Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)

Label: Atlantic

1. Whole Lotta Love (5:34)
  2. What Is and What Should Never Be (4:46)
  3. The Lemon Song (6:19)
  4. Thank You (4:49)
  5. Heartbreaker (4:14)
  6. Living Loving Maid (She's Just a Woman) (2:39)
  7. Ramble On (4:34)
  8. Moby Dick (4:20)
  9. Bring It on Home (4:19)
  10. Whole Lotta Love [Rough Mix with Vocal] * (5:40)
  11. What Is and What Should Never Be [Rough Mix with Vocal] * (4:33)
  12. Thank You (Backing Track) * (4:20)
  13. Heartbreaker [Rough Mix with Vocal] * (4:25)
  14. Living Loving Maid (She's Just a Woman) [Backing Track] * (3:11)
  15. Ramble On [Rough Mix with Vocal] * (4:44)
  16. Moby Dick (Backing Track) * (1:38)
  17. La La [Intro / Outro Rough Mix] * (4:09)
avatar van iggy
Maar zelfs als het je smaak niet is vind ik het onzin om Bonham als een matige drummer neer te zetten. Zo vind ik niks aan Yngwie Malmsteen. Maar desondanks hoor ik dat de beste man een uitstekende gitarist is !

avatar van Droombolus
spinout schreef:
Rich had een hekel aan rock drummers. "Wat Bonham kan, kan iedereen", zei ie in een interview.

Buddy Rich had kwa techniek het recht om op alle drummers neer te kijken, maar het herkennen van andere dan hem bekende faktoren die een muzikant apart maken was hem blijkbaar niet gegeven.

bikkel2 schreef:
Wat hij bijv. met zijn bassdrum deed, daar hadden andere slagwerkers een dubbele bassdrum voor nodig.

Psies ! Mensen die twijfelen aan het fenomeen Bonham moeten de Zep DVD-boks maar eens gaan bekijken. Zien is geloven.

avatar van spinout
In die korte tijd dat Bonzo op aarde rondliep, is zijn drumstijl toch wel geëvolueerd. Net als Miles Davis geloofde Bonham in minder is meer. Hij drumde steeds spaarzamer. Op een gegeven moment sloeg hij ook nog slechts vanuit z'n polsen. Geen wilde gebaren meer, maar (voor hem) ingetogen drummen. Een geweldenaar die man.

avatar van Jake Bugg
Een plaat die me van het begin tot het einde volledig weet te boeien.
Ik kan gewoon niet stil blijven zitten als ik deze op heb staan.

5*!!!!

Ik weet niet of Bonham technisch goed drumde of dat elk kind zijn drumwerk kan naspelen, maar ik weet wel dat a) zijn drumspel opvalt b) zijn drumspel boeit c) zijn drumspel elk nummer van de band naar een kwalitatief hoger niveau brengt. Ik ken geen andere drummer die dat deed. Dat maakt Bonham voor mij de beste rockdrummer aller tijden.

Goede hardrock lijkt op jazz in de zin dat het niet gaat om een zanger met begeleiding maar om gelijkwaardige muzikanten die alle het podium voor zich opeisen in samenspel en in solo's. Led Zeppelin is dergelijke goede hardrock (zoals ook de andere klassieke bands als Deep Purple en Black Sabbath): je geniet niet alleen van de zang van Plant maar ook van het gitaarspel van Page, het drumwerk van Bonham en zelfs van het basspel van J.P. Jones welke laatste met name op het nummer The Lemon Song domineert en schittert.

[quote]De Filosoof schreef:

Keith moon had als drummer ook een gelijkwaardige rol al had Pete Townshend daar zal nog wel eens andere gedachten over. Verder zie ik Deep purple of Black Sabbath echt twee nivootjes lager staan als Led Zeppelin. Deze tweede wordt over het algemeen gezien als hun beste. Page heeft zijn telecaster ingeruild voor een Les Paul en het dikke geluid en Bonhams drums voelen aan alsof de Hindenburg zojuist laag overvliegt. Het voelt gewoon machtig. Plant zingt en krijst maar iets minder gejaagd dan op het debuut. De groep laat hier al zien dat bluesrock niet twee plaatkanten knetterhard en snel hoeft te zijn. Een klassieker

avatar van pmac
Ps ik heb ooit Led Zeppelin nog eens live gezien (1980). Een knetterhard concert maar wat ze niet speelde; Whole lotta love. Ik kan er nog van wakker liggen....

avatar van De buurman
pmac schreef:

Hiermee doe je die bands echt wat te kort hoor. Ik denk dat Sabbaths debuut en Purples In Rock hier weinig voor onderdoen.

De buurman schreef:

[quote][/quote
Nou voorruit 1 nivootje minder dan.

avatar van RuudC
Oh nee, ik vind dit album gerust veel beter dan het debuut van Black Sabbath. Is dit ook een album met eigen materiaal? Volgens mij is dat bij Led Zeppelin altijd al discutabel geweest en dat veel bands bloed geroken hebben, zal dat imago ook niet verbeterd hebben.

Anyway, Led Zeppelins tweede werk. Een meesterwerk! Het rockt meer dan het debuut en Zep krijgt hier ook meer een eigen smoel door. Opvallend vind ik wel dat Iommi de meester van de riff genoemd wordt, maar Jimmy Page is in mijn oren veel effectiever aan het spelen. frivoler in elk geval. En dan niet te vergeten dat dit album de ene na de andere klapper voorbij laat komen. Onbegrijpelijk dat ik zelf vroeger nooit verder kwam dan Whole Lotta Love, terwijl Heartbreaker minstens zo hard knalt. Geen slecht nummer te vinden hier. Ook de ballads (Thank You) zijn mooi. Terecht de koploper!

Tussenstand:
1. Led Zeppelin II
2. Led Zeppelin

Ja, dat Zepp wel eens iets jatte her en der, is algemeen bekend.
Maar het smoelwerk bleek eigen genoeg om er iets unieks van te maken.
Hier speelt een ware geoliede rockmachine met de juiste mensen op de juiste plaats.
II is beter dan het debuut, omdat het samen spelen sterker is geworden en de composities meer uitdragen.
Fijn album nog altijd, al gaat mijn voorkeur wat meer naar Led Zepp v.a 1970 t/m 1975.

avatar van lennert
Een tandje beter dan het debuut, voor mij persoonlijk nog het meeste omdat de echt pure bluessongs (die ik gewoon altijd echt saai vind) achterwege blijven en de band de sound nog meer uitbreidt. Ik vind zo'n ballad als Thank You persoonlijk beter dan een song als Heartbreaker, waar ik me vooral erger aan de vrij lelijke break met eveneens brakke gitaarsolo (ja, die klinkt echt veel te haperend om goed te zijn). Ook Ramble On is een fantastische track en over de genialiteit van Whole Lotta Love hoeven we ook geen discussies te hebben. Toch blijf ik een drumsolo op een album (Moby Dick) nooit interessant vinden en doet ook The Lemon Song me niet heel veel. Benieuwd in dat opzicht hoe deel III me gaat bevallen.

Voorlopige tussenstand:
1. Led Zeppelin II
2. Led Zeppelin

avatar van AbleMable
Op Moby Dick na een geweldig album.