Doe Maar - 4us (1983)

Pop / Ska
Label: Sky (II)

1. Doe Maar Net Alsof (6:10)
  2. Je Loopt Je Lul Achterna (4:52)
  3. Lajéninaja (3:30)
  4. Nooit Meer Slapen (4:05)
  5. Nachtzuster (3:43)
  6. Zoek het Zelf Maar Uit (3:03)
  7. 1 Nacht Alleen (3:59)
  8. Bang (3:49)
  9. Heroïne (2:57)
  10. Pa (3:41)
  11. Alles Gaat Voorbij (4:05)
  12. Walska (1:20)
Boermetkiespijn schreef:

Bedankt. Hier heb ik niets aan toe te voegen. Draakje1968, goed om te lezen dat je de pedante houding waar je mij van beticht ook aan jezelf toedicht. Dit bespaart mij een verhaal over het werpen van de eerste steen, of splinters en balken in ogen (voor de geïnteresseerden: Johannes 8:7 en Lukas 6:41).

Ik wil even benadrukken dat mijn bericht een mening is, en geenszins een pedant of belerend verhaal waarin ik vanuit de hoogte spreek over wat kleinkunst al dan niet inhoudt. Ik ben een luisteraar die het nummer "Heroïne" op deze plaat niet kan uitstaan, omdat het me simpelweg tegen de borst stuit. Ik ben een luisteraar die diep respect en bewondering heeft voor de (lied)schrijvers die hun boosheid en frustratie onder woorden kunnen brengen zonder te vloeken. Een luisteraar die die eigenschap graag had teruggezien in dit nummer.

Daar is in mijn ogen niets pedants aan.

We geven dus beiden een andere betekenis aan het begrip pedant.
En ach, wat zal het…….we zijn nu eenmaal mensen en dus per definitie niet perfect.

avatar van Boermetkiespijn
Draakje1968 schreef:

We geven dus beiden een andere betekenis aan het begrip pedant.

We zijn inderdaad niet perfect, maar iemand (onterecht) de maat nemen is niet nodig en gaat ten koste van de sfeer die op deze site over het algemeen goed is. Misschien kun je de volgende keer een woordenboek raadplegen als je niet zeker bent van de betekenis van woorden die je gebruikt.

Terug naar de orde van de dag: door deze discussie heb ik vandaag het album wel weer beluisterd, en ik ga er tóch een half puntje bij doen ****

Boermetkiespijn schreef:

Dat we beiden het woord anders interpreteren betekent zeker niet dat ik het verkeerd heb gebruikt......Ik sta nog altijd achter mijn woorden, namelijk dat je in mijn optiek wel degelijk in jouw initiële tekst hebt gesteld waar een tekst aan zou moeten voldoen om daarmee kwalitatief goed te zijn. Dat mag, maar kan worden uitgelegd als aanmatigend. Inmiddels begrijp ik echter ook dat je dit niet vanuit een dergelijke opzet hebt gezegd.....
Als jij je beledigd voelt doordat ik dit als zodanig heb benoemd dan vind ik dat vervelend. Het is zeker niet mijn intentie jou te beledigen of de goede sfeer te verpesten. Ik bezoek en neem actief deel aan deze groep om muzikale interesse te delen, als het kan vanuit een amicale houding.
Sluit dus graag af met een muzikale groet Boermetkiespijn.

avatar van Boermetkiespijn
Draakje1968 schreef:
(...) als het kan vanuit een amicale houding.
Sluit dus graag af met een muzikale groet Boermetkiespijn.

Zo sta ik er ook in. Groeten terug!

Tot ziens held

avatar van pygmydanny
Heeft iemand van jullie de nieuwe deluxe versie al geopend?
Op verschillende sites staat dat de CD begeleid wordt door een 234 pagina tellend booklet met teksten en uitgebreide liner notes.
De mijne steekt nog in de verpakking omdat dat boekje maar erg mager lijkt.
Als het boekje niet de moeite waard is, ga ik de CD terug sturen

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Zal wel n foutje zijn, 24 of 34 pagina’s…

24 pagina's inderdaad.

Ik heb een playlist gemaakt van een ingebeelde Deluxe-versie.
Daarop staan de LP-mix en de CD-mix plus vroege live-versies, een radio-jingle en live versies uit '83:

Voordat je verdergaat naar YouTube

avatar van captino
Per toeval gezien dat 4US opnieuw is uitgegeven, dus maar een exemplaar besteld. Komt dinsdag binnen. Uitgave van Hoes? Lijkt mij wel. Zomaar drie nummers toevoegen aan het origineel, dat vind ik heiligschennis.

Vooruit maar weer, dit album is iconisch. Al had ik graag eens wat demo´s/verloren materiaal op een aparte cd in een mooi setje willen beluisteren. Maar goed, Doe Maar zijn The Beatles niet.....

avatar van pygmydanny
Vandaar mijn playlist, ik denk niet dat er demo's of outtakes bewaard zijn.

avatar van gaucho
Kijk, daar is MusicMeter dan wel goed voor: zo blijf je op de hoogte van eventuele heruitgaven. Ik ben, afgezien wat wat oude singles, mijn Doe Maar-collectie ooit begonnen met die verzamel-CD uit 1991. Daar zijn geleidelijk diverse albums bij gekomen, zowel op LP als op CD. Maar aan deze was ik nooit toegekomen. Een tijdje geleden kwam ik er achter dat het ding niet meer leverbaar was. Nee, ze zijn de Beatles niet, maar toch vind ik het raar als je bedenkt dat de populariteit van Doe Maar binnen Nederland ooit vergelijkbaar was met die van de 'fab four'. Een beetje alsof Abbey road gewoon niet meer leverbaar zou zijn. Maar ja, de muziekindustrie doet de laatste jaren weinig moeite om haar 'back catalogue' op orde te houden.

Blij dat-ie nu weer beschikbaar is, zo te zien in elk geval op CD. Dat '40 jaar' gevierd wordt met drie bonustracks die elders allang beschikbaar waren, is wel erg bescheiden. Alsof Abbey Road in een jubileumjaar zou worden heruitgegeven met toevoeging van enkele singles uit dezelfde tijd. Maar goed, voor mij is het wel voldoende. Die nummers, en met name De bom, zijn wat mij betreft redelijk onmisbaar en werden rond diezelfde periode uitgegeven, dus ook qua geluid passen ze er wel bij. Had leuk geweest als ze de instrumental Skunk en Man o man (de B-kantjes van De Bom, al is die laatste geloof ik al uit 1979) er ook nog bij gezet hadden, maar vooruit...

Ik lees inderdaad overal op het internet dat verhaal over dat boekje van 234 pagina's. Alsof niemand de moeite neemt om die 'blurb' van de platenfirma door te lezen en even te corrigeren... De platenfirma is overigens Universal, opmerkelijk genoeg. Zou die de rechten van de firma Hoes hebben opgekocht?

avatar van lennon
Ik vind de toevoeging van de bonus tracks wat gek.

Okee, de Bom dateert van net voor Virus, dus die kan nog net. Maar die andere 2 passen er niet op qua tijdslijn. En als je dat dan toch doen, voeg dan Wat ze doet ze ook toe. Nu is het weer halfbakken werk.

Liever had ik een extra cdtje met een No nukes show, of één van de vele andere die er zijn, erbij ofzo. Maar goed, het is wat het is, en hij komt toch wel in de collectie.

avatar van gaucho
Ja, het was wel bijna een vol jaar later, maar ach, Macho/Grote broer was de laatste single, en die is nooit op een album terecht gekomen. Was natuurlijk bedoeld voor een volgend album, maar dat is er om de bekende redenen nu eenmaal nooit gekomen. Ik vind die nummers hier niet misstaan.

Maar ik ben het met je eens: een live-concert uit die tijd op een afzonderlijk schijfje had wel het minste geweest. Het hangt er een beetje vanaf hoe fanatiek je als fan bent. Ik ben al heel tevreden met de live-registratie Lijf aan lijf. Daar staan goede uitvoeringen op, zij het wel voornamelijk van de laatste twee albums. Het gegil na elk nummer is een beetje storend, maar het vertelt natuurlijk wel het verhaal van die tijd.

avatar van lennon
gaucho schreef:

Lijf aan Lijf is een fijne registratie, maar wel een compilatie. Dus een complete registratie zou welkom zijn uit die tijd. Ze circuleren wel, en het zijn fijne opnames, maar een officiële is ook wel eens leuk.

Al met al, blijft Virus een top plaat, maar die 3 horen er niet bij als geheel. Na Walska is het klaar..

avatar van tnf
tnf
gaucho schreef:

Aan die nummers + Wat ze doet hoor ik wel dat het vuur er destijds uit was. Slecht? Nee, maar er mist iets aan dat oudere nummers wel hadden. Macho klinkt als een licht geforceerd, net niet lekker lopend broertje van het uitstekende Nachtzuster.

Maar goed, er moest op een gegeven moment toch wat nieuws uit komen, en meer was er misschien niet uit die laatste sessies te persen. Ze schijnen nogal moeizaam geweest te zijn (link naar artikel).

tnf schreef:

Dat is een zeer interessant achtergrondartikel, dat goed schetst hoe de vlag erbij hing in die laatste dagen van Doe Maar. Ik krijg terstond medelijden met die jongens als ik dit teruglees. Ik herken het wel, de taferelen van toen, en vooral als je bedenkt wat de oorspronkelijke drijfveren waren. Ik had in die tijd - ik was rond de twintig - zelf ook een hekel aan Doe Maar, al hoorde ik ook wel aan sommige singles dat ze als muzikanten zeker kwaliteiten hadden. Maar de merchandising ging echt 'over de top', zoiets hadden we in Nederland nooit eerder meegemaakt.

Ik lees ook dat er wat materiaal voorhanden was voor een volgend album, maar dat was dus kennelijk te zwaar en te dreigend voor een bandje dat met de luchtige naam Doe Maar getooid was. Omdat ze tijdens een van de eerste opnamesessies besloten er de brui aan te geven, vermoed ik dat het nooit tot serieuze opnamen van die nummers gekomen zal zijn. Maar het maakt wel nieuwsgierig: waar zou een volgend Doe Maar-album op uitgedraaid zijn? Waarschijnlijk iets dat altijd minder zou zijn dan eerder werk. Want de boys constateerden het zelf ook al: de passie was verdwenen, de fut was eruit.

Waarschijnlijk is het een goede beslissing geweest om op het hoogtepunt te stoppen. Al was het maar voor hun eigen gemoedsrust.

Maar papa luister nou...

Ik sta hier en ik zing, ik doe gewoon m'n ding
Dat moet je accepteren
Ach luister nou toch pa, het is nog niet te laat
Want leven kun je leren

Ik weet niet waar ik sta, loop niemand achterna
Maar doe de dingen die ik doe ... met m'n ogen dicht...

Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen
Kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden
Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden
Stel je netjes voor, eet zoals ut hoort en zeg u u u u

Doe Maar – Alles Gaat Voorbij Lyrics | Genius Lyrics

En dan post je een link naar Alles Gaat Voorbij? Ik mis de boodschap achter je post.

avatar van ZAP!
Ik vond ze allebei de moeite...

avatar van Kramer
Ach ja, dat overkomt ons allemaal weleens om tien voor half vier ‘s nachts.

avatar van ZAP!
Ik heb toch afdoende toegelicht? Ik haal twee teksten aan die me aanspreken middenin een beschonken, maar niet geheel betekenisloze nacht. Ik zie het probleem niet. Maar misschien kijk ik eroverheen...

avatar van Kramer
Ik zie het probleem ook niet. Je neemt me hopelijk niet kwalijk dat ik een kleine grinnik niet kon onderdrukken bij de gedachte aan een hikkend ZAP!je dat bij thuiskomst uit de kroeg voor het slapengaan nog even wegzinkt in de klanken van Doe Maar. De gedachte dat je daarna zelfs nog even aan ons dacht en ons in een bericht meenam in je muziekbeleving, ontroert me zelfs een beetje. De tevens door aERodynamIC ervaren verwarring over de minimale incoherentie van je bericht neem ik dan ook graag voor lief.

avatar van ZAP!
De kroeg is aan mij niet besteed. Mooi dat ik in staat blijk tot ontroering, hoe bescheiden ook. En je bedoelde denk ik 'minimale coherentie'...? Anyway, fijne dag, tot sinas!

ZAP! schreef:
Ik vond ze allebei de moeite...

Dat is dan de toelichting. Dank u