Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Silver (3:18)
  2. Nocturnal Me (4:50)
  3. Crystal Days (2:23)
  4. The Yo-Yo Man (3:10)
  5. Thorn of Crowns (4:45)
  6. The Killing Moon (5:40)
  7. Seven Seas (3:19)
  8. My Kingdom (4:03)
  9. Ocean Rain (5:20)
  10. Angels and Devils * (4:24)
  11. All You Need Is Love [Live at Brian's Sessions] * (6:45)
  12. The Killing Moon [Live at Brian's Sessions] * (3:27)
  13. Stars Are Stars [Live at Brian's Sessions] * (3:05)
  14. Villiers Terrace [Live at Brian's Sessions] * (6:00)
  15. Silver [Live & Brian's Sessions] * (3:25)
  16. My Kingdom [Live Version] * (3:58)
  17. Ocean Rain [Live Version] * (5:17)
Kadafi
Zo veel verstand heb ik er niet van, maar het klinkt alsof de zanger hoog en laag tegelijkertijd zingt wanneer hij hoge tonen moet raken en dat doet ie dan half door z'n neus. De lage tonen klinken een stuk fijner.

avatar van Slowgaze
Dat b-kantje Angels & Demons, dat is toch wel een juweeltje!

avatar van Premonition
Gisteren de eerste vier albums van de konijnenmannen weer eens gedraaid in de auto. Deze staat me toch steeds meer tegen. Eén van hun allermooiste nummers staat hier op, Nocturnal Me, maar de vele strijkers maken het wel erg zoetjes om het hele album uit te zitten. Half puntje eraf.

avatar van rkdev
Jahoor, het gebeurde weer vandaag. Ik had onderstaand bericht al klaar staan...

Ik ken alleen dit album van de Bunnymen, dat ik ooit aanschafte op aanraden van een andere muziekliefhebber. Ik had 'm al lang niet meer gedraaid en moet eerlijk bekennen dat het in mijn beleving allemaal wat beter was dan toen ik het vanochtend in de auto weer draaide. Tuurlijk, Crystal Days, The Killing Moon en Seven Seas zijn geweldig, maar de rest is niet echt heel erg opzienbarend.
De hoge beoordeling komt op mij over onder het motto 'je had er bij moeten zijn'

...maar ging mijn bevestiging nog even zoeken en draaide de plaat zojuist nog eens (met hoofdtelefoon). En warempel, ik weet weer waarom ik het zo geweldig vond. Opeens kruipt het onder mijn huid en zit ik er middenin. Vreemd maar waar !! Geweldig dus en meteen verhoogd naar 4*. Maar eens meer van The Bunnymen gaan opsnorren.

Vreemd verschijnsel, dat muziek

avatar van Snakeskin
het zou mooi zijn als wij deze plaat, wat mij betreft één van meest geslaagde van de jaren tachtig, weer in de top 250 terug zien.

rkdev schreef:

Vreemd verschijnsel, dat muziek

Tja, ik zit nu juist niet in die fase. Ik begrijp om eerlijk te zijn nog steeds niet waarom deze heren zo'n enorme populariteit bereikt hebben in de jaren '80. Mag mezelf wel een enorme fan noemen van die tijd, en de muziek die met name in de eerste helft van dat decennium gemaakt werd, maar Echo & The Bunnymen heeft me nooit gepakt, en ik vrees ervoor dat het dat ook nooit zal doen. Ian McCullouch raakt me simpelweg voor geen centimeter met z'n stem.

De tweede helft van deze plaat is zeker aardig, maar ik vind het geheel niet meer dan een krappe voldoende helaas.

Kadafi
Ik heb echt vaak zin om dit album op te zetten. Nog steeds had ik liever een andere zanger gehoord. Maargoed, je kan niet alles hebben. Dit album is goed omdat het zo'n aparte sfeer bevat die me bevalt. En ik ben ook groot liefhebber van strijkers.

Ocean Rain.
Flinke neerslag.
Schuilen in een grot.
Woonplaats der vleermuizen.
Vochtige wanden.
Zang die blijft weerkaatsen.
Stroming die je verder voert.
Geen peddels om er tegen in te gaan.
Vier bange konijntjes.

De klank gaat steeds meer richting het Midden Oosten.
Iets wat ook hoorbaar was bij The Cure en Siouxsie & The Banshees.
Noctural Me zou zo door Siouxsie Sioux gezongen kunnen worden.
Alsof we te maken hebben met een emigratie golf.
Wavers die donkere holen en kastelen verruilen voor piramides.
Egypte als nieuwe uitvalshoek.
Zonnestralen die trouwens ook goed zijn voor de bleke huid.

Ian McCulloch als onze eigen jojo man.
Zoekende en beïnvloedbaar.
Gaan voor een grote doorbraak.
Of toch de alternatieve kant.
Goud in de vorm van Seven Seas in handen.
Te moeilijke keuzes om in zeven sloten tegelijk te lopen.
Geen zeeën van tijd.

Killing Moon.
Een romance.
Christopher Lee die wacht op een jonge bruid.
Ian McCulloch die zijn verliefde verliest.
Aan een oudere man met scherpe hoektanden.

Fate
Up against your will
Through the thick and thin
He will wait until
You give yourself to him

Uitgesproken als een oordeel.
Rechtzaak tegen Dracula.
Strafbaar feit.
Sex met minderjarigen.

Het meest geslaagde album van Echo & The Bunnymen.
Commercieel en artistiek een groot succes.

avatar van Leeds
deric raven schreef:
Ocean Rain.
Flinke neerslag.
Schuilen in een grot.
Woonplaats der vleermuizen.
Vochtige wanden.
Zang die blijft weerkaatsen.
Stroming die je verder voert.
Geen peddels om er tegen in te gaan.
Vier bange konijntjes.

hahaha, fantastisch toch die gekke raven.

Ik ben nog niet overtuigd. Ik vind The Killing Moon een fantastisch nummer. Daarop heb ik besloten deze hele plaat te proberen. Het staat me echter niet altijd aan. Bij een aantal nummers (The Yo-Yo Man, Thorn of Crowns) ontbreekt het aan opbouw of een duidelijke structuur. En de zang is hier en daar eerder storend dan genietbaar. Ik vind Silver, Seven Seas en My Kingdom overigens wel meteen goed. Ik ga hier niet meteen een cijfer in branden, maar u hoort nog van me.

avatar van Chameleon Day
Is dit je eerste van de Konijnenmannen?

Mss een van de eerste drie eens proberen. Zou je gelet op je top 10 wel eens beter kunnen bevallen.

Ja dit is mijn eerste van hen inderdaad. Ik zal de voorloper eens opzoeken komende week.

Dn!S schreef:

Ocean Rain is qua geluid en sfeer de mooiste, Crocodiles (debuut) het verrassendste (prachtplaat, must-have), Heaven up Here (imo de beste, meest wave-achtige, het sterkste sfeerbeeld); en Porcupine vind ik iets minder (maar we hebben het over 0,5 tot 1,0 *).

avatar van Near
Dn!S schreef:

Hmm, als ik jou was zou ik niet voor Porcupine gaan, die is vrij moeilijk te kraken (wel een prachtplaat), en je mag 't risico niet lopen de andere platen van deze band onontdekt (bedekt?) te laten .

Moest ik van jou zijn, ik zou het debuut eens beluisteren. Duister, psychedelisch, dromerig, en leuk klaterend gitaarspel. Springerig ook, bij momenten. Hun beste!

Deze is ook wel mooi, maar net dat tikkeltje minder dan hun voorafgaande prestaties. Echo & The Bunnymen: het zwartgallige broertje van Cocteau Twins?

avatar van LucM
Dit album heb ik met de bonustracks en net als de meeste users hier vind ik dat een prima album. De sfeer is duister, soms mysterieus of beklemmend, daar hou ik wel van, het doet mij ook denken aan the Doors. De arrangementen zijn even avontuurlijk als gepast en het songmateriaal vind ik over de hele linie sterk met The Killing Moon en Seven Seas als uitschieters.

Misterfool
Ja./Nee gevalletje. Aan de ene kant een zeer leuk popalbum, aan de andere kant mist dit album(op the killing moon na) intensiteit. openingsbod 3,5*. We zullen zien of deze plaat mij nog gaat verassen.

avatar van Blue88
Gemengde gevoelens bij dit album...

Met Silver openen de konijnen werkelijk prachtig, maar het middenstuk is voor mij moeilijk te pijlen. Ik geef het nog niet op. Beginnend met een 3,5 kunnen ze zeker niet klagen. En ach, wat doet mijn mening er nu eigenlijk toe?

*3,5

avatar van Blue88
Kuch.

*4,5

De laatste tijd heeft dit album veel op de speler gelegen, en ik begin hem steeds meer te waarderen. Prachtig, sfeervol, harmonieus. Heerlijk

avatar van Snakeskin
Het is niet voor niets een van beter gewaardeerde platen van de jaren tachtig.

Marko
Prachtige muziek.

Ik vind de keuze voor bepaalde exotische instrumenten op dit album werkelijk schitterend, de mysterieuze en bezwerende klanken geven mij het gevoel van per boot onderweg zijn naar een vreemd Aziatisch land. Zullen we warm onthaald worden door goedgebruinde buikdanseressen of moeten we ons met knalstokken weren tegen met speren bewapende medicijnmannen? Silver is het begin van een avontuur.

En dan dat slepende ritme van Nocturnal Me; Ik ben met vier Britten in de tijdmachine gestapt en terechtgekomen op een trireem in de Klassieke Oudheid. McCulloch heeft flessen rum bij zich om de stormige nacht door te komen. Zeemansmuziek, de hele plaat lang.

Uiteindelijk is niet elk nummer even sterk, maar zwakke broeders staan er gelukkig ook niet echt op. Sterker nog, het melancholische Ocean Rain, het spannende Killing Moon en de opener Silver zijn gewoon bizar mooi. Alleen die eerste paar tonen van het album maken me al vrolijk.

Tegen alle waveliefhebbers, piraten en notoire drinkers die net als ik onterecht dit album over het hoofd hebben gezien: Deze moet je geluisterd hebben.

4*, maar ik ben er nog lang niet op uitgekeken.

Dat was ook zeker niet de bedoeling; genoeg te ontdekken.

avatar van Banjo
ik vind the killing moon briljant! ga ik dan deze cd briljant vinden?
want dan moet ik hem komende week gaan zoeken!

Banjo schreef:
ik vind the killing moon briljant! ga ik dan deze cd briljant vinden?

avatar van perrospicados
Wat waren die albums eigenlijk kort in die tijd, 36 minuten en je hoorde niemand klagen. Aan de andere kant pasten ze zo wel weer mooi op een C-90 cassettebandje.
Anyway, ik kreeg dus een teepie van een vriend met 2 LP's van Echo en ik weet niet meer welke ik meer draaide deze of Heaven up here. Maar het was indrukwekkend

avatar van Edwynn
Ocean Rain is een mooie plaat, bestaand uit hoofdzakelijk een akoestische laag, waaraan de elektrische elementen en incidentele minder orthodoxe rockinstrumenten toegevoegd zijn. Dat maakt dat het album minder rockerig dan de voorgangers klinkt. Ocean Rain krijgt er wel een zeer warm en mysterieus karakter voor terug.

The Killing Moon is natuurlijk het absolute hoogtepunt. Maar er staat veel meer moois op. Zo is The Yo Yo Man bijvoorbeeld ook een favoriet van me. Het kent een prachtige kippenvelpassage in het midden. Het duurt maar kort, maar het verandert de aardse sfeer van het nummer ineens in een hemelse sfeer.

Vanwege het 'gebrek' aan rocken duurde het even voordat ik deze op waarde schatte. Lang geleden had ik de cd al gekocht, enkel vanwege Killing Moon. De rest vond ik aardig, maar inmiddels vind ik Ocean Rain veel meer dan aardig.

avatar van Monkie
Voor de mensen die ze nog een keer live "Ocean Rain" willen zien uitvoeren met orkest:

"Bunnymen.com are privileged to offer all fans the opportunity to purchase tickets for the bands UK September Ocean Rain Tour"

paranoidandroid
het lukt me nog steeds niet om met droge ogen door het titelnummer te komen. dit is een van de absolute jaren '80 klassiekers.

Misterfool
Op zich leuke melodische new-wave met een romantisch randje, maar echt bij de keel grijpen doet het me niet. Het is vooral wel heel aardig. Uitzondering is the killing moon een prachtnummer van jewelste.

avatar van raymondkeuters
Hét album dat voorgoed mijn muzikale smaak veranderde. Ik las ooit een interview in Oor waarin Ian aangaf dat ie bandjes als Simple Minds en U2 maar bull-shit vond (als ik het me goed herinner). Dat deed me besluiten nog diezelfde dag deze elpee te kopen en ik was direct verkocht. Nog steeds zet ik, inmiddels op cd, deze nog steeds vaak op. Fantastische nunmers en ik hou erg van de stem van Ian. Kan voor mij nog steeds goed mee dit. Ook de 1e 3 albums vind ik van gelijke kwaliteit, de rest ken ik niet. Heb net nog een nieuwe dubbel cd besteld via de Echo-site waarop Crocodiles en Heaven up Here integraal live worden weergegeven. Verheug me er nu al op.
Silver en Ocean Rain zijn mijn favorieten hier.

paranoidandroid
Misterfool schreef:

je moet wel ongelukkig zijn en gevoel hebben voor romantiek en melancholie om deze plaat op juiste waarde te kunnen schatten.
maar even serieus, ik vond dit vroeger bombastische rommel; nu kan ik niet meer zonder. draai 'm een keer op een regenachtige herfstochtend.