Megadeth - Countdown to Extinction (1992)

Label: Capitol

1. Skin O' My Teeth (3:14)
  2. Symphony of Destruction (4:02)
  3. Architecture of Aggression (3:34)
  4. Foreclosure of a Dream (4:17)
  5. Sweating Bullets (5:03)
  6. This Was My Life (3:42)
  7. Countdown to Extinction (4:16)
  8. High Speed Dirt (4:12)
  9. Psychotron (4:42)
  10. Captive Honour (4:14)
  11. Ashes in Your Mouth (6:11)
  12. Crown of Worms * (3:17)
  13. Countdown to Extinction [Demo] * (3:55)
  14. Symphony of Destruction [Demo] * (5:29)
  15. Psychotron [Demo] * (5:28)
avatar van gigage
"Claiming validity for your stupidity" is mijn favoriete quote uit Sweating Bullets die ik op het werk nog wel eens te pas en te onpas gebruik. Niet altijd hardop hoor

avatar van milesdavisjr
Een prima album van de heren, hoewel wat meer midtempo dan de voorgangers maar dat was begin jaren 90 bij veel (speed) metal bands het geval.

"Have you reached a verdict? Yes We have You Honor'' was ook zo'n lekkere quote verwerkt in Go to Hell, kwam ook rond deze tijd uit, stond op zo'n flauw Bill and Ted Bogus Adventure cd.
Zo had Dave wel meer van dit soort gesproken tekststukjes in nummers. Ik heb het altijd een leuk toegevoegd element gevonden.

avatar van gigage
Die quote komt ook van dit album bij Captive Honour. Go to Hell heeft dat when i lay me down to sleep rijmpje, ook geweldig inderdaad. ( if I die before I awake, I go to Hell, for heaven sake) .

avatar van milesdavisjr

Je hebt gelijk, ik dacht echt dat de zinsnede terugkwam bij Go to Hell. Beiden zijn trouwens geweldige songs. Ik realiseer mij trouwens dat het stukje 'If I die bewore I wake' ook voorkomt in Enter Sandman van Metallica. Moest Countdown to Extinction dan toch Megadeth's 'Black Album' worden aangezien het op zijn minst opmerkelijk is dat Dave dit stukje heeft toegevoegd....

avatar van ZAP!
'Go to Hell' had minstens als bonustrack erop gemogen, gaaf nummer. Indertijd was er ook al wat te doen om de (tekst)gelijkenis met 'ES' van M., als ik me niet vergis...

avatar van gigage
Countdown to extinction wilde zeker meeliften op het succes van de Black Album. Dat zal niemand binnen Megadeth ontkennen (alhoewel, je weet maar nooit). Maar de song Go to Hell is gereleased rond juli 1991, die andere in augustus dat jaar. Ik gok toeval.

avatar van ZAP!
Kan maar zo hoor. Wel een bijzonder toeval...

avatar van gigage
Volgens wiki is ES opgenomen in juni en als single uitgebracht in juli. En ik neem aan dat go to Hell niet een dag voor de release van de film was ingeleverd. Maar wanneer het idee ontstaan is lijkt me ook van belang en of dat toen gelekt is. Zijn er nog geen beschuldigingen geuit door dees of geen?

avatar van Zagato
Die tekst komt toch gewoon uit een slaapgebedje voor kinderen?

avatar van Edwynn
Ja, en het is puur toeval. De singles kwamen vrijwel tegelijkertijd uit. Ellefson zei iets van die strekking onlangs nog ergens in een podcast. Mustaine liet ooit weer optekenen dat Enter Sandman geript is van een Excel nummer. En dat Metallica in zijn algemeenheid is groot geworden door de ideeën van Mustaine. Oud verhaal lijkt mij. Over het rijmpje ging het volgens mij nooit. Maar goed, hier ging het over Countdown To Extinction. Hoewel anders dan het weergaloze Rust In Piece toch minstens zo fraai. Vind ik.

avatar van Kronos
Het idee van horrorverhaaltje voor kinderen was wellicht een beetje in de mode. Voor zover ik me herinner begon dat met Annihilator en Dark Angel. Al dan niet bewust kunnen Metallica en Megadeth hierdoor geïnspireerd geweest zijn. En dan kan dat 'toevallig' zomaar tegelijk gebeuren.

avatar van milesdavisjr

Hoewel het zeker een sterk album is, schopt Rust In Piece voor mijn gevoel net wat meer kont dan deze worp. De variatie, snelheid en agressiviteit maakt dat Rust In Piece net een treetje hoger staat.

avatar van ZAP!
Voor mij is dit de meest 'commerciële' metal-variant die ook nog eens steengoed blijft. Eigenlijk niet te vergelijken met 'R.i.p.', zoals die ook eigenlijk niet te vergelijken is met voorgangers 'Peace Sells...' en 'So Far,...'. Wel dé 4 topplaten van Megadeth (Peace en So What op 1, Countdown op 2 en Rust op 3).