Doe Maar - 4us (1983)

Pop / Ska
Label: Sky (II)

1. Doe Maar Net Alsof (6:10)
  2. Je Loopt Je Lul Achterna (4:52)
  3. Lajéninaja (3:30)
  4. Nooit Meer Slapen (4:05)
  5. Nachtzuster (3:43)
  6. Zoek het Zelf Maar Uit (3:03)
  7. 1 Nacht Alleen (3:59)
  8. Bang (3:49)
  9. Heroïne (2:57)
  10. Pa (3:41)
  11. Alles Gaat Voorbij (4:05)
  12. Walska (1:20)
EVANSHEWSON
Ik ben een Belg, maar als er in het Nederlands gezongen moet worden verkies ik meestal Nederlanders !
Uitzondering; Raymond van het Groenewoud, die is uniek, zowel wat zijn eenvoud, muzikaliteit, teksten, afwisselende muziek etc. betreft, als zijn innemende persoonlijkheid;
Maar behalve deze Vlaamse reus, hou ik het liever bij de Hollanders !
Mijn all time favoriet blijft Boudewijn de Groot, ongeëvenaard.
Tegenwoordig zit in zijn begeleidingsband twee heren die vroeger de helft vormden van DOE MAAR ; Jan Hendriks en Ernst Jansz !
Ik heb onlangs de 3cd-verzamelaar ECHT ALLES aangeschaft omdat Doe maar ook voor mij zoveel jeugdherrinneringen teweegbrent, en omdat ik het de beste Nederlandse band ever vind (GOlden Earring komt zéér close, dat wel !) Deze plaat, 4US, heb ik op elpee gehad en destijds niet alleen thuis grijsgedraaid, neen, ook bij ons in het jeugdhuis wou iedereen die plaat altijd opzetten, dus naast die gele van B52's (Dance This Mess Around en Planet Claire en zo...) werd deze topplaat van deze topband ook zéér terecht grijsgedraaid.
Dit is PUUR KLASSE, niets minder, niets meer !
Hierop staat geen half zwak nummer, echt niet
voor mij dus maximumscore : 5 sterren voor deze sterren!

Pieter Paal
Dit is een van mijn meest favoriete Doe Maar albums. Heroine Godverdomme is mijn meest favoriete track. Ik vind eigenlijk alles dat ze gemaakt hebben wel goed.

avatar van Bashua
Oprechte klasse! Ik ben niet snel gescharmeerd van NL talige muziek.. sterker nog ik krijg er vaak hele erge jeuk van in mn kop! Maar Doe Maar ... Das net even wat anders.. Ik heb bij werkelijk geen enkel nummer (buiten dat het mn moedertaal is) het idee dat er NL wordt gezongen.. geen harde niet passende klanken die me laten denken "doe het alsjeblieft niet!!!" Nee dit is wereldklasse!!

avatar van ðe waan
Als ik een cent had gekregen voor elke keer dat ik de naald in het singeltje van Pa heb gezet, dan had ik dit berichtje nu getypt vanaf mijn derde woning op een zonnig eiland.

Hele goede plaat en het tekent mijn uitermate scherpe oog voor goede muziek dat ik dat destijds als negenjarig jongetje al door had.

haveman
Het is te gek voor woorden dat we dit allemaal zo goed vinden,maar niet in onze top 10 hebben staan. Ik ga binekort een plaatsje vrij maken.

DoeMaar in de top 250!!!!!!!!!!!!!

avatar van Darkzone
Als klein jochie het cassettebandje van dit album gekregen en jarenlang was dit ook het enige wat ik van Doe Maar had. Tot ik lp's ging huren en later de cd kwam.
Toen wist ik ook niet echt wat ze zongen en waar de nummers over gingen. Dat is nu wel anders.
Een van de allerbeste albums allertijden (te vergelijken met Thriller!!).

avatar van Darkzone
Ik las in eerdere berichten bij dit album dat de LP-mix anders is dan de latere cd-versie. Is er misschien een schone (zonder tikken) versie van dit album als mp3 op internet te vinden misschien??

avatar van dj maus
Pa is qua productie en qua arrangement wel zo verbluffend goed gedaan. Daarnaast ook nog eens een briljante compositie en een rake en zeer herkenbare tekst.

De rest van dit album is eigenlijk altijd een beetje aan mij voorbij gegaan. Uiteraard ken ik nummers als Nachtzuster en 1 Nacht Alleen ook wel, als zijnde singles. Maar het nummer Bang, bijvoorbeeld, ook met een erg goede tekst, viel me eigenlijk pas op toen het door At The Close Of Every Day werd gecoverd werd.

4US ligt hier in zijn 2008 remaster te spelen,
en volgens mij is het dit keer wel de originele album mix.
4US komt wat moeilijk op gang door de vreemde tracklijst.
Het is wachten tot nummer 5 voor je je echt in Doe Maar land waant.

Ik heb het album ook altijd met hoofd- en keelpijn geassocieerd.
Niet moeilijk met die titel en hoes, maar ik bedoel het ook muzikaal.
Heel wat nummers gaan namelijk over zich niet goed in zijn vel voelen.

Doe Maar Net Alsof is een moeilijke en (te) lange albumopener.
Het is wel zo'n stevig hakkende Vrienten reggae met dubgeluidjes.

Je Loopt Je Lul Achterna paste beter op Vrientens soloplaat.
Iets te autobiografisch om voor tieners te grabbel te gooien.

Lajeninaja vind ik echt een b-kant zonder meer.
De Bom had bijvoorbeeld best op dit album gekund.

Nooit Meer Slapen (skazz = ska + jazz) is ook al zo'n donker zieleroersel.
Dit keer is het Jansz die ons tussen de lakens laat kijken.

Nachtzuster is gezellig swingende Doe Maar oude stijl.
Of nieuwe stijl, want deze would be singel lijkt ook erg op Macho.

Zoek Het Zelf Maar Uit is zo'n typische albumtrack van Jansz.
Laid back met gedubde vocalen en instumentale franjes (oa van Pijnenburg).

1 Nacht Alleen is in één woord een briljante singel.
Met die geweldige synthlijnen en het onweerstaanbare "tsja prrr prrr".

Bang vind ik ook een van de betere albumtracks.
Weer een licht neurotische tekst, maar in een prettig, muzikaal jasje.

Heroïne is het pedagogisch verantwoorde tegengewicht van Nederwiet.
Als ik me niet vergis ging Heroïne ook over vorige drummer Van Collem.

Pa is één van de allergrootste Nederlandstalige songs ooit.
Een schitterende tekst en hemelse muziek: catchy van A tot U u u u.

Alles Gaat Voorbij is zo's song waarmee je een concert afsluit.
Zeer hitgevoelig nummer, mede gepend door gitarist Hendrix.

Walska (wals + ska) is een grappig zinspeling op Skunk (ska + punk).
En we gaan nog niet naar huis, belange niet, bijlang niet ...

of toch ... want mooie liedjes duren niet lang ...

Macho vond ik wel een bijzonder coole song,
zo op het hoogtepunt van hun roem ... deed wenkbrauwen fronsen.
Muzikaal trouwens een voorbeeldles in catchy songschrijven.

Grote Broer (b-kant van Macho) en Wat Ze Doet (reeds klare song
uit de sessies voor een volgend album) zijn niet veel meer dan probeersels.
Volgens mij staan de betere songs uit deze periode op Geen Ballade van Vrienten.

Staan Macho en Grote Broer op de re-release? Rare toevoeging want die waren toch bedoeld voor het album dat nooit meer kwam.

avatar van dazzler
Neen, ze staan er niet op (maar je kent mij ondertussen).

Ze staan wel op de Complete Singles Collectie
die ook nu in een 2008 remaster op 2CD verscheen.
Daarop krijg je alle a- en b-kanten van alle Doe Maar singels.

Dus als je De Bom, Skunk, Man-O-Man, Macho en Grote Broer,
maar ook de comeback singels en hun b-kanten
in geremasterde kwaliteit wil moet je deze erbij kopen.

Dans met Mij, Wegwerpaansteker, De Vrolijke Padvinder
en Wat Ze Doet staan helaas niet op deze 2008 rereleases.
En op die manier is het altijd wat natuurljik.

ps. Doe de Dub is ook in de remasterreeks opgenomen.

avatar van Fairy Feller
Vind dit samen met Skunk hun beste, klinkt meer volwassen dan Doris D (de plaat dan he ).

avatar van lennon
Beste Doe Maar album!

Ben zeer blij dat nu ook eindelijk de goed emaster op cd is verschenen, want de eerdere release klonk nergens naar!

Heb altijd (tot aan juli 2008 dus) de LP gedraaid om die reden!

avatar van vin13
Doe Maar tijdens mijn MAVO gevolgd inclusief de buttons en op deze plaat staan een paar van hun mooiste nummers : Heroine met een niet zo poppy top 40 tekst en Nachtzuster die ook niet zo voor de kleintjes bedoeld is. De doelgroep bereikten ze toendertijd niet zo maar met al die reunie concerten is het toch nog gelukt.
En nu ga ik Skunk afspelen.

Father McKenzie
Absoluut hun allerbeste album, van begin tot eind boeiend, mooie songs, prima arrangementen, leuke teksten, goed gespeeld, puike productie.
Zeg dat deze Belg het gezegd heeft. Maximale score voor mij zulle!

avatar van LDeVries
normaal ben ik niet echt gecharmeerd van nederlandstalige muziek maar Doe Maar vindt ik wel lekker klinken.

avatar van LucM
Hun beste album waarmee Doe Maar volwassener voor de dag komt met nummers als "Nachtzuster" en "Heroine" en gewaagder arrangementen. Doe Maar was geen band voor de kleintjes zoals vaak werd beweerd maar bracht diepgaande teksten op een reggae- of ska-ritme getoonzet. "Pa" is een onweerstaanbaar nummer, "1 Nacht Alleen" vind ik ook erg leuk. Doe Maar is niet alleen de meest succesvolle, maar volgens mij ook de beste Nederlandstalige band ooit. Het grote publiek kan ook gelijk hebben.

avatar van monique
alle albums van Doe Maar zijn goede platen,maar 4us blijft voor mij het beste album van doe maar.
Pure jeugdsentiment

avatar van Thomzic
Het eerste album wat ik in mijn platenkastje mocht zetten, gekregen van Pa. Bewaar er nog altijd goede herinneringen aan. Alleen die hoes al zal ik nooit vergeten.. Het nummer Heroïne heeft indruk op gemaakt blijkbaar.. Evenals de dijk van een song 'Pa'. Kan ze nog steeds meedreunen.. Heerlijk om het zo af en toe nog eens te horen!

avatar van OmeWillem
Vandaag gekocht op vinyl, tweede hands voor 2.50. Wat een koopje voor een vaderlands poppareltje.

OmeWillem schreef:

En een betere mix dan de CD.

Martin schreef:

En een betere mix dan de CD.

De 2008 CD rerelease heeft exact dezelfde mix als de vinyl elpee.
Zie hiervoor eerdere berichten.

avatar van Gajarigon
4US is mijns inziens de beste Doe Maar plaat, met enkele schitterende uitschieters ('Nooit Meer Slapen' en '1 Nacht Alleen', 'Pa') en in tegenstelling tot hun andere albums weinig slechte nummers. Enkel 'Nachtzuster' vind ik maar niets, klinkt vreselijk gedateerd als je het mij vraagt. Muzikaal iets ingetogener, maar net daarom komt de zang (die hier schitterend is, bv. 'Bang' - "mama laat het lampje aan") des te beter uit de verf.

avatar van bikkel2
Ik haatte Doe Maar toendertijd omdat het allemaal zo'n hysterie met zich meebracht .
Je zou bijna vergeten dat de groep gewoon hele knappe muziek maakte .
4US klinkt vooral gerijpter maar tevens wat zorgerlijker . Wellicht wat meer maatschappij kritisch .
Het bijtende heroine vind ik nog steeds erg sterk evenals dat lekkere dreinerige 1 nacht alleen .
Er zijn wat nummers die mij minder raken , en dat heeft elk Doe Maar album . Daarom blijf ik vinden dat je het beste af bent met een goed samengestelde Best Of . Iets wat ik van een band als ABBa ook vind . Briljante singles , een paar onvergetelijke albumtracks , maar nooit een bevredigend voltallig album .
Erg fraai is overigens Alles Gaat Voorbij . Ongewild(?) een voorteken van wat er komen zou . Niet lang na deze release gaf Doe Maar er de brui aan .

avatar van LucM
Door die massahysterie werd Doe Maar niet begrepen en onterecht als een tienerbandje beschouwd. Dat was ook de reden waarom Doe Maar het voor bekeken hield. Ik vind alle nummers op dit album briljant, zowel muzikaal als tekstueel.

andré schreef:

Het lijkt mij noch ska, noch rock: dit is toch gewoon reggae! Natuurlijk staan er paar up-tempo nummer op, maar om het dan meteen tot ska te bombarderen gaat toch wat ver.

Ska hoeft helemaal niet uptempo te zijn.

avatar van Thomzic
Leuk stukje. Zal het album binnenkort weer eens opzetten met dat in mijn achterhoofd

avatar van dazzler

Eindelijk duidelijkheid en gerechtigheid geschied ...

Na het mooie Doris Day en Andere Stukken werd de lat voor Doe Maar erg hoog gelegd.
Het volwassene publiek haakte af, en de tienermeisjes kwamen er voor in de plaats.
Op 4US probeerden ze het oude publiek terug te winnen, en de toon was een stuk serieuzer.
De Bom bereikte als voorloper al niet het effect, maar maakten ze alleen maar populairder, en ook de single Pa werd vooral bij het tienerpubliek op gepakt.

Vervolgens werd 4Us de Ziggy Stardust van Doe Maar.
Doe Maar werd groter dan mogelijk was.
De eerste zinnen van de opener Doe Maar Net Alsof zeggen alles al.

Je ziet in je krantje dat het allemaal uit de hand loopt
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop

Het lijkt alsof Henny Vrienten in de toekomst kijkt, en de reacties op het uit komen van 4US leest.
De Doe Maar gekte is een ontplofte bom geworden.
De toon is een stuk grilliger.
Doe Maar Net Alsof, Je Loopt Je Lul Achterna en Heroïne zijn een stuk zwaarder dan Nederwiet en Doris Day.
Muzikaal en qua teksten is er zeker sprake van ontwikkeling, maar ik verlang toch meer naar de luchtigere toon van Doris Day en Andere Stukken.

Heroïne gaat grotendeels over drummer Rene van Collem die de druk al niet aan kon, en weg vluchtte in de drugs. Waarschijnlijk is het tevens een soort van angst over de verdere ontwikkelingen van Doe Maar.

Zo wordt er vaker in nummers aanwijzingen gegeven om met beide voeten op de aarde te blijven staan. Zo ook in Lajéninaja.

Kijk om je heen
Zie wat er gebeurt
Zorg dat je wakker blijft

En ze bleven wakker; en besloten om op tijd te stoppen.
Toen was het onbegrijpelijk; nu op terug werkende kracht, een moedige stap.