Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)

Label: Atlantic

1. Immigrant Song (2:26)
  2. Friends (3:53)
  3. Celebration Day (3:30)
  4. Since I've Been Loving You (7:24)
  5. Out on the Tiles (4:07)
  6. Gallows Pole (4:57)
  7. Tangerine (3:11)
  8. That's the Way (5:37)
  9. Bron-Y-Aur Stomp (4:17)
  10. Hats Off To [Roy] Harper (3:42)
  11. The Immigrant Song [Alternate Mix] * (2:27)
  12. Friends [Track - No Vocal] * (3:43)
  13. Celebration Day [Alternate Mix] * (3:19)
  14. Since I've Been Loving You [Rough Mix] * (7:17)
  15. Bathroom Sound [Track - No Vocal] * (4:01)
  16. Gallows Pole [Rough Mix] * (5:20)
  17. That's the Way [Rough Mix] * (5:23)
  18. Jennings Farm Blues [Rough Mix] * (5:54)
  19. Key to the Highway / Trouble in Mind [Rough Mix] * (4:07)
Als een groep volwassen wordt en zich ontwikkelt ( want dat is wat er gebeurt op III) is dat vaak gelijk aanleiding tot gemopper.
In veel gevallen kan dat best zo zijn. De glans en de gretigheid verdwijnd wel eens en het perfectionistme krijgt de overhand.
Maar dat is geenszins het geval op dit album. Zep rockt hooguit een tandje minder, maar de acoustische folky benadering valt prima op zijn plek.
Het toont de veelzijdigheid en de wil om iets anders te doen.
Vanaf deze plaat doet Zep niet anders meer en is er allang geen sprake meer van alleen blues georienteerde hardrock.
III is een opstap naar verkennen van nieuwe wegen. Dat het niet een ieder zijn smaak is, is natuurlijk onoverkomelijk. Maar dit album is rijk.
Ik vind het ook hun beste tot dan toe.
IV is hun beste plaat naar mijn idee, maar deze en Houses Of The Holy behoren tot de top 3 Led Zeppelin albums.

Zephyr
Ai, had ik nog niet eens gestemd op één van de beste albums aller tijden ? Foei !

Afgezien van de 2 laatste zinnen, kan ik het niets anders dan hartgrondig eens zijn met het stukje van Bikkel2.

III is een feite al een soort voorstudie van IV. Luister eens naar Tangerine; dat is min of meer het voorgerecht van Stairway To Heaven. Dé kracht van dit album t.o.v. I en II ligt inderdaad in het feit dat er niet alleen maar "heavy" nummers op staan. Kant 2 van de LP (tracks 6 t/m 10) is een verademing én verrijking na 2 albums vol heavy bluesrock.

bikkel2 schreef:
Waarschijnlijk hun meest onderschatte werk .

Ja, denk ik ook. Want de veelzijdigheid waar (bijvoorbeeld) Houses of the Holy zo om geroemd wordt, is hier toch al heel duidelijk aanwezig.

De waardering voor een bepaald LZ album zal voor een ieder waarschijnlijk voor een groot deel bepaald worden door de tijd en omstandigheden waaronder men kennis maakt met dat betreffende album. In mijn geval was III de kennismaking met het fenomeen Led Zeppelin. Daardoor hebben de andere albums vanaf I t/m Physical Graffiti voor mij toch een soort psychologische achterstand ......

Bij het uikomen van Houses Of The Holy was er al acceptatie. De band stond al op haar hoogtepunt en was een hele grote band geworden.
Toen werd het al als normaal beschouwd dat het gevarieerder was. Op III was dat erg onwennig.
Critici bleven kritisch, maar dat hou je toch als een band erg groot wordt, kijk maar naar Queen.

Zep was nu eenmaal geen band die zich vastklampte aan 1 speciifieke stijl.
Tuurlijk was de basis heavy rock, maar talloze andere stijlen werden gevonden.
Wat ook uniek was dat de groep geen singles uitbrachten en het verdomde om naar Top Of The Pops te komen.
De band vond, met manager Peter Grant voorop, dat als je de band wilde zien, naar de concerten moest komen en de lp moest kopen.
Gewoon zich onderscheiden en dat werkte prima.

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:
Wat ook uniek was dat de groep geen singles uitbrachten.

Ik geef toe het zijn er niet veel maar van Albums I tm IV werden wel degelijk singles uitgebracht:

Good Times Bad Times / You're Time Is Gonna Come ( if memmerie smurfs )
Whole Lotta Love / Living Loving Maid
Immigrant Song / Hey Hey What Can I Do
Black Dog / Misty Mountain Hop

Droombolus schreef:

Good Times Bad Times / You're Time Is Gonna Come ( if memmerie smurfs )
Whole Lotta Love / Living Loving Maid
Immigrant Song / Hey Hey What Can I Do
Black Dog / Misty Mountain Hop

Niet veel nee, maar toch. Hoe dan ook, de heren deden er niets aan om het onder de aandacht te brengen.
Onder het motto: Koop de LP maar.

sugartummy
tangerine heeft zo'n mooie solo. en op since.. klinkt plant zo gekweld, en als ik immigrant.. hoor, zie ik de vikingen lopen oh ik moet weg, de vrouw heeft de frieten klaarstaan.

sugartummy
ben ik weer. friends is apart en celebration day en out on the tiles rocken goed. rest ons nog een aantal goede folknummers die onder invloed van csn&y zijn geschreven.

avatar van repelstefan
In tegenstelling tot velen vind ik Hats of to Roy Harper wel sterk. Met Seasick Steve op de gitaar . Qua leeftijd zou het makkelijk kunnen

avatar van borland
Zephyr schreef:

Ik vind Gallows Pole qua opbouw meer op Stairway lijken. De akoestische intro, bass, drums, elektrische gitaren en een gitaarsolo in een bombastisch einde. Alle ingrediënten die Stairway ook heeft.

Niet mee eens. Stairway To Heaven is episch. Een folky opbouw, maar langzaam maar zeker toewerkend naar een rocksong. Een stuk meer verschillende sferen ook.
Gallows Pole is vanaf het begin een swingende folk song die niet veel aparte wendingen heeft.
Heerlijke song, daar niet van, maar ik hoor eigenlijk geen raakvlakken.

Een jaar na hun debuut met maar liefst 2 topalbums, verscheen alweer Led Zeppelin III. Het opent bekend met de stevige bluesrock van het ijzersterke Immigrant Song. Friends is een wat rustiger rocksong, wat het begin is van een afwisselender album. Van folkrock, bluesrock tot hardrock. Celebration Day neemt van alles wat en het 'loopt' vooral erg lekker.

The blues horen we op het prachtig mooie Since I've Been Loving You, een absoluut topnummer. Briljant gezongen door Robert Plant, gelardeerd met een heel fraai orgeltje, sterk drumwerk van John Bonham en een heerlijke bluesgitaar van Jimmy Page.
Out on the Tiles is eigenlijk een behoorlijk catchy rocksong, gewoon een echt lekker nummer, en een prima afsluiter van een erg goede Side A van de LP.

Gallows Pole is eerst semi-akoestisch. Vervolgens ontwikkelt het zich tot een folkrock nummer. Erg aangenaam, ook alweer door het goede zingen van Robert Plant. Tangerine gaat nog een stap verder, want hier hebben we een aardige poprock song, met jawel country invloeden. That's The Way trekt deze semi-akoestische / folk- / pop- rock van Side B door. Het is een echt fraai nummer. Overigens heeft Supertramp ook goed naar dit lied geluisterd.
En dan volgt alweer een topnummer van Led Zeppelin: Bron-Y-Aur Stomp. Er zit een heerlijk ritme in en een lekkere melodie, waardoor je erg lekker liedje krijgt. Hats Off To (Roy) Harper is technisch knap gespeeld en gezongen, maar een wat aparte afsluiter.

Een ijzersterke meer rockende Side A van dit album en een fraaie afwisselende Side B zorgen voor alweer een geweldig album, wat vol staat met mooie nummers die natuurlijk ook weer uitstekend zijn neergezet door deze geweldige band.

avatar van ricardo
Deze beluister ik toch vaker dan ik in eerste instantie d8. Pr8 plaat idd met mooie hoogtepunten en maar weinig dieptepunten.

Zep plaat voor speciale momenten ook wel voor mij eigenlijk.

avatar van Ronald5150
Op "Led Zeppelin III" laat Led Zeppelin een wat dynamischer geluid horen. De akoestische invloeden zijn groter geworden en dat zorgt voor een meer folky sfeer. De plaat opent overigens nog behoorlijk furieus met "Immigrant Song", maar daarna is er een meer gebalanceerd geluid te horen tussen hard en zacht. Ik moest wel even wennen aan deze aanpak, zeker in vergelijking met de eerste twee album van Led Zeppelin. Maar na verloop van tijd ben ik dit zeker gaan waarderen. Met name in de akoestisch gedreven nummers komt de stem van Robert Plant nog beter naar voren en is de impact zo mogelijk nog groter. Ondanks de akoestische gitaren komt Jimmy Page, zoals te doen gebruikelijk, gewoon op de proppen met mooie gitaarsolo's. Het hoogtepunt vind ik het fantastische "Since I've Been Loving You". Pure blues, en briljant gespeeld en gezongen. Misschien wel hun beste song? Een van mijn favorieten van Led Zeppelin is het zeker. "Led Zeppelin III" vereist wat meer moeite in mijn beleving, maar is het dubbel en dwars waard.

avatar van Droombolus
Page is ( terecht ) nog altijd trots als een aap met 7 staarten op Since I've Been Lovin' You. Alleen al de variatie(s) die hij bedacht heeft op het tradionele blues schema tillen het nummer naar een hoger plan. Ik heb door de jaren heen ook heel wat verschillende live versies gehoord en die waren eigenlijk altijd minimaal goed en soms vaak ook beter dan deze studio uitvoering, terwijl ( voor mijn oren dan toch ) Zep met andere songs live nog wel eens door het ijs wil zakken.

Zephyr
Ronald5150 schreef:

Inderdaad; ben ik helemaal met je eens !

Ronald5150 schreef:
Het hoogtepunt vind ik het fantastische "Since I've Been Loving You".

Misschien wel hun beste song?

Nee, niet misschien ; het is de mooiste song van LZ ..

Alleen klinkt het niet helemaal okselfris meer op mijn 40 jaar oude vinyl exemplaar..
Dat is trouwens wel dé Atlantic De Luxe versie, met die gave draaischijf in de klaphoes

De live-uitvoering van SIBLY ken ik (nog) niet, dus daar doe ik maar geen uitspraak over.

avatar van chevy93
Als je de studioversie al hun mooiste vindt, dan zal die live al helemaal geweldig worden!

avatar van frolunda
Goede Led zeppelin plaat,vooral dankzij het prachtige Since i've been loving you maar ze hebben betere gemaakt.

avatar van OscarWilde
Led Zeppelin had zich op de eerste twee albums reeds bewezen als een virtuoze hardrock band, die verschillende stijlen moeiteloos combineerde in een uniek en eigen sound. Overrompeld door het eigen succes had het in 1970 nood aan een korte adempauze. Robert Plant & Jimmy Page keken naar het pittoreske Wales, en huurde er een cottage in Snowdonia, Bron-Yr-Aur, afgesloten van de wereld, en zonder elektriciteit en stromend water. De werkwijze lag mee aan de basis van de sound van het album, die op vele plaatsen veel akoestischer is dan op de meeste andere albums. Led Zeppelin III houdt zich dan als album ook meer dan staande tussen de andere klassiekers van de Britse legendarische rock band.

Openen doet Led Zep III met een kopstoot van jewelste, de bekende en puntige rock song Immigrant Song, al waar Robert Plant als een banshee boven de Noorse mokerslagen van Jimmy Page uittorent. Op slechts twee andere nummers gaat het er echt hard aan toe. Celebration Day is een gelegenheid voor Jimmy Page om zijn naam als een van de beste gitaristen ooit te tonen, terwijl Out on the Tiles een degelijk, maar weinig uit de bres springend rock nummer is. Eerste ontegensprekelijke hoogtepunt is Since I’ve been loving you, een zevenenhalf durend bluesnummer met een trage opbouw, voortgestuwd door de drums van Bonham en de gitaar van Page, en afgewerkt door het orgel van John Paul Jones. Pages gitaar huilt mee met het hartzeer van Plant, die ook hier indrukwekkende vocalen neerzet. Hoewel het redelijk vroeg op het album is geplant, is het ongetwijfeld een van de twee absolute muzikale hoogtepunten van het album.

Led Zeppelin – Led Zeppelin III (1970) | Project Benno - projectbenno.wordpress.com

avatar van Tony
Geluidskwaliteit is nogal een dingetje bij mij, zonder dat ik er nou heel overdreven mee bezig ben, en ik vind het geluid van de reguliere CD's behoorlijk onder de maat.

Ik heb gisteravond de potten pindakaas van I, II en III dan ook vol verwachting naar beneden gehaald. Kon niet wachten. Ik heb me voorgenomen de remasters op zeker aan te schaffen als de geluidskwaliteit inderdaad flink verbeterd is, zoals Jimmy ons beloofd heeft. Ik heb t.n.t. vooral flarden van nummers gehoord en enkele favoriete tracks helemaal beluisterd op zowel de speakers en met de doppen in.

Nou... Nummers die al jaren en jaren op mijn trommelvliezen ingeprent zitten, klinken opeens angstaanjagend onbekend. Wat gebeurt hier? Allejezus, wat een geluid! Zo kraakhelder, zo gedetailleerd, zo dynamisch... Deze remasters maken echt een fenomenale eerste indruk, dat mag duidelijk zijn. En dan heb ik het over de mp3, he... Moet wel zeggen dat de ruis niet overal helemaal onderdrukt/verdwenen is, dat hoor je vrij duidelijk in de rustige passages, zoals bijvoorbeeld het begin van Gallows Pole of Tangerine en aan het begin van Immigrant Song. Maar ik had van puur enthousiasme het volume bijna onverantwoord ver opengezet, het kan dus ook zomaar de ruis van mijn versterker zijn die ik heb gehoord. Hoe dan ook, ga dit horen, want zo heb je Led Zeppelin echt nog nooit gehoord.

avatar van MichelDumoulin
Ik heb vandaag dit album op LP (de normale enkele versie) aangeschaft, maar direct weer retour gegeven aan mijn platenboer. Er zat een dikke, storende, kras aan het begin van kant 2. Ook de andere 2 exemplaren waren beschadigd. Foutje van de platenfabriek. Ik begreep van 'Facebook'-vrienden van me dat er ook in Amerika een hele lading III's teruggestuurd waren vanwege dit euvel.

avatar van Robertoooooh
Chips! De mijne komt volgende week als het goed is. Hou mijn hart vast.....

MichelDumoulin schreef:

Komt dit probleem ook voor bij de 2lp versie?

rollingbeatle schreef:

Komt dit probleem ook voor bij de 2lp versie?

Geen idee, eigenlijk.

Robertoooooh schreef:
Chips! De mijne komt volgende week als het goed is. Hou mijn hart vast.....
En?

avatar van Robertoooooh
Had het verhaal ook al bij LZ I geplaatst, maar doe het met liefde hier nog een keertje.
Het verschil in geluidskwaliteit tussen de 2x 180 grams remaster en de originele vinylversie is op mijn thuis installatie nauwelijks spectaculair te noemen. Nu zegt dat geen drol natuurlijk, maar voor mij voldoende zodat ik de aanschaf van I, II en wat er verder nog door de heer Page geremasterd zal gaan worden gevoeglijk links kan laten liggen.

De albums zijn wel puntgaaf. Geen krasje of tikje te bekennen. Das dan weer wel fijn natuurlijk.
De extra en alternatieve tracks op de 2e LP voegen mijnsinziens weinig tot niets toe en zijn voor mijn gevoel meer een speeltje van degene achter de knoppen. Voor mij geen rechtvaardiging om deze (duurdere) aanschaf te kunnen rechtvaardigen.

avatar van liefkleinhertje
Wat staan hier een flut bonus nummers op hadden ze niks anders ?

4 zeer goede albums uitgebracht in 3 jaar tijd; ik denk het niet.

avatar van Madjack71
Robertoooooh schreef: Het verschil in geluidskwaliteit tussen de 2x 180 grams remaster en de originele vinylversie is op mijn thuis installatie nauwelijks spectaculair te noemen.

Geluidskwaliteit is niet per definitie gekoppeld aan een 180gr vinyl. Er zijn gewone persingen die een beter geluid hebben als een persing op 180gr. De mastertapes zijn daar de belangrijkste invloed op. Als voor deze uitgaves de originele mastertapes zijn gebruikt om die op 180gr vinyl te zetten, zou het wel wat kunnen toevoegen, anders is het gewoon een Music on Vinyl product waar ze over het algemeen de muziek van cd op vinyl zetten en dus idd. geen drol toevoegd.