Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! (2012)

Canada
Label: Constellation

1. Mladic (20:01)
  2. Their Helicopters Sing (6:22)
  3. We Drift Like Worried Fire (20:09)
  4. Strung Like Lights at Thee Printemps Erable (6:28)
Concertberichten verplaatst naar Godspeed You! Black Emperor

avatar van Cor
Cor
Drones, zo heten kennelijk die tracks 2 + 4. So be it. Dan heb ik niks met drones. Een knop aanzetten of een snaar aanraken en laat maar duren. Jammer, want ik vind de andere twee lange tracks juist wel sterk. Eindelijk eens geen ingevlochten filmgeluiden, maar muziek die dreiging en grimmigheid uitstraalt mbv instrumenten. Maar ja, die drones horen er ook bij en dat is slechts klank. Zal ongetwijfeld de sfeer van het album helpen uitvergroten, maar ik kan er niet veel mee.

avatar van kobe bryant fan
Nu ik hem op Vinyl heb ben ik hem nog meer gaan waarderen, de kwaliteit is zo veel beter. Ook leuk zijn de ingegraveerde zinnen op iedere plaat en die Youtube link. Ik heb het filmpje wel nog niet opgezocht.

avatar van dix
dix
The Eraser schreef:
Godspeed heeft trouwens een nieuw nummer ...

Gods.. nee gotspe van het jaar.

Ik heb mezelf nu drie keer door deze laatste GYBE heengeworsteld, maar een Allelujah zit er niet in. Eerlijk gezegd staat het gedemonstreerde machoism me een beetje tegen, en dat komt dan vooral omdat er geen counterpoint is in de vorm van uitdagende muziek. Op de eerste 30 seconden van Grizzly Bear's 'Shields' gebeurt bijvoorbeeld meer dan op dit uurtje krachthonk-postrock. Jammer.

avatar van legian
Ik mis toch een beetje de sfeer, hoewel dat denk ik voornamelijk komt doordat de twee langen nummers niet echt goed samengaan met de 'drones'.
Mladic & We Drift Like Worried Fire zijn heerlijk om te horen, ze zitten weer goed in elkaar.
Ook de 2 drones klinken goed.
Alleen er mist net iets in de samenhang van de nummers, kan er niet precies mijn vinger opleggen.
Al met al nog steeds een album van ongelofelijke kwaliteit daarom ook een 4,5*

avatar van bennerd
Dit bevalt mij eigenlijk nog vrij goed! Geen topper, maar een fijn plaatje om op de achtergrond te laten spelen.

avatar van kobe bryant fan
Op de achtergrond?
Als er nu één band is die ik onmogelijk gewoon op de achtergrond kan laten spelen is het wel: GYBE!. Sterker nog, ik ga dan altijd wat liggen en luister met m'n ogen dicht.

avatar van Eveningguard
Van een intense bezieling gaan naar een generieke postrock plaat.. Het klinkt lekker maar alleen Mladic weet het niveau hoog te houden. Pijnlijk genoeg luister ik deze nooit meer. Dat is niets voor een Godspeed fan. Kan er niets aan doen.

avatar van IllumSphere
Toch maar een halfje van af gedaan. Als we alle gedrochten die 2012 heeft uitgepoept niet meetellen, dan moet dit wel de grootste teleurstelling van 2012 zijn. Verschrikkelijk dat ik zoiets moet zeggen op een GY!BE-pagina, maar dat hebben ze aan zichzelf te danken.

avatar van Leeds
Wat heb ik zopas weer genoten van deze nieuwe Godspeed!!! Op vinyl es goed laten doorslingeren. En zonder tussenpauze. Met 2 platenspelers kun je afwisselend de LP en 7 inch laten afspelen.

avatar van VictorJan
Mladic blijft maar beter en beter worden... onwaarschijnlijk goede compositie. Na Moya misschien wel mijn all-time favorite van Godspeed.

avatar van Leander1991

avatar van Bardt1980
Leander1991 schreef:

YouTube - Nico - Evening of light

Mwa, dat vind ik wel heel erg meevallen moet ik zeggen. Qua sfeer een beetje, maar verder...?

avatar van Leander1991
Bardt1980 schreef:

Spanningsopbouw , en die achtergrondbelletjes !

avatar van shimahero
Ik zie veel kwaliteit in deze muziek. Ideaal als soundtrack, maar los van beelden kan het me toch niet echt beroeren.

avatar van Koston
Ik krijg meer dan een jaar na datum nog steeds geen genoeg van Mladic. Tijdloze pletwals

avatar van Tha)Sven
Lang heb het niet aangedurft om deze plaat te luisteren, vanwege de mythische status die GYBE bij mij heeft. GYBE was de band die mijn ogen opende, mijn eerste stap richting de echte alternatieve muziek en daarna heb ik dankzij hen zoveel andere schitterende bands ontdekt. Daarom was ik wat huiverig.
Verder bevalt hij wel eindelijk. Mladic kende ik al en We Drift is ook erg mooi. Ik moest met name even wennen aan de drones, maar het kwartje is inmiddels gevallen.
Vind hem niet echt onderdoen aan Yanqui UXO. De originaliteit is er helaas wel wat vanaf, maar ondanks dat zal GYBE voor mij altijd hun mythische status behouden.

Leander1991 schreef:

YouTube - Nico - Evening of light

Mladic is al een ouder nummer van GYBE, speelden ze volgens mij al in 2005 een keer.

avatar van Teunnis
Dat nummer van Nico is uit 1968

avatar van Thin Air!
Mladic vind ik misdadig goed.
Een echte killer.

avatar van Johnny Marr
Mladic inderdaad. En ook: de hoes, die alleen al... Wat een sterke afbeelding zeg. Zoveel mysterie. Eén van de mooiste foto's die ik ooit heb gezien. Weet iemand wat het betekent, of waar hij genomen is?

avatar van IllumSphere
Johnny Marr schreef:

Ik meen me te herinneren dat het iets te maken heeft met de oorlog in Afghanistan.

Misterfool
Dit album doet toch eens stuk meer voor me dan ik aanvankelijk dacht. Ja, het is niet meer zo eigenzinnig als de vorige albums van GY!BE, maar voor gebruikelijke post-rockcomposities zitten ze verdomd sterk in elkaar. Ik ben nog steeds geen groot fan van de drones, maar ze passen wel binnen de opzet van het album.

avatar van Don Cappuccino
Deze net weer eens beluisterd en het doet mij allemaal juist een stuk minder dan een aantal jaren geleden, ik gooi er een halfje af. De opbouw van de tracks vind ik veel te lang, op dezelfde manier waar Swans op zijn laatste drie platen in grossiert op een positieve manier, maar dan minder gedetailleerd en spannend. Wanneer de boel op gang is hoor ik een aangename plaat, maar meer ook niet.

avatar van Leeds
Na de 4 jaren die zijn verstreken kan ik concluderen dat de plaat alleen maar beter is geworden. Ook de dronetracks zijn om van te smullen. Een genot om naar te luisteren!

avatar van henkiev
Alleen al voor Mladic 10 sterren !

avatar van willymeuf
Deze vanavond weer eens opgezet, aangezien ik twijfelde of de 5* die ik hem vorig jaar gaf terecht was of niet. Deze plaat zet ik zo af en toe nog eens op, en de ene keer raakt hij mij iets minder dan de andere keer. Daarom toch maar even teruggeschroefd naar 4.5*. Hier al heel vaak benoemd, maar Mladic is echt de topper!