menu

Iron Maiden - Virtual XI (1998)

mijn stem
2,85 (224)
224 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Metal
Label: EMI

  1. Futureal (2:55)
  2. The Angel and the Gambler (9:52)
  3. Lightning Strikes Twice (4:50)
  4. The Clansman (8:59)
  5. When Two Worlds Collide (6:17)
  6. The Educated Fool (6:44)
  7. Don't Look to the Eyes of a Stranger (8:03)
  8. Como Estais Amigos (5:30)
totale tijdsduur: 53:10
zoeken in:
avatar van Tijmennn309
Oei, ik wist niet dat dit album met een andere zanger is opgenomen!

Op goed geluk gekocht, aangezien ik de Iron Maiden discografie aan het ontdekken ben en dit is het eerste album wat me totaal niks doet.

Vooral dat laatste nummer is verschrikkelijk. Enigszins hoogtepuntjes: Futureal en The Clansman. Ik vrees dat als er meer albums zijn met Blaze Bayley, ik die maar oversla.

avatar van Edwynn
3,0
Dat is er naast deze nog maar één: The X Factor. En die vind ik in tegenstelling tot deze nog best de moeite waard. Niet zo legendarisch als het oudere spul, maar toch...

avatar van Tijmennn309
De versie van The Clansman op Rock in Rio zo net nog even opgezet. Bruce zingt dit nummer met zoveel meer overtuiging en power..... Ik vrees dat ik the X-Factor ook niks ga vinden. Iron Maiden zonder Bruce Dickinson is gewoon geen Maiden.

avatar van Edwynn
3,0
Te kort door de bocht. Er zijn ook nog 2 platen met Paul Di' Anno. Niet te versmaden. Volgens velen de enige echte Maidenvocalist.

avatar van Tijmennn309
Dat zijn de eerste twee?

avatar van Eddie
3,5
Edwynn schreef:
Te kort door de bocht. Er zijn ook nog 2 platen met Paul Di' Anno. Niet te versmaden. Volgens velen de enige echte Maidenvocalist.


Wat natuurlijk onzin is, als er al een 'enige echte' maiden zanger is dan is dat natuurlijk bruce dickinson. los van het feit of je Paul Di'anno beter vind of niet. Heeft Bruce een veel grotere stempel gehad om maiden dan welke zanger dan ook.

avatar van Edwynn
3,0
Don't shoot the messenger. Ik ken veel mensen die dat echt vinden.

Maiden is allereerst meer dan alleen de zanger. Hoewel met Dickinson de band veel populairder werd ,zijn de eerste twee platen toch behoorlijke klassiekers.

avatar van Slater
4,5
Ik ga het maar is opnemen voor dit album;

Natuurlijk is Blaze geen Bruce ( ), maar dit album - en daar moet men eerlijk in zijn - is gewoon een gehele voorruitgang vergeleken met het draak van een monster dat hier voorheen zat. Een zwaar gemiste kans, het 10e album nog wel.

Wat mij dit album gewoon aantrekt is de sterke productie, goedgeschreven teksten, snelheid van de nummers, gitaarsolo's en uiteraard; het knutselwerk kwa tot stand komen van de muziek. (Bij dit laatste moet ik eerlijk zeggen dat "Don't Look..." op een gegeven moment te veel van het goede is, maar misschien was dat wel de keuze van Maiden, omdat de gitaarsolo's na dat stukje er hard tegenaan gaan.

Tja, niet iedereen zal het allemaal doorslikken, maar ik probeer gewoon aan te duiden dat hij wel het luisteren waard is. (Misschien geen 4,5 (!) waard in sommige hun ogen) Denk er ook aan; de meeste Maiden albums zijn een beetje van het type 'het-moet-vaker-beluisterd-worden-om-aan-te-groeien'. Voor elke Iron Maiden fans gewoon een goed album met hier en daar beetje 'cheese'.

avatar van Edwynn
3,0
Ik vind The X-Factor juist veel beter dan Virtual XI. The X-Factor was donker en had een handvol vurige tracks. Virtual XI klinkt saai en plichtmatig. Het heeft maar twee hoogtepuntjes imo.
Virtual XI had ik met een andere zanger vast niet beter gevonden.

avatar van Eddie
3,5
Edwynn schreef:

Virtual XI had ik met een andere zanger vast niet beter gevonden.


Ik denk dat ik hem met een andere zanger wel beter had gevonden. Als ik luister naar Futureal en Clansman met Bruce dickinson als zanger dan vind ik dat een enorme vooruitgang. Ik vind het nu ook geen slechte plaat, maar met een andere zanger en een iets pittigere prodoductie had het gewoon een briljante plaat geweest.

avatar van Edwynn
3,0
Maar juist die nummers zijn gewoon goed. De rest vind ik zo flauw. En Bruce Dickinson blijft op Futureal in dezelfde toonsoort hangen als Blaze Bayley. Dus vocaal levert dat niet veel verschil op.

The Clansman is een ander verhaal. Op Rock In Rio staat een wervelende versie. Ook Sign Of The Cross is daar vele malen beter dan op de X-Factor.

Maar als Dickinson The Angel And The Gambler ofzo had gezongen, had ik het nog steeds een draak gevonden.

avatar van The Wep
4,0
Een album wat helemaal op zich zelf staat. De zang blijft een discussiepunt. Ook ik hoor liever Bruce. Toch kan dit album mij raken. Voor velen is The Angel And The Gambler een slecht nummer. Voor mij is dit nummer juist een obsessie geworden en draai ik het grijs. Tuurlijk de herhaling van de tekst is te lang, maar ik ga helemaal uit mijn bol van dit nummer. Eigenlijk is het ook geen typisch IM nummer maar meer iets voor Saxon (zeker de zang). De rest van het album is zeer acceptabel en IM waardig al zou ik de nummers graag nog een keer willen horen met Bruce. Futureal en The Clansman zijn daar al een goed voorbeeld van.
Verder zou Blaze een goede vervanger zijn van Biff (Saxon) mocht die ooit stoppen.

avatar van vielip
2,5
The Wep schreef:

Verder zou Blaze een goede vervanger zijn van Biff (Saxon) mocht die ooit stoppen.


Absoluut niet mee eens! Misschien in sommige regionen maar Biff hoor ik over het algemeen toch liever dan Blaze. Zijn stem klinkt prettiger en hij is veelzijdiger vind ik.

avatar van Guinness1980
4,0
Net terug van het optreden van Blaze Bayley in Kerkrade.
3 Maiden nummers zaten er in de set.
Man on the edge van The X Factor en van dit album Futureal en The Clansman.
Paste perfect tussen het solowerk van Blaze.

Ook vertelde hij (volgens hem het eerst on stage) dat de band destijds de muziek van de Maiden nummers met Bruce niet aan zijn stem wilde aanpassen en dat Blaze zijn stem maar aan de Bruce nummers moest aanpassen.
Als ze de muziek aan zijn stem hadden aangepast was het voor Bruce veel moeilijker geweest om terug te (kunnen) keren bij Iron Maiden.


Wat vinden de kenners van deze uitspraak?

Hoe dan ook, ik blijf Virtual XI alles behalve een slecht album vinden.

3,0
Guinness1980 schreef:
Net terug van het optreden van Blaze Bayley in Kerkrade.
3 Maiden nummers zaten er in de set.
Man on the edge van The X Factor en van dit album Futureal en The Clansman.
Paste perfect tussen het solowerk van Blaze.

Ook vertelde hij (volgens hem het eerst on stage) dat de band destijds de muziek van de Maiden nummers met Bruce niet aan zijn stem wilde aanpassen en dat Blaze zijn stem maar aan de Bruce nummers moest aanpassen.
Als ze de muziek aan zijn stem hadden aangepast was het voor Bruce veel moeilijker geweest om terug te (kunnen) keren bij Iron Maiden.


Wat vinden de kenners van deze uitspraak?

Hoe dan ook, ik blijf Virtual XI alles behalve een slecht album vinden.
Ik weet niet of ik een kenner ben, maar ik ben het er niet mee eens.
De nummers van X-factor en Virtual XI zingt hij redelijk tot goed, die zijn met hem gemaakt. Maar de oudere nummers kon hij gewoon vaak niet aan en ook als frontman vond ik hem niet best.

avatar van Edwynn
3,0
Een Blaze die The Evil That Men Do zingt was best erg, ja.

Blaze paste goed bij het brallerige Wolfsbane waar hij een tijdje frontman was.

avatar van Eddie
3,5
Guinness1980 schreef:
Net terug van het optreden van Blaze Bayley in Kerkrade.
3 Maiden nummers zaten er in de set.
Man on the edge van The X Factor en van dit album Futureal en The Clansman.
Paste perfect tussen het solowerk van Blaze.

Ook vertelde hij (volgens hem het eerst on stage) dat de band destijds de muziek van de Maiden nummers met Bruce niet aan zijn stem wilde aanpassen en dat Blaze zijn stem maar aan de Bruce nummers moest aanpassen.
Als ze de muziek aan zijn stem hadden aangepast was het voor Bruce veel moeilijker geweest om terug te (kunnen) keren bij Iron Maiden.


Wat vinden de kenners van deze uitspraak?

Hoe dan ook, ik blijf Virtual XI alles behalve een slecht album vinden.


Die uitspraak is maar een kant van het verhaal. Dit is niet voor het eerst dat Blaze dat roept. Maiden zouden de nummers wat lager moeten spelen, maar dat wilden ze niet omdat het dan niet meer dezelfde nummers zouden zijn. Blaze was niet capabel om de nummers juist te zingen en de nummers dan maar aanpassen is niet de oplossing. Ik vind het wel jammer dat Blaze zich de laatste tijd wat negatief uit over maiden, dat heeft hij niet nodig, zijn solowerk is zeer acceptabel.

avatar van Edwynn
3,0
Daarnaast hadden zijn soloalbums nooit succes gehad als hij niet bij Maiden had gespeeld.

avatar van The_CrY
5,0
Edwynn schreef:
Daarnaast hadden zijn soloalbums nooit succes gehad als hij niet bij Maiden had gespeeld.


Dat weet ik niet hoor. Bij Wolfsbane was hij erg gerespecteerd dacht ik, maar ik hoor zelden iemand met lof over zijn Maiden-periode praten. En anders zou Di-Anno ook wel succes hebben gehad...

avatar van Edwynn
3,0
Di'Anno heeft geen eigen ideëen. Blaze heeft dat weer wel. Maiden zal zijn bekendheid zeker een boost gegeven hebben. Alsmede de contacten om iets nieuws te beginnen.

avatar van The_CrY
5,0
Dat is ook wel weer zo, ja.

avatar van uffing
3,0
Niet Maiden's beste, maar zeker niet slecht.

3*

PriestMaiden
Minste album van Maiden.
Futureal en The Clansman gaan er nog met door, maar aan de rest vind ik niet veel aan.
Slecht zou ik dit niet noemen hoor, maar we zijn beter gewoon van Maiden. Blaze is niet slecht, maar klinkt niet in een band als Maiden.

Snarenplukker
Foutje bedankt! De band koos eieren voor haar geld en vluchtte terug naar Bruce en Adrian.
Songtechnisch en productioneel en klein drama. Heb ooit de schijf een jaar in mijn bezit gehad maar die snel aan een ander slachtoffer toevertrouwd.

MindRuler
Eén van de zwakste Maiden-albums. Het refrein van TAATG is werkelijk bedroevend.
Gelukkig kunnen nummers zoals The Clansman, WTWC en DLTTEOAS de meubelen enigszins redden.

avatar van Sinnerman
Wellicht bij iedereen bekend, maar ik heb geen idee waarom het logo bij dit album werd veranderd en daarna nooit meer de oude werd..?
Anyone?

avatar van crosskip
2,0
Toch grappig dat de meeste mensen alleen de nummers vet vinden die Maiden ook met Bruce live heeft gespeeld (Sign Of The Cross, Lord of the Flies, Man On The Edge, Futureal en The Clansman), terwijl dit toch zeker niet de sterkste nummer van de albums zijn, op Sign Of The Cross na dan.

Ben persoonlijke wel benieuwd hoe Lightning Strikes Twice met Bruce zou klinken, die uithalen in het refrein zouden precies in zijn vocale straatje passen.

MindRuler
Slater schreef:

Wat mij dit album gewoon aantrekt is de sterke productie, goedgeschreven teksten, snelheid van de nummers, gitaarsolo's

Ik vind de produktie op The X factor duizendmaal beter. Over Virtual XI's geluid schreven ze destijds in Aardschok dat "de meeste demo's nog beter klonken." Ik vind die produktie op Virtual XI echt dof en vlak. Ook de teksten op Virtual XI zijn minder vergeleken met die van The X Factor. Uiteraard is dit slechts mijn persoonlijke mening en geen feit.

avatar van Edwynn
3,0
Steve Harris heeft Virtual XI vrijwel zelf geproduceerd in zijn eigen studio. Artiesten die eigen materiaal ' cutten' maken er bijna altijd een zooitje van. Vind ik.

Kortom ik ben het met Mindruler eens. The X-Factor kent een meer levendig en geluid. Een geluid dat past bij de donkere sfeer van dat album.
Virtual XI heeft daarentegen een saaie, vlakke en veel te digitaal klinkende sound.

avatar van Edwynn
3,0
Sinnerman schreef:
Wellicht bij iedereen bekend, maar ik heb geen idee waarom het logo bij dit album werd veranderd en daarna nooit meer de oude werd..?
Anyone?


Nu je het zegt...De langere R's en N's bedoel je?
Geen idee waarom dat is. Misschien omdat dat beter past in een internetbanner?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:53 uur

geplaatst: vandaag om 16:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.