Keane - Strangeland (2012)

Label: Island

1. You Are Young (3:34)
  2. Silenced by the Night (3:16)
  3. Disconnected (3:57)
  4. Watch How You Go (3:40)
  5. Sovereign Light Café (3:38)
  6. On the Road (3:56)
  7. The Starting Line (4:12)
  8. Black Rain (3:46)
  9. Neon River (4:52)
  10. Day Will Come (3:11)
  11. In Your Own Time (3:43)
  12. Sea Fog (3:23)
  13. Strangeland * (4:36)
  14. Run with Me * (3:31)
  15. The Boys * (3:33)
  16. It's Not True * (3:49)
  17. Myth * (4:55)
avatar van AartdeGraaf
JohnWilliams schreef:

Vergeet Sovereign Light Café niet

Dat is ook een pareltje, alleen jammer dat die vervelende remix van Afrojack telkens op de radio komt..

avatar van KKOPPI
^geld.

avatar van JohnWilliams
Hopelijk is het nu hun laatste album maar blijft het bij een pauze.

Keane: 'Niet uit elkaar, alleen een pauze' - Showbiznewz

avatar van luigifort
Eerste drie albums kan ik erg waarderen..vooral de tweede..maar deze is een stuk minder...net aan 3,5*..hier zijn ze een stuk zelfbewuster geworden en dat bedoel ik niet in goede zin..de vorige was net op t randje..maar nu hebben ze de formule gevonden en daardoor klinkt t minder authentiek..te gemaakt..hopelijk is de volgende beter...beetje zoals Coldplay na hun derde..het blijft moeilijk om fris te klinken...

avatar van Pinsnider
Mja, op zich mee eens, maar als dat zelfvertrouwen uitpakt in een aantal zeer prettige liedjes dan heb ik daar niet zo heel erg veel moeite mee... Ben benieuwd of ze ooit nog terug zullen komen en als dit gebeurt ben ik heel benieuwd hoe een nieuwe plaat zal gaan klinken...

avatar van Julian McArthur
Te zot voor woorden dat het prachtige Strangeland enkel op de deluxe editie staat als bonustrack. Dit nummer blaast de rest weg en had op het reguliere album moeten staan. On-be-grij-pe-lijk

avatar van adri1982
Julian McArthur schreef:
o.k. Ik zal dat eens opzoeken en luisteren. Ik heb alleen het album met de eerste twaalf nummers, zoals de cd oorspronkelijk i uitgebracht.

avatar van Julian McArthur
adri1982 schreef:

Zeker doen!

Je kunt albums en nummers op allerlei manieren beoordelen. Zelf hanteer ik regelmatig de oorwurm cq. meezingschaal. Om die reden is er maar 1 nummer op dit album wat aan dit criterium voldoet en dat is Silenced By The Night. Voor mij met kop en schouders het allerbeste nummer. Sovereign Light Cafe vind ik zelfs een ronduit vervelend nummer. Misschien teveel gehoord. Alleen al het intro van Silenced By The Night laat mij al schrap zetten

avatar van Rinus
Zeer aardig wegluisterd album, met sterkere en een paar wat zwakkere broeders erop. Misschien net niet het niveau van de eerste twee albums, maar het komt er toch dichttbij.

avatar van KKOPPI
Bonustracks zijn ijzersterk vooral vergeleken met enkele album tracks, neem Strangeland en vooral Myth.

avatar van BoyOnHeavenHill
Als dit inderdaad een poging is om terug te keren naar de songs en het geluid van de eerste twee Keane-platen, zoals blijkens de Engelse Wikipedia-pagina de bedoeling van Chaplin en Rice-Oxley was, dan zijn ze daar aardig in geslaagd, want met name de eerste zeven nummers hebben weer alle ingrediënten van hun klassieke ballades: knappe melodieën, zang uit volle borst, een heldere hamerpiano, nummers die allemaal redelijk kort zijn (slechts een tweetal boven de 4 minuten) en daardoor lekker puntig, en een mooie tekstuele onderstroom van nostalgie en melancholie om emotionele verwijdering en gemiste kansen. Jammer dat het niveau niet helemaal volgehouden wordt tijdens de laatste vijf nummers, want dan zou er wellicht nog een hogere score hebben ingezeten, maar zoals de plaat nu is ben ik er toch ook dik tevreden mee. Mij persoonlijk hebben hun albums in ieder geval nog nimmer teleurgesteld. (En zoals hierboven al wordt gesteld is het bizar dat het titelnummer niet op het reguliere album staat, want qua thematiek hoort het er helemaal bij, en qua niveau zou het de tweede helft van de plaat wat mij betreft een stukje ophalen.)

avatar van Bruce Almighty
Voor mij de beste plaat van Keane sinds het debuut. Nu heb ik Under the Iron Sea ook hoog zitten en zelfs Perfect Symmetry (naar mijn mening de minste van het stel) vond ik lekker wegluisteren, maar beide albums hadden gemeen dat ik de kwaliteit van de nummers niet altijd even dicht bij elkaar vond liggen; iets dat ze op Hopes and Fears grotendeels wél voor elkaar wisten te krijgen.

Strangeland vind ik waarschijnlijk nog altijd wat minder dan Hopes and Fears, maar het scheelt niet veel. Dit album voelt daadwerkelijk als een album doordat de nummers goed in elkaar overlopen en qua thema's overeenkomen. Tijdens het luisteren moet ik telkens denken aan een klein stadje vlakbij zee. Dat komt waarschijnlijk door nummers als Sovereign Light Café (inclusief videoclip), Neon River en Sea Fog. Heeft verder weinig met de kwaliteit van de plaat te maken, maar het is wel fijn dat het album een soort sfeer op me weet over te brengen. Volgens mij het perfecte album om te luisteren tijdens een strandwandeling.

Tekstueel is het niet altijd even luchtig. Je hoort veel leed, met name op een prachtig nummer als Watch How You Go. Daar speelt Keane heel klein, terwijl ze op nummers als Silenced By the Night, Disconnected en On the Road juist heel erg uitpakken. Wat ze ook doen: ze klinken gewoon goed. Tom Chaplin zingt fantastisch (onnavolgbaar zelfs) en ook de andere drie bandleden krijgen alle ruimte om van zich te laten horen, waarbij met name het mooie pianowerk van Tim Rice-Oxley telkens weer opvalt. Het enige nummer van Strangeland waar ik momenteel nog niet veel mee kan is Black Rain. Even dacht ik dat met dat nummer de vrije val werd ingezet, maar niets blijkt minder waar, want met Neon River weten de heren zich weer moeiteloos te herpakken en mijn aandacht tot en met het einde vast te houden. Sea Fog is tevens een erg goede, ietwat onheilspellende afsluiter. Vaak heeft deze band niet veel meer nodig dan de stem van Chaplin en een fijn pianoarrangement om binnen te komen.

Ik vind het lastig om de beste nummers aan te wijzen, omdat het qua niveau dicht bij elkaar ligt en ieder nummer wel weer iets anders heeft dat het mooi maakt. Ik lees toch veelal dat Strangeland als een teleurstelling ervaren werd, maar naar mijn mening is het een prachtalbum. Ik voel absoluut een klik met deze nummers en weet zeker dat ik het album nog vaak met plezier zal beluisteren. Benieuwd of het met hun nieuwste creatie, Cause and Effect, opnieuw raak zal zijn.

avatar van milesdavisjr
Enkele superlatieven ten spijt hoor ik het er niet aan af. Strangeland vormt een wat sterker geheel dan zijn wisselvallige voorganger; Perfect Symmetry. De eerste helft van de plaat is redelijk sterk. You Are Young, Silenced by the Night steken goed in elkaar en vormen uitstekende popnummers, Disconnected zat na de eerste keer al in mijn kop geramd, een zanglijn die dwingt om mee te zingen, prima gedaan. Hierna is echter de rek eruit, Sovereign Light Cafe kent nog een opleving maar de aandacht wordt bij lange na niet vastgehouden. Het is jammer dat Myth niet tot het reguliere songmateriaal behoort, dit stemmige nummer is fraai te noemen. Met 4 a 5 songs vind ik de plaat sterker dan zijn 2 voorgangers en leveren de mannen een degelijke prestatie maar om nu te zeggen dat de band een heel solide album aflevert, nou nee.

Silenced by the night … guilty Pleasure altijd brok in mijn keel. Verder: gemakkelijke meezingmuziek. Maar vanwege silenced, kan je niks wmb. meer fout doen.

avatar van Red33
Vanaf vandaag is ie éíndelijk weer verkrijgbaar op vinyl! Ik wacht er al zo'n twee jaar op...
Top man! Heerlijk album dit! Binnenkort weer eens wat luisterbeurten geven vanaf het vinyl en dan eens een recensie geven.

avatar van Matthijs78
Ik heb altijd een zwak gehad voor Keane. Persoonlijk vind ik dit hun beste en meest volwassen album.