Dire Straits - Love over Gold (1982)

Label: Vertigo

1. Telegraph Road (14:20)
  2. Private Investigations (7:00)
  3. Industrial Disease (5:50)
  4. Love over Gold (6:15)
  5. It Never Rains (7:55)
avatar van chevy93
Ik vind Love Over Gold een unieke plaat, ook binnen hun eigen oeuvre. Making Movies is lichtvoetiger en ligt meer in de lijn van Industrial Disease en het titelnummer.

Een tweede Telegraph Road hebben ze nooit gemaakt, een tweede Private Investigations eigenlijk ook niet, maar qua duisterheid zou je wellicht voor Planet of New Orleans en met name You and Your Friend kunnen gaan.

avatar van ricardo
Om een dire straits album goed te mogen vinden schijnt nogal fout te zijn op mu.me, maar gewoon schijt daaraan hebben, ze hebben heel smaakvolle albums met legendarische nummers uitgebracht.

Op dit album staat met telegraph road gelijk een mooi episch nummer die ik tot in lengte van jaren ga koesteren.

Sommige nummers zijn voor mijn gevoel wel vullers, maar de toppers zijn ook echt super en onuitwisbaar in de moderne popmuziek.

En lennon: deze, het debuut, brothers in arms en het live album alchemy is toch wat je minimaal van deze band beluisterd zou moeten hebben om een goed oordeel over deze band te kunnen vellen.

Vooral het dubuut, die is nog beter dan deze.

avatar van Rogyros
Je kunt ook gewoon alles beluisteren. Zoveel heeft Dire Straits niet op de markt gebracht.

Tony schreef:
14 van de 41 minuten (dat is 1/3 van het album) zijn niet meer dan 'aardig', en daar maal jij niet om? Vreemd.

Ik maal daar ook niet om, ook ik vind die 14 minuten niet best maar waren die 14 minuten net zo goed geweest als de andere 27 minuten hadden we een Dire Straits 5 sterren album gehad en dat is ook weer zo wat

avatar van Tony
Inderdaad, laten we dat maar niet doen, he?

Maaareh, puur hypothetisch, welke 2 nummers (van Dire Straits voor de duidelijkheid...) hadden erop moeten staan om wel tot 5 sterren te komen? (deze vraag is niet te beantwoorden door Chevy en al die anderen die dit album al van 5 sterren hebben voorzien).

Ben benieuwd...

On Every Street en Your Latest Trick

avatar van freitzen
Ride Across the River en The Man's Too Strong. En als we toch bezig zijn, haal dan Love Over Gold er toch ook maar af voor On Every Street.

avatar van little lion man
Tunnel of love en Romeo & Juliet. Deze passen beter bij de andere nummers dan die van recentere albums.

avatar van vigil
Ja Romeo & Juliet natuurlijk, die en On Every Street maakt het wel tot een zeer stevige 4,5 album met potentie naar meer.

avatar van Tony
On Every Street vind ik verrassend, R&J vind ik ook een mooi nummer, had van mij gemogen. Ik zal 'm zo eens plakken en knippen.... Latest Trick en The Man's too Strong vind ik dan weer te rustig, dan haal ik de 41 minuten niet zonder in slaap te suffen hoor.

avatar van chevy93
Het verbaast me dat men bijna uitsluitend voor trage nummers kiest. Of je van Industrial Disease houdt valt over te twisten, maar het biedt wat mij betreft de perfecte luchtigheid en opkikker die nodig is na het epos en het weemoedige Private Investigations.

Ik zou persoonlijke eerder voor Skateaway gaan. Of anders wellicht My Parties. When It Comes To You vind ik ook wel passen, maar die valt qua productie dan weer een beetje uit de toon.

Jij hebt al een 5 staan dus je mag sowieso niet meedoen

Op zich heb je wel gelijk, het zal een sombere plaat worden maar ja de luchtige drukkere nummers vind ik bijna altijd matig tot zeer slecht (The Bug, Walk of life, Heavy fuel en deze twee... Brrrr).

avatar van bikkel2
Ben het met Chevy eens. Niets meer aan doen. Zelfs Industrial heeft zo zijn plekje op het album. FF een luchtigheidje.
En naast het briljante titelnummer is It Never Rains mijn 2e favoriet geworden. Heb ik het mis dat dit nummer wat onderschat is ??
Prachtige wat luchtige opbouw en ineens is daar Mark's één van zijn spannendste gitaarsolo's.

Zo en nu weer snel terug naar vijf sterren.......(lol)

avatar van freitzen
chevy93 schreef:

Skateaway kan inderdaad ook heel goed, maar die past ook uitstekend op het eigen album. My Parties is verschrikkelijk, nee dank u.

avatar van nico1616
chevy93 schreef:

Skateaway lijkt me prima! Industrial Disease vind ik vreselijk en haalt dit album zo naar beneden. Ik hou veel meer van Making Movies omdat die geen zwak nummer heeft (en misschien ook wel omdat ik dit een van mijn eerste platen was als 12jarige ).

avatar van chevy93
Making Movies vind ik dan juist weer het toonbeeld van een plaat dat furieus opent, maar matig eindigt. Althans, dat heb ik lang gevonden. Inmiddels vind ik dat ook een erg goede plaat, maar toch niet zo in evenwicht als Love Over Gold.

avatar van nico1616
Qua start zijn Making Movies en Love Over Gold gelijkaardig met de 2 allerbeste nummers voorop. Tegen kant A van Love Over Gold kan werkelijk niets meer op: Telegraph Road en Private Investigations zijn twee meesterwerken. Bij het begin van kant B (Industrial Disease) val je dan diep.
Making Movies heeft natuurlijk Tunnel Of Love en Romeo and Juliet, maar het contrast met de lichtere nummers erna is toch iets minder.

Sinds LOG uitkwam is hij deel gaan uitmaken van mijn dna zou ik haast willen zeggen. Ik ken iedere noot van deze prachtplaat bijna uit mijn hoofd. Ik ben redelijk spaarzaam met de term 'meesterwerk' maar dit is er eentje. Wat een sfeer wordt hier neergelegd, tekstueel heel sterk en instrumentaal al even goed. Prijsnummer is natuurlijk It Never Rains, met name het instrumentale outtro vind ik subliem. Zelf Industrial Disease past om reden die chevy93 hierboven al schreef. Kom aub niet aanzetten met loze kreten als 'saai' en 'slaapverwekkend', dit rockt hard waar het kan en zacht waar het moet, alles klopt, alles past en geen noot is teveel.

avatar van stoepkrijt
Rocknummers van meer dan tien minuten hebben de neiging om langdradig of log te worden. Telegraph Road niet. Dit nummer klinkt van begin tot eind fris en verslapt eigenlijk nergens. Daarnaast word ik al sinds de eerste luisterbeurt gepakt door de tekst. Eigenlijk kan ik niets slechts over dit nummer zeggen.

Op dit hele album vallen de goede teksten me op. Een van mijn favorieten zinnen is deze:
"You throw your love to all the strangers and caution to the wind"

Love over Gold is een prima album, maar ik mis toch een beetje spanning. Bij vlagen hoor ik die wel (vooral in de laatste minuten van It Never Rains), maar over het algemeen vind ik dit album iets te rustig. Er is iets meer voor nodig om mij geboeid te houden.

avatar van Hakuna
Over de kwaliteit hoef ik geen lang betoog te voeren dat is voor dit album voor mij gewoon een 5 al heeft dat wel verschillende jaren en heel wat luisterbeurten gekost om tot deze score te komen. Maar muziek ontdekken en waarderen is voor mij soms gelijk aan topsport doen.
Vooral de A kant met het lange Telegraph Road dat naar een climax toewerkt lijkt naar mijn gevoel veels te kort te duren, die ruim 14 minuten vliegen zo om waardoor ik het nummer soms in de repeat stand zet om het nogmaals te horen en dan het instumentale Private Investigation, die dynamiek die heirin zit. Toe ik dat mummer voor het eerst hoorde draaide ik de volumeknop op het maximaal alleen maar om de dynamiek te kunnen ervaren.

Maar nu even wat anders. Op CD zijn er heel wat verschillende versies uitgebracht sinds de release van de eerste CD vanaf 1983. Maar wie kent de zg ''Blue swirl'' CDs van Dire Straits op het Vertigo label?. Ik heb van dit album zowel de Orange swirl alsook een zg ''Blue swirl'' Het schijnt dat dat die blauwe CDs eerder werden uitgebracht (te zien aan het matrixnummer)
Voor de oplettende luisteraar klinken de oude CDs gelijk aan de LPs. Latere remasters klinken naar mijn gevoel te helder waardoor het lijkt alsof ze de eindmix opnieuw onder handen hebben genomen.

Ik ben geen grote Dire Straits liefhebber, al vind ik wel heel wat nummers van de band goed tot erg goed. Het live album Alchemy, waar juist die nummers worden gespeeld, kan ik ook enorm waarderen. Ook, want boven alles uit stijgt deze fantastische plaat: Love Over Gold. Eigenlijk had deze plaat Telegraph Road moeten heten, want het eerste nummer biedt alles wat rockmuziek te bieden heeft en zelfs nog meer. Er zit een schitterende opbouw en variatie in, er wordt buitengewoon sterk gespeeld en ook het verhaal van de song is fraai en sluit aan bij de muziek (of andersom). De afwisseling tussen rustige haast klassieke stukken en geweldige heftiger gitaarstukken zijn fantastisch. Uiteindelijk explodeert het nummer in een fantastische finale met gitaar, piano en drums: briljant!

Private Investagtions: toen ik het nummer voor het eerst hoorde, was ik al diep onder de indruk. Subliem gespeeld, met een mooie spanningsopbouw, wat alweer explodeert in de inzet van the electric guitar. Het is tegelijkertijd ook een erg mooi nummer.
Industrial Disease is het minst bijzondere nummer, maar toch een lekkere en cynische Dire Straits song. Maar dan titelsong Love Over Gold: een pracht van een nummer, wat in stijl en sound ook mooi aansluit bij de eerste twee nummers. It Never Rains loopt op één of andere manier lekker, de tekst wordt ook mooi neergezet, het orgeltje is erg prettig, net als de piano en natuurlijk de gitaar, zeker de lange eindsolo.

Love Over Gold is een fantastische plaat. Dat vond ik al in 1982 en dat vind ik nu, in 2014, nog steeds. Het is simpelweg een meesterwerk.

avatar van "H."
Telegraph road is mijn favoriete nummer van dit album. Als de andere composities allemaal van het zelfde nievau zouden zijn dan zou een 4,5 of wellicht zelfs 5 wat mij betreft terrecht zijn. Maar als gevolg van de andere nummers als industrial disease blijft mijn score in ieder geval steken op maximaal 4 sterren. Zeker niet slecht maar niet constant genoeg voor de volle mep.

avatar van Rounder
Ik heb dit album op één gezet ipv hun debuutalbum.
Dit kan zo weer veranderen want beide vind ik ze nummer 1 waardig, maar ik wil ook andere artiesten in de top 10 houden.

avatar van Broem
Vanavond dit album weer eens op mijn draaitafel gelegd. Eens in de zoveel tijd toch maar een DS moment. Ik heb een hele periode in de 90's gehad dat ik DS links liet liggen. Zonde. Want de band is in een aantal opzichten echt wel een mijlpaal in de de pop geschiedenis (my opinion) Enige tijd geleden de remaster vinyl box met reguliere albums aangeschaft. Top kwaliteit. Erg lekker om Private Investigations weer eens voorbij te horen komen.

avatar van lennon
Dat nummer is voor mij toch altijd wel bijzonder om te horen. Erg lang niks aan DE gevonden (nu wel) maar dat nummer is toxh wel hun beste nummer ooit (vind ik)

Nou, dat is van ditzelfde album toch Telegraph Road. In ieder geval een hele aardige lp kant.

avatar van Broem
Kant A is fantastisch. Vreemd dat ik in de 80's zo weg was van DS, in de 90's het oubollig vond en de laatste jaren ze weer op waarde weet te schatten. Wel jammer dat de soloalbums van Mark niet dat niveau halen. Leuke verrassing in 2014 was John Illsley - Testing the Water (2014) Meer DS dan Mark ooit solo is geweest

Ok, die ga ik dan even beluisteren, thanks!

Die remaster box die jij hebt is inmiddels een vermogen waard, wist je dat? Ik heb 3 albums los, waaronder deze. Is echt fantastisch geluid!

inzekerezin
De nummer één van mijn top 10 albums aller tijden. Hoewel ik ook niet alles van Dire Straits geweldig vind, vind ik dit album subliem. 'Telegraph Road' zou bij mij als tweede eindigen in de lijst met beste nummers aller tijden (achter 'Country Feedback' van R.E.M.) en It Never Rains, Love Over Gold en zeker Private Investigations zouden bij de beste 250 staan.

Dit album kan ik vaker achter elkaar luisteren zonder dat het verveelt. Natuurlijk is Industrial Disease het minste nummer, maar ik vind het prettig dat het nummer hier tussen staat. Ik denk dat dit nummer nodig was om balans aan te brengen en dat ook op een goede wijze doet.

Dire Straits heeft meer geweldige nummers uitgebracht (zoals 'Brothers In Arms', 'So Far Away'. 'Sultans Of Swing', 'Tunnel Of Love' en 'Planet Of New Orleans') maar zoals dit album hebben zij er niet nog één gemaakt. Mijn persoonlijke favoriet aldaar.

avatar van Running On Empty
Mooie plaat maar wel met het vreselijke Industrial Disease en net iets te glad allemaal. Ik geef de voorkeur aan Making Movies.