The Band - The Band (1969)

Canada
Rock / Roots
Label: Capitol

1. Across the Great Divide (2:54)
  2. Rag Mama Rag (3:03)
  3. The Night They Drove Old Dixie Down (3:32)
  4. When You Awake (3:13)
  5. Up on Cripple Creek (4:30)
  6. Whispering Pines (3:58)
  7. Jemima Surrender (3:32)
  8. Rockin' Chair (3:42)
  9. Look Out Cleveland (3:09)
  10. Jawbone (4:20)
  11. The Unfaithful Servant (4:16)
  12. King Harvest (Has Surely Come) (3:37)
  13. Get Up Jake [Outtake­Stereo Mix] * (2:17)
  14. Rag Mama Rag [Alternate Vocal Take­Rough Mix] * (3:06)
  15. The Night They Drove Old Dixie Down [Alternate Mix] * (4:15)
  16. Up on Cripple Creek [Alternate Take] * (4:53)
  17. Whispering Pines [Alternate Take] * (5:06)
  18. Jemima Surrender [Alternate Mix] * (3:48)
  19. King Harvest Has Surely Come (Alternate Performance) * (4:30)
avatar van bawimeko
In maart verschijnt de Audio Fidelity-heruitgave, gemastered door goedgeluidsgoeroe Steve Hoffman!
Misschien zegt het velen niets, mij tot voor een paar maanden ook niet, maar het grote verschil is dat hij (i.t.t. de laatste digitaal geremasterde uitgave) wél beschikt over de originele mastertapes. Verder maakt hij er werk van om het geluid van deze tape zo dicht mogelijk te benaderen. Nadeel voor sommigen; er zal ruis te horen zijn, maar het is de ruis van de mastertape die niet wordt weggedrukt (samen met andere geluiden).
Het resultaat (ik heb uitgaven van Steve Hoffman links en rechts mogen beluisteren, o.a. de McCartney remasters op DCC en de Eagles) is fantastisch en benadert het originele vinyl!
Voor de fijnproevers!

avatar van Snakeskin
iets om naar uit te kijken.

avatar van aerogp1
Absoluut! Ik ben zeer benieuwd naar die remaster! Al vind ik de normale versie al prima klinken, niet al te kil of vlak.
Hopen maar dat de remaster nieuwe aandacht oproept voor dit meesterwerk uit Canada, wat hier op MM schandelijk genegeerd wordt

Honderd stemmen is toch anders aardig wat; er zijn flink wat goeie albums die het voor minder doen. Al verdient The Band natuurlijk wel nog veel, veel, veel meer lieve luisteraars

avatar van aerogp1
Wat mij betreft snoept deze plaat wat luisteraars uit het Radiohead/Tool hoekje weg . Deze artiesten worden een tikje te hoog aangeslagen op MM als je het mij vraagt.
Ach, The Band zal wel vooral voor de fijnproevers blijven....

avatar van royh
In aanvulling op bawimeko kan ik melden dat naast de Audio Fidelity gold cd van "The Band" in april ook "Music from the Big Pink" zal verschijnen als SACD op Mobile Fidelity Sound Lab. Beide labels (AF en MFSL) zijn op dit moment weer volop actief. Ik kan beamen dat de geluidskwaliteit van de Steve Hoffman remasters (DCC, Audio Fidelity) zeer goed is (natuurlijk en warm geluid).

avatar van LucM
Hun titelloze tweede album kocht ik samen met het debuut, op mijn exemplaar staan ook 7 bonustracks.
Deze band kan ik erg waarderen vanwege hun veelvoud aan stijlen die ze hier presenteren (rock, folk, country, blues) de sterke vocalen en vooral de prima composities door Robbie Robertson die nooit vervelen.
"The Night They Drove Old Dixie Down" werd later een hit in de versie van Joan Baez.

avatar van aerogp1
Vergeet vooral King Harvest niet. Een zeer stijlvolle afsluiter, en voor mij het meest beluisterde nummer op deze plaat. Up on Cripple is lekker aanstekelijk, maar een tikje minder.

Ik kan met niet voorstellen dat mensen na het zien van 'The Last Waltz' deze muziek niet omarmen. Een prachtige concertregistratie, ga dat zien!!

avatar van bawimeko
Gisteren kwam de Audio-Fidelity-versie van dit album binnen: wauw! Waar de remaster wat aan de schelle/fletse kant was is dit een mooie, gedetailleerde en 'warme' versie! Details vallen meer op (Garth Hudsons briljant invallen, het fijne drumwerk van Levon Helm) en je hóórt de ruimte waar ze dit album opnamen. Een aanrader!

avatar van royh
Ik heb de Audio Fidelity ook binnen en inderdaad een warm geluid, maar dat verwondert mij niets aangezien Steve Hoffman verantwoordelijk was voor de master.

avatar van Cor
Cor
Nog een slagje beter dan het debuut. Alles wat de mannen in hun mars hadden, kwam op deze Americana-plaat avant la lettre tot uitdrukking. Oermuziek in een tijdloos jasje. Ik beluister deze plaat al ruim 20 jaar met veel plezier. Komt altijd weer terug op de iPod.

Cor schreef:

Inderdaad tijdloze muziek! Waarom begrijpen veel huidige artiesten dat niet? Het meeste electronische geneuzel van tegenwoordig klinkt over 5 jaar al flink over de datum.

avatar van Sibren
Oehoe, gister gekocht en kan niet wachten tot ik hem op mijn iphone kan zetten na al deze berichten. Eigenlijk een schande dat ik deze zo laat in huis haal!!! Maar snel verloren tijd inhalen...

avatar van Sibren
En kan ik even lekker op mezelf reageren, aangezien ik het album nu een aantal keren heb mogen beluisteren. Wat een top plaat!!! Helemaal mijn muziek. Lekker laid back! Ik begin met een bescheiden 4.5* maar ik sluit niet uit dat ik over drie weken weer op mezelf reageer en er 5 van maak! Top!

Antonio
Sibren schreef:

En nu meteen ''Music From Big Pink'' aanschaffen

Verhoogd naar 5,0* en twee plaatsjes gestegen naar nummer 5 in mijn top 10. Wat een tijdloos album is dit!

avatar van Lucky Luke
Een ander tijdloos album van The Band is ongetwijfeld Rock of Ages, misschien wel de beste live-plaat ooit gemaakt. Give it a try!!!

avatar van Xel

was ik maar
zo droevig
(fade out)

avatar van bawimeko
Wat te denken van de kajuitballade (je ruikt de geur van net schoongemaakte vis en jenever...) Rockin' Chair!

avatar van hmaeghs
Whispering Pines: om te huilen zo mooi.

avatar van vantagepoint
Recensie die ik geschreven heb op mijn blog:

The Band stond bekend als de begeleidingsband van Bob Dylan. De band was voor Dylan wat Crazy Horse voor Neil Young was. Het inspireerde hem voor betere nummers en inspiratie. Het album is uitgebracht in 1969 en was eigenlijk een tegenbeweging tegen de hippiecultuur die toen alom heerste. The Band maakte folkmuziek terug hip. The Band is hun tweede album na Music From Big Pink. Het resultaat was dat het een echte Amerikaanse plaat was geworden dat terugging naar de Delta Blues en Woody Guthrie. Woody Guthrie heeft ook een grote invloed gehad op Bob Dylan. En die invloed horen we nu nog.

Het album begint met het meest bekende nummer van The Band, Across The Great Divide. Across The Great Divide gaat over het kiezen tussen het vrijgezellenbestaan of getrouwd zijn. The Great Divide blijft wel hangen. Rag Mama Rag is een nummer dat gaat over gemis naar betere tijden. The Night They Drive Old Dixie Down is geinspireerd door de burgeroorlog.Het nummer werd ook gecoverd door Joan Baez. In het tweede deel krijgen nog meer van de mooie harmonie tussen de zang van de bandleden te horen. En gaan ze steeds meer de rock ‘n roll toer op, maar ze behouden nog steeds het bluesy folk gevoel in de muziek.

The Band is een album dat het echte Amerikaanse gevoel opwekt, dat terug gaat naar de Blues uit de jaren 20 en 30. Het was een goede kennismaking voor de jongeren in de jaren 60 om terug te gaan naar de roots van de Amerikaanse muziek. Het klinkt nog altijd even “modern”, omdat je nu ook terug het gevoel krijgt dat je terug naar Robert Johnson en Woody Guthrie bent aan het luisteren. De nummers zijn eigenlijk allemaal opgebouwd rond de folk, maar met wat rock ‘n roll invloeden erbij. Ze gaan op dit album ook verder waar ze op Music From Big Pink waren gestopt. Voor mensen die dit album wel smaken luister ook eens naar Music From Big Pink, en ook naar The Basement Tapes van Bob Dylan.

Het album verdient om in de “echte” platenkast terecht te komen!

Mooie recensie vantagepoint!
Je refereert grappig genoeg tot twee toe aan het "echte Amerikaanse" gevoel; terwijl de groep voor 80% uit Canadezen bestaat (alleen Levon Helm is zo levensgroot dat hij dubbel telt: The Night They Drove Old Dixie Down is hem op het lijf geschreven!:))

Ja , ook mijn complimenten . Prima achtergrond informatie over bepaalde songs van dit legendarische album .
Zelden zo'n coherent geheel gehoord als dit . Staat onveranderd in mijn top 10 en daar zal ie waarschijnlijk nooit meer uitkomen .

avatar van Dustbowl
Aan het luisteren op spotify. Klinkt erg lekker, eens kijken of ik morgen ergens de fysieke versie kan vinden in de winkel.

avatar van AOVV
Vanavond op Acht (digitale zender bij ons in België): de Classic Albums-aflevering over deze plaat! Nog niet gezien, dus ik ga 'm opnemen!

AOVV schreef:

Een van de mooiste afleveringen! Achterliggend de nodige drama's (het overlijden van Richard Manuel, de manier waarop de Band uit elkaar was gegaan), maar ook heel veel mooie muziek van een ongelofelijk goeie band!

avatar van ricardo
Wat een prachtige plaat is dit, ik heb de remaster hiervan maar het klinkt inderdaad tijdloos. Ik had alleen nog maar The Last Waltz van deze band in bezit, maar had deze en hun debuut album nog op mijn lijstje staan. Luistert heerlijk weg, geen moeilijk gedoe enzo, maar heerlijk pakkende nummers die gisteren op plaat gezet lijken te zijn. Dit bevalt mij beslist beter dan de muziek van The Beatles b.v. Vooral de diversiteit van de vele stijlen en toch de eenvoud erin spreekt me enorm aan.

Een plaat waar ik gewoon enorm blij van word.

Zou ik nog completeren met Stagefright ricardo . Cd's van The Band (ook remasters) kosten weinig en Stagefright is ook van een hoog niveau .

avatar van ricardo
Klopt ik heb voor deze maar 6.50 euro betaald. Ik wil het voorlopig maar even bij deze en het debuut houden dat vind ik eerst mooi genoeg. Misschien dat later Stagefright er ook nog eens bijkomt.

Dit soort muziek is echt een verademing van de rommel die ze vandaag de dag nog maken, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Zo oprecht, eerlijk en puur maken ze muziek tegenwoordig niet meer.

The Band 's muziek is pure ambacht . De heren waren al heel snel door de wol geverft door hun begeleiding voor oa . Dylan .
Het is een enorme pure beleving van muziek , tekstueel meestal erg sterk en een eigen indentiteit .
Enigzins jammer dat het ophield in 1976 , maar de heren waren dan ook aardig aan hun endje . Met name Rick Danko en Richard Manuel zijn niet echt helder meer ( zie The Last Waltz )