Nas - Illmatic (1994)

Label: Columbia

1. The Genesis (1:45)
  2. N.Y. State of Mind (4:54)
  3. Life's a Bitch (3:30)

met AZ

4. The World Is Yours (4:50)

met Pete Rock

5. Halftime (4:20)
  6. Memory Lane (Sittin' in da Park) (4:08)
  7. One Love (5:25)

met Q-Tip

8. One Time 4 Your Mind (3:18)
  9. Represent (4:12)
  10. It Ain't Hard to Tell (3:22)
  11. Life's a Bitch [Remix] * (3:00)

met AZ

12. The World Is Yours [Remix] * (3:56)

met Pete Rock

13. One Love [Remix] * (5:10)

met Q-Tip

14. It Ain't Hard to Tell [Remix] * (3:27)
  15. On the Real * (3:26)
  16. Star Wars * (4:08)
avatar van Arrie
En Represent ook sowieso!

FightForMore
It Ain't Hard to Tell en Halftime, maar Memory Lane en One Love zijn ook klassiekers, ja, idd, het is een marteling om te keizen.

avatar van Rhythm & Poetry
Illmatic wordt wat mij betreft pas de klassieker vanaf het nummer The World Is Yours. Life's a Bitch en N.Y. State of Mind zijn wat mij betreft twee van de meest overschatte tracks ooit binnen de hiphop - dit vind ik pas sinds kort overigens. Ik kan niet langer luisteren naar die eentonig, irriterende beats en de raps vind ik ook weinig tof. Maar na die tracks gaat het niveau wel flink omhoog, productioneel gaat het toch allemaal wat voller klinken en Nas raakt steeds beter op dreef.

avatar van Arrie

Rob, die tijdmachine heeft je geen goed gedaan! De raps weinig tof? Luister je wel naar de goede nummers?

avatar van Rhythm & Poetry
Ja, Nas rapt daar gewoon niet zo lekker als later op de schijf en het refrein op Life's a Bitch vind ik maar zeurderig.

avatar van Arrie
Rob's a bitch and then you die

FightForMore
Perfectie vind je pas op It Ain't Hard to Tell.

avatar van chevy93
Inderdaad, vanaf dan kun je een goed album opzetten.

Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind juist het eerste deel het beste. Zeker dat nummer wanneer ze met die voetballers gaan zingen.

avatar van Shelter
Halftime en Represent zijn voor mij de favorieten

chevy93 schreef:
Zeker dat nummer wanneer ze met die voetballers gaan zingen.

Zal wel een grap zijn die ik niet begrijp... maar waar heb je het over?

Edit: nevermind... AZ natuurlijk.

avatar van MAS
MAS
Shelter schreef:
Halftime en Represent zijn voor mij de favorieten

Voor mij ook

FlO
ik heb n.y. state of mind en life's a bitch aangeduid

halftime is ook megabon, world is yours klasssieker en memory lane

avatar van Arrie
Ik heb gekozen voor NY State of Mind en Represent, maar Halftime is inderdaad ook echt geweldig, evenals The World is Yours, Life's a Bitch, It Ain't Hard to Tell, damn, eigenlijk gewoon het hele album. Het is toch onmogelijk om hier favorieten te kiezen...?

avatar van toris
ik heb life's a bitch, en it aint hard to tell, maar het scheelt niks

avatar van panjoe
MAS schreef:

Voor mij ook

avatar van WeztSide
N.Y. State of Mind en Halftime rulen

I lay puzzled as I backtrack the earlier times/ Nothing's equivelant to the New York state of mind

It Ain't Hard to Tell is goed, maar sommige tracks voel je gewoon niet, en het doet mij niet heel veel dus..

avatar van Flipm0de
NY State of Mind en Represent heb ik als favorieten, maar eigenlijks kan je uit deze parels (minus One Time 4 Your Mind, die ik toch net even iets minder vind dan de rest) geen favorieten kiezen.

avatar van Timmie
Door de Favoriete Hip-Hop track KO ben ik weer afgedwaald naar NaS - Illmatic ik had hem al heel lang niet geluisterd, maar Halftime is toch wel echt de vetste beat in lange tijd vooral als je hem hard luistert met koptelefoon . en N.Y. stade of mind

avatar van Hurrdurr
Na de laatste paar dagen vooral naar de nieuwe Kanye West geluisterd te hebben, vond ik het wel weer eens tijd voor iets nieuws en iets simplistisch. En waar is dat beter te vinden dan in je platencollectie? Ik lag nog in de wieg op het moment dat deze plaat voor het eerst uitkwam, dus heb langs de hype rond deze CD geleefd. Toen ik twee jaar geleden meer en meer hiphop geluisterd heb ik hem wel eens gehoord, maar snapte nog niet waarom iedereen hem nou geweldig vond. En het is raar hoe zoiets meer een goede luisterbeurt kan veranderen.

Vergeleken met CD's die de laatste jaren zijn uitgekomen lijk de producties akelig leeg en met weinig detail vergeleken met deze LP, tenminste, dat was wat ik dacht. Wat ik nog niet doorhad was dat deze plaat misschien minder instrumenten en lagen bevat, zijn de beats enorm effectief om een sfeer op te roepen. Er is geen geluidje te veel of te weinig, alles is tot in de puntjes geperfectioneerd. Het gebrek aan gastartiesten is ook fijn, alle aandacht gaat hierdoor naar Nas zelf.

En Nas? Die is hier nog perfecter dan de producties. Zijn flow is op haast elk nummer briljant en zijn teksten zijn nog beter. Ze gaan precies verder waar de producties ophouden, en vullen de kleur in bij de schetsen die de beats al neergezet hebben. Daarnaast is hij ook precies lang genoeg met zijn 40 minuten. Waar andere hiphop vaak het uur zoekt (wat ook niet erg is natuurlijk) en daardoor regelmatig filler heeft, is daar hiervan geen sprake. Elk nummer houd op het moment dat het nodig en zelfs als je denkt dat het wel weer genoeg is geweest stopt de plaat. Maar na tien minuten stilte kon ik haast niet anders dan hem weer om te draaien en de naald weer op het vinyl te leggen en weer mee genomen te worden door Nas' stem.

4.5

avatar van Dungeon
Hurrdurr schreef:

Naar mijn idee was deze plaat in Nederland toen die uitkwam geen hype. Dat is pas later ontstaan. Of anders is het in ieder geval langs mij heen gegaan. Een plaat als 36 chamber's was meer een hype toen die net was uitgekomen. Alleen dan nog wel een hype bij een klein bepaald soort publiek.

avatar van panjoe

= onnodig

avatar van Shelter
=onnodige marteling

FightForMore
Dit blijft een geweldig album, één van de betere albums ooit uitgebracht. Ik ken tot nu toe nog niemand die dat niveau overtreft, enkel rappers die hetzelfde niveau hebben.

avatar van niels94
Het heeft lang geduurd voor ik dit album zo waardeerde als nu, het ging langzaam met stapjes omhoog maar nu geef ik het vol overgave een 5*. Sowieso één van de beste hip-hop albums ooit gemaakt. Alles is goed, de flow, de lyrics, de beats, het is denk ik het hip-hop album wat het constantste niveau heeft van alle hip-hop albums, ongelooflijk hoe alle nummers van ongeveer hetzelfde niveau zijn en toch niet hetzelfde klinken.

Ik heb hem al besteld, hoop hem binnenkort te ontvangen

avatar van UmindC
Dit album staat al geruime tijd op eenzame hoogte in mijn top 10, ik vind het wel eens tijd worden om daar tekst en uitleg aan te geven.
Allereerst wil ik melden dat ik dit album gewoon perfect vind, de - toch vrij korte - lengte van het album is ideaal. De enige gast bijdrage op het album - vertolkt door AZ - is ook lichtelijk geniaal. En ook de producties, van de ontzettend soulvolle Q-Tip beat op One Love tot aan de geweldige trompet solo van vader Olu Dara op Life's a Bitch, zijn van zeer hoog niveau.

En dan de lyrics; die zijn nog beter dan de producties. De flow van Nas is briljant en zij teksten gaan ergens over. Zoals al gezegd is de enige gast artiest op dit album AZ, wie ook een geniale verse levert. Misschien wel een van de beste gast bijdrage van een rapper ooit, zo niet de beste.

De hele hype rond dit album toen het uitkwam heb ik trouwens, jammer genoeg, niet meegemaakt. Ik was destijds 4, maar de dag dat ik dit album kocht (ik meen in 2001) kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren. De eerste keer dat ik deze plaat luisterde was ook in de cd winkel, maar dit geheel terzijde.

De rauwe sound van het oosten uit deze dagen licht mij sowieso wel, een stuk meer als de "West Coast Vibe" van Death Row en consorten uit dezelfde periode. Geef mij maar Nas, Mobb Deep of AZ van halverwege de jaren '90, dat gaan er bij mij veel beter in.

Kortom, mijn favoriete album aller-tijde, zelfs het enige album wat ik 5 sterren heb gegeven. Het blijft enorm jammer dat Nasir Dit niveau hierna nooit heeft weten te evenaren, maar hij heeft bij mij in ieder geval een classic op zijn naam staan. Een classic die ik nu, 16 jaar later, nog steeds bijna elke week wel luister, en waar ik denk ik nooit genoeg van zal krijgen.
Onovertroffen album, en ik ben benieuwd of ooit iemand dit kan evenaren.

"I never sleep, cause sleep is the cousin of death"

avatar van WeztSide
I lay puzzled as I backtracked the earlier times
Nothing's equivelant to the New York state of mind

Kippenvel elke keer weer

Rhythm & Poetry schreef:

Hoe kan je dat nou zeggen
AZ levert hier een ziek verse af en N.Y State of Mind is lyrisch extreem goed, om nog maar bij beide te zwijgen over Nas zijn raps.

Harco
Mensen moeten eens ophouden met het gebruiken van "lyrisch" in de zin van "tekstueel."

THUMBS UP IF YOU AGREEEE!!!!!!!