Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Silver (3:18)
  2. Nocturnal Me (4:50)
  3. Crystal Days (2:23)
  4. The Yo-Yo Man (3:10)
  5. Thorn of Crowns (4:45)
  6. The Killing Moon (5:40)
  7. Seven Seas (3:19)
  8. My Kingdom (4:03)
  9. Ocean Rain (5:20)
  10. Angels and Devils * (4:24)
  11. All You Need Is Love [Live at Brian's Sessions] * (6:45)
  12. The Killing Moon [Live at Brian's Sessions] * (3:27)
  13. Stars Are Stars [Live at Brian's Sessions] * (3:05)
  14. Villiers Terrace [Live at Brian's Sessions] * (6:00)
  15. Silver [Live & Brian's Sessions] * (3:25)
  16. My Kingdom [Live Version] * (3:58)
  17. Ocean Rain [Live Version] * (5:17)
avatar van El Ninjo
musicfriek schreef:
Hoger dan 4 sterren zal dit album niet krijgen van mij en waarom? Vind toch dat die zanger een erg benepen stem heeft. Gaat op den duur toch zwaar irriteren....

vind juist dat McCulloch een geweldige stem heeft.

avatar van musicfriek
Ach, smaken verschillen.. Vind zijn stem niet echt een pretje om langdurig te luisteren. Zingt erg door zijn neus heen.

avatar van El Ninjo
musicfriek schreef:

Gelukkig maar dat smaken verschillen, anders zou het hier een saaie boel worden

Klopt wel dat hij een wat nasale stem heeft, is iets wat me bij andere zangers soms ook irriteert, maar bij hem juist helemaal niet.

Vind dit een van de zangers met de mooiste stemmen die ik ken. Zowel hoge uithalen als diepe intonatie haalt hij moeiteloos. Het klinkt allemaal geheimzinnig en beladen. Heb dit zoals vele leren kennen via d4e film donnie darko. Ik moest dit nummer en deze plaat meteen hebben. Andere prachtige nummers zijn Ocean rain en seven seas.

geweldig album dat nu nog niets aan kwaliteit heeft ingeboet
ik draai hem nog steeds,nummers als the killing moon en my kingdom laten bij mij de haren overeind staan.en dan heb ik nog niet over de titelsong ocean rain gehad,dit is prachtig.

DonDijk
vond hem ietwat tegenvallen, althans; hij krijgt een 3,5 waar ik een 4/4,5 verwacht had.mischien na wat meer luisterbeurten.

Jaren '80, de jaren dat tiener aERo Prince-fan was, dat tiener aERo ook nog gewoon top 40 luisterde, maar ook de jaren waarin de wat betere, alternatieve (?) muziek werd ontdekt. Dit door te luisteren naar de Vara-dinsdag (generatiegenoten kennen vast Vara's verukkelijke 15 nog wel) en ook de VPRO woensdag (wat was Lotje IJzermans toch een heldin).
Bandjes als Lloyd Cole & the Commotions, Depeche Mode, Talking Heads, The Smiths, The Cure en Echo & the Bunnymen zijn daar goede voorbeelden van. Ik luisterde er graag naar. Het was de betere muziek uit die tijd zonder echt overdreven obscuur of alternatief te zijn. Voor mij was het al heel wat toen.
Het nummer Seven Seas was een hit op genoemde zenders en ik vond het geweldig. Ik had verder nog nooit van deze band gehoord, maar vond toch dat ik de rest ook maar eens moest horen. Met de zakcenten wist ik het niet te redden, dus tapete ik het maar over van een klasgenoot die het toevallig wel had. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Dat cassettebandje is al lang vergane glorie, maar gelukkig is het een paar jaar daarna vervangen op cd, die gaan wat langer mee
Silver zorgde al gelijk voor een moment. Dit vond ik allemachtig mooi. Het deed me ook wat denken aan het theatrale van Marc Almond die ik toen ook net begon te ontdekken.
Nocturnal Me greep me ook al snel bij de strot en luister maar eens naar hoe dit nummer zwierig aangepakt wordt. Psychedelisch zonder er rare visioenen bij te krijgen. Erg knap gedaan en anno 2007 nog even fris klinkend.
Crystal Days past heel erg in het rijtje namen dat ik eerder noemde. Typisch een popsong uit die jaren en ook hier herkende ik de stijl die Marc Almond in die tijd hanteerde, alleen klinken deze heren soms net even iets puntiger.
The Yo Yo Man vind ik nog steeds een lekker meegalm nummer. Nu weet ik ook wel dat dit een wat negatieve klank heeft, maar dan zeker niet voor mij. Alles klopt in dit nummer en wat heeft Ian McCulloch toch een mooie stem. En dan de muzikale begeleiding op dit nummer. Dat doet je simpelweg toch watertanden?!
Thorn Of Crowns laat zien dat heren ook wat 'agressiever' uit de hoek kunnen komen (denk een beetje aan Nick Cave). Theatraal, maar dan op een geheel andere wijze: spannend en absoluut meeslepend.
En dan wat vaak gezien is als een van de beste Echo & the Bunnymen nummers The Killing Moon. Een terechte beschrijving? Ik denk van wel. Het is een monumentaal nummer als je het mij vraagt. Het herbergt alle moois uit de jaren '80 muziek.
Hoezo 'jaren '80 een slecht decenium'? Zet verdomme dit nummer eens op en zeg het dan nog een keer zonder blikken of blozen.
En mocht je dan nog enige twijfel hebben zet dan Seven Seas maar op. Dit waren de pareltjes uit die tijd, en zoals ik al zei: het nummer waardoor ik deze band leerde kennen. Nog steeds een torenhoge favoriet van dit album.
My Kingdom heeft wederom weer een enorme kwaliteit en het gitaarspel in dit nummer blijft van een hoog niveau. Geen noot teveel.
Afsluiter en titeltrack Ocean Rain heeft een prachtige opbouw waar ik nog steeds van weg kan smelten. Ik vind het een ontroerend werkje, heel ingehouden en tegelijkertijd toch ook groots.
Dit is typisch weer zo'n album waar je geen bonustracks aan toe moet voegen. Nummers 1 t/m 9 horen bij elkaar, daar moet je niks anders meer op los laten. Dit is gewoon de perfecte afsluiter van een album dat ik nog lang hoop te koesteren.
Petje af voor een band die misschien groter had moeten worden, maar waarvan ik tegelijkertijd blij ben dat dit niet gebeurde. De status die ze nu hebben is mooi genoeg en heeft ze weten te behoeden voor de grote stadions (want zeg nu zelf: daar hoort deze muziek gewoon niet in thuis).

avatar van musicboy
Heel mooi!
En inderdaad, Ocean rain is de afsluiter en daar horen geen bonusnummers bij. Ik houd echt niet van geremasterde albums met extra bonusmateriaal. Ze geven het album een andere benadering. Beter dus een aparte cd met die bonuszaken uit te brengen.

avatar van orbit
Erg mooie recensie bij een plaatje van een album

Lost Highway
Prachtige recensie, na een tijdje het album links te laten liggen heb ik hem deze week nog eens uit de kast getrokken en constateer ik dat hij nog niets aan kracht heeft ingeboet.
Monumentaal goede plaat van een überband. Heaven up here vind ik haast zo straf, ookal is hij muzikaal best verschillend van Ocean rain.

avatar van MartinoBasso
Er staat me blijkbaar nog iets te moois wachten als ik afga op het aantal sterren dat 'Ocean Rain' krijgt! Ik ben namelijk in het bezit van de eerste 3 albums van Echo & the Bunnymen, een verzamelaar en dat self-titled album uit 1987. Maar deze heb ik tot mijn schaamte nog steeds niet in mijn bezit!
Ik verwacht eigenlijk niet dat hij beter gaat zijn als die 3 voorafgaande albums, afgaande op die enkele liedjes die ik ken van 'Ocean Rain'. Maar misschien is dit een plaat die je in zijn geheel moet luisteren en dan pas tot zijn recht komt?
Ik zal dit album binnenkort wel kopen en dan post ik mijn oordeel!

Lost Highway
Dit album mag absoluut niet ontbreken in je collectie Martino ( eigenlijk in geen enkele muziekcollectie ).
Hij valt niet echt te vergelijken met de 3 voorafgaande Bunny albums, maar die verschillen onderling ook.
Dit is meer psychedelic, groots, sfeervol, muzikaal tot in de puntjes verzorgd,...
Maar als Bunnykenner weet je eigenlijk al dat die termen voor zowat al hun albums opgaan.

avatar van Shangri-la
Ik persoonlijk vind dit album iets bijzonders. Ik heb de andere albums ook allemaal van ze gehoord maar ze halen m.i. geen van allen het niveau van deze. Maar dat is mijn bescheiden mening.

djeffibrelich
een album die ik goed vind, maar nooit in de stemming voor ben.en als ik er in de stemming voor ben dan draai ik vaak alleen de b-kant.
imo staan op de b-kant ook de beste nummers.
the killing moon blijft natuurlijk de beste echo-song ooit. vaak laat ik ook de hele plaat met rust en draai ik die alleen, keihard!

Ik vind persoonlijk de 2e helft van deze cd ook beter dan de eerste helft.
Er staan zeker waanzinnige nummers op, maar toch niet elk nummer vind ik even boeiend.

djeffibrelich
weer eens een keer opgezet en naar de eerste helft geluisterd.
ik blijf de tweede helft beter vinden maar wat er ongeveer bij minuut 1:34 in the yo-yo man gebeurd is echt prachtig.
heel erg psychedelisch maar het klinkt ook wel een beetje sinister.
verhoogd van 3,5 naar 4*

avatar van orbit

Yo Yo Man inderdaad psychedelisch, maar op een goede manier.

Lost Highway
Eerste deel is idd erg psychedelisch, het heeft ook iets langer geduurd voor ik die songs ten volle kon appreciëren.
Maar elk nummer straalt magie uit, met als kers op de taart The Killing Moon, seven seas en natuurlijk Ocean rain, wat is dat nummer toch prachtig opgebouwd.

Heel raar, ik heb altijd een heel positief gevoel bij dit album. Ik word er vrolijk van; vind dit zelfs een erg luchtig album.
Misschien zelfs hun meest opbeurende werk.

Lost Highway
Echo and the bunnymen vind ik zowiezo geen depressieve muziek, daarvoor zit er teveel vuur en passie in.
Sfeervol wel, maar echt depressief zoals Joy Division/vroege Comsat Angels helemaal niet
Daarom grijp ik ook veel vlugger naar Echobunny dan naar Joy Division.

djeffibrelich
vooral the killing moon vind ik erg up-lifting.
hoewel de tekst vrij donker is.
maar het is ook zo'n ongeloofelijk knap geschreven liedje , iedereen kan er zijn of haar eigen interpretatie bij maken.
ik heb het altijd gezien als een soort liedje over een voyeur die toekijkt terwijl iemand waar hij/zij een oogje op heeft weg gaat met iemand anders.

"he will wait until you give yourself to him"

het voelt een beetje aan als een up-tempo moord ballad.
ik draaide het nadat ik hoorde dat een van mn jeugdvriendinnen ging trouwen.
ik kreeg er een energie-stoot van en het liedje had me opgevrolijkt.
ik zal het altijd het beste vinden wat echo and the bunnymen ooit gemaakt hebben.
en ik ben benieuwd wat voor interpretaties andere users van dit liedje hebben.

Lost Highway
Voor mij zal het nummer eeuwig verbonden blijven met Donnie Darko. Het is een perfecte song, ook hun meest bekende, maar hun beste?
Dat weet ik nog zo niet, op heaven up here staan ook een aantal absolute parels, neem nu het hypnotiserende All my colours, ik denk dat die song toch minstens zo knap is als The Killing Moon.

djeffibrelich
all my colours is ook een parel ja, en wat dacht je van stars are stars.deze mannen hebben zo heel wat geweldige songs op hun naam staan.
maar the killing moon zal voor mij altijd numero uno blijven, die associatie met donnie darko maakt het zelfs alleen nog maar beter voor mij.
ik vond het ook een geweldige film.

avatar van orbit
Voor mij is Nocturnal Me samen met Gods Will Be Gods en Porcupine het beste van ze.. maar er zijn veel nummers die daar weer dicht tegenaan zitten, zoals White Devil, Ocean Rain en Over The Wall. Geniale band en uniek in sound!

avatar van Premonition
Ja, Nocturnal Me is het prijsnummer van dit album en één van de mooiste van de konijnenmannen, samen met Clay, All My Colours, Turquoise Days, Over the Wall, Show of Strength etc

Sheplays
Van dit album zijn The Killing Moon, Ocean Rain en Nocturnal Me mijn favorieten. Prachtige muziek!

Sheplays
..en Thorn of Crowns!

Deze moest ik hoog nodig eens origineel kopen... Staat zoveel belachelijk moois op.

avatar van Jumperjack
Ik ben het met jullie eens, een van de mooiste albums allertijden, naar mijn mening. Ik luister er momenteel echter te weinig naar, maar dat komt wel weer terug. Dat gaat al meer dan 20 jaar zo.

avatar van divart
Prachtig album, sfeervol en ijzersterke songs. Heeft dan ook 4,5* van mij. Maar...draai het nauwelijks meer, terwijl het debuut Crocodiles (4*) nog zeer regelmaat langskomt.