The Rolling Stones - Goats Head Soup (1973)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Dancing with Mr. D. (4:53)
  2. 100 Years Ago (3:59)
  3. Coming Down Again (5:54)
  4. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) (3:26)
  5. Angie (4:33)
  6. Silver Train (4:27)
  7. Hide Your Love (4:12)
  8. Winter (5:30)
  9. Can You Hear the Music (5:31)
  10. Star Star (4:25)
avatar van Dirruk
Ik kan me nooit zo vinden in de kloof (van de scores) tussen dit album en Sticky Fingers en Exile on Main St.
Dancing With Mr. D is ondertussen uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete Stones nummers. Heb het album altijd gezien als het kleinere broertje van zijn voorganger. Had hem dan eigenlijk wel liever tussen Sticky Fingers en Exile on Main St. gezien, wellicht hadden we dan wél van "de grote 5" gesproken.

avatar van Jelle78
Erg bijzonder dat lennert één van mijn favoriete albums (Exile) maar niks vind en juist van deze plaat wel kan genieten. Ik vind Goats Head Soup namelijk niet veel aan. De recensie die Lennert bij Exile plaatste, zou ik bijna 1 op 1 kunnen overnemen voor dit album. Ik blijf het fascinerend vinden hoe precies dezelfde muziek zo anders kan binnenkomen bij mensen. Ik ga Goats Head Soup vaker luisteren de komende tijd, misschien dat ik dan hoor wat Lennert hoort.

Ik kan het eigenlijk alleen maar beamen. Ik vind Goats wat flauwtjes. Absoluut geen slechte plaat - The Stones hadden altijd wel wat hele sterke troeven - maar Exile heeft meer bloed, zweet en tranen. Meer een soort oergevoel. Dit is de glamrockplaat van The Stones in mijn beleving.
Meer het tijdsbeeld van toen vooral. Terwijl Exile in mijn beleving vrij tijdloos is gebleken.

avatar van LucM
Met Exile hadden The Stones juist invloed op de glamrock, Goats Head Soup is meer in de (glamrock)tijdgeest gemaakt. Goats Head Soup vind ik op zich een prima album maar uiteindelijk minder imponerend dan de vorige 4 albums. Al werd het tot dan toe het meest succesvolle Stones-album dankzij de nr.1-hit Angie.

avatar van Jelle78
Goats Head Soup begint prima. Een viertal nummers met een sfeer die beduidend minder uitgelaten is dan op Exile. De teksten zijn donker, onheilspellend zelfs. Vanaf Angie wordt het beduidend minder allemaal. Angie vind ik eigenlijk best wel een zeiknummer (de Stones hebben veel betere ballads opgenomen) en hoewel het niveau daarna nog wel wat beter wordt, vind ik het nergens meer echt goed. Silver Train is nog wel redelijk, maar Hide Your Love vind ik weer erg matig. Het klinkt alsof het uit een jam is ontstaan en nooit echt is afgemaakt. Winter is wel weer iets beter, maar het blijft gewoon niet hangen. Alleen bij afsluiter Star Star veer ik weer op. Het is een behoorlijk ruig nummer, wat daardoor eigenlijk helemaal niet bij de rest van het album past.

De laatste keer dat ik dit album heb geluisterd moet jaren geleden zijn geweest. Nu ik het voor deze marathon weer uit de kast heb getrokken, krijg ik het gevoel dat Jagger/Richards gewoon onvoldoende goede ideeën hadden om een heel album te vullen. Kant A is nog wel behoorlijk sterk, vooral Dancing With Mr. D en 100 Years Ago bevallen me erg goed. Maar op kant B vind ik eigenlijk alleen Star Star echt een goed nummer. De rest gaan vrij geruisloos aan me voorbij zonder echt indruk te maken. Wat overigens wel indruk maakt is het gitaarwerk van Mick Taylor. Slecht of vervelend wordt het nergens en dus krijgt Goats Head Soup een dikke 3 sterren van mij.

Tussenstand:
12. The Rolling Stones No. 2: 3*
13. Between The Buttons: 2,5*
14. December's Children (And Everybody's): 2,5*

avatar van LucM
Hide Your Love vind ik ook minder en inderdaad onaf. Kant A vind ik eveneens merkelijk beter dan kant B.

avatar van Dirruk
Ik heb Hide Your Love juist tussen de 2 favorieten staan. Dat jam-achtige waar over gesproken wordt vind ik niet perse negatief. Had naar mijn mening ook perfect bij Exile gepast. Heeft een beetje dezelfde sfeer.