R.E.M. - Document (1987)

Alternatieve titel: No. 5

Label: I.R.S.

1. Finest Worksong (3:48)
  2. Welcome to the Occupation (2:48)
  3. Exhuming McCarthy (3:19)
  4. Disturbance at the Heron House (3:33)
  5. Strange (2:32)
  6. It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) (4:07)
  7. The One I Love (3:17)
  8. Fireplace (3:24)
  9. Lightnin' Hopkins (3:18)
  10. King of Birds (4:07)
  11. Oddfellows Local 151 (5:21)
  12. Finest Worksong [Other Mix] * (3:48)
  13. Last Date * (2:16)
  14. The One I Love [Live] * (4:06)
  15. Time After Time Etc. [Live] * (8:22)
  16. Disturbance at the Heron House [Live] * (3:25)
  17. Finest Worksong [Lengthy Club Mix] * (5:52)
  18. Finest Worksong [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (4:09)
  19. These Days [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:35)
  20. Lightnin' Hopkins [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:43)
  21. Welcome to the Occupation [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (2:53)
  22. Driver 8 [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:35)
  23. Feeling Gravitys Pull [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (5:31)
  24. I Believe [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (4:32)
  25. The One I Love [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:20)
  26. Exhuming McCarthy [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:22)
  27. Wolves, Lower [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (4:23)
  28. Fall on Me [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:05)
  29. Just a Touch [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:04)
  30. Odd Fellows Local 151 [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (5:01)
  31. Little America [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (2:49)
  32. It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (4:01)
  33. Begin the Begin [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:57)
  34. Disturbance at the Heron House [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:41)
  35. Moral Kiosk [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (3:02)
  36. Life and How to Live It [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (6:27)
  37. So. Central Rain [Live at Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht, Holland] * (5:19)
avatar van Snakeskin
Ik wil het niet groter maken dan het is, ik vind R.E.M. een een heel goede band, die op basis van de reeks goede platen zich groot mag noemen. De muzikanten van de andere bands zijn niet met resultaten gekomen waar R.E.M. door de jaren heen wel op terug kan vallen. Het is toch vaak zoeken en bij dat vinden van de juiste toon ben jij afhankelijk van ieders inbreng. Van daaruit ontstaat een resultaat.

Overigens is mijn reactie niet een diskwalificatie. ik vond louter dat ik op geinig terug mocht komen en dat ik er hetgeen van moest zeggen van wat ik daar van gemaakt heb in mijn vorige reactie. André van Duin, die maak geinige muziek. Ook ik zie de concessies maar beleef die anders dan jij omdat ik deze chronologisch interpreteer en jij achterstevoren. Deze plaat beleef jij anders wanneer eerst kennis gemaakt is met AFTP. in mijn geval moest ik daar vijf jaar op wachten.

Ik ga eens kijken bij Sonata Arctica, misschien heb jij gelijk.

Persoonlijk vindt ik Green, die na deze is uitgebracht, weer een stap beter dan Document. Misschien dat na het beluisteren en het laten inzakken van die plaat deze ook weer een ander perspectief geplaatst kan worden.

avatar van dix
dix
jasper1991 schreef:
Persoonlijk vind ik R.E.M. nou niet een heel onafhankelijke integere band. Ze hebben wel degelijk een authentieke stijl maar er zijn weinig bands die meer toegankelijkere rock maken dan R.E.M. mijns inziens, zo trek je al gauw een groot publiek.

Gauw ?
Daar hebben ze wel eerst jaren voor getourd in kleine kutbusjes naar kleine kutzaaltjes. Het 'soort' rock dat REM maakt was helemaal niet zo populair in de jaren 80. Volgens mij ken je je feiten niet.

avatar van jasper1991
Nou oké. Wat dix zei zal ongetwijfeld kloppen en ik zat er wat naast in mijn nuance maar het doet niets af aan de kern van mijn verhaal.
Ik raak niet in vervoering door dit album en Snakeskin wel. De redenen voor Snakeskin zijn mede op basis van persoonlijke, emotionele betrokkenheid. Ik heb dit album 100% "nuchter" beoordeeld en dan kom ik hier op uit.

Geinig bedoel ik niet in de zin van flauw of jolig, laat dat even duidelijk zijn. Ik vind het aardige, lekkere nummers.

jasper1991 schreef:
Redelijk album met een paar geinige nummers als "ITEOTWAWKI" en "The One I Love".
jasper1991 schreef:
Ik geef een genuanceerd oordeel

Is bovenstaande one-liner serieus jouw idee van een genuanceerd oordeel? Dat je het album niet zo geweldig vindt, maakt me niet uit, maar kom aub niet met dit soort flauwekul.

R.E.M. maakt inderdaad niet de meest ontoegankelijke muziek, maar om nou te stellen dat ze geen "onafhankelijke integere" muziek maken... misschien moet je eens kijken waar ze vandaan komen en hoe populair hun muziek daar was. Destijds gingen ze flink tegen de stroom in en zoals dix al zei.

Misschien moet je je eerst eens in een album en de context verdiepen voordat je onwaarheden in die richting verkondigt.

avatar van jasper1991
Hallo, lees mijn laatste bericht dan eens. Hier ga ik dus niet op in.

Bovendien, ik moet weleens bluffen als ik iets niet weet. Ik zit hier te discussiëren met allemaal R.E.M. fans, ik moet tot het uiterste gaan me te verantwoorden over mijn stem.

Je moet wel eens bluffen als je iets niet weet? Je moet het gewoon bij je eigen beleving houden, dan is er niets aan de hand.

avatar van Sandokan-veld
Het is wel een feit dat R.E.M. op dit punt in hun bestaan steeds meer bewust de mainstream ging opzoeken. De toenemende roem is niet alleen maar iets wat de band toevallig overkwam: je merkt duidelijk dat de productie van hun platen steeds helderder wordt, de clips professioneler, etc. Of zich dat vertaalt in minder 'integere, onafhankelijke muziek' en platen met maar een paar 'geinige' nummers is een tweede, maar op een gegeven moment wordt het meer een discussie over woordkeuze.

Overigens vind ik op deze plaat wel meer nummers erg 'geinig', met 'Finest Worksong', Distubance At The Heron House' en 'Oddfellows Local 151' als verdere hoogtepunten.

avatar van rkdev
Onbegrijpelijk dat er pas 327 stemmen zijn op dit album, en dat de discussie over dit briljantje pas 3 pagina's beslaat. Denkt dan werkelijk de halve planeet dat Out of Time hun debuutplaat was?

avatar van dix
dix
ja

avatar van Snakeskin
R.E.M heeft bewust nagelaten de mainstream op te zoeken. De toenemende roem was een gegeven wat met deze plaat zou worden ingezet. Zo commercieel als jij de plaat inschat was deze destijds niet. Nog lang niet iedereen was klaar voor de sound van R.E.M. en toen langzaam bleek dat meer en meer mensen het eigenlijk best wel goede muziek vondern, had de band alweer een andere plaat klaar (het nog betere Green in dit geval) wat hun eerste plaat was voor een groot label, en hierna nam de band een paar jaar vrijaf. In deze periode ging men zich beraden over hoe het verder moest. Dat vervolg kwam dus met OOT. Zelf ben ik van mening dat AFTP een nog grotere release had kunnen worden wanneer deze de opvolger van Green zou zijn omdat het daarvan hoorbaar de overtreffende trap is. Daar is overigens al eens een discussie geweest bij één van de albums van REM.

Er is inderdaad weinig discussie bij deze prachtige plaat, hoewel het de laatste dagen goed gaat, ook de 327 stemmen blijven iets ander. Misschien is dit het moment om de plaat in de schijnwerpers te zetten.

rkdev schreef:

De halve wereld komt helaas niet veel verder dan Losing My Religion en Everybody Hurts... Althans, in mijn ervaring, heeft wellicht ook met mijn leeftijd (en dus ook die van veel mensen waar ik mee omga) te maken.

avatar van oceanvolta
Ik denk niet dat het maar gedeeltelijk met je leeftijd te maken heeft Arrie. Eerder of men zich wil verdiepen in een artiest of band.

Ik had overigens de indruk dat de laatste weken meer aandacht aan het oudere werk van R.E.M. werd gegeven door de nieuwe release. Ik heb zelf in ieder geval de hele R.E.M. discografie uit de kast gepakt. Ik heb nog niet op allemaal gestemd, zal ik binnenkort eens gaan doen.

Document heeft trouwens een van de beste openers van R.E.M. met Finest Worksong!

avatar van Arrie
Mja, meeste mensen kennen alleen de muziek die hun wordt opgedrongen, meestal door de radio.

Ik vind dit album trouwens wel ietwat minder dan de albums ervoor en het album erna, maar ik denk dat ik hem nog wat vaker moet luisteren. Het deed me allemaal niet zoveel, de keren dat ik dit album luisterde. Wel een prima album hoor, maar van de jaren '80 R.E.M. verwacht ik meer.

avatar van oceanvolta
Ik vind deze ook wat minder, maar wat wil je ook met Lifes Rich Pageant als voorganger en Green als opvolger. Beide geweldige albums.

avatar van Arrie
Ja precies, hij is vooral relatief gezien wat minder.

avatar van bertus99
Vorige week de documentaire "REM at the BBC" gezien op Canvas.
Waarom komen zulke goeie muziek docu's nou nooit eens op de Nederlandse TV?
Nou ja, zolang we de Belg nog hebben zien we wel eens iets over goeie muziek.

avatar van Saldek
bertus99 schreef:
Vorige week de documentaire "REM at the BBC" gezien op Canvas.
Waarom komen zulke goeie muziek docu's nou nooit eens op de Nederlandse TV?
Nou ja, zolang we de Belg nog hebben zien we wel eens iets over goeie muziek.

Wij hebben mogen genieten van muzikale docu's en ontdekkingsreizen toen Veronica in het nederlands omroepbestel nog een B-status genoot. Die tijd zal je nog wel bijstaan misschien. De tijd dat Veronica niet schroomde een reportage te geven van een underground-band, en rocknachten uitzond met echte goeie shit. Een tijd wanneer je van Toppop wegswitchte omdat Luv er optrad dat Veronica je blij maken kon met iets als The Cure of Killing Joke bijv.
Veronica was neerlands laatste der Mowhicanen. En natuurlijk op de radio toen met Vara en VPRO............zucht, waar is die tijd? Maar België.......in de gaten houden dus, voor een goede muziekdocu ben ik altijd wel te porren.

avatar van spruitje
Wat een prachtige plaat van R.E.M. is en blijft dit toch. Na het nieuws van de 'split' meteen deze opgezet. Document is toch eigenlijk vele malen beter dan Out Of Time, het sterrendom en het grote geld van die plaat ten spijt, maar de hitsingles daarvan kan ik echt niet meer horen. Nee dan klinken 'Welcome to the Occupation', 'Disturbance at the Heron House' en pakweg 'Lightnin' Hopkins' een stuk urgenter en serieuzer.
Document zet ik echt puur voor m'n lol op en ik luister 'm telkens helemaal uit - al sinds 1987 - ook voor m'n lol. T.O.P. R.E.M. dit!

avatar van hadiederk
spruitje schreef:

Helemaal mee eens! Dit was het laatste album wat onbevangenheid uitstraalde, Daarna werden ze heel groot en nog later bleven ze goede albums maken in de luwte van het muziekgebeuren. De magie was toen voor mij echter allang verdwenen

avatar van LucM
Sandokan-veld schreef:

Het debuut Murmur is niet bepaald ontoegankelijk en was al helder geproduceerd. R.E.M. kwam op de proppen toen de AOR of FM-rock en disco/dance de Amerikaanse muziekmarkt beheerste en deze band stond daar ver vanaf. Geleidelijk is de aanhang van R.E.M. gegroeid en werden gelijkaardige gitaarbands onder invloed van R.E.M. opgericht waardoor deze band tenslotte in de juiste plooi viel. Maar echte concessies heeft R.E.M. nooit gedaan al hebben wel meer stijlen aangeboord.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week in het topic 52 essentiële albums uit de pop/rock geschiedenis [zie hier]

Document is een plaat vol vuur en passie, over mogelijkheden en nieuwe kansen, over ongenoegen en verwarring ook. R.E.M. mag dan al makkelijk te strikken zijn voor een goed doel, van politiek geëngageerde muziek heeft de groep weinig kaas gegeten. Geëngageerd is R.E.M. nooit geweest, maar net als uit Life's Rich Pageant (1986) spreekt uit Document heel wat onderhuids ongenoegen over het presidentschap van Reagan en over het nationalisme en patriottisme dat daarmee samenhing. ('Welcome to the Occupation'). 'Exhuming McCarthy' is een uitval naar de oprukkende macht van rechts. Maar zoals gezegd, je hebt nooit het gevoel dat je naar een politiek statement zit te luisteren. Zo gebruikte Stipe voor de tekst van 'Fireplace' een oude toespraak van de stichtster van de Shakers, zowat een religieuze sekte, maar dat niet weten, maakt het liedje er zeker niet slechter op. 'The One I Love' werd R.E.M.'s eerste hitsingle en Document de eerste plaat die in de V.S. de kaap van één miljoen exemplaren haalde. Natuurlijk refereert de structuur van 'It's the End of the World As We Know It (And I Feel Fine)' aan Dylans 'Subterranean Homesick Blues', maar het is zeker geen kopie. 'Strange', de voor een b-kantje opgenomen cover van de Britse newwave band Wire, maakte promotie en belandde dus op de plaat. In de zacht psychedelische ballad 'King of Birds' zingt Stipe "my kingdom for a voice". Wie beweerde daar dat hij een humorloze zanik is?
(bron: De Cultuurkenner, DM, 1999)

LucM schreef:

Hun eerdere platen waren niet per se ontoegankelijk, maar op Document werd wel een flinke stap gezet naar een steviger rockgeluid - de jangle pop/Byrds-invloed ging er zeg maar een beetje uit. Persoonlijk vind ik dat wel een manco van deze plaat, al heeft het songmateriaal me ook nooit echt gegrepen. Eigenlijk komt alleen King of Birds in de buurt van wat op de twee platen hiervoor staat.

It's The End of the World en The One I Love vond ik schitterend als tiener, maar staan nu allang niet meer bij mijn R.E.M.-favorieten. De rest is okay, maar voor R.E.M.-begrippen minder dan hun andere materiaal uit die tijd (voor of na Document).

avatar van wibro
Ik heb dit album vroeger kunnen waarderen, waarschijnlijk vanwege het stevige rockgeluid dat op dit album nadrukkelijk aanwezig is, zeker als we het moeten vergelijken met de vorige albums van R.E.M. Nu anno 2011 ben ik niet meer zo gecharmeerd van dat stevige rockgeluid, ik houd nu meer van het rustige. Het is om die reden dat ik het debuut van R.E.M. nu zo goed kan waarderen terwijl ik dat zo'n 25 jaar geleden links liet leggen. Slecht is "Document" natuurlijk niet maar de muziek daarvan is gewoon niet meer mijn ding. De jaren 1983-1986 vind ik daarom ook R.E.M.'s beste periode.

avatar van Johnny Marr
Niet mis, maar er blijven maar 3 nummers hangen bij mij, en dat is de opener "Finest Worksong" en de hits "It's the End of the World as we Know it" en "The One I Love".

avatar van dazzler
Volgens mij komt dat omdat je die drie nummers al langer kende
en omdat de rest van de plaat dus nog wat groeitijd nodig heeft.

avatar van rkdev
Concert van de 'Work tour' opgenomen op 14 September 1987 in Utrecht op de remastered 25th Anniversary Edition van 'Document'
R.E.M. Readies Remastered 25th Anniversary Edition of 'Document' | Music News | Rolling Stone - rollingstone.com

avatar van Marty McFly
Heel mooi, maar wel erg jammer dat het niet het volledige optreden is.

avatar van ratfish
Geluidskwaliteit live-cd is geweldig en Muziekcentrum 87 biedt een prachtige blik op het rijke R.E.M.-oeuvre in de jaren '80; goed uitgevoerd, met passie, zij het wat metalig (maar zo klinkt elke rockband in de grote zaal van Vredenburg).

Surf naar remhq.com, bekijk de video van gitarist Peter Buck als zanger (anno 2012) en je wilt direct terug in de tijd

avatar van erwinz
Nu opnieuw uit met een hele mooie bonus.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: R.E.M. - Document, 25th Anniversary Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van hadiederk
erwinz schreef:
Nu opnieuw uit met een hele mooie bonus.

Lees mijn volledige recensie op:

Erwin