Bon Jovi - Slippery When Wet (1986)

Label: Mercury

1. Let It Rock (5:25)
  2. You Give Love a Bad Name (3:43)
  3. Livin' on a Prayer (4:09)
  4. Social Disease (4:18)
  5. Wanted Dead Or Alive (5:09)
  6. Raise Your Hands (4:17)
  7. Without Love (3:31)
  8. I'd Die for You (4:30)
  9. Never Say Goodbye (4:49)
  10. Wild in the Streets (3:56)
avatar van Edwynn
Een release uit 98. Het heeft er de schijn van dat het niet bij de 'echte' uitgaven hoort.

Meneer Bungel
Je plaatst echt zelf al tussen aanhalingstekens. Het zijn dus wel officiële Japanse uitgaven.

avatar van Edwynn
Verrek. ja ik had ze nooit eerder gezien. Blijkbaar is ie in Frankrijk ook zo uitgekomen, maar dan zonder de roze balk. Japanners en Fransen. Moeten altijd alles weer anders hebben.

Hier staat er een aantal op een rij.

Edwynn schreef:
Japanners en Fransen. Moeten altijd alles weer anders hebben.
Ik zou de hele wereld zo'n hoes gunnen.

avatar van Edwynn
Walmart zou tegen zijn geweest volgens wikipedia.

Meneer Bungel
En ''This original version of the cover was swapped for the wet plastic bag cover just prior to release, mainly due to the fact that Jon Bon Jovi hated the pink border on the cover.'' Maar ja, even die rand weg, en klaar... lijkt mij ook dat vooral de Amerikaanse markt er te preuts voor was.

Meneer Bungel schreef:
Via wiki lees ik dan nog: ''The exception is in Japan, where most releases of the album do include the original cover art.'' en hier en hier nog meer. Dus toch.

eigenlijk moet die dan op de site he

avatar van Edwynn
Nee, want de oorspronkelijke Amerikaanse release heeft bovenstaand artwork. Het zwarte artwork dus.
Dat andere (soort van) artwork is afgekeurd, maar was blijkbaar al onderweg naar persfabrieken in Japan en Frankrijk.

Nieuwstad
Ja en lag daar dus ook iets eerder in de winkels

Waar blijkt dat uit?

avatar van vielip
Leuk om die andere hoes te hebben als hebbedingetje. Op lp dan het liefst overigens

Waar blijkt dat uit?

Dat weet ik niet

vielip schreef:

Ouwe snoeperd!

Ozric Spacefolk
Grote doorbraak. Een hoop hits. En de drie bekende nummers van deze plaat zijn ook wel goed, met name Wanted Dead or Alive.

Maar wat wil je, Desmond Child schreef mee. Alles wat hij aanraakt is goud.

Knap wel van Bongiovi/Sambora dat Wanted Dead or Alive weer van hun tweetjes is.

Verder is dit een erbarmelijke plaat. Slecht ingezongen en teveel pop en te weinig rock.
Goede productie en een aantal goede gitaarsolo's.

Ozric Spacefolk
Productie is ook gelijk het belangrijkste waar deze plaat het van moet hebbebn.
Want meneer Bongiovi trekt de hoge zanglijnen niet, ware het niet dat zijn stem verstopt ligt onder metersdikke koortjes...

Livin' on a Prayer is lachwekkend, vooral het eindstuk.

Ozric Spacefolk schreef:

Livin' on a Prayer is lachwekkend, vooral het eindstuk.

Mee eens! Dat is in de studio al bijna niet te doen, laat staan live! Blijkt ook wel want er is geen enkele live uitvoering te vinden waarvan ik zeg; wauw!

Nieuwstad
Slecht ingezongen? Sorry hoor, moet alles zo gladgestreken worden zoals bijv. bij Europe? Bon Jovi klonk altijd net iets rauwer. Ik vind die finale van Livin On A Prayer echt te gek, Jon zingt daar echt de ballen uit zn broek en zit op het randje van zijn kunnen, heerlijk toch!

Later werd het geluid van de band veel gepolijster en was ik er wel klaar mee. Maar hier zetten ze de perfecte sound neer. Allemaal goeie songs ook. Een klassieker.

avatar van Rogyros
Ozric schreef ook over de zangkwaliteiten bij Keep The Faith dat het allemaal nks is. Ik ben het met Nieuwstad eens dat Bon Jovi de zanglijnen wel degelijk trekt. Hij moet bij Livin' On A Prayer erg veel moeite doen, want hij gaat heel erg de hoogte in, maar hij doet het wat mij betreft erg goed. Wel eens met Vielip dat het live bijna niet te doen was.

Ik heb wel meerdere dingen aan te merken op Jon Bongiovi, maar ik vind juist dat hij qua sound en zangkwaliteiten het prima is. En die metersdikke koortjes, dat valt nogal mee vind ik.

Rogyros schreef:
En die metersdikke koortjes, dat valt nogal mee vind ik.

Die hoor ik ook niet. Richie, Alec en David doen hier en daar wat achtergrondzang, wat alleen maar zorgt voor de juiste vibe.

avatar van vielip
Richie is eigenlijk de beste zanger in de band. Die zingt Jon compleet van de kruk! Luister maar eens naar live opnames van ze. Richie zingt altijd de hoge lijnen. Dat is bij bijna geen enkele andere band zo. De zanger neemt doorgaans altijd de hoge, eerste stem voor z'n rekening.

Ozric Spacefolk
Bij RHCP is het net zo, hoor....

avatar van Edwynn
Die mening van Vielip deel ik wel. Sambora is een fantastische leadzanger. Bon Jovi verbleekt elke keer als hij naar voren stapt om I'll Be There For You te doen. Staan genoeg filmpjes van op Youtube.

Nieuwstad
Live is Sambora zijn werkgever behoorlijk de baas ja

Edwynn schreef:

Zeker waar dat Sambora de beste zanger van de twee is. Maar wat Vielip zegt dat normaal gesproken de hoogste zang de eerste stem is, dat klopt niet. Juist heel vaak is de tweede stem twee tonen (bijvoorbeeld) hoger. Het gebeurt dan ook regelmatig dat in de studio de leadzanger ook vaak de tweede stem voor zijn rekening neemt.

Het is jammer dat Sambora niet wat vaker solo gaat. De laatste is alweer veertien jaar geleden. En bovendien vond ik dat een heel zwak album, dit in tegenstelling tot zijn eerste solo album, Stranger in this Town. EIgenlijk vind ik Sambora veel interessanter dan de band waarin hij loonwerker is.

avatar van Edwynn
Achtergrondzang is inderdaad altijd hoger. Maar ik interpreteerde Vielips post anders. De achtergrondzang bij Bon Jovi is krachtiger en beter dan de leadzang. Dat komt niet zo vaak voor.

Vooral de variaties vind ik heel soulvol.

Wanted.... wanteheed

Dat dus.

avatar van vielip
Ik bedoelde het inderdaad meer zoals Edwynn het omschrijft. Misschien had ik niet de term 'hoger' moeten gebruiken. 'Krachtiger' geeft het beter weer. Ben het trouwens niet helemaal eens met de opmerking van Rogyros dat de tweede solo cd van Sambora 'heel zwak' is. Toegegeven; hij kan als geheel niet tippen aan de eerste maar nummers als Made in America, Harlem rain, Fallen from graceland en het fantastische titelnummer mag ik graag horen!

avatar van Edwynn
Heel ander karakter dan Stranger In This Town. Opgewekter. Desondanks een leuke plaat. Hoog tijd voor een nieuwe soloplaat ofzo. Ondertussen zit er weer genoeg blues in die man, stel ik mij zo voor.

vielip schreef:

Ieder zijn smaak, Vielip. Jij noemt wat nummers die goed zijn, de rest vind ik eigenlijk redelijk ruk. Maar dat maakt niet uit.

Het is me in ieder geval duidelijk wat jij bedoelt met eerste stem, Vielip! Ben het zeker met je eens. Ik heb totaal geen moeite met het stemgeluid van Bon Jovi, maar Sambora bevalt mij beter. In alle opzichten overigens.

Rogyros schreef:

Sluit ik me dus bij aan! En net wat Edwynn zegt; het wordt inderdaad weer eens tijd voor een solo album van meneer Sambora!!

avatar van Rogyros
Zeker, maar dan wel zonder gladde opsmuk. Gewoon muziek maken, puur en met passie.