Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son (1988)

Label: EMI

1. Moonchild (5:41)
  2. Infinite Dreams (6:09)
  3. Can I Play with Madness? (3:31)
  4. The Evil That Men Do (4:34)
  5. Seventh Son of a Seventh Son (9:53)
  6. The Prophecy (5:06)
  7. The Clairvoyant (4:27)
  8. Only the Good Die Young (4:42)
  9. Black Bart Blues * (6:40)
  10. Massacre * (2:53)
  11. Prowler '88 * (4:07)
  12. Charlotte the Harlot '88 * (4:11)
  13. Infinite Dreams [Live] * (6:03)
  14. The Clairvoyant [Live] * (6:09)
  15. The Prisoner [Live] * (6:03)
  16. Killers [Live] * (5:03)
  17. Still Life [Live] * (4:37)
avatar van Edwynn
Er zijn string synths en gewone synths gebruikt. Dat valt in de credits van het album te lezen.

avatar van MetalMike
Die kloppen niet altijd, vandaar dat ik heb over verwarring, omdat daar best veel tegengestelde berichten over zijn geweest zoals ik aangaf. Zowel in interviews als anderzijds. Maakt an sich ook geen fuck uit, het geluid, songwriting en instrumentatie/spel bevalt je of niet.

MetalMike schreef:
Keys uit de synth of van gitaar-apparatuur maak mij zelf ook helemaal uit en synthesizers zijn ook voor mij niet een storende factor, dat zijn andere dingen aan de plaat. Bestaan überhaupt ook weer verschillende verhalen over, of "ze" nu wel of niet hier gebruikt zijn. Interviews, overlevering en wiki spreken elkaar soms weer tegen, dat is soms best irritant. Doet er op het end verder ook weer niet zo heel veel toe. Vind het zelf best cool dat ier ets dergelijks als een guitarsynth bestaat, alles valt en staat verder alleen maar wat je ermee doet en hoe dat overeind blijft in de compositie en het algehele geluid.
Heldere reactie van Faalhaas (reactie 01:00 uur) zo wordt het allemaal wel duidelijker. Alleen met de zin " Niet om de gitaarpartijen te vervangen, maar ter ondersteuning" ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening heeft de gitaar synthesizer eerder een irritante dan een ondersteunende functie, maar dat is mijn mening.. Let wel ik heb absoluut niks tegen gitaar synthesizers of synthesizers. Kan ook niet want ik heb ook albums van Genesis,Yes,E.L.O.,Asia, Dream Theater en Rush. En daar komen die instrumenten veel beter tot hun recht in de symphonic en progressive rock, en hebben naar mijn mening meer een ondersteunende functie dan in de metal waar Iron Maiden toen voor stond. Airport van de motors een hit uit 1978 is een mooi voorbeeld tussen het perfecte samenspel tussen de synthesizer, piano en de bas. Een jaar later had de Tubeway Army een (helaas) kleine hit met het meeslepende Are 'friends' electric met prachtig mooi synthesizer werk. Helaas hoor je dit nummer vrijwel nooit meer, maar als het erop is gaat de volumeknop vol open. Terug naar Seventh son of a seventh son. Ondanks dat Somewhere in time en Seventh son of a seventh son aan elkaar gewaagd zijn. Gaat mijn lichte voorkeur toch uit naar Seventh son of a seventh son. Maar de singel Wasted years van de voorganger is veel beter dan Can I play with madness. De videoclip met een rol van Monthy Python acteur Graham Chapman maakt natuurlijk wel een hoop goed. Achteraf het allerlaatste optreden van deze komiek.

avatar van Edwynn
Dickinson zegt letterlijk in interviews van toen dat guitarsynths zijn vervangen door keyboards. Met zelfs een opmerking over het prille begin toen Maiden ook een toetsenist in de gelederen had. (die gast die later nog in Cutting Crew opdook).
Ditmaal werden de toetsen bespeeld door Adrian en Steve.

avatar van MetalMike
Edwynn schreef:

Ha ja klopt ja, weleens eerder gehoord, toch nog behoorlijk goed gekomen met die gast. Leuk optreden nog gezien op Rockpalast van hun, verdomd aardige gitarist hadden ze ook. Spetterende live als band zijnde.
Ja letterlijk zelf ook andere uitspraken gelezen in interviews, daarom heb ik het over verwarring. Zal best de waarheid zijn, maar verschillende uitspraken over gelezen.

MetalMike schreef:

Tony Moore is die toetsenist, hij zat in de eerste bezetting van Iron Maiden in 1977 waar blijft de tijd. Hij heeft er niet lang in gezeten, hij is eruit gestapt omdat hij vond dat hij geen toegevoegde waarde had in de band. En dat de band beter is zonder keyboard. Achteraf had hij daar groot gelijk in. Daarna is Tony Moore gaan samenwerken met Brian James van The Damned. Een punkband die jaren later met het nummer In dulce decorum mee werkte aan de soundtrack van Miami Vice 2. Echter op het album is de uitvoering de zang grotendeels weggewerkt en is het bijna instrumentaal, dit terzijde. De Cutting Crew had 1 hit in Nederland (I just) died in your arms kleffe en slijmerige titel, muzikaal wel aardig. Maar zal er zeker geen album van kopen.