David Bowie - Diamond Dogs (1974)

Label: RCA

1. Future Legend (1:08)
  2. Diamond Dogs (5:58)
  3. Sweet Thing (3:38)
  4. Candidate (2:40)
  5. Sweet Thing [Reprise] (2:32)
  6. Rebel Rebel (4:33)
  7. Rock 'N' Roll with Me (4:01)
  8. We Are the Dead (4:59)
  9. 1984 (3:27)
  10. Big Brother (3:20)
  11. Chant of the Ever Circling Skeletal Family (2:03)
  12. Dodo * (2:51)
  13. Candidate * (5:07)
avatar van Robertus
Sanderzzz schreef:
Mijn wens is trouwens sinds gisteren uitgekomen. Heb de plaat in een zaak gevonden en aangeschaft.

Tegen betaling?

Vrijwel alle hoezen in close-up zijn iconisch bij Bowie. In dat licht wel opvallend dat uitgerekend Ziggy Stardust niet zo'n close-up heeft (front-cover). Ook de latere albums Earthling, Hours en Heathen hebben ook heel sprekende coverbeeltenissen.

Als je me nu zou vragen wat ik echt een mindere hoes zou vinden, ben ik geneigd naar The Next Day. Heroes met die streep erdoorheen is aan de ene kant erg origineel, aan de andere kant ook een beetje makkelijk, misschien..Knuppel in het hoenderhok wellicht?

avatar van Sanderzzz
Heb eens gelezen dat het lang heeft geduurd voordat de cover is gemaakt van The Next Day omdat ze elk album van Bowie afgingen en bestudeerden. Het is dan Heroes geworden

Het voelt inderdaad goedkoop aan maar voor een 10 jaar lange rustpauze vind ik het wel een lekkere slap in the face

avatar van Frenz
orbit schreef:
Eén van de beste tekstschrijvers ooit mag ik daaraan wel toevoegen..

én een fantastische stem én kan prachtige muziek schrijven én speelt zelf ook niet onverdienstelijk én heeft een act/performance met een diversiteit waar geen enkele andere artiest door de jaren maar ook een klein beetje in de buurt komt én weet ander muzikanten tot grote hoogten te krijgen

Zo, dat moest er ff uit

Daimond Dogs is een ondergeschoven kindje bij Frenz, nu ook deze weer voorbij komt wil ik niet zeggen dat het schaamrood mij op de kaken staat, maar het album verdient meer.

1984 (hoort iemand anders ook carwash?) blijft bijzonder, pivotal nummer. Maar verder (als we Pin Ups even buiten beschouwing laten) is het een prima opvolger van Ziggy. Diverser zeker, maar niet alles even sterk.

Ja ja, rustig maar DD, ik ga het goed maken met je

avatar van Rudi S
Frenz schreef:

Aladdin Sane

avatar van Frenz
Oeps

avatar van Rudi S

Nou dat is niet zo'n ramp hoor

avatar van dazzler
In de reeks: zou je eens niet dringend je Bowie cd's een ernstige draaibeurt geven.

Meteen naar **** sterren opgewaardeerd.

Wat is dit een lekker album, zeg. Met een haast perfecte eerste plaatzijde.

Bowie flirt hier overduidelijke met rhythm and blues om de Amerikaanse markt te veroveren.
Maar in de andere stukken is hij bijzonder experimenteel en kiest hij meer voor de cabaretvorm.
Ik hoor ook voor het eerst gestoei met elektronica. Bowie verkent nieuwe paden.

Prijsnummer is voor mij naast de klassieker Rebel Rebel en de titelsong beslist Sweet Thing.
Tracks als deze worden als het ware bijna geacteerd (ik moest aan Kate Bush denken).

Het enige minpunt vind ik 1984 waarin Bowie te gekunsteld met het prille discogeluid stoeit.

In het rijtje van Hunky Dory, Ziggy Stardust en Alladin Sane beslist het meest verrassende album.

Cured
Elk Bowie album stijgt bijna in waardering ; de wrange waarheid als een 'ster' sterft......Ik houd het op 3,5.

Mijn voorkeur hier gaat uit naar het titelnummer en Sweet Thing.

avatar van musician
In de categorie "welk Bowie album heeft nu het meeste indruk op je gemaakt in je leven" kies ik uiteindelijk toch voor Diamond dogs.

De glamrock van Ziggy doorgezet met wat donkere kanten tot aan het macabare toe in We are the Dead, teksten die mij aanspreken, een mooi thema en geweldig spel, het chaotische op Aladdin Sane meegenomen naar bijvoorbeeld Sweet Thing.

dazzler schreef:
Bowie flirt hier overduidelijke met rhythm and blues

Hier herken ik weinig van op Diamond Dogs, dat eigenlijk nog volledig in de lijn ligt van Ziggy en Aladdin Sane. Die constatering lijkt mij meer iets voor opvolger Young Americans.

avatar van kaztor
Soul-invloeden noem ik het eerder, behoorlijk popi in 1973-74, die Philly sound. David Live is ook een onmisbare schakel in Bowie's ontwikkeling.

avatar van Tony
Voortbordurend op, maar voor mij donkerder en mysterieuzer dan de voorgangers Ziggy en Alladin Sane. Heeft iets meer tijd (=luisterbeurten) nodig gehad om als volgend meesterwerk in een lange reeks meesterwerken bij me binnen te komen. Weet nog dat ik in het begin niet zoveel kon met het drieluik Sweet Thing, Candidate en Reprise, maar dat is uitgegroeid tot mijn favoriete deel van het album. Dat maakt DD een van mijn Bowie favorieten, die samen met Alladin Sane, de Berlijn trilogie, STS en Scary Monsters denk ik wel het vaakst in mijn CD speler terecht komt.

avatar van brandos
Het is bepaald geen straf om dit album weer eens te beluisteren, zoals ik onlangs tijdens mijn 'rouwperiode' weer eens deed. Toch heb ik het album niet herontdekt of zoiets. Hoogstens kwam ik tot de conclusie dat zelfs Bowies 'mislukkingen' nog steeds interessant zijn (net zoals een mindere single als 'Blue Jean' nog altijd boven heel veel omliggend hitparademateriaal uitsteekt; een mindere Bowie is voor normale stervelingen nog altijd heel wat...). Het interessante vind ik dat je bij Bowie altijd veel referenties naar andere kunstuitingen en vooruitwijzingen naar later werk kunt vinden. Zo refereert '1984' heel duidelijk naar de (soul-)richting die hij met zijn volgende plaat "Young Americans" zou opgaan. Waarom die wel vaak op mijn draaitafel terechtkwam en deze de afgelopen jaren nauwelijks moet toch iets te maken hebben met een zekere tijdsgebondenheid, hoe futuristisch het concept ook eigenlijk was bedoeld. Het werd 1984 maar de wereld van Orwell en "Diamond dogs" kwam niet naderbij. In die zin beschouw ik "Diamond dogs" dan ook als de 'vingeroefening' voor zijn geniale futuristische dystopia '1.Outside' (met daar opnieuw Mike Garson op de toetsen en daar pas echt in een glansrol). Ook hier weer aanhalingstekens want slechte nummers staan er niet op 'Diamond dogs' en de titelsong en 'Rebel rebel' zijn natuurlijk klassieke Bowie-singles. Maar volgens mij had Bowie dit album nodig om definitief af te rekenen met zijn (Europese) glamrock-periode en zijn vleugels uit te slaan. Het vervolg is bekend en overtrof ieders verwachtingen, mogelijk ook die van de meester zelf.

avatar van Tony
Net naar de volle 5 sterren gegaan en een plek in mijn top 10 gegeven. Daarmee is het dus op dit moment mijn Bowie favoriet. Als je mij dit 3 jaar geleden had verteld had ik je voor gek verklaard. Briljante plaat, gewoon. Gek dat ik dat eerst niet zo doorhad...

avatar van vigil
Sweet Thing is zo goed, jongens jongens

Ik heb zojuist de 2016 Remaster uit de Who Can I Be Now? Boxset vergeleken met de 1999 '24 Bit Digitally Remaster' en de 2016 Remaster klinkt warmer dan die uit 1999. De lage tonen zitten ook beter in de mix.

avatar van Lau1986
Een erg goed album van David Bowie. Rebel Rebel klinkt misschien wat uit de toon op deze plaat, maar ik blijf het een heerlijk nummer vinden. Het nummer wat erna komt, Rock 'N' Roll with Me, vind ik alleen nog een stuk beter. Verder uiteraard Sweet Thing. Ja, eigenlijk is het gewoon een heerlijke plaat.

Vanavond, omstreeks 19:15, startte ik mijn auto en begon op Radio 1 (België) Sweet Thing te spelen.

Dit hartverscheurend nummer zette even mijn wereld on hold. Magnifiek hoe Bowie zich eerst in het laagland bevindt en daarna de steile heuvels beklimt om zodoende de hoogste toppen te bereiken.

Wat was dit toch een weergaloze artiest.

avatar van Funky Bookie
Een heerlijke Bowie. Vooral het eerste deel is Bowie op zijn allerbest. Aan het eind wordt het wat minder, maar vervelend is het nergens. Ondergeschoven parel in 's mans oeuvre.