Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son (1988)

Label: EMI

1. Moonchild (5:41)
  2. Infinite Dreams (6:09)
  3. Can I Play with Madness? (3:31)
  4. The Evil That Men Do (4:34)
  5. Seventh Son of a Seventh Son (9:53)
  6. The Prophecy (5:06)
  7. The Clairvoyant (4:27)
  8. Only the Good Die Young (4:42)
  9. Black Bart Blues * (6:40)
  10. Massacre * (2:53)
  11. Prowler '88 * (4:07)
  12. Charlotte the Harlot '88 * (4:11)
  13. Infinite Dreams [Live] * (6:03)
  14. The Clairvoyant [Live] * (6:09)
  15. The Prisoner [Live] * (6:03)
  16. Killers [Live] * (5:03)
  17. Still Life [Live] * (4:37)
avatar van Edwynn
Die gitaarsynths waren er ook al op Somewhere In Time. Al zijn ze op Seventh Son op gezette tijden iets nadrukkelijker aanwezig. Zie Moonchild, Can I Play With Madness en de zware accenten in het titelnummer.

Only The Good Die Young vind ik een voortreffelijke 'deep cut' die zoals zoveel andere te gekke albumtracks na verschijnen voor altijd weer verdwijnen in een doos op de zolder van Steve Harris. Als afsluiter is het inderdaad anders dan wat we van de Dickinson albums gewend waren. Wellicht had het titelnummer de afsluiter moeten zijn, maar is dat maar omwille van de chronologie in de verhaallijn veranderd.

avatar van gigage
Maar hier zijn het niet alleen de gitaarsynths maar daadwerkelijke toetsen die de boel het een wat vriendelijkere karakter geven. Dat was wel nieuw. Een hoop gemiep erover destijds haha, maar ze zitten niet echt in de weg.

avatar van Jelle78
Hoewel op voorganger Somewhere in Time al de introductie van een wijziging in geluid had plaatsgevonden, werd dit op Seventh Son of a Seventh Son pas echt goed uitgewerkt. Hier hebben synthesizers en andere digitale geluiden een beduidend prominentere plaats dan op Somewhere in Time.
Hoewel ik Seventh Son pas relatief laat heb leren kennen en daarom ook wat minder goed ken dan haar voorgangers, moet ik toch vaststellen dat ik dit een fantastische plaat vind. De spontaniteit van de vroege platen ontbreekt, maar daarvoor in de plaats komt een reeks enorme goed en coherente nummers. De synthesizers voegen ook echt wat toe aan de sfeer vind ik.

avatar van vielip
Andere digitale geluiden? Welke dan? Geen kritiek of bijdehanddoenerij hoor maar ik ben gewoon benieuwd

avatar van Edwynn
gigage schreef:

Helemaal waar natuurlijk. Er stond zelfs een gast achter de gordijnen te spelen. Dat kon in die tijd echt niet als je metal was.

avatar van Jelle78
vielip schreef:

Dat weet ik ook niet eigenlijk... Op Seventh Son wordt alleen gebruik gemaakt van synthesizers, dus de digitale geluiden die ik bedoel komen allemaal uit een synthesizer.

Edwynn schreef:

Nee doe dan maar een tape die mee loopt

Jelle78 schreef:

Ja oké op die manier. Ik denk al; heb ik een andere versie