanse Michelle Moore, kan je niet spreken van een vernieuwende plaat. Wel is 'Wrecking Ball' een plaat die geheel in de traditie van Springsteen ligt, en dus geen smet vormt op zijn mooie oeuvre.

3 sterren

avatar van Banjo
oei easy money vind ik niet mooi..
en ben nu geneigd om te zeggen dat ik magic beter vind..
maar even door luisteren...

avatar van vielip
Magic vind ik ook beter dus dat mag je best zeggen

Misterfool
Ik vind dit een bijzonder leuke plaat moet ik zeggen; doet mij een stuk meer dan Magic. De thematiek van de plaat is zeer eigentijds en ook muzikaal laat Bruce Springsteen enige vernieuwing horen. Ik heb nu de plaat op 3.5*, maar ik sluit niet uit dat ik er nog een halfje bovenop gooi.

avatar van Slowgaze
't is een gezellige bedoening hè, Luke?

avatar van Ronald5150
Op "Wrecking Ball" spreekt Bruce Springsteen weer met een venijnige tong. De bekende thema's komen voorbij, deze keer in de context van de financiële crisis. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik het al een keer eerder heb gehoord, aan de andere kant brengt The Boss zijn boodschap met volle overtuiging dat ik er toch gevoelig voor ben. Muzikaal is het dik in orde, rock aangevuld met traditionele nuances, maar bovenal spreken de overtuiging van Springsteen en zijn scherpe teksten me het meeste aan. De overleden en legendarische Clarence Clemons komt nog voorbij met een mooie saxofoonsolo op "Land of Hope and Dreams" en is een mooi eerbetoon aan The Big Man van The E-Street Band. "Wrecking Ball" bevat eigenlijk alle ingrediënten van een goede Springsteen plaat, maar onder de oppervlakte bekruipt me het gevoel van een herhalingsoefening, waardoor de impact van bijvoorbeeld een plaat als "Darkness on the Edge of Town" of "Nebraska" ontbreekt. Desondanks toch een meer dan verdienstelijke plaat.

LET OP: net bekend gemaakt dat Bruce & the Band in het vervolg van the Wrecking Ball Open Air Tour vier optredens in Duitsland geven eind juni / begin juli 2013, waaronder op 5 juli in Mönchengladbach, net over de grens! Zie de link onder 'discussie' bij de artiestenpagina van Bruce Springsteen.

Speelt Tom Morello mee op dit album? Had deze combinatie niet verwacht en hoor hem eerlijk gezegd ook niet terug op het album :$

avatar van jerome988
Tom Morello doet de gitaarsolo's op Jack of All Trades en This Depression.

avatar van jerome988
@Joost.

Bruce Springsteen en Tom Morello samen live, zingen ook allebei!!:

YouTube - The Ghost Of Tom Joad

avatar van uffing
Fantastisch

avatar van Korreltje Zout
Gambling man rolls the dice,
working man pays the bill.
It's still fat and easy up on banker's hill.

The Boss verwoordt in twee zinnetjes het hele 'Occupy Wall Street, we are the 99%' gevoel. Heb zelden een album gehoord dat zo actueel was, zonder dat het opportunistisch overkomt. Respect!

avatar van bertus99
Sterk album na het voor mijn gevoel nogal mislukte Working On A Dream. Op dit album toont Springsteen weer dat hij een geweldig tekstschrijver is die ook nog altijd wat te zeggen heeft. Vooral zijn nummers die gaan over de gewone mensen zijn erg sterk. En dat is op dit album natuurlijk het meerendeel.
Hoe overleef je als je leven in de hoek getrapt wordt door de crisis? Antwoord: We take Care Of Our Own.
Of je wordt een Jack Of All Trades, iemand die elk klusje aanpakt, legaal of een beetje smerig. Een ontroerend nummer ook omdat de liefde de drijvende kracht blijft in het leven en niet de zucht naar geld. Hetzelfde thema komt in This Depression weer om de hoek kijken.
De stad die leeggezogen en vernield achterblijft nadat het bedrijfsleven haar de rug toe gekeerd heeft in Death To My Hometown.
Het merkwaardigste nummer is We Are Alive. De doden spreken en ze blijken te leven. Niemand kan hun de mond snoeren. Hun verhalen leven voort en vertellen ons wat de oorsprong is van al deze ellende en dat de geschiedenis zich steeds herhaalt.
Prachtig hoor. Ondanks dat bombast weer stevig op de loer ligt zoals vaker bij Springsteen houdt hij het net aan de goeie kant van de streep.
Leuk dat het album hier en daar een beetje folk meeneemt. Die vrolijke melodieën zorgen er ook voor dat het niet te zwaar en somber wordt.

avatar van LucM
Opener We Take Care of Our Own vind ik een vrij banaal rocknummer maar de overige songs zijn gelukkig van hoger kaliber. Na het vrolijke maar wat bezadigde Working On A Dream klinkt Bruce Springsteen terug gedreven en strijdvaardig en haalt hij uit naar de financiële wereld. Soms bombastisch, dan weer neigend naar folk en ondanks de soms avontuurlijke arrangementen is dit weer een typisch Bruce Springsteen-album met schijnbaar vrolijke en meezingbare songs maar met verbeten en grimmige ondertoon.

Buiten de 2 albums uit 1992 lukt het Bruce Springsteen gewoon niet om een slecht album af te leveren.
Zijn weinig artiesten die ruim 40 jaar aan de top blijven, en goede albums blijven afleveren.
Neil Young en Tom Waits kan ik nog noemen, maar dan houdt het een heel eind op.