Bon Jovi - Slippery When Wet (1986)

Label: Mercury

1. Let It Rock (5:27)
  2. You Give Love a Bad Name (3:42)
  3. Livin' on a Prayer (4:09)
  4. Social Disease (4:18)
  5. Wanted Dead or Alive (5:08)
  6. Raise Your Hands (4:16)
  7. Without Love (3:30)
  8. I'd Die for You (4:30)
  9. Never Say Goodbye (4:48)
  10. Wild in the Streets (3:54)
  11. Wanted Dead or Alive [Wembley 1995] * (8:06)
  12. Livin' on a Prayer [U.S.A. 1987] * (5:06)
  13. You Give Love a Bad Name [U.S.A. 1987] * (3:43)
  14. Wild in the Streets [Wembley 1995] * (4:56)
  15. Borderline * (4:12)
  16. Edge of a Broken Heart * (4:36)
  17. Never Say Goodbye [Live Acoustic] * (5:31)
  18. You Give Love a Bad Name [Live] * (4:10)
  19. Livin' on a Prayer [Live] * (5:33)
  20. Wanted Dead or Alive [Live] * (5:22)
Fantastische plaat en band. Staan ook live hun mannetje.
live in Ahoy 89

Live in Philly 89

avatar van RogerV
Ik vind het tamelijk foute muziek die met de jaren nog duffer en flauwer is gaan klinken

Maar eerlijk is eerlijk. Ook ik ben in mijn studententijd los gegaan op Living on a prayer. Dat nummer was de afgelopen 10 jaar nog steeds een cultclassic in dat circuit.

avatar van Edwynn
Cultclassic? Volgens mij kun je redelijk objectief vaststellen dat het om een wereldhit gaat. Niks fouts aan.

avatar van RogerV
Een wereldhit was het zeker maar tegenwoordig is het zo'n nummer geworden dat ze tussen Paradise by the dashboard light en Walking on sunshine in draaien.

Het nummer zit zeker niet slecht in elkaar. Zeker dat refreintje is erg goed gevonden.

avatar van Von Helsing
RogerV schreef:

Dus niet alleen de muziek was "fout" (volgens je eigen woorden) maar juist ook de feestjes waar je naar toe ging?

RogerV schreef:

Dus als ze jouw meest dierbare nummer achter Meatloaf draaien, verban je het desbetreffende nummer uit je leven met het stempel "FOUT" ?

avatar van RogerV
Nee, maar een nummer komt dan ook niet zomaar in een dergelijke playlist.

Maar het is heel dat 80's hairmetal gebeuren dat naar mijn beleving een beetje een camp-gehalte heeft. In ieder geval de singles. Hoe het album verder klinkt weet ik niet. Daarom onthoud ik me ook van het geven van een cijfer. Maar de anders singles zoals You give love a bad name zijn hun kracht een beetje verloren naar mijn idee.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik die nummers uit mijn leven verban. Ik heb hier nog wel ergere dingen op mijn computer staan die veel slechter zijn dan dit. Maar het is ook niet dat ik Bon Jovi nu zo briljant vind.

avatar van Edwynn
Het stempeltje 'fout' intrigeert mijn altijd een beetje. Hoe komt het dat sommige nummers waarmee men vroeger weggliep, nu ineens verguisd worden of het predikaat guilty pleasure krijgen? Wat voor een criteria worden daar aangehangen?

Maar als het sowieso je kopje thee niet was, gaat dat allemaal niet op natuurlijk.

avatar van Snakeskin
Eens met Edwynn. De manier waarop Bon Jovi op deze site wordt afgezeken en weggezakt houdt niet gelijke tred met de kwaliteit van veel van zijn liedjes. Het is daarom bij deze plaat bemoedigend om te zien dat het gemiddelde langzaam maar zeker stijgt waardoor de statuur van de plaat toch iets meer cachet krijgt.

avatar van vielip
Niks fouts aan wat mij betreft. Als je iets mooi vind dan vind je dat, klaar! Ik kan ook wel zeggen dat ik Radiohead, Nirvana of Bob Dylan fout vind omdat ik er niks aan vind maar dat zou ook nergens op slaan!? Ergens kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat mensen die iets 'fout' noemen het toch stiekem wel heel leuk vinden. Maar ja, om dat te bewijzen valt natuurlijk niet mee

avatar van RogerV
Dat ik Living on a prayer leuk vind daar maak ik geen moment een geheim van.

Het is gewoon makkelijke meezingmuziek. Ik zong het ook altijd met een vriendengroepje toen ik 14/15/16 was. Voor ons was het ook een beetje camp.

avatar van Metal-D78
Wat mij betreft is dit, ondanks de 2 megaklappers van hits, de opmaat naar het ultieme Bon Jovi album New Jersey. Op Slippery When Wet staan mij iets te veel vullertjes. New Jersey is over de gehele linie, voorzover je daarvan kan spreken bij Bon Jovi, muzikaal interessanter.

avatar van uffing
Over guilty pleasures gesproken Inderdaad lang niet zo goed als New Jersey, die echt heel goed is, maar hier staan toch een paar pareltjes op (Never Say Goodbye, oh man.....'you lost more than that in my backseat, de foutste zin uit de rockgeschiedenis )

avatar van Edwynn
Slippery When Wet is zo'n prototype vehikel voor tienersentimenten. We ontgroeien ze weiliswaar, maar we hebben er allemaal mee te maken gehad.
Zo'n zinnetje als uit Never Say Goodbye past daar prima in.

avatar van vielip
Ja man, heerlijk toch?! Je waant jezelf weer even in je tienerjaren als je albums als dit keihard draait

Precies mijn idee.

avatar van laxus11
Wanted Dead Or Alive vind ik het beste nummer van Bon Jovi. zo'n lekker nu er vind ik dat.

avatar van laxus11
Nummer bedoel ik

avatar van vielip
En dat anderhalve maand later...

avatar van Metalhead99
Ach, Bon Jovi, het is allemaal lekker fout en cheesy, maar zo af en toe vind ik dat wel lekker. Leuk album.

avatar van rmiroir
Lekkere schijf van in de tijd dat ik nog haar had...

laxus11 schreef:
Wanted Dead Or Alive vind ik het beste nummer van Bon Jovi.

Het nummer zou nóg beter zijn als niet Jon het zong, maar een rondborstige sopraan.
"I'm a cowboy, on a steel horse I ride ...."

avatar van lennon
Enige acceptable langspeler van de heren....

Zoals hierboven ook al meer genoemd, het is wel heel erg suf geworden toen ze ontdekten dat ze met ballads makkelijk konden scoren...

avatar van dazzler
lennon schreef:

Op een bepaald moment vroeg ik me zelfs af
wat het verschil was tussen Bryan Adams en Bon Jovi.

Ik zag deze zomer even een live-fragment van hun optreden in België.
De heer Jon Bon Jovi zong er toen behoorlijk naast vond ik.

avatar van LucM
Bon Jovi is natuurlijk niet de meest diepgaande of baanbrekende band, ze brengen pretentieloze hardrock met hoog meezinggehalte en daarin zijn ze goed. De hits You Give Love a Bad Name en Livin' on a Prayer mogen er nog steeds zijn, ik heb nadien veel slechtere rock gehoord (ook van Bon Jovi).

Meneer Bungel
De Amerikaanse hoes, al lees ik hier dat ie sowieso afgekeurd is?: ''Bon Jovi decided to name the album "Slippery When Wet" after visiting strip clubs in Vancouver. An alternate cover (left) was made, but rejected by the record company.''

avatar van Edwynn
Is dus ook nooit met die hoes verschenen.

Meneer Bungel
Okay, bedankt voor de verduidelijking.

Meneer Bungel
Via wiki lees ik dan nog: ''The exception is in Japan, where most releases of the album do include the original cover art.'' en hier en hier nog meer. Dus toch.