Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Silver (3:18)
  2. Nocturnal Me (4:50)
  3. Crystal Days (2:23)
  4. The Yo-Yo Man (3:10)
  5. Thorn of Crowns (4:45)
  6. The Killing Moon (5:40)
  7. Seven Seas (3:19)
  8. My Kingdom (4:03)
  9. Ocean Rain (5:20)
  10. Angels and Devils * (4:24)
  11. All You Need Is Love [Live at Brian's Sessions] * (6:45)
  12. The Killing Moon [Live at Brian's Sessions] * (3:27)
  13. Stars Are Stars [Live at Brian's Sessions] * (3:05)
  14. Villiers Terrace [Live at Brian's Sessions] * (6:00)
  15. Silver [Live & Brian's Sessions] * (3:25)
  16. My Kingdom [Live Version] * (3:58)
  17. Ocean Rain [Live Version] * (5:17)
avatar van titan
titan (crew)
Een absoluut lichtpunt in de (muzikaal gezien) verder niet zo spectaculaire jaren '80. Dit is Echo & the bunnymen op zijn best, een plaat met louter topsongs met als absolute uitschieter de klassieker The killing moon. Jaren later nog behoorlijk invloedrijk op de Britpop (denk bijvoorbeeld aan Adorable en Coldplay) en vandaag de dag nog steeds op een behoorlijk niveau actief, al zullen ze dit peil waarschijnlijk nooit meer halen. 5*

Nee dit is toch wel hun beste album denk ik. Maar wat voor 1 !

avatar van lebowski
Hoe kon ik hier nu op vergeten te stemmen. In 1984 ging ik met twee vrienden uit budget-overwegingen met de bus (!) naar Athene, een tripje van 52 uur. Diep in Joegoslavië deze plaat op mijn walkman, donker, volle maan en de silhouetten van bergen. The killing moon klonk door mijn koptelefoon en creëerde zo een moment om nooit te vergeten, de tijd stond stil en ik wilde dat alles eeuwig zo zou blijven. Brrrr, ik krijg weer kippevel!

lebowski schreef:

Hoe kon ik hier nu op vergeten te stemmen.

Het is je vergeven

avatar van c-moon
Goh.. ik had ook nog niet gestemd!!! En dan nog wel zo'n prachtig album!! Shame on me (too).

Kan niet wachten op "Siberia" de nieuwe Echo release!! Ga ze op 10 november zien in Hof Ter Lo in Antwerpen

avatar van Erwin.c

avatar van andré
Erwin.c schreef:
gebeurt dat nou nog !

Vaker dan je denkt hoor, goede albums zijn van alle tijden! Begin 's met Echo's nieuwe: Siberia, misschien wel net zo sterk als Ocean Rain.

Erwin.c schreef:

Thorn of crowns ook?

Voor mij wel in ieder geval... Mooi nummer.

Voor mij ook: goed nummer van een geweldige cd.
Dus ja.....zoals Erwin.c al zegt alleen maar hoogtepunten

avatar van Premonition
In 1984 vond ik Ocean Rain helemaal het einde, beste plaat van het jaar. Vind 'm nu toch wat te glad en ook gedateerd. Heaven up Here heeft de tand des tijds toch beter doorstaan. Is scherper en donkerder.
Toch blijven The Killing Moon en Nocturnal Me wereldnummers.

avatar van orbit
Ik vind dat nummer iets te avantgardisch en teveel richting experimentisme vergeleken bij de lekker weggalmende andere nummers, maargoed. Zeker een goede ceedee hoor.
Vind Porcupine op dit moment iets beter.. duisterder!

avatar van lebowski
Orbit als ik jouw posts op muMe bekijk verbaast het me dat je dit album nog niet hebt gehoord (of nog niet hebt gestemd natuurlijk). Doen

Jij grijpt ook echt elke kans aan om dat album schaamteloos te kunnen pluggen Het is dat het zo'n fantastische plaat is..

lebowski schreef:

Gelijk gedaan! Een 4.5, is dat enigzins verantwoord?

Ik heb hem ook hier liggen, maar ondanks dat het een meesterwerkje is luister ik hem niet zo vaak meer. Winning is natuurlijk wel een van de beste songs uit de 80s

orbit schreef:
Gelijk gedaan! Een 4.5, is dat enigzins verantwoord?

Kan ik mee leven

orbit schreef:
. Winning is natuurlijk wel een van de beste songs uit de 80s

Ben je u niet in de war met The Sound, From a Lion's Mouth?

avatar van lebowski
Nee hoor, we waren even offtopic...

avatar van Premonition
Oeps, niet goed gekeken, die bedoelde je ook in je link.
Fantastisch album!

Lost Highway
Meesterwerkje!Alleen al de prachtige hoes verdient al een pluim.De nummers zijn stuk voor stuk fantastisch met het mooi opgebouwde ocean rain als absoluut hoogtepunt,en natuurlijk the Killing Moon,ook gebruikt in het absolute meesterwerk Donnie Darko.
Trouwens Premonition je hebt wel enkele meesterwerkjes in je top 10,al heb ik het niet helemaal zo voor de simple minds(behalve dan dat nummer waar je nickname naar verwijst uiteraard:-)

Lost Highway schreef:

Ben nu wel benieuwd naar jouw top 10, Lost Highway.
Ik moet trouwens toch even mijn mening over Ocean Rain updaten na twee recente luisterbeurten.
Erg sterk album nog steeds en niet ingehaald door de tijd. Heaven Up Here blijft toch mijn favoriet.

avatar van musicfriek
Hopla, weer een album op mijn nog-te-kopen lijst... Heel erg mensen, maar dit kende ik dus ook helemaal niet... Net Seven Seas voor het eerst gehoord en ja hoor, gelijk raak! Ik ontdek veel teveel hier... GRRRR!

musicfriek schreef:

Haha! Bekend probleem!

avatar van chansadres
Bij het horen van The Killing Moon gaat mijn hartslag sneller kloppen. Prachtig album!

Waar films (donnie darko uiteraard) goed voor zijn. Wat een kippevelnummer is 'the killing moon'.

avatar van Aion
In 1984 gekocht en grijsgedraaid. In de jaren 90 nooit meer gehoord want geen platenspeler meer. Dit jaar de cd gekocht en opnieuw vastgesteld dat het een prachtplaat is.

gerre schreef:

Vanavond op canvas

Verdomd mooi nummer inderdaad, alhoewel niet mijn favoriet van de konijnenmannen.

superplaat! zelfs als is ie iets "gladder" dan bv. crocodiles, staat vol met hoogtepunten en sowieso vind ik de stem van ian mcculloch een van de beste die er zijn