Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)

Label: Atlantic

1. Immigrant Song (2:26)
  2. Friends (3:53)
  3. Celebration Day (3:30)
  4. Since I've Been Loving You (7:24)
  5. Out on the Tiles (4:07)
  6. Gallows Pole (4:57)
  7. Tangerine (3:11)
  8. That's the Way (5:37)
  9. Bron-Y-Aur Stomp (4:17)
  10. Hats Off To [Roy] Harper (3:42)
  11. The Immigrant Song [Alternate Mix] * (2:27)
  12. Friends [Track - No Vocal] * (3:43)
  13. Celebration Day [Alternate Mix] * (3:19)
  14. Since I've Been Loving You [Rough Mix] * (7:17)
  15. Bathroom Sound [Track - No Vocal] * (4:01)
  16. Gallows Pole [Rough Mix] * (5:20)
  17. That's the Way [Rough Mix] * (5:23)
  18. Jennings Farm Blues [Rough Mix] * (5:54)
  19. Key to the Highway / Trouble in Mind [Rough Mix] * (4:07)
avatar van Brutus
Op deze plaat, zijn de echte rocknummers niet aanwezig.
Ik kan er niet aan wennen. Teveel geexperimeerd, met als
dieptepunten Hats of to Roy Harper en Friends.

Dit album is niet te vergelijken, met de eerste 2 albums.

avatar van ricardo
Ik ben het helemaal met Brutus eens hier.

Alleen vind ik dat Hats Of To Roy Harper samen met You Shook Me het grootste Led Zep ruk nummer ooit is gemaakt vind ik.

avatar van caravelle
Heerlijke plaat. Super geproduceerd. Kant 1 is brilliant. Kant 2 gewoon goed behalve Hats off to (Roy) Harper. Beste nummer: Out on the Tiles. Meesterlijk drumwerk. Fade out van dit nummer had nog wel even door mogen gaan. Page zijn gitaar gaat op het eind nl. lekker zweverig klinken. Ik denk hun beste plaat.

ik vind juist kant 2 reetesterk, en dat was 1 ook al, maar de plaat knalt langzaamaan naar ene steeds weirdere climax om zeer sfeervol te eindigen met hats off tot roy harper

prachtige plaat, nog steeds mijn favoriet

avatar van ricardo
Toch mooi dat er hier een piepesnijer het nummer Hats Of To Roy Harper mooi vind.

avatar van Shangri-la
Hij is niet de enige die dat nummer mooi vind hoor, hier is nog zo'n 'piepesnijer'.

avatar van novalepidoptera
Geweldig album met favorieten; Celebration Day, Since I''ve Been Loving You, Out on The Tiles, Tangerine, Bron-Y-Stomp. De rest is ook goed alleen het laatste nummer Hats Of To Roy Harper is niet helemaal mijn smaak. Toch 5*****

avatar van lovegun
Brutus schreef:
Wat is dit een zwak album.
Er staat geen enkel nummer op, die er boven uitsteekt.
Middelmaat troef

whut
Immigrant Song is, naar mijn idee, toch 1 van hun beste nummers hoor ;O
De hele experimentele stijl van dit album bevalt mij wel

avatar van Edwynn

avatar van bikkel2
Edwynn schreef:
Al duurde het wel even voordat ik III echt op waarde leerde schatten.

Duidelijk een Zepalbum die zijn waardering uiteindelijk kreeg , maar bepaald niet op het moment van uitkomen .

De muziekpers veegde er in het algemeen de vloer mee aan . Terwijl de band gewoon aan het doorgroeien was . Ik vind die folky/acoustische sfeer geweldig . En er staan ook weer de nodige rockers op .

avatar van Madjack71
ahahahaaaaaaaaaahaaa!!! Vette opener, heerlijk om je (restant) haren eens goed los te schudden, zelfs mijn meiskes van 4 en 2 stampen mee.
Verders een dijk van een plaat waar LedZep de (blues)rock prima aaneen deed smelten met de folky sferen...volume knop open bij dit III, die ik de beste van de 3 vind.

Guardian of Isis
Dit album krijgt inderdaad nog steeds meer kritiek dan de rest van de eerste 4, het is ook bezwaarlijk een herhalingsoefening van zijn voorgangers te noemen. Ik geef hem ook een halfje minder dan I, II en IV, maar vind dit nog steeds een knap plaatje waar ik meestal geen nummers van oversla. De meer prominente rol van de akoestische gitaar en folk-elementen maakt dat dit nog steeds gedraaid wordt als ik eens een iets andere Led Zeppelin wil horen. Since I've Been Loving You is het laatste echte bluesnummer dat hierop staat.

I was nog het meest blues-gericht, II ging vol naar de hardrock, III neigde meer richting folk en liet het zwaardere gitaargeweld achterwege (Immigrant Song daargelaten) en op IV werd het vervolgens een smeltkroes van alle stijlen waar de groep tot dan mee had geëxperimenteerd. Zo zie ik het althans.

avatar van ricardo
Ik heb dit album gisteren meerdere keren beluisterd, maar heb er echt een soort van haat/liefde verhouding mee. Soms kan ik er niets mee, maar heb ik er echt zin om hem te beluisteren dan kan ik hem ook zo 3 keer achterelkaar af spelen. Niet alle nummers vind ik even sterk, maar vind de 2.5* die ik nu heb staan toch te laag, want zo beroerd is dit album niet.

Immigrant Song, Since I'Ve Been Loving You en That's The Way zijn mijn favorieten van deze plaat.

Persoonlijk vind ik Since I´ve Been Loving You het beste nummer van Led Zeppelin. Niet afdoende aan andere geweldige nummers van ´Zep´, maar Since I´ve Been Loving You heeft toch elke keer weer dat ogensluit-effect op mij. Overall vind ik dit ook echt een goeie plaat, beter zelfs dan LZ I&II en van dezelfde kwaliteit overall als LZ IV.

Naast dus het magnifieke Since I´ve Been Loving Youl, zijn ook Immigrant Song, Friends & Hats of to Roy Harper prachtsongs.

Naar mijn mening een relatief (daarmee niet per sé absoluut) ondergewaardeerde plaat van Led Zeppeling, bulkend vol kwaliteit.

avatar van caravelle
Om nog even terug te keren naar Out on the tiles. Zo horen drums te klinken. Meesterlijk. Er is zelden een plaat beter geproduceerd dan deze LP. Tegenwoordig klinkt alles al zo snel zo gelikt.
Hier zit gevoel in.

Edwynn schreef:
Al duurde het wel even voordat ik III echt op waarde leerde schatten.

Bij mij is het net andersom. Dik 30 jaar geleden was ik dol op dit album. Naarmate ik ouder word gaat mijn score omlaag. Het zal me benieuwen of ik voor mijn 80e de halve ster nog haal (geintje).

ClassicRocker
Hoewel destijds afgekraakt door de pers, is dit een een zeer goed album waarop de band bewijst meer te zijn dan een een fenomenale blues based hardrockband. Laten we het er maar op houden dat de pers vaker wel dan niet abuis is.

De openingstrack moet samen met Tie Your Mother Down van Queen zo'n beetje de ideale knaller zijn om elke willekeurige rockgig een overweldigende ouverture te bezorgen. Mijn God!

avatar van ricardo
Dat is juist het tegenstrijdige aan dit album. Een harde knaller van een opener, en daarna alleen maar lieflijke en subtiel klinkende nummers. De opener zet voor mij de toon juist niet, want als ik dit album weer eens wil horen gaat het mij juist om de rustige nummers die hierop staan en om de afwisseling binnen het oevre van Led Zeppelin.

Since I'Ve Been Loving You, Thats The Way, Tangerine, Bron-Y-Aur-Stomp en toch ook Immigrant Song zijn de nummers waar ik deze plaat zo af en toe nog weleens voor opzet.

avatar van muismat
Stiekem misschien wel de beste.

avatar van ricardo
Het beste Led Zeppelin album van 1970 bedoel je zeker?

avatar van muismat
Yeah right, nee, deze subtielere akoestische stijl ligt mij gewoon heel erg.

ClassicRocker schreef:

Highway Star, Made in Japan. Elk instrument dat er bij komt jaagt het tempo op. Dat is onovertroffen. Niet helemaal zelf bedacht: het is het signaal tot een veldslag, waarbij geen krijgsgevangen worden gemaakt en niemand heelhuids overleeft.
Nummer 2: Kill the King, elke willekeurige Rainbow live schijf.
Niet dat Immigrant Song een slechte opener is, verre van dat.

avatar van bikkel2
Gewoon een andere Zep die de acoustische kant wat meer laat spreken . Maar alleen omdat ze na 2 albums die stevig van snit waren , een andere koers vaarden viel (valt) dat bij velen kennelijk verkeerd .
Een band groeit nu eenmaal en kennelijk moest deze plaat er gewoon komen . Ik ben er blij mee . Waarschijnlijk hun meest onderschatte werk .

zeps beste

over en uit

avatar van ricardo
Voor mij Zeps minste van de eerste 6 albums.

Maar dit is wel het beste Zep album uit 1970.

bikkel2 schreef:
een andere koers vaarden

Welnee. Babe I'm gonna leave you, Black Mountain Side en You're time is gonna come bevatten al folkelementen. Idem voor What is and what should never be en Ramble on.

avatar van Trismegistus
Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor één van de eerste zes platen van Led Zep. In mijn beleving allemaal bloedmooi en als geheel onovertroffen. Toch is Led Zeppelin III het album dat ik door de jaren heen het meest heb beluisterd. Er zit van alles in. De geweldige tekst en riff van Immigrant Song, het mysterieuze Friends, het meeslepende Since I Have Been Loving You, het sfeervolle Gallows Pole, het ontroerende Tangerine, etc. Kortom: prachtplaat!

Rizz
Van een 3 naar een 4.5. Te cliché voor woorden, maar wat een groeialbum! Kan zelfs Hats Off To (Roy) Harper waarderen.

bobbee
Ik was blij dat deze destijds uitkwam. Na uitgeluisterd te zijn op vooral I en iets minder op twee, had ik wel even genoeg van dat gejengel van Plant en consorten met hun nep blues. Hoe kun je een bluesnummer verkrachten, juist, door Led Zeppelin te zijn. Het zou Page gesierd hebben als hij meer respect voor zijn muziek had gehad, hij had zeker iets af te rekenen met John Mayal.
Maar goed, toen was er III en wat was dat een enorme stap voorwaarts, eindelijk nummers met kop en staart in plaats van sferisch geloei. Bovendien met de mooiste hoes die ooit om een Zepplaat verscheen.
Dit album bleek de eerste in een reeks albums die de band neerzette als een stel all round muzikanten die het aandurfden om nummers te maken die afweken van die eeuwige bluesschema's.
Een nummer als Immigrant Song bewijst zelfs nu nog (luister naar Reznors en Ross eerbetoon in The Girl with the Dragon tattoo) te kunnen boeien.
Vooral door de folkinvloeden klinkt de plaat fris en nogmaals tijdloos. De mooie blues (Since..) is met smaak gemaakt en is met die andere blues (Hatts) een van de pareltjes van deze plaat.
Friends is prachtig, Celebration Day prachtig, ga zo maar door, kortom het beste (?, een van de beste!), smaakvol met veel gevoel gemaakt.

avatar van Johnny Marr
Jammer dat deze als de minste wordt gezien van Led Zeppelin's naamloze albums...hij is even geniaal als de rest. Dat wou ik even kwijt