The Rolling Stones - Goats Head Soup (1973)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Dancing with Mr. D. (4:53)
  2. 100 Years Ago (3:59)
  3. Coming Down Again (5:54)
  4. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) (3:26)
  5. Angie (4:33)
  6. Silver Train (4:27)
  7. Hide Your Love (4:12)
  8. Winter (5:30)
  9. Can You Hear the Music (5:31)
  10. Star Star (4:25)
avatar van Thunderball
Ja, vanavond een Amazon pakket aangenomen, maar nog niet open gemaakt, verder vandaag ook de Lp met afwijkende hoes ontvangen (die met de geit op de voorkant) met bijpassend T-shirt. Had vorige week al de LP box ontvangen van Bol.

Moet nog ontvangen de Japanse SHM cd box met bonus tracks, de SHM digipack en nóg een LP versie met vinyl single Scarlet.

Edit: Hum! Zojuist even de Amazon doos opengemaakt, box heeft een enorme deuk, die gaat terug. Wellicht willen ze 'm omruilen voor een andere. Anders volstaat de Japanse box.

west schreef:

Hebben jij en Thunderball de boxset voor 19 euro ontvangen?

Yep! Binnen

Mooie box, en ik vind de nieuwe mix ook erg fijn!

Cd2 met extras is ook een mooie toevoeging. Scarlet blijft wel een heerlijk nummer. Onbegrijpelijk dat dit op de plank is blijven liggen eigenlijk, want echt een heerlijke song.

de live show moet ik nog beluisteren, maar dat zit wel snor.

de bkuray met 5.1 audio geloof ik wel. Daar moet je ook de set voor hebben.

Al met al zeer blij met deze box voor die prijs, maar als ik 100 euro had moeten betalen zou ik t wel een wat dure box hebben gevonden. Ter vergelijking: Abbey Road en Pepper waren ook 100 euro, maar wel met meer extras.
Die opgerolde posters zijn leuk, en het boekwerk ook. Maar als geheel is 't wel een kwetsbare box, als je niet oplet scheurt t boek eruit, en de plek waar de posters zitten is leuk gevonden, maar eigenlijk ook een last in die box.

Maar nogmaals, ik betaalde lang geen 100 euro, dus ik ben meer dan tevreden. En ik blijf bij mijn conclusie van een tijd geleden, dat dit een heel fijne Stones plaat is.

Goats Head Soup in het zonnetje gezet. Algemeen beschouwd een plaat die een nieuwe fase betekende.
In Jamaica de basis songs geschoten, maar geen spoor van reggea overigens.
De plaat heeft een mooie remaster gekregen, waar Bill Wyman's bas wat prominenter naar voren is gemixt.
Songmatig blijft het voor mij deels heel okay. Minder goed dan in ieder geval alles vanaf Beggar's Banquet, maar de ideeën zijn zeker nog niet opgedroogd.
De outtakes zijn de moeite waard en funkt en rocken fijn.
Met name Scarlet had van mij een plek op het reguliere album mogen krijgen. De tracks op Goats Heads Soup in een alternatieve versie zijn leuk om eens te horen, maar zijn voor de diehards het meest essentieel vermoed ik.
Een geweldige aanvulling is The Brussels Affair. Een registratie die eigenlijk toen al een release had moeten krijgen. I.p.v daarvan duurde het tot 1977 dat er weer een liveplaat verscheen, de dubbelaar Love You Live, uit tours van 1975 en 1976, die een beduidend rommeliger karakter heeft.

Gaaf vorm gegeven boxset. Een mooi boek met geweldige foto's en goed geschreven verhalen over de opname van "Goat", de korte tours uit 1973 en de foto shoots betreffende de opvallende wat lugubere hoes.
Er is wel werk van gemaakt.

avatar van Thunderball
Scarlet bestond nog niet in 1973 en is pas opgenomen (zonder Jagger) in 1974 nadat de IORR plaat was uitgebracht, dus heeft feitelijk niets met deze LP (en de volgende) te maken, sterker nog: feitelijk is dit een Keith solo project, de rest van de Stones was niet aanwezig, dus of je dit nu een echt Stones nummer kunt noemen...?

Weer wat geleerd. Bedankt voor de info Thunderball.

Thunderball schreef:

Dus de vocalen zijn van dit jaar?

avatar van Thunderball
Daar wordt heel vaag over gedaan en men spreekt hierover elkaar ook ontzettend tegen.
Het was altijd zo dat Keith samen met Page en nog een paar muzikanten dit nummer had opgenomen (in de kelder annex opnamestudio van Ron Wood), zonder verdere Stones medewerking,
maar Jagger doet nu in interviews of hij er ook bij was.
Er schijnt wel een take uit 1975 te zijn waarop hij vocalen heeft ingezongen, dus wellicht dat men bij deze nieuw uitgebrachte versie van die take uit is gegaan, maar de vocalen zijn hoogstwaarschijnlijk deels nieuw.

teus schreef:

Volgend mij heb jij een heel dik salaris

Helaas niet, maar ik stel ietwat andere prioriteiten als de meesten (en van sparen heb ik nog nooit gehoord).

avatar van rider on the storm
Ik heb dit altijd een ongelooflijk sfeervol album gevonden. Een album dat mij “pakt”. Het is ook een Stones album die ik net als Sticky Fingers met regelmaat nog steeds draai (ja het vinyl album). Afgelopen week mijn oude exemplaar vervangen voor de remaster. Hierbij heb ik gekozen voor het dubbel album op vinyl. En wederom pakt mij de plaat weer bij de lurven. En wat klinkt de plaat goed zeg... een heerlijke remaster zonder de vuigheid van de band te verliezen.

En wat hou ik toch van Coming down again, Angie (ja ik wel...prachtballad), Silver Train, het prachtige Winter en Star Star.. eigenlijk kan ik elk nummer wel noemen.

5-sterren plaat.

avatar van Zack
ONdergewaardeerd Stones album! Zit gemakkelijk in het midden van een Top 10 Stones albums ever.

avatar van WoNa
Als die vocalen van Jagger uit 2020 zijn Thunderball dan toont dat wel aan hoe ontzettend goed zijn stem nog steeds is. Iets dat mijn in ArenA in 2017 ook opviel.

avatar van WoNa
bikkel2 schreef: waar Bill Wyman's bas wat prominenter naar voren is gemixt

Als hij veel had meegedaan wel. Als ik de tracklist per nummer bekijk, heeft hij voornamelijk op het strand geleden in Jamaica. Keith bast veel en Mick Taylor ook wat. Uit mijn hoofd 7 van de 10 nummers.

Hoe dan ook als die nieuwe mix maar niet ten koste is gegaan van de prachtige keyboard partijen. Die dragen dit album toch voor een groot deel. Binnenkort weet ik het, want dan komt de nieuwe versie in huis. Toch maar wel, want ik wil die drie nieuwe nummers echt hebben.

avatar van milesdavisjr
Langzaamaan kropen er eind jaren 60, begin jaren 70 wat meer psychedelische invloeden in de muziek van The Stones. Zo ook op dit lekkere plaatje van de heren. De rechttoe-rechtaan rock nummers van de heren hebben mij nooit zo kunnen bekoren. Zo gauw de heren beginnen (of begonnen) te experimenteren met andere genres of invalshoeken heeft men al eerder mijn aandacht. Dat geldt zeker voor Goats Head Soup, wat een fraaie schijf is dit toch. Dancing with Mr D. is al een fijne opener, opgevolgd door het kamerbrede 100 Years Ago. Doo Doo Doo Doo is vlot en pakkend. Angie blijft een juweeltje wat mij betreft. Hide Your Love en het afwisselende en melancholische Winter zijn ook voltreffers. In retrospectief ben ik The Stones aan het herontdekken en wat hebben de heren toch een aantal fraai platen gecomponeerd. Zelfs de albums uit de jaren 80 tot en met heden bevatten altijd wel enkele pareltjes. De focus blijft echter voorlopig op de jaren 60 en 70 liggen. Goats Heads Soup is een prima worp gebleken.

avatar van Hans Brouwer
milesdavisjr schreef:
"Goats Heads Soup" is een prima worp gebleken.
Die conclusie heb ik ruim 47 jaar geleden reeds getrokken. Persoonlijk vind ik het de beste worp van de Stones.

avatar van milesdavisjr

Daar kan ik inkomen, dit plaatje eindigt bij mij zelfs boven gerenommeerde albums als Sticky Fingers, Beggars Banquet en Exile On Main Street en dat wil wel wat zeggen. Goats Head Soup vormt wat mij betreft een van de meest afwisselende en creatieve worpen in het oeuvre van de heren.