Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)

Label: Atlantic

1. Whole Lotta Love (5:34)
  2. What Is and What Should Never Be (4:46)
  3. The Lemon Song (6:19)
  4. Thank You (4:49)
  5. Heartbreaker (4:14)
  6. Living Loving Maid (She's Just a Woman) (2:39)
  7. Ramble On (4:34)
  8. Moby Dick (4:20)
  9. Bring It on Home (4:19)
  10. Whole Lotta Love [Rough Mix with Vocal] * (5:40)
  11. What Is and What Should Never Be [Rough Mix with Vocal] * (4:33)
  12. Thank You (Backing Track) * (4:20)
  13. Heartbreaker [Rough Mix with Vocal] * (4:25)
  14. Living Loving Maid (She's Just a Woman) [Backing Track] * (3:11)
  15. Ramble On [Rough Mix with Vocal] * (4:44)
  16. Moby Dick (Backing Track) * (1:38)
  17. La La [Intro / Outro Rough Mix] * (4:09)
avatar van BoyOnHeavenHill
Net als de eerste Soft Machine-plaat leerde ik dit album kennen op een leeftijd waarop ik nog maar weinig andere alternatieve muziek kende, dus klonk deze plaat "zoals het kennelijk hoorde" zonder dat ik me afvroeg of hier iets bijzonders gebeurde. Pas toen ik veel later met frisse oren opnieuw ging luisteren viel het me op hoe subtiel en rijkgeschakeerd het geluidsbeeld van dit album is, vol stereo-effecten, echo's, wegstervende koortjes, stiekeme percussie en ver in het geluidskanaal weggestopte gitaren. Ook merkte ik toen pas hoe vaak Page voor "een vrije rol" kiest terwijl hij de begeleiding aan Jones overlaat, zoals op What is and what should never be, The lemon song, Ramble on en (het mooiste voorbeeld) Heartbreaker – hoe kom je er nou op om tijdens een couplet voor de begeleiding van een zangpartij niet een slaggitaar of een riff van een sologitaar te gebruiken maar een loodzware vervormde basgitaar? Het werkt hoe dan ook briljant, maar pas toen ik een keer niet naar de zang maar speciaal naar de gitaarriff van dit nummer begon te luisteren viel me op wat er allemaal gebeurt wanneer de sologitaar stilvalt en het couplet begint.
        Dat zijn de details. Een stap terug en ik zie weer wat een monster deze plaat is, vaak genoemd als het begin van de heavy metal, maar tegelijk zoveel meer dan dat, met folk, blues, rock en pop in de mix, het geheel gebracht met een schandalig zelfvertrouwen, alsof ze de wereld met deze plaat aan hun voeten zouden krijgen. En verdomd als het niet waar was... Misschien wel al honderd keer gedraaid, maar nog steeds niet op uitgeluisterd.

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Met een vader die enorm van dit soort muziek houdt moet ik dit album toch al een ontelbaar keer hebben gehoord. Ik weet ook wel zeker dat hij deze in de kast heeft. Maar het is even geleden dat ik het gehoord had.
Opener Whole Lotta Love is natuurlijk een wereldberoemd nummer en is ongeveer het enige wat ik wel al kende van dit album. Het is muzikaal ook precies wat ik zelf associeer met die klassieke rockmuziek. Led Zeppelin voegt daar vaak wel een bepaalde groove (zit vooral in de drums heb ik het idee) aan toe die ik wel wat fijner vind. Sterke zanger ook wel moet ik zeggen en boordevol energie. Thank You vind ik verder een mooi nummer. En Bring it On Home kende ik al van Sonny Boy Williamson(waar volgens mij ook het origineel van is). Ze maken er een aardig eigen versie van.

avatar van ABDrums
Vandaag maar weer eens gedraaid, en blijft toch een dijk van een plaat. Vooral de heruitgave van 2014 klinkt bijzonder verfrissend en geeft het gevoel alsof deze plaat gister is opgenomen. Prijsnummers zijn voor mij The Lemon Song (misschien zelfs wel mijn favoriete LedZep song, echt grandioos) en Ramble On.

avatar van Dirkrocker
Klopt helemaal. Ik heb de heruitgave ook in huis. Nu is dat niet altijd en heel denderend succes, maar in dit geval zeer zeker. Geeft de plaat net wat en verfrissende smoel idd. Mijn vader had de oude plaat nog , en wel is naast elkaar gelegd. Maar en hele verbetering. Over de muziek hoeven we niet te twisten, dat is ook op deze plaat weer grandioos. Hoe die ook begint met whole lotta love, heerlijk hoe dat door je speakers knalt. Maar eigenlijk staat er weer geen verkeerd nummer op. Wat vielip vertelt over Moby Dick kan ik me ook in vinden. Had precies hetzelfde toen ik en jaar of 15 was en deze plaat voor het eerst draaide, heb het nummer ook eigenlijk jaren lang geskipt. Maar bij mij is t ook goed gekomen en kan hem nu goed hebben.

avatar van John Self
Ze hadden I en II moeten samenvoegen. Vooral I is een verzameling hele en halve ideetjes. II is al wat consistenter met Thank you, Heartbreaker (minus die lelijke solo), living loving maid en Ramble on. De echte nummers dus. Niet die slappe bluesy jam sessies. Iedere schoolband doet het beter. En nog iets, Bonham is geen goede drummer. Luister maar eens wat Stones opperhoofd Richards er over te zeggen heeft. Een houthakker.
Pas op III toont de band zijn kwaliteiten.
Ik snap dat legendarisch en nostalgisch voor veel mensen, zeker na al die jaren ongeveer hetzelfde is. Maar toe jongens, gesp even die cowboyriem af, het is 2023, tijd om wakker te worden voordat we tussen de planken verdwijnen.

avatar van Jazper
John Self schreef:

Als Richards het zegt...

avatar van caravelle
Zit wat in, van I ben ik alleen echt fan van Good times bad times, Babe I'm gonna leave you en Communication breakdown. ll kan ik ook dromen, en je hebt gelijk, Thank you, Heartbreaker, Living loving maid en Ramble on zijn de echte nummers. Whole lotta love is onverwoestbaar en Bring it on home vind ik ook lekker. Bij de echte bluesy nummers (zeker op I) haak ik tegenwoordig ook af. Ik ben het niet met je eens over Bonham en ik luister nooit naar Richards. III is inderdaad hun beste plaat, geweldige productie en dito nummers, dus ook Since I've been loving you. Alleen al vanwege het drumwerk op Out on the tiles mijn favoriet. Ook de rustige nummers op III kan ik zeer waarderen.

avatar van B.Robertson
Voor mij te laat om wakker te worden. Heb die engel van Swan Song Records op de rechterschouder laten tatoeëren dus kan haast niet anders of ik verdwijn met Led Zep tussen de planken. Niet dat ik daar anders van word overigens, valt meer onder de noemer 'je wordt oud en moet wat', maar knap dat na bijna veertig jaar dat Led Zeppelin me nog steeds niet verveelt. Overzichtelijke discografie alles in dezelfde bezetting opgenomen en stijlvol dat je je band opheft na overlijden van een prominent bandlid. 'I' altijd net wat liever dan 'II' gehad en op 'III' nemen jatwerk en plagiaat af en verschuift men meer van blues naar folk.

Een nummer als Whole lotta love verveelt echt nooit. Maar verder moet ik heel eerlijk bekennen dat ik naast dit uitstekende nummer nooit zo gecharmeerd ben geweest van deze plaat. Thank You vind ik ook nog een prachtnummer, maar een nummer als Living Loving Maid sla ik liever over.

avatar van vielip
Ik vond dit lang de minste van ze. Tot een jaar of 4 geleden ongeveer. Ik had de heruitgave op lp in huis gehaald en ging er eens goed voor zitten. Verrek, dit album is stukken leuker dan dat ik 'm tot dan had opgeslagen op m'n zachte schijf. Zelfs Moby Dick kon ik best hebben. Afsluiter Bring it on home verraste me nog het meest tijdens die luistersessie. Wat een weergaloos mooi nummer.

avatar van Vert Lin
Snelle opvolger van grote klasse, ramble on is prachtig, evenals thank you en … alle overige nummers. Remaster klinkt als een klok.