The Rolling Stones - Goats Head Soup (1973)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Dancing with Mr. D. (4:53)
  2. 100 Years Ago (3:59)
  3. Coming Down Again (5:54)
  4. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) (3:26)
  5. Angie (4:33)
  6. Silver Train (4:27)
  7. Hide Your Love (4:12)
  8. Winter (5:30)
  9. Can You Hear the Music (5:31)
  10. Star Star (4:25)
avatar van Dirruk
Ik kan me nooit zo vinden in de kloof (van de scores) tussen dit album en Sticky Fingers en Exile on Main St.
Dancing With Mr. D is ondertussen uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete Stones nummers. Heb het album altijd gezien als het kleinere broertje van zijn voorganger. Had hem dan eigenlijk wel liever tussen Sticky Fingers en Exile on Main St. gezien, wellicht hadden we dan wél van "de grote 5" gesproken.

avatar van Jelle78
Erg bijzonder dat lennert één van mijn favoriete albums (Exile) maar niks vind en juist van deze plaat wel kan genieten. Ik vind Goats Head Soup namelijk niet veel aan. De recensie die Lennert bij Exile plaatste, zou ik bijna 1 op 1 kunnen overnemen voor dit album. Ik blijf het fascinerend vinden hoe precies dezelfde muziek zo anders kan binnenkomen bij mensen. Ik ga Goats Head Soup vaker luisteren de komende tijd, misschien dat ik dan hoor wat Lennert hoort.

Ik kan het eigenlijk alleen maar beamen. Ik vind Goats wat flauwtjes. Absoluut geen slechte plaat - The Stones hadden altijd wel wat hele sterke troeven - maar Exile heeft meer bloed, zweet en tranen. Meer een soort oergevoel. Dit is de glamrockplaat van The Stones in mijn beleving.
Meer het tijdsbeeld van toen vooral. Terwijl Exile in mijn beleving vrij tijdloos is gebleken.

avatar van LucM
Met Exile hadden The Stones juist invloed op de glamrock, Goats Head Soup is meer in de (glamrock)tijdgeest gemaakt. Goats Head Soup vind ik op zich een prima album maar uiteindelijk minder imponerend dan de vorige 4 albums. Al werd het tot dan toe het meest succesvolle Stones-album dankzij de nr.1-hit Angie.

avatar van Jelle78
Goats Head Soup begint prima. Een viertal nummers met een sfeer die beduidend minder uitgelaten is dan op Exile. De teksten zijn donker, onheilspellend zelfs. Vanaf Angie wordt het beduidend minder allemaal. Angie vind ik eigenlijk best wel een zeiknummer (de Stones hebben veel betere ballads opgenomen) en hoewel het niveau daarna nog wel wat beter wordt, vind ik het nergens meer echt goed. Silver Train is nog wel redelijk, maar Hide Your Love vind ik weer erg matig. Het klinkt alsof het uit een jam is ontstaan en nooit echt is afgemaakt. Winter is wel weer iets beter, maar het blijft gewoon niet hangen. Alleen bij afsluiter Star Star veer ik weer op. Het is een behoorlijk ruig nummer, wat daardoor eigenlijk helemaal niet bij de rest van het album past.

De laatste keer dat ik dit album heb geluisterd moet jaren geleden zijn geweest. Nu ik het voor deze marathon weer uit de kast heb getrokken, krijg ik het gevoel dat Jagger/Richards gewoon onvoldoende goede ideeën hadden om een heel album te vullen. Kant A is nog wel behoorlijk sterk, vooral Dancing With Mr. D en 100 Years Ago bevallen me erg goed. Maar op kant B vind ik eigenlijk alleen Star Star echt een goed nummer. De rest gaan vrij geruisloos aan me voorbij zonder echt indruk te maken. Wat overigens wel indruk maakt is het gitaarwerk van Mick Taylor. Slecht of vervelend wordt het nergens en dus krijgt Goats Head Soup een dikke 3 sterren van mij.

Tussenstand:
12. The Rolling Stones No. 2: 3*
13. Between The Buttons: 2,5*
14. December's Children (And Everybody's): 2,5*

avatar van LucM
Hide Your Love vind ik ook minder en inderdaad onaf. Kant A vind ik eveneens merkelijk beter dan kant B.

avatar van Dirruk
Ik heb Hide Your Love juist tussen de 2 favorieten staan. Dat jam-achtige waar over gesproken wordt vind ik niet perse negatief. Had naar mijn mening ook perfect bij Exile gepast. Heeft een beetje dezelfde sfeer.

Opvallend nieuws, er komt binnenkort een super de luxe editie uit op 3CD/Blu-ray en 4LP, inclusief the 'Brussels Affair' concert:

The Rolling Stones / Goats Head Soup reissued as a super deluxe with 5.1 mix | superdeluxeedition

Ik heb net de 4LP set besteld op jpc.de voor 89 euro.

avatar van Thunderball
Ik heb zelf gisteren de cd box, de LP box, de limited clear vinyl met afwijkende hoes en de 2cd digipack besteld.

De bonus cd bestaat uit de volgende tracks:

Rarities&Alternative Mixes

1. Scarlet

2. All The Rage

3. Criss Cross

4. 100 Years Ago (Piano Demo)

5. Dancing With Mr D (Instrumental)

6. Heartbreaker (Instrumental)

7. Hide Your Love (Alternative Mix)

8. Dancing With Mr D (Glyn Johns 1973 Mix)

9. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) – (Glyn Johns 1973 Mix)

10. Silver Train (Glyn Johns 1973 Mix)

2 Bonus-Tracks are included only in the Japanese Edition of the 3CD+BluRay Super Deluxe Box:

- 100 Years Ago (Glyn Johns 1973 Mix) *Bonus-Track only for Japanese Edition

- Hide Your Love (Glyn Johns 1973 Mix) *Bonus-Track only for Japanese Edition

avatar van Dirruk
Thunderball Ik vind het best bijzonder dat je met een 2,5* toch te porren bent voor die (dure) deluxe versie

Vind het zelf wel een topalbum, maar ik ga sowieso niet snel voor een nieuwe uitgave als ik al een LP heb. Nu is het exemplaar die ik nu heb nogal bekrast dus wellicht dat de dubbel LP er ooit aankomt met de 3 onuitgebrachte nummers erop.

avatar van Thunderball
Tja, je bent fan, of je bent het niet. Ik wil gewoon alles hebben wat officieel wordt uitgebracht.

Voor dit album geldt, net als met Black and Blue, dat wanneer ik het daadwerkelijk afdraai, ik het altijd beter vind, dan dat ik het mij herinner, maar na de "grote vier", vond ik dit album altijd ietwat teleurstellend.

avatar van Thunderball
En? Wat vinden we van Scarlet? Het nummer is sinds woensdag te beluisteren. Ik vind het wel een lekker nummer, blijft in je hoofd door gaan. Is op vinyl te bestellen samen met een enkel versie van de LP met afwijkende hoes, dus... die ook nog maar besteld.

Scarlet gehoord. Fijn nummer. Sleazy en Jimmy Page zijn bijdrage is top.
Met een wat betere produktie had het misschien wel regulier op het album gepast. Het klinkt uiteraard wat demo achtig. Maar prima song.

west schreef:

Ik heb net de 4LP set besteld op jpc.de voor 89 euro.

Ik heb de superdeluxe box op cd besteld bij Amazon.nl voor 19 euro. Stond gisteren al op 30 en zal ongetwijfeld een fout zijn, en waarschijnlijk gecancelled, (net als die met Flaming Pie voor 30) maar voorlopig staat ie)

Scarlet vind ik een prima Stones nummer Net als bij Some Girls en Exile wat bijgeschaafd met recente opnames, maar helemaal niks mis mee en typisch Stones. Leukste vind ik nog dat het gewoon 40 jaar na dato nog steeds klinkt zoals je ook een nieuw Stones nummer zou verwachten
benieuwd naar de rest.

lennon schreef:

Bedankt voor de tip! Net voor 30 euro besteld.

avatar van Thunderball
Ja, totaal vergeten te melden. Inderdaad ook een week geleden voor 18,99 plus verzendkosten besteld, even kijken of ik de reeds eerder bestelde versie ga afzeggen.
Denk niet dat ze het nog gaan cancelen, want ik heb inmiddels een mailtje gehad, dat de verschijningsdatum niet begin januari zal zijn (zoals eerder vermeld), maar gewoon begin september.
Plus daar ze 'm nu voor 30 euro hebben staan, wat natuurlijk nog altijd veel minder is als rond de 100 euro, kun je niet meer spreken over een eerdere vergissing.

Onderweg naar hier is de 2LP Deluxe Half Speed Master 180g Clear Vinyl versie met alternatieve cover. Op die cover een echte Goat's Head Soup (ziet er gaaf uit). Naast 'the new stereo album mix', dus een LP met 3 onuitgebrachte nummers en demo's. Ik ben benieuwd!

Ik ben in afwachting van de cd box. Hopelijk vandaag in ontvangst nemen. Erg op verheugd.

Ik ben in afwachting van "alles".
Vandaag al de LP box ontvangen, prachtig item, echt een aanrader!

avatar van teus
Thunderball schreef:
Ik ben in afwachting van "alles".
Vandaag al de LP box ontvangen, prachtig item, echt een aanrader!

Volgend mij heb jij een heel dik salaris

Thunderball schreef:
Ik ben in afwachting van "alles".

Ik blijf mij toch verbazen over jouw cijfer voor dit album. Alleen al de gitaren van Keith, het gejengel van Mick en ook de piano van Billie Preston... toch?

De tweede LP (of CD) met 'Rarities & Alternative Mixes' vind ik echt goed. De drie niet eerder uitgebrachte nummers zijn de moeite zeker waard en ook de instrumentale versies vind ik leuk. Maar vooral de alternatieve mixes, waar ik niet heel veel van verwachtte, zijn opvallend goed. Eigenlijk een stuk dynamischer en beter dan de originele album mixes, zeker ook instrumentaal. Een hoofdrol is weggelegd voor Keith op de gitaar.

Ik zie dit alleemaal voorbij komen. Ik heb (schandalig hé) niks van The Stones. Heb geen zin in een verzamel plaatje. Misschien kunnen jullie wat "advies" geven over een aantal l memorabele albums van hen .............

avatar van Choconas
TONYLUNA schreef:

Let It Bleed (1969), Sticky Fingers (1971), Beggars Banquet (1968) en deze Goat's Head Soup (1973) zijn wat mij betreft de meest memorabele albums, echte klassiekers. Velen lopen ook weg met Exile on Main St. (1972), maar daar heb ik zelf niet zoveel mee.

avatar van Zack
Wel eens met Choco , maar Exile hoort er voor mij ook bij al is het als dubbelalbum misschien niet de eerste keuze.

avatar van Hans Brouwer
TONYLUNA schreef:
Ik zie dit allemaal voorbij komen. Ik heb niks van The Stones. Misschien kunnen jullie wat "advies" geven over een aantal memorabele albums van hen .............
Wat mij betreft inderdaad "Goat's Head Soup". De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen doorgewinterde Stones fan ben. Waarom dan "Goat's Head Soup"? Het was de eerste lp van de Stones die ik kocht. Omdat die grote hitsingle op dit album staat.... Ik heb het altijd een fijne plaat gevonden.

avatar van WoNa
Goat's Head Soup was na 'Black And Blue' mijn tweede Stones LP in 1976. Cadeautje van mijn broer. Eigenlijk had ik de plaat al jaren niet gedraaid en werd door de heruitgave en de twee nieuwe songs getriggerd de plaat weer eens op te zetten. Het werd een zeer aangename herkennismaking.

Eerst 'Criss Cross' en 'Scarlet'. Allebei goede Stones middenmoters, duidelijk nooit afgemaakt. Allebei de nummers hadden op het origineel kunnen staan en alles liever dan 'Dancing With Mr. D.'. Al heeft dat nummer zeker zijn momenten.

Goat's Head Soup is wel af. Aan de productie en het geluid is heel veel aandacht besteed. Veel meer dan aan 'Exile ..'. De albums zijn daarom ook niet echt vergelijkbaar. Daarvoor komt 'Sticky Fingers' meer in aanmerking en dan scoort 'Goat's Head Soup' helemaal niet slecht. Allebei hebben een killer eerste single, hoe verschillend ook, maar is Goat's experimenteler. Juist 'Hide Your Love' is geweldig, 'Winter' prachtig en '100 Years Ago' heel krachtig. Met 'Star Star' staat er ook nog eens een geweldige Chuck Berry kloon op het album.

Er is echter een ultiem kenmerk aan deze plaat en dat is de rol van de keyboard spelers. Het spel van Nicky Hopkins in fenomenaal. Men mag van 'Angie' vinden wat men wil, maar het is wel de ultieme ballad, met zo'n grote rol voor Hopkins dat het bijna onwerkelijk is dat de man geen lid van de band is. Billy Preston is op de orgel(achtige) instrumenten zeer onderscheidend, terwijl Ian Stewart zijn boogie woogie er tweemaal uit mag gooien. De toetsenisten zijn, met Mick Jagger, de helden van deze plaat.

Dat maakt Goat's Head Soup een afwijkende Stones plaat, maar wel een op een hoog niveau. Ik heb er met heel veel plezier naar zitten luisteren.

"De grote vier" moeten er van mij altijd al vijf zijn. 'Get Your Ya-Ya's Out' uit 1970 is in mijn ogen voor altijd de ultieme live Stones plaat. Het is nooit ruiger en beter geworden. Wel veel en veel gelikter door iedereen die mee kwam spelen later. Van dat niveau staat Goat's Head Soup helemaal niet ver vanaf, blijkt nu. Ik denk meer dat het de schrik van de rockrecensenten in 1973 was dat ze naar 'Angie' moesten luisteren en het de grootse Stones hit ooit werd; tot dat 'Paint It, Black' die rol overnam door 'Tour Of Duty' eind jaren 80., begin 90. Er is helemaal niets mis met deze plaat en zelfs hoor ik de smerigheid van 'Dancing With Mr. D.' in 2020. Vooruit, zelfs dat nummer mag blijven.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van CASINO BOOGIE2
Choconas schreef:

Some Girls, Tattoo You; die zijn ook heel goed te doen, voor wat meet groove Black And Blue.

De Deluxebox vandaag mogen ontvangen en zeer tevreden over.

De originele nummers zijn uitstekend gemixed en Star Star is zelfs weer ongecensureerd, dit in tegenstelling tot de eerste Universal release uit 2009.

De zogenaamde basistracks voegen echt wat toe, je hoort echt perfect hoe de nummers tot stand zijn gekomen. De 3 bonustracks hadden zo op het reguliere album gekund wat mij betreft. Misschien ten koste van Hide Your Love om het op 1 album te houden.

Brussel 1973 is de kers op de taart. Het live optrden dat eigenlijk pakweg 45 jaar terug al uitgebracht had moeten worden... dan hadden The Stones 2 top live albums in pakweg 5 jaar gehad.

lennon schreef:

Ik heb vanavond de super deluxe boxset binnen gekregen van Amazon.nl waar ik dus 30 euro voor heb betaald. Wat een prijs!

Achteraf ben ik extra blij met de cd box, omdat hier wel een mooi boek bij zit van 120 pagina's. En ook nog eens 4 mooie opgerolde tourposters. Die zitten niet bij de lp box die ik eerst had besteld voor 90 euro... bovendien heb ik ook nog de 2LP op clear vinyl met alternative cover.

Hebben jij en Thunderball de boxset voor 19 euro ontvangen?

Mensen, zet anders dit album weer in je rotatielijst als je de nieuwe uitgave(n) draait. Zou grappig zijn als 'ie zoveel jaar later in de MM lijst kwam.