Bruce Springsteen - Wrecking Ball (2012)

Label: Columbia

1. We Take Care of Our Own (3:54)
  2. Easy Money (3:37)
  3. Shackled and Drawn (3:46)
  4. Jack of All Trades (6:00)

met Tom Morello

5. Death to My Hometown (3:29)
  6. This Depression (4:08)

met Tom Morello

7. Wrecking Ball (5:50)
  8. You’ve Got It (3:49)
  9. Rocky Ground (4:41)

met Michelle Moore

10. Land of Hope and Dreams (6:58)

met Michelle Moore

11. We Are Alive (5:44)
  12. Swallowed Up (In the Belly of the Whale) * (5:35)
  13. American Land * (4:25)
avatar van vielip
Heb inmiddels het hele album een aantal keer gehoord. En waar ik het in m'n vorige post al over had blijkt ook nu weer waar; hij wordt per keer dat ik 'm luister interessanter! Ik hoor duidelijk Seeger Sessions gerelateerd materiaal maar toch heeft het een rock randje. The Pogues lees ik hierboven ergens en daar kan ik me wel in vinden. In dat rijtje mogen Dropkick Murphys en Flogging Molly ook vind ik. Opzich ben ik meer een fan van Bruce de rocker maar als ik muziek hoor met Ierse invloeden dan wordt ik toch als vanzelf wel heel blij
Ik lees ook ergens iets over Nebraska maar daar kan ik persoonlijk niks mee. Als er vergelijkingen zijn dan is het puur tekstueel. Wat muziek betreft is dit album veel uitbundiger en levendiger dan Nebraska.
Jack of trades vind ik tot nu toe angstaanjagend mooi. Een beklemmende sfeer heeft dat nummer. Net als afsluiter We are alive. Lijkt op het eerste gehoor een vrolijk deuntje maar die tekst is behoorlijk creepy. Land of hope and dreams is natuurlijk een geweldig nummer maar die kenden we al vanaf 1999. Deze versie verschilt niet zo heel veel. Het begin is anders en ik moet zeggen dat ik het wel geslaagd vind. Wrecking ball kenden we ook al. Zij het niet zo lang als Land of hope and dreams. Ook een mooi nummer qua opbouw en intensiteit. Werkt echt naar een climax toe. Tsja, Bruce komt toch wel met een verrassend album op de proppen. Ik weet nog niet goed waar ik 'm moet plaatsen t.o.v. de rest van z'n albums maar ik heb wel de neiging om 'm telkens weer op te zetten. Dat is vaak een goed teken bij mij
Mindere momenten zijn er ook wel trouwens. This depression, You've got it en Rocky ground weten me nog niet zo te pakken. In laatstgenoemde zit een vleug(je) hip hop dat me best bevalt. De (drum) loops die door het hele album heen gebruikt worden vind ik sowieso wel van toegevoegde waarde trouwens. Het is toch wel weer eens iets anders dan we doorgaans gewend zijn van Bruce. Pakt positief uit vind ik. De produktie opzich vind ik sowieso beter dan de laatste paar albums met Brendan O' Brien achter de knoppen. Ik hoor op dit album meer warmte en ruimte en dat bevalt me prima! Ik begin voorzichtig met 3,5*

avatar van JelleAkkermans
Is dat Clarence Clemons die zingt aan het begin van Land of Hope And Dreams?

JelleAkkermans schreef:
Is dat Clarence Clemons die zingt aan het begin van Land of Hope And Dreams?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat Little Steven is...

avatar van vielip
Ik neem tenminste aan dat je dat stukje op het einde bedoeld waar Bruce de zang afwisselt met iemand anders of is er nog meer 'andere zang'?

avatar van JelleAkkermans
Nee aan het begin! Misschien heb ik 'n rare versie ofzo?
Voordat het nummer echt begint hoor ik iemand 'oooooooo This Train' etc. zingen, en dat is niet Springsteen.
Er komt na één zin een synthesizer ofzo in, en vervolgens begint er 'n koor te zingen ('Get on, get on'). Daarna heb je zo'n orgel en komt dat bekende akkoordenschema.
Ik heb echt het idee dat die zang aan het begin oude opnames van Clarence Clemons zijn.

avatar van crosskip
Ik denk ook dat het Clemons is die daar aan het begin van Land of Hope And Dreams zingt, het klinkt in ieder geval wel als hem.

avatar van vielip
Ah ja, nu je het zegt! Aan het begin staat inderdaad ook een apart stukje 'zang'. Dat lijkt me Clarence aan de donkere klank van de stem te horen.

avatar van itchy
Geïnspireerde en puike plaat na het zwakke Working on a Dream. Springsteen is gedreven bezig hier en het is een sterke verzameling songs. Ontroerd door de geweldige saxsolo in Land Of Hope and Dreams, een laatste levensteken van Clarence Clemons. En ik had nooit verwacht nog eens een rap op een Springsteenplaat te horen (die nog beklijft ook). In Rocky Ground, dat nummer lijkt wel een sterk verbeterde versie van Streets Of Philadelphia.

avatar van henk01

avatar van JelleAkkermans
Op internet is hij al, weliswaar illegaal, te downloaden.

henk01 schreef:

Hoe kan men al sterren toekennen als het album nog niet uit is?

Nog steeds geen internet aan de andere kant van de brug?

avatar van Theunis
We Are Alive doet me denken aan Cash' Ring of Fire.

avatar van henk01
jawel, maar zou niet moeten kunnen #praag

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist Jack Of All Trades beluisterd, en dit nummer bevalt mij goed.

avatar van musician
henk01 schreef:
Hoe kan men al sterren toekennen als het album nog niet uit is?

Ik heb de cd ook nog niet, maar inmiddels is er toch al 25 keer gestemd.

avatar van ArthurDZ
Ik hou me ook nog even in, tot de officiële release.

johannesA
Dat is mij gelukkig niet gelukt

avatar van musician
vielip schreef:
Ik hoor duidelijk Seeger Sessions gerelateerd materiaal maar toch heeft het een rock randje.(...)

Kijk, daar doe je mij dan al een groot plezier mee, met beide kenmerken. Ik hoop echt dat het waar is, voor de Pete Seeger Sessions heb ik zonder veel aarzelen ook 5***** gegeven, mocht dat vervolgens het rockrandje van Magic (5*****) krijgen, dan staat mijn cijfer al bijna vast....

Hij Is idd al "gelekt" zoals vrouwen en fietsbanden wel eens doen en hij staat wonderwel al op internet. Klinkt als een trein. Keltische invloeden met idd muzikanden uit The Seeger Sessions. verschillende politiek kritische songs en uhhh.... echte onververvalste "Boss-rock" Zeer afwissellend, kortom nu al een potële nr1. Van mij krijgt hij al gelijk 5 vette sterren. Dus Hans (musician) een must , je komt hier gewoon niet omheen

avatar van xrockerx
what the fuck doet die rapster op deze plaat?

xrockerx schreef:
what the fuck doet die rapster op deze plaat?
Een stukje rappen. Dat hoor je toch wel, anders is het tijd voor je pilletje!

avatar van Tony
Ik hoor We Take Care of our Own regelmatig op de radio. Dacht in eerste instantie dat het een patriottisch nummer was, maar als ik de tekst goed begrijp gaat het over egoïsme en is het een aanklacht dat we niet meer voor elkaar zorgen, alleen nog voor onszelf, toch?

Ben benieuwd of dit ook weer door een kortzichtige Amerikaanse presidentskandidaat wordt gebruikt in de verkiezingscampagne, net als Born in the USA dahmals. Oppervlakkig k**-volk.

avatar van Rogyros
Niet dat wij nu zoveel beter zijn dan de Amerikanen...

Tony schreef:
Oppervlakkig k**-volk.
Kijk, dat heet nu alles en iedereen over één kam scheren Een klein PVV geluidje misschien of gewoon ergens een klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt? In ieder geval een geluid wat niet op een fatsoenlijke muzieksite thuis hoort.

avatar van SiriusBart
Wat een schitterend nummer is Jack Of All Trades. Was perfect geweest voor een duet met Tom Waits.

avatar van Tony
Ach Ad, ik heb wel eens genuanceerder gepost op MuMe, dat is waar. Maar het is toch stuitend dat Reagan Born in the USA (het refrein) in zijn verkiezingscampagne gebruikte, terwijl het nummer zo bitter en cynisch is over datzelfde USA. Hoe oppervlakkig kun je zijn?

johannesA
Tot nu toe ben ik helemaal weg van Rocky Ground, dit blijft lekker hangen en heeft een mooi euforisch hoogtepunt na 4 minuten.

Twee andere favorieten zijn This Depression en net zoals SiriusBart zegt, Jack Of All Trades.

Easy Money en Shackled And Drawn zijn de minst aansprekende nummers.

avatar van Rogyros
Tony schreef:

Wat je hier zegt is natuurlijk wel volledig waar. Het was idd wel bittere ironie. Je zou zeggen dat het iets zegt over de domheid van Reagan, maar het was een succesvolle campagne.

En zo zie je weer hoe marketing werkt. Een collega van mij zei in 2003 over Bruce Springsteen na.v. het album The Rising: 'Dat is toch die eikel die Amerika zo ophemelt? Nu gaat ie over de rug van 9/11 slachtoffers geld verdienen met een album.' Een universitair geschoolde vrouw met een wat links profiel. Zij geloofde ook in Reagans verhaal met het nummer en walgde ervan. Bijna 30 jaar na dato kreeg ze van mij en een andere collega alsnog het volledige verhaal en de betekenis achter de tekst van Born In The USA. Ze was toch wel wat versteld en een dag later (kennelijk had ze het een en ander nog even gecheckt) gaf ze aan dat ze de mening van The Boss iets moest bijstellen. Dat hij niet pro Bush was, had zij nooit verwacht!

avatar van Tony
Vrouwen hebben sowieso geen verstand van muziek.
Maar geeft wel aan hoe mensen die niet verder hebben gekeken (hun goed recht, he...!!) The Boss in een heel verkeerde hoek hebben geplaatst n.a.v. een uit zijn verband gerukt nummer....

Nou ja, zoals ik al zei, maar hopen dat We Take Care of our Own geen zelfde lot beschoren is. Goed nummer ook, ben benieuwd of de rest ook goed is, hoewel ik lees over Seeger referenties. Dat vind ik echt een k** plaat!

avatar van itchy
Enige nummer dat vergelijkbaar is met The Seeger Sessions is Shackled and Drawn. Voor de rest gaat de vergelijking helemaal mank wat mij betreft. Ok, hier en daar duikt een viool op