Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Silver (3:18)
  2. Nocturnal Me (4:50)
  3. Crystal Days (2:23)
  4. The Yo-Yo Man (3:10)
  5. Thorn of Crowns (4:45)
  6. The Killing Moon (5:40)
  7. Seven Seas (3:19)
  8. My Kingdom (4:03)
  9. Ocean Rain (5:20)
  10. Angels and Devils * (4:24)
  11. All You Need Is Love [Live at Brian's Sessions] * (6:45)
  12. The Killing Moon [Live at Brian's Sessions] * (3:27)
  13. Stars Are Stars [Live at Brian's Sessions] * (3:05)
  14. Villiers Terrace [Live at Brian's Sessions] * (6:00)
  15. Silver [Live & Brian's Sessions] * (3:25)
  16. My Kingdom [Live Version] * (3:58)
  17. Ocean Rain [Live Version] * (5:17)
Lost Highway
phon schreef:
superplaat! zelfs als is ie iets "gladder" dan bv. crocodiles, staat vol met hoogtepunten en sowieso vind ik de stem van ian mcculloch een van de beste die er zijn

Dat vind ik nu ook, wat mij betreft de mooiste stem die ik ken.

Lost Highway schreef:

Dat vind ik nu ook, wat mij betreft de mooiste stem die ik ken.

Beslist één van mijn topfavorieten eveneens Veel mooiere stem dan tijdgenoten Bono, Kerr of andere bands waarmee ze wel eens worden vergeleken.

avatar van HiLL
Nou nou wat een ophef over een aardig jaren '80 plaatje. Wederom hebben we hier te maken met een man die klinkt als een dramaqueen, wat ik overigens prima kan aanhoren. Dit is andere (betere) muziek dan de gemiddelde top40 slettebakband uit dezelfde periode, maar om nu te zeggen dat we hier te maken hebben met een wereldplaat, nee niet bepaald. De gitaarsound klinkt verassend lekker, dat moet ik zeggen. Tevens het strijkwerk klinkt zeer aangenaam. Verder is het allemaal wel aardig, niet wereldschokkend goed, zeker niet slecht. Maar ach de jaren '80 en ik zullen nooit de beste vrienden worden. 3* (Ocean Rain is de uitschieter)

avatar van vigil
slettebakband, over wie hebben we het dan??

goeie plaat niet mega wereldschokkend maar zeker niet verkeerd.

een 3,5 van mijn kant

avatar van HiLL
Ach ja al die jaren '80 meuk wat destijds in de hitlijsten stond.

avatar van vigil
HiLL schreef:
Ach ja al die jaren '80 meuk wat destijds in de hitlijsten stond.

vooral in januari 1981 kwam er heel wat meuk ter wereld

vigil schreef:

vooral in 1981 kwam er heel wat meuk ter wereld

avatar van Flipper
De enige Echo, die ik in het bezit heb (op vinyl weleenswaar). Toen toch wel één van mij favourite albums uit die tijd.

HiLL schreef:

Dit zou ik geschreven kunnen hebben, maar dan over die baardrock (of is het rock met een baard?) van LedZep Ook ik zal de jaren 70 wel nooit omarmen

We weten waar we staan HiLL

HiLL schreef:

We praten hier wel over een album uit mijn top 10 Hilliebillie, let dus op je woorden.....

avatar van Rayaccos
Een groeiplaatje! (in mijn geval dan) Zit toch wel behoorlijk goed in elkaar en verveeld niet snel wat dan ook wel weer een kenmerk van een groeibriljantje is. Het valt net buiten mijn top 10 maar ik sluit niet uit dat ik em ooit is een plaatsje gun.

Rayaccos schreef:

Ik vind de bunnymen sowieso groeimuziek.. ik kon er ook niet zoveel mee de eerste paar keer (op enkele nummers na dan, die waren blijven hangen uit mijn prille jeugd). Maar na verloop van tijd merk je dat het ingenieus en gelaagd in elkaar zit (hoewel het soms juist simpel klinkt). Dat geldt ook zeker voor de stem van McCulloch, enorm bereik en kristalzuiver als het moet.

Ocean Rain is wel één van hun meer direct toegankelijke platen trouwens.

orbit schreef:
Ocean Rain is wel één van hun meer direct toegankelijke platen trouwens.

Een goed album om mee te beginnen dus Ik ken de hits Killing Moon en Seven Seas al natuurlijk (prachtnummers), maar ook erg benieuwd naar de rest van dit album.

Had het ooit al eens besteld, maar ging toen mis. Nog maar een keer bestellen dan, om de prijs hoef je het niet laten

musicfriek schreef:

Zeker doen! Ik zie dat ie best betaalbaar is inderdaad op menige site

avatar van Jumperjack
Heb "Ocean Rain" nu alweer 2 weken in de CD speler van mijn auto zitten en ik kom opnieuw tot de conclusie dat dit gewoon een van mijn favoriete albums allertijden is, momenteel zelfs op nr. 1 in mijn top 10. De hele sfeer van het album is uniek, het boeit en blijft boeien en dat na 22 jaar.

avatar van the viking

Marcel²
ga deze maar eens ophengelen,krijgt best wel lovende recensies !

Het is een geweldige groep, heb laatst al hun albums gekocht. Ook door de lovende recensie hier ben ik het gaan luisteren, en heb daar zeker geen spijt van. Wel zit er verschil in hun oudere of wat meer recente albums, maar dit blijft een klassieker.

ga deze maar eens ophengelen,krijgt best wel lovende recensies !

Dit zou zeker in uw straatje moeten liggen heer viking
Ik kan vanaf het tweede album t/m het self-titled album (wat hierna kwam) alles aanraden!

orbit schreef:
t/m het self-titled album

En wat daarna komt is net zo goed vind ik
Je hebt nog een hoop te gaan dus viking.

avatar van the viking
Dit is echt wel wennen pas bij Killing Moon beginnen mijn oren zich te spitsen de nummers daarvoor kunnen mij nog nauwelijks bekoren(manier van zingen doet wel wat aan tijdgenoot Marc Almond denken ) maar vanaf Killing Moon zijn de songs voor mij veel meer consistenter en interessanter! Seven Seas en de prachtige afsluiter Ocean Rain mogen er zeker ook zijn ! Toch verkeer ik wat in dubio omdat het verschil in kwaliteit tussen het eerste en het laatste gedeelte zo navenant groot voor mij is !

avatar van musicfriek
Deze valt deze week op mijn deurmat. Eindelijk, eindelijk..

the viking schreef:
Dit is echt wel wennen pas bij Killing Moon beginnen mijn oren zich te spitsen de nummers daarvoor kunnen mij nog nauwelijks bekoren(manier van zingen doet wel wat aan tijdgenoot Marc Almond denken ) maar vanaf Killing Moon zijn de songs voor mij veel meer consistenter en interessanter! Seven Seas en de prachtige afsluiter Ocean Rain mogen er zeker ook zijn ! Toch verkeer ik wat in dubio omdat het verschil in kwaliteit tussen de eerste en het laatste gedeelte zo navenant groot voor mij is !

Vaker luisteren, het kwartje van nummers als yo yo man viel bij mij pas na een keer of 6/7.. het is gewoon een prachtig vreemde compositie met de nodige bombast en soundeffects. Dat geldt ook voor Nocturnal Me (wat ik één van de beste songs vind op de plaat). Silver is gewoon een lekker nummer, viel bij mij meteen al goed. Thorn of Crowns ben ik ook niet helemaal van overtuigd.

avatar van Edwin
the viking schreef:

Ach, ik heb dat ook hoor, die ambivalente gevoelens. Ze worden door velen op handen gedragen, dus denk je iets te missen dat anderen er kennelijk wel in horen. Ze beschikken over dat typerende Sturm und Drang geluid uit het begin van de jaren 80 en Ian heeft een mooie donkere stem, maar de meeste liedjes maken desondanks niet zoveel bij mij los. Thorn of Crowns vind ik zelfs slecht. Alleen Silver, The Killing Moon en Seven Seas hebben die heldere, vloeiende melodielijn en catchiness die nodig is om mij mee te slepen. Dat is te weinig om deze plaat meer dan 3,5* te geven. In mijn persoonlijke hiërarchie van U2, Simple Minds, The Waterboys and Big Country bungelt Echo daarom onderaan. Samenvattend: een wel aardige band met een flinke handvol uitstekende nummers, die allemaal op de verzamelaar Songs To Learn and Sing of Ballyhoo, The Best Of staan. Daar heb ik meer dan genoeg aan

avatar van orbit
Tsja, ik kick dan weer helemaal op dat vloeiende instrumentarium wat ze af en toe gebruiken (op Porcupine nog meer), zoals dat blaasinstrument van YoYo Man of die piano, fluiten en fabuleuze strings op Nocturnal Me.. prachtig! Ik vind ze daarom juist nét dat extra's hebben tov. andere bands uit die tijd (alhoewel sommige daarvan ook wel weg wisten met mooie instrumentatie). Heb Echo altijd wat experimenteler gevonden dan simple minds of U2.. alhoewel die beide heel niet slecht zijn, integendeel!

avatar van Jumperjack
Ik vind vergelijkingen met Simple Minds, U2 en Waterboys totaal mank gaan. Ik ben zelf een enorme Waterboys fan maar hoor geen gelijkenissen in de muziek van Waterboys & The Bunnymen. Ik kan echter wel volledig begrijpen dat niet iedere song bij iedereen direct aanslaat. Ik heb deze plaat echter al 22 jaar in mijn bezit ( ja, ja, ik heb mijn oude LP ook nog steeds) en kan ook nummers als Thorn of Crowns zeer waarderen. Over smaak valt niet te twisten, moge dat duidelijk zijn, maar ik kan iedere nieuwe luisteraar adviseren het niet direct op te geven. Ik vond in het begin ook niet alles gelijk enorm goed. Maar voor mij was "Ocean Rain" destijds een ware groei briljant en ik ben blij dat ik ben blijven luisteren. Door de jaren heen heeft "Ocean Rain" mij vele uren luister plezier opgeleverd.

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Echo & The Bunnymen

avatar van musicboy
Vraagje: als de prijs identiek dezelfde is, kies je dan voor de originele albums of voor de remasters met veel extra's?

Remasters hoor ik velen zeggen, maar dan heb je wel niet het album zoals het bedoeld is.

avatar van Lukas
musicboy schreef:

Dan zet je hem stop als het originele album eindigt, kun je zelf kiezen of je de extra's wil horen (tenzij ze er midden tussendoor staan natuurlijk)

Ik zal hier ook eens wat over neerpennen. Ocean Rain is voor mij typisch jaren tachtig. Het zal wel met de productietechnieken van die tijd te maken hebben, maar platen uit die tijd klinken mij altijd heel erg claustrofobisch en donker in de oren terwijl de muziek daar lang niet altijd mee overeenkomt. Dat zal ook wel de reden zijn dat de platen uit die tijd die wel degelijk over donkere thema's handelen mij het beste liggen. Dit is er zo één. Nou heb ik me nooit echt verdiept in de teksten om eerlijk te zijn, maar dat het niet allemaal over bloemetjes en bijtjes gaat is me wel duidelijk.

In Nocturnal Me zingt Ian "Take me internally", dat lukt dit album wel. Het is meeslepend, bijna theatraal zelfs (op een positieve manier), maar gaat nooit uit de bocht, het is zeg maar net niet too much. (Het album had voor mij ook niet veel langer moeten duren eerlijk gezegd)

En dan is er natuurlijk nog dat geweldige nummer, The Killing Moon. Afgezaagd of niet, dat geeft dit album toch net dat beetje extra. De tekst van dat nummer is van een Morrissey-achtige schoonheid, en dat zie je maar zelden.

In starlit nights I saw you
so cruelly you kissed me
your lips a magic world
your sky all hung with jewels

avatar van musicfriek
Hoger dan 4 sterren zal dit album niet krijgen van mij en waarom? Vind toch dat die zanger een erg benepen stem heeft. Gaat op den duur toch zwaar irriteren....

Een nummer als Thorn of Crowns vind ik dus helemaal niks