The Rolling Stones - Black and Blue (1976)

Alternatieve titel: Black N Blue

jurado schreef:
Ai... missertje.

avatar van teus
jurado schreef:
Deze plaat is een goed voorbeeld hoe de zaken er voor stonden bij de heren Stones. Flink aan de dope maar goede nummers maken, ho maar.
Saaiheid troef is wat de klok slaat, beste tracks zijn wat mij betreft Hand of Fate en Crazy Mama.
Die video, link van hierboven, van Hey Negrita is niet om aan te gluren zeg, foei.

Tijdens het maken van hun beste werk ...Bleed ,St Fingers, Exile waren ze nog veel meer aan de dope dan hier in '76 dus.....
Saaiheid is juist op dit album niet aan de orde ..Reggae ,Blues, Rock, Funk ,met Ballads en Rockers
De titel geeft het al weer ...Black and Blue
Met de Hey Negrita video is volgens mij ook niks mis mee,de Stones energiek on de stage
Met jou bericht en jou stem is volgens mij wat mis ,had beter gepast bij Dirty Work ('86) maar zeker niet bij Black And Blue die heeft ook klasse in huis en verdiend wel wat meer waardering

Black & Blue is een zeker bij de fans gewaardeerde plaat.
De twee voorgangers waren wat geproduceerder, terwijl deze een wat lossere jamfeel heeft.
Geenszins een zwak album. Hele fijne vibe.

avatar van De buurman
Met vijf songs in de categorie redelijk tot goed, kan ik dit toch als een aardige Stones plaat beschouwen. Hey Negrita, Cherry Oh Baby en vooral Memory vind ik verschrikkelijk. Hand Of Fate, Fool To Cry en Memory Hotel zijn daarentegen prachtig. Die wisselvalligheid typeert veel Stones platen na Exile.

avatar van Lau1986
Black & Blue is best een leuk album, er is veel variatie. Van Reggea tot en met Rock'n Roll. De beste nummers vind ik Hand of Fate en Memory Motel.

avatar van musician
Trendsetter, wordt achter de mode aangelopen of zijn de Rolling Stones de weg een beetje kwijt.

Ben het geheel met De buurman eens, nummers als Hey Negrita, Cherry Oh Baby en Melody zijn Stones onwaardig. Rockers aan de reggae mag toch wel zieltogend worden genoemd. En de rest er om heen is ook bepaald geen Jumping Jack Flash.

Ze zijn hier in 1976 vooral gemakzuchtig geworden, weinig inventief, het geld komt toch wel aanwaaien. In een tijd dat een LP of een musicassette kopen de enige optie was om een nieuw album te krijgen. Het was niet voor niets dat de Stones Story, ook uit 1976 en een verzamelaar met uitsluitend Stones uit de jaren '60, het beter deed. Het verlangen naar betere tijden.

Opvolger Some Girls (1978) zou het tij voor geruime tijd weer doen keren.

Ik zie het toch anders Hans.

Dit is een plaat waar het meeste van het gebodende al in een eerder stadium was opgenomen.
Black & Blue is een album waar de zoektocht naar een geschikte vervanger voor Mick Taylor nog gaande was.
Naast Ron Wood ( hij werd het) horen we hier ook Wayne Perkins en Harvey Mandel.
Dat niet alles bevredigend is, ben ik zonder meer met je eens.
Wat ik hoor is in ieder geval The Stones die lekker funken,rocken, de blues spelen en twee mooie ballads laten horen.
Het is zoals het is en het ongedwongen pure sfeertje vind ik aantrekkelijker dan de wat geregiseerde twee voorgangers.
Daar hoor je dus dat de groep de trend volgt.

Dit is in veel gevallen wat jam-achtig en de drive bevalt mij nog altijd goed.

avatar van zaaf
De opener van deze plaat is een lekkere funkert, Hand Of Fate is een Stones rocker zoals ze eerder en beter maakten, Cherry Oh Baby is een grappig experiment maar niet echt goed en Memory Motel is prachtig.
Hey Negrita ben ik pas na vele draaibeurten gaan waarderen en vind ik nu een erg lekkere losse funktrack, Melody is mijn favoriet op deze plaat met een uitblinkende Jagger, Fool To Cry is erg mooi en Crazy Mama is een rocker zoals ze al eerder en beter maakten.
Het totaal vind ik hier meer dan de som der delen en de losheid (ongetwijfeld ingegeven door een bende farmaca) aanstekelijk.

Zo zie ik het ook wel zaaf.
Het is de spontane vibe die het geheel een aantrekkelijk randje geeft.
Jagger doet hier vocaal dingen die hij voorheen nooit deed en ben 'm als zanger vanaf hier meer gaan waarderen.
Memory Motel is ook mijn favo hier.
Sowieso 1 van hun betere slowers.

avatar van zaaf
Ik wist wel dat jij er kijk op had

avatar van Kronos
Inderdaad een prima album, ongeacht alle theorieën die bedacht worden om ons van het tegendeel te overtuigen.

avatar van musician
Theorieën? Ga je in complotten denken?

Ik denk dat het moeilijk gaat worden te staven, dat de Stones in ontwikkeling hier de goede kant op gaan.
Geef maar eens aan, welk ouder werk er minder is dan Black & Blue.

Sticky Fingers? Exile on Main street? Let it bleed?

Ik dacht het niet. En dan kan ook gelijk de conclusie worden getrokken dat de Stones op de verkeerde weg zitten.

Black & Blue heeft grotendeels een tempo van slechts 25% van het recente Blue & Lonesome album, van 40 jaar later dus! Waarmee de Rolling Stones in 2017 in ieder geval hebben aangegeven het (zeker) nog wel te kunnen, maar in 1976 even niet thuis.

musician schreef:

Niet moeilijker dan staven dat ze de slechte kant op gaan.

avatar van Von Helsing
Na twee mindere platen 'Goats Head Soup' (1973) en 'It's Only Rock 'n Roll' (1974) hebben de Stones met dit album de weg naar boven weer gevonden met hier en daar een heerlijk reggae sausje over de traditionele Stones sound.

"Hot Stuff", " Memory Motel" en "Fool to Cry" zijn inmiddels uitgegroeid tot klassiekers maar "Hey Negrita en "Melody" zijn zeer zeker ook niet verkeerd. Nog zoekende naar de opvolger van Mick Taylor (uiteindelijk viel de keuze uiteraard op Ron Wood) is "Black and Blue" een uitstekende overgangsplaat gebleken naar "Some Girls" en hun werk hierna.

Kronos schreef:
Niet moeilijker dan staven dat ze de slechte kant op gaan.

Wat flauw wellicht, maar je omzeilt er mooi mee dat er een antwoord op de vraag hoeft te worden gegeven.

De wereldwijde beoordelers van muziek op de site van Rate Your Music komen tot de conclusie dat hier sprake is van het slechtste album van de Rolling Stones tot dan toe.

Wie de kritieken destijds een beetje gevolgd heeft in de tijd dat het zich allemaal afspeelde, kan zich vast nog herinneren dat bij het verschijnen van Some Girls de punkbeweging (76-77) er voor werd geprezen dat zij de Rolling Stones weer wakker hadden geschud en weer bij de les gekregen.

musician schreef:

Geef maar eens aan, welk ouder werk er minder is dan Black & Blue.

Sticky Fingers? Exile on Main street? Let it bleed?

Ik vind persoonlijk The Rolling Stones - Between the Buttons (1967) toch echt een stuk minder interessant.

avatar van Von Helsing
musician schreef:

Rate Your Music: dit verschilt per land weer sterk. Het gemiddelde van de Nederlandse stemmers ligt hoger dan die van Engeland. Dit album scoort daar gemiddeld een 3,69 onder de Nederlanders en wordt hoger gewaardeerd dat het vorige album en zelfs hoger dan "Some Girls" (3,63).

musician schreef:

Er valt voor mij niks te omzeilen.

Jij blijft om de hete brij heendraaien met 'wereldwijde beoordelers' (sic) en 'kritieken destijds'. Alsof dat iets zou bewijzen.

avatar van iggy
Er zijn wel meerdere slechtere platen te vinden dan deze. Goats en It's only Rock N Roll bijv.
Maar waar hebben we het hier over ? Dit is gewoon persoonlijke smaak. So what ?

iggy schreef:
Maar waar hebben we het hier over ? Dit is gewoon persoonlijke smaak. So what ?

Ja, zo simpel is het. Dus waarom proberen je mening te staven als feit?

avatar van iggy
Geen idee.

Exile On Mainstreet werd in het beginsel ook niet bepaald juichend ontvangen.
Deze heeft inmiddels wel de status als klassieker.
Black & Blue moet vooral in een ander kader worden gezien.
Natuurlijk is het geen Let It Bleed, Sticky Fingers of Exile, maar het heeft meer pit dan dan de allergaartjes Goats Head Soup en It's Only Rock And Roll.
Wat The Stones doen, doen ze over het algemeen goed hier.
Hans musician heeft het over op de verkeerde weg zitten, maar dat hoor ik hier niet vanaf.
Het blijft in zekere zin vertrouwd afwisselend en het is bepaald geen geforceerd geheel. Beslist wat rauwer dan de twee voorgangers.
Zeker niet hun meest aansprekende materiaal, maar afgezien van het flauwe Cherry Oh Baby, hoor ik eigenlijk geen zwakke broeders.
Hot Stuff en Memory Motel is zelfs ClassicStones materiaal.

avatar van loneranger
Een mix van stijlen op dit album. De funk van 'Hot stuff', de rock van 'Hand of fate' en 'crazy mama', de reggae van 'Cherry oh baby', het jazzy 'Melody' , de ballads 'Memory motel' en 'Fool to cry' en dan is er nog het reggae-rock achtige 'Hey Negrita'. Een bont allegaartje dus. 'Cherry oh baby' hadden ze van mij wel weg mogen laten en van 'Hey Negrita' ben ik ook niet echt gecharmeerd. 'Hand of fate' kan mij meer bekoren dan 'Crazy mama', 'Fool to cry' vind ik de betere ballad en 'Hot stuff' klinkt ook aangenaam prettig. Voor mij een beetje een half om half plaat. Niet echt heel goed maar ook niet slecht.

avatar van Snakeskin
ik kan mij de release van de plaat nog goed in herinneren. The Rolling Stones waren een ontzettend grote band en zijn dat nog steeds (laat dat ook even op je inwerken). De plaat haalde moeiteloos nummer 1 en nadien hebben The Stones niet veel betere dan deze uitgebracht.

avatar van De buurman
Snakeskin schreef:

Het is inderdaad wonderbaarlijk dat de naam "The Rolling Stones" nog steeds dat rock 'n roll gevoel naar boven haalt. Qua merk laat het zich meten met een Coca Cola, Apple en McDonalds. Dat is een ongelooflijke prestatie, gezien het feit dat de band na Exile On Main Street voornamelijk matige, hooguit redelijke albums heeft geproduceerd. Ik zeg dit als liefhebber en bewonderaar overigens. Tattoo You uit '81 was hun laatste echt goeie plaat vind ik.

Dat het na "Exile"zo zachtjes aan minder werd, is gewoon een feit.
Maar ik vind tot Tattoo You, ( idd de laatste echt goede Stonesplaat) er nog in ieder geval 2 prima albums zijn verschenen. ( deze en Some Girls.)
Minste worp daar tussen vind ik nog altijd Emotional Resque, wat ik voor een Stonesplaat te mager vind.

avatar van Snakeskin
Black and blue was overigens ook de eerste plaat die ik heb gekocht zodat ik mijn oordeel wel enigszins sentimenteel gekleurd is. Vele malen heb ik de plaat gedraaid omdat het lange tijd de enige plaat was die ik in mijn bezit had. Nadien heb ik de plaat verschillende malen opnieuw gekocht in een nieuwe versie, met de streepjescode of nog een mooier exemplaar, gekleurd vinyl en uiteraard ook de cd en ik ben ook de trotse eigenaar van het litho van deze plaat. Black and blue kan sowieso niet stuk hoewel zij een hiervoor een hele trits mooiere platen hebben gemaakt.

Black And Blue is een soort van overgangsplaat.
Mick Taylor weg en dan op zoek naar een geschikte gitarist.
Dat was niet makkelijk, hoewel Ronnie Wood de beste kaarten had.
Harvey Mandel en Wayne Perkins bleken interessant en leveren ook wat bijdragen op dit album.
Het is losser en heeft hier en daar een jamsfeertje ( Melody vooral.) en op een bepaalde manier is de aantrekkingskracht groot.

Natuurlijk niet hun beste worp.
Het kreeg gemengde kritieken, maar wat mij betreft zit het aan de goede kant van de streep.
Qua passie zit het namelijk meer dan goed.

avatar van Faalhaas
[modknip] geruzie verwijderd [/modknip]

Ik vind het een heerlijk, broeierige zomerplaat. Klinkt als geen andere Stones plaat, dat losse jamgevoel vind je gewoon nergens anders. Hij staat qua luisterplezier voor mij op gelijke hoogte met de 4 klassiekers: Beggars, Bleed, Fingers en Exile. Jammer dat ze deze stijl niet hebben doorgezet, al was het maar voor nog 1 album.

avatar van trebremmit
Off-topic berichten verwijderd.

Ik was het even vergeten, maar wat is Melody toch een overheerlijke song. En zo staat er meer fraais op deze prima gemengde stijlen plaat van The Stones. Sterke single Hot Stuff, het uitstekend Hand of Fate, het mooie Memory Hotel & klassieker (Daddy You're a) Fool to Cry bijvoorbeeld.

avatar van zaaf
Hij staat dan ook in de leukste top 500 aller tijden. Die van mij.