Frank Ocean - channel ORANGE (2012)

R&B
Label: Def Jam

1. Start (0:46)
  2. Thinkin Bout You (3:21)
  3. Fertilizer (0:40)
  4. Sierra Leone (2:29)
  5. Sweet Life (4:23)
  6. Not Just Money (1:00)
  7. Super Rich Kids (5:05)

met Earl Sweatshirt

17. End (2:15)
  18. Golden Girl * (4:15)

met Tyler, the Creator

avatar van Shelter
Geluisterd in de winkel, het is best nice maar ik vind het niet echt super goed of zo.
Wellicht moet het groeien. Ik vind zijn stem toch verre van indrukwekkend, ook niet slecht of zo maar ik heb toch veel beter gehoord.

avatar van MAS
MAS
Deze moet inderdaad groeien. Ik vond hem op het begin ook niet zo speciaal.

avatar van Shelter
De nummers die ik kon luisteren (er zat een limiet op) waren Sweet Life, Pyramids, Lost en Forrest Gump. Heb ik wellicht de minste tracks geluisterd?
Ik zal het nog eens gaan beluisteren MAS, ik ben wel weer eens toe aan een goede R&B plaat

avatar van Gloeilamp
In mijn ogen juist een paar van de beste nummers Maar dit album doet het als geheel echt een stuk beter dan wanneer ik losse nummers beluister.

avatar van Shelter
@Gloeilamp hahaha shit! Ik zal het nog eens luisteren aangezien de meesten die het hier goed vinden over het algemeen de zelfde soort muziek diggen als mij. Wellicht zoals MAS zei moet het groeien, dat heb je weleens met sommige platen

avatar van FRNKY
Pyramids is voor mij wel de plaat van het jaar en ik heb over het algemeen heel weinig met R&B.

Rudi1984
Van ronduit saai uiteindelijk uitgegroeid tot m'n album van het jaar. Hij had bij mij héél veel tijd nodig, maar nu vind ik hem van begin tot eind ronduit geweldig. Alles klopt gewoon.

avatar van -marco-
Rudi1984 schreef:

Precies mijn ervaring en nu idd nr. 1 in mijn top 2012

avatar van Shelter
nog eens geluisterd en weer totaal niet onder de indruk.
De producties zijn wel wat aparter, maar ik vind zijn stem toch zeer gemiddeld.
Het lijkt een beetje op Aloe Blac wanneer die zingt, zelfde straatje zeg maar.

Tijdje niet gehoord deze plaat, wordt steeds beter, ben niet zo gek van die Prince-falsetjes maar dit kan wel 's een groeiplaatje worden, is ie eigenlijk al. Hij zingt natuurlijk anders maar heeft een What's going on gevoel voor mij, mellow rap. Ga er nog 's goed voor zitten, geil plaatje wel

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Top 10 van 2012 en wat offtopic berichten verwijderd.

avatar van Arrie
Vandaag maar eens gedraaid door die gigantische hype. Nou... ik snap er werkelijk helemaal niks van! Normaal is zulke R&B op muzieksites als deze en in muziekbladen juist heel erg fout en not done, maar deze plaat wordt ineens opgehemeld en omarmd. Nu vind ik dat niet erg, maar laat deze plaat nou juist net heel erg matige R&B zijn. Ik vind Usher, Ne-Yo, Chris Brown, etc. eigenlijk allemaal nog interessanter. Natuurlijk heeft deze plaat af en toe wat eigenzinnige dingetjes, maar heel bijzonder vind ik het allemaal niet. Het heeft ook wel af en toe z'n momenten, maar die zijn veel te schaars. Wat vindt men hier nou zo goed aan? Ik kan er echt niet bij.

avatar van FlyLo
Ne-Yo & Chris Brown kunnen toch nooit tracks als Pyramids & Lost maken. Voor een aantal andere tracks heb je wel gelijk

avatar van Slowgaze
Nee joh, prachtmateriaal, van begin tot einde. 'Thinkin' Bout You' klinkt misschien als iets dat een generieke zangert als Ne-Yo of Chris Brown ook wel zou kunnen maken, maar luister eens goed. Knappe instrumentatie, goede tekst en vooral veel emotie. channel ORANGE zit vol emotie, zoals in het door mij zeer gewaardeerde tweeluik 'Bad Religion' en 'Pink Matter'.

avatar van kobe bryant fan
Buiten een paar uitzonderingen: Thinkin Bout You, Pyramids, Ba Religion ( ) & Forrest Gump. Vind ik deze plaat toch ook wat overschat. Usher, Ne-Yo liggen nog een stuk onder Ocean. Maar erg bijzonder buiten die eerder genoemde tracks wordt het toch niet, vind ik.

avatar van Slowgaze
Plaat van het jaar hoor, gekkies.

avatar van Sandokan-veld
Deze plaat lijkt ongeveer net zoveel op Usher als Duran Duran lijkt op Talk Talk ofzo, die vergelijking gaat echt compleet mank volgens mij.

Inderdaad duidelijk één van de betere platen van dit jaar, hoewel er bij mij wel meerdere luisterbeurten nodig waren om het bijzondere eraan te horen. Hele strakke, minimale muziek met vrij simpele thema's, maar onderhuids gebeurt er zo veel en als die liedjes eenmaal in je kop zitten...

Sandokan-veld schreef:

Volgens mij niet.

avatar van Sandokan-veld
Ah, daar hebben we weer een van de befaamde patstellingen

Serieus, tot aan het moment dat ik een keer toekom aan het schrijven van een fatsoenlijke beoordeling, kan ik het niet echt beter verwoorden, maar als ik één plaat zou moeten aanraden van 2012 om vaker dan twee keer een kans te geven, zou het deze zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat dit verre, verre van de 'schud je kontje, dames'-r&b van Usher en Ne-Yo is.

avatar van Arrie
Dat is natuurlijk ook voor een heel groot gedeelte geen 'schud je kontje, dames', want bestaat voor een groot gedeelte uit rustige nummers.

avatar van Sandokan-veld
Ok. Zonder me meteen op te willen werpen als de Usher-expert van de site heb ik sterk de indruk dat op deze plaat toch meer existentiële twijfels bezongen worden dan op de gemiddelde Usher-release, en dat de muzikale ondersteuning en emoties ook subtieler zijn, en minder in je gezicht worden gewreven. Als er een plaat is uit 2012 waarvoor het etiket 'bedrieglijk simpel' lijkt te zijn uitgevonden, zou het wel deze zijn.

Het feit dat het uitgerekend deze plaat is die naar boven komt drijven als favoriet in de jaarlijstjes van critici, onder andere door hoge noteringen in lijstjes van bladen die zoals je zelf aangeeft normaal gesproken weinig moeten hebben van dit soort gepolijste r&b, kan een signaal zijn dat er wellicht meer aan deze plaat te beleven is dan alleen de hype.

avatar van Arrie
Ja, dat zal wel, ja. Maar ik hoor het er niet in. Tekstueel kan ik het me nog wel voorstellen (al vind ik dat ook niet overal even bijzonder, maar thematisch gezien kan ik het me voorstellen). Ik heb het nadien nog eens geprobeerd met wat nummers. Ik zal het over een paar maanden wel weer proberen, maar ik hoor hier zelfs de groeipotentie er niet in, dus ik vrees het ergste.

Maar ach, zo'n vergelijking is toch ook niet erg? Ik vind het namelijk niet slecht door die vergelijking. Genoeg andere nummers in het genre, van bijv. de genoemde artiesten, vind ik wel erg goed. Het is dus niet dat ik het matig vind doordat het op die en die lijkt. Ik vind het gewoon apart dat het zo bewierookt wordt. Dat ik die andere artiesten erin hoor, kan natuurlijk iets persoonlijks zijn, maar het is dus zeker geen oordeel. Mensen hoeven zich ook niet aangevallen te worden omdat de muziek die ze goed vinden vergeleken wordt met bepaalde artiesten waar ze niks mee hebben.

Ik heb het zelfde als Arrie minus de Neyo en Usher liefde
Ik ben overigens geen R&B hater maar Neyo vind ik zwaar overschat en Usher heeft wat leuke nummertjes gemaakt een paar jaar terug maar de laatste tijd is het weinig inspirerend.
Ik ben meer van de Donell Jones, Carl Thomas, Anthony Hamilton, Noel Gourdin etc.
Nu ben ik wel weer een fan van hiphop beats a la stonesthrow, naar mijn mening had deze plaat zo op dat label gepast. Na verscheidene keren deze plaat geluisterd te hebben kom ik tot dezelfde conclusie/verbazing als Arrie, wat ziet men toch voor bijzonders in deze zanger?
Ik begin zelfs zijn stem steeds matiger te vinden...

avatar van -marco-
Definitely plaat van het jaar

avatar van Sandokan-veld
@ Arrie: het is ook niet dat ik de vergelijking offensief vind of dat Usher per se alleen laakbare kutmuziek heeft gemaakt, ik vind alleen deze plaat daarvan te verschillend om in dat hokje te passen. Maar goed, wat dat betreft zijn we het dus oneens

Ik vind wel echt dat dit een plaat is die de aandacht ruim waard is, al wil ik wel zo ver met Shelter meegaan dat er wel betere zangers rondlopen in de moderne R&B dan Ocean.

avatar van Choconas
Arrie schreef:

Dames zijn sowieso niet zo aan meneer Ocean besteed, als ik me niet vergis? Dat was toch het hele punt? Ik ken hem eigenlijk alleen van de hype rond zijn seksuele geaardheid. Gedurende het jaar heb ik bijna niemand over zijn muziek gehoord. Maar nu het jaar ten einde loopt, zie ik hem wel in allerlei jaarlijstjes opduiken. Tja, ik hoor het er niet aan af, zal ik maar zeggen.

bennerd
Frank Oceans populariteit is natuurlijk ook te danken aan zijn vorige mixtape (nostalgia, ULTRA.) en aan de OFWGKTA-hype van vorig jaar. Hij was al vrij populair voor het bekend werd dat hij op het mannelijke geslacht valt. Dat heeft natuurlijk voor een extra 'boost' gezorgd, maar zeggen dat hij zijn populariteit enkel te danken heeft aan het feit dat hij uit de kast gestapt is, is veel te kort door de bocht.

Choconas schreef:

Daar gaat het toch niet om? Overigens hoor ik nog regelmatig over 'girl' zingen. Hij zou ook biseksueel kunnen zijn, want het enige wat ie heeft gezegd is dat ie eens verliefd is geweest op een jongen.

avatar van Choconas
bennerd schreef:

Zo kort door de bocht wou ik het ook niet stellen. Ik probeerde aan te geven wat jij nu onderstreept, namelijk dat zijn coming-out voor een extra 'boost' heeft gezorgd (jij hebt het alleen wat genuanceerder opgeschreven). Door die boost werd hij bekend bij een breder publiek. Maar veel van of over zijn muziek heb ik zogezegd niet gehoord het afgelopen jaar, behalve dan het nieuws rond zijn coming-out.

Arrie schreef:

Dat zou zomaar kunnen, natuurlijk. Maar daar gaat het inderdaad niet om, het gaat om de muziek. En die vind ik eerlijk gezegd vrij waardeloos, Ik was door alle jaarlijstjes waar dit album in staat toch nieuwsgierig geworden, maar deze gezapige R&B kan mij helaas niet boeien.

kistenkuif
Kertskadootje van mijn kleinzoon. 'Opa, dit is zo cool, die móet je hebben!' Helaas voor kleinzoon is opa groot geworden met Marvin Gaye en Otis Redding. Daarna struikelde hij nog plezierig over Prince en The Roots. Maar door dit album glibbert hij van zijn stoel. Opa herkent nog wel albums die kunnen groeien maar daar vind hij bij deze Ocean van middelmatigheid geen reden voor. Opa vind dit een slappe hap r&b zonder soul. Pas op, alleen opa's mogen dat zeggen. Maar niet tegen hun kleinzoon.