Bruce Springsteen - Wrecking Ball (2012)

Label: Columbia

1. We Take Care of Our Own (3:54)
  2. Easy Money (3:37)
  3. Shackled and Drawn (3:46)
  4. Jack of All Trades (6:00)

met Tom Morello

5. Death to My Hometown (3:29)
  6. This Depression (4:08)

met Tom Morello

7. Wrecking Ball (5:50)
  8. You’ve Got It (3:49)
  9. Rocky Ground (4:41)

met Michelle Moore

10. Land of Hope and Dreams (6:58)

met Michelle Moore

11. We Are Alive (5:44)
  12. Swallowed Up (In the Belly of the Whale) * (5:35)
  13. American Land * (4:25)
avatar van Rogyros
Ik heb de single ook beluisterd en ik moet zeggen dat ik hier ook niet bijster gelukkig van ga worden ben ik bang. Ik hoop toch echt dat de rest van het album een stuk beter is. Het is gelikt, glad, wat nietszeggend. Dit klinkt niet als de passievolle Bruce waar ik zo'n fan van ben.

Ben evenwel toch zeer benieuwd naar het volledige album.

avatar van Deranged
Vraag me af of hier ook echte knallers zoals Good Eye op staan.

avatar van ArthurDZ
Natuurlijk, op elke Springsteenplaat staat ten minste één knaller

avatar van vielip
Mijn eerste gedachte na het horen van de nieuwe single was iets van; mja, wel aardig maar niet meer dan dat. Nu heb ik het nummer inmiddels tig keer voorbij horen komen op Planet Rock en moet ik toch bekennen dat het me meer en meer gaat bevallen! Er zitten interessante soundjes en effectjes in het nummer die, althans voor mij, nieuw zijn bij Bruce. Met name op de drums zitten leuke effecten. En wat ik nog het voornaamste vind; het heeft toch wel die onmiskenbare E-Street sound/vibe. En da's best knap want er schijnen maar af en toen wat leden meegedaan te hebben in de studio.
Nog even over de 'nieuwe' nummers; het zou me niks verbazen als er uiteindelijk heel andere versies van Land of hope and dreams, Wrecking ball en American land op het album verschijnen dan die we tot nu toe kennen. Zou ook typisch Bruce zijn aangezien hij wel vaker meer dan één versie van nummers opneemt. Ben sowieso benieuwd hoe die nummers in een studio uitvoering klinken trouwens.

avatar van jerome988
YouTube - Bruce Springsteen discusses "Wrecking Ball"

Springsteen vertelt over het nieuwe album en er zijn een paar stukjes van liedjes te horen..

avatar van Madjack71
Wat ik zo mee krijg van dat fragment, geeft hoop voor wat komen gaat.

avatar van vielip
Klopt ja, ik vind het ook hoopvol klinken. Ik lees echter in veel recensies dat als er één album van Bruce te vergelijken is met Wrecking ball, het We shall overcome is. Daar wordt ik dan weer niet zo blij van.

avatar van Madjack71
Ik dan weer wel...met Magic en Working on a Dream, trok hij weer als vanouds zijn houthakkershemd aan. Door het wegvallen van een aantal vrienden van de E Street, komt zingeving weer meer om de hoek kijken. Daar kan ook wat meer gospel en folk invloeden bij horen. Wat blijft als ik Bruce zo hoor, is het neerzetten van mensen die uit het leven gegrepen kunnen zijn en zijn kijk op de Amerikaanse samenleving.

avatar van JelleAkkermans
vielip schreef:
Niemand uit de buurt die gaat en waar je met mee kunt rijden? Ik zeg maar wat hoor maar ik vind het geweldig dat een relatief jong iemand Bruce wil ontdekken dus vandaar....

ik doel meer op het feit dat ik geen geld heb voor 'n kaartje Ik ben overigens al jaren groot fan! Goeie muziek kent geen leeftijdsgrens toch?

On topic: ben echt benieuwd hoe de nieuwe versie van 'Land of Hope and Dreams' gaat klinken! Ik vermoed dat ze er wel 'n nieuwe draai aan gaan geven, maar dat ze op een of andere manier toch een live-opname van de saxofoon-solo van Clarence erin zullen verwerken.

avatar van vielip
Het schijnt dat de intro van het nummer wat anders is dan we gewend zijn. Daarna gaat het nummer toch in min of meer in de 'bekende' versie verder. En er zitten twee solo's van Big Man in als ik het goed heb begrepen. Het zijn de allerlaatste studio opnames die Bruce van hem had

avatar van jovad
op de site standaard.be, kan je elke dag een nieuwe track uit wrecking ball horen. Vandaag is Easy Money aan de beurt, en je het minste dat je daarvan kan zeggan is dat het een interessant nummer is, qua geluid (hiphopbeat meets seeger-viooltjes) en qua tekst. Sommigen zullen me hier neerknallen maar mij deed het een beetje denken aan Lost van Coldplay.

Beluister elke dag een nieuwe track uit de nieuwe Springsteen - De Standaard

avatar van Madjack71
Ach zo heb ik op het ritme van Clocks van Coldplay de tekst van Born in the U.S.A. mee kunnen zingen..het paste precies.

avatar van Running On Empty
vielip schreef:

Het lijkt er hier en daar wel een beetje op inderdaad bij de eerste luisterbeurt maar het is toch eigenlijk ook weer net anders. Nog moeilijk te omschrijven.

jovad schreef:

Tsja, zoals bijna altijd als ik een nieuwe Bruce voor het eerst hoor moet ik ook aan dit nummer weer erg wennen. Het komt wel goed uiteindelijk (tot nu toe tenminste nog altijd het geval geweest) maar zo op het eerste gehoor vind ik dit nummer matig. Een stuk minder dan We take care of our own in ieder geval. Het kabbelt mij teveel voort. Maar zoals gezegd; na een fiks aantal keer luisteren kan het er maar zo anders voorstaan

avatar van Wallie1985
Land Of Hope And Dreams is geweldig eerst die rustige opbouw met gospel zang, mandoline, drumloops en dan BAM ineens full band ESB!
Vooral dat Hammond orgeltje, heerlijk.

Top plaat!!

The Boss is een solide rocker met van mijn kant dito beoordelingen en het is deze keer wederom niet anders dan dat.

Nu is het natuurlijk wel zo dat Bruce doet waar ie goed in is en dat we nu echt niet een hoop nieuwe dingen van hem hoeven te verwachten. Heb je niks met Bruce dan zal dat nu ook niet gaan gebeuren en vind je Bruce altijd al wel te gek dan zal dit album ook niet echt tegenvallen.
Natuurlijk heeft iedereen wel zijn of haar voorkeuren.
Dit album kent wat lekkere folky kantjes en dat is iets wat ik wel waardeer en waar anderen wat minder mee hebben misschien. We Shall Overcome heeft wat dat betreft wel wat invloed op dit album dat ook gospel-elementen in zich draagt. Hoe vreemd ook: ik ervaar soms heel licht een Pogues gevoel (die whistles doen het hem).
Hierdoor ontstaat in in mijn oren een meeslepend album dat er al snel voor zorgt dat je het aan het meeneuriën bent en bij mij ontstaat van tijd tot tijd zelfs een big smile op mijn gezicht.

Minder echte rechttoe-rechtaan rockers maar ook dat is iets wat we vaker hebben meegemaakt. En verder gewoon weer echt een album dat het stempel 'The Boss' mag krijgen zelfs met een 'nieuwigheidje' dat we horen op Rocky Ground (lichte hip-hop invloed).

Jammer dat je naar Pinkpop moet om de beste man live te aanschouwen. Het gaat aan mij dan ook voorbij maar Wrecking Ball is een album dat ik met liefde naast alle andere albums van Bruce ga neerzetten en beter: het zal voorlopig ook regelmatig gedraaid gaan worden want ik vind het allemaal weer heerlijk om te horen en het zou mij niet verbazen als ik dit op den duur alleen maar meer en meer ga waarderen maar dat roep ik wel vaker vlak na een Springsteen-release.

Mooie plaat toch weer. Absoluut prijsnummer 'Land of hope and dreams'. Verder de nodige folk elementen, wel hier en daar vergelijkbaar met Nebraska.
Kortom: anders, maar als altijd zeer betrouwbaar.

avatar van Bartjeking
Nebraska? Dat hoor ik graag! Dat is mijn favoriete Bruce-plaat. Morgen ga ik hier een speciaal momentje van maken; heerlijk vooruitzicht en nu ik geen carnaval kan vieren een volwaardige troost. Alles behalve schraal als ik de reacties hierboven mag geloven.

Al het werk wat na de jaren 70 en 80 uit kwam van Bruce kon het werk van de jaren 70 en 80 niet meer evenaren.
Er zaten zeker nog mooie nummers bij , maar echt heel subliem was het niet meer.
Ik ben benieuwd wat we op dit album krijgen horen.

avatar van AOVV
Bartjeking schreef:
Nebraska? Dat hoor ik graag! Dat is mijn favoriete Bruce-plaat.

De mijne ook, dus mijn interesse wat betreft deze plaat staat op scherp.

Ik hoor er weinig Nebraska in eigenlijk maar dat zal wel aan mij liggen

avatar van AOVV
aERodynamIC schreef:
Ik hoor er weinig Nebraska in eigenlijk maar dat zal wel aan mij liggen

Nou ja, ik heb het album nog niet beluisterd, dus ik spreek een beetje voor m'n beurt. De tijd zal het, zoals altjd, uitwijzen.

Ik had nooit gedacht dat een nieuwe Bruce nog zo verslavend zou werken anno 2012 maar deze avond kan ik er maar geen genoeg van krijgen. Heerlijk!

Verrassend? Nogal!

avatar van Madjack71
Zeg dat zijn allemaal positieve berichten die ik hier meekrijg...nog een paar daagjes en dan kan ik dit album op vinyl in huis halen. Wil mijn nieuwsgierigheid toch bedwingen om niet de nummers een voor een te beluisteren. Wat ik eruit begrijp en van meegekregen heb, is het geluid niet die van een Nebraska, getuige We take care of our own en Wrecking Ball. Maar als het gaat om een kritische patriotistische bloemlezing van de amerikaanse samenleving, heeft het wellicht wel enkele raakvlakken. Easy Money en This Depression bijv. en Land of Hope and Dreams doet ook wel wat denken aan Woody Guthries This Land is Your Land...een van Springsteens grote invloeden.

avatar van snarf349
Wat een feest van herkenning is dit album weer geworden. Stuk voor stuk prima nummers, maar het prikkelt me niet. Ben definitief een jeugdheld kwijt.

avatar van Running On Empty
Dit is gewoon een heel lekker plaatje die mij al pakte bij de eerste luisterbeurt maar nog gewoon verder lijkt te groeien.

avatar van musician
Ik heb hem besteld, maar volgens Amazon staat er officieel 6 maart als verschijningsdatum.

Toch op voorhand wel weer blij met een nieuw album van Bruce. Hij houdt er een beetje de vaart in met nieuwe releases, het vorige album was van halverwege 2009.

avatar van jerome988
Ik vind het mooi dat Clarence Clemons op deze plaat te horen is, voelt toch als een soort nagedachtenis

avatar van JelleAkkermans
Ik beluister nu Shackled and Drawn (niet Down zoals in de tracklist hierboven staat)

Shackled and Drawn

Ik weet niet, ik voel 't niet echt.
Maar laat ik niet te snel gaan oordelen

avatar van RestLove
Heerlijk rootsy, folky album van The Boss met een sterk Seeger sessies-karakter. De sociaal en politiek-kritische teksten krijgen een extra lading door deze productie. Opvallend is dat vrijwel elk nummer begint met een drum(computer in sommige gevallen), daarna pas krijgen de nummers hun eigen karakter. Er is genoeg gelaagdheid en variatie in de nummers om steeds iets nieuws te ontdekken en ook de studioversies van de bij de fans al bekende 'Land of Hope and Dreams' en 'Wrecking Ball' zijn net iets anders dan de live-uitvoeringen waardoor ze prima naast elkaar kunnen bestaan. Het album, een keer niet geproduceerd door long-time producer Brendan O'Brien, heeft een vrolijke, natuurlijke toon en een hoog meezinggehalte wat wellicht zelfs nog wat nieuwe fans zal weten te binden. Ik bent tot nog toe in ieder geval zeker niet teleurgesteld in de nieuwste van ome Bruce en ik schat het iets hoger in dan 'Working on a dream'. *4,0