Kate Bush - Hounds of Love (1985)

Label: EMI

1. Running Up That Hill (A Deal with God) (4:59)
  2. Hounds of Love (3:02)
  3. The Big Sky (4:40)
  4. Mother Stands for Comfort (3:06)
  5. Cloudbusting (5:09)
  6. And Dream of Sheep (2:46)
  7. Under Ice (2:21)
  8. Waking the Witch (4:19)
  9. Watching You Without Me (4:06)
  10. Jig of Life (4:04)
  11. Hello Earth (6:13)
  12. The Morning Fog (2:33)
  13. The Big Sky [Meteorogical Mix] * (7:44)
  14. Running Up That Hill [12" Mix] * (5:45)
  15. Be Kind to My Mistakes * (3:00)
  16. Under the Ivy * (2:08)
  17. Burning Bridge * (4:38)
  18. My Lagan Love * (2:30)
avatar van langleduhasard
I put this moment....here

Ik was al langere tijd fan van de eerste kant van dit album, maar de b-kant heeft wat langer geduurd om me volledig te grijpen. Dat kwam denk ik vooral doordat ik er niet echt op voorbereid was. Ik had de eerste paar keren dat ik het album hoorde geen idee dat dit tweede deel een conceptalbum moest voorstellen, en als je dan denkt "gewoon even" een lekker plaatje op te zetten, wordt je halverwege toch wel iets heel anders voorgeschoteld.

Maar na nog wat aandachtigere luisterbeurten kan ik nu eindelijk zeggen dat het kwartje is gevallen, en ik nu ook zeer onder de indruk ben van The Ninth Wave. Zo cinematisch, angstaanjagend, experimenteel, volgens mij is er geen andere plaat zoals deze.
Met als hoogtepunt voor mij Jig Of Life: ik waan me dan echt even in die dansscène van Titanic (sowieso toepasselijk gezien het thema), maar dan meer als een nachtmerrie. Alsof je wordt meegesleurd in een dansende menigte waaruit je niet kan ontsnappen, terwijl je ook nog achternagezeten wordt door je toekomstige zelf. Soms maakt dit nummer me ontzettend vrolijk, en op andere momenten klinkt het meer als een danse macabre. Hoe dan ook heeft Kate Bush mij fan gemaakt van Ierse muziek, want samen met The Dreaming's Night of the Swallow zou dit zomaar mijn favoriete nummer van haar kunnen zijn.

Ik benoemde net al de droomachtige kwaliteit van deze suite, want wat deze nummers zo goed doen is het oproepen van dat gevoel tussen slaap en wakker zijn, door de manier waarop er gespeeld wordt met verschillende stemmen en geluiden. Het gefluister "wake up" laat me soms, zeker met koptelefoon, echt doen opspringen. Op andere momenten zak je weer diep weg in de droom, om dan opeens ergens op de achtergrond een meeuw te horen en weer enigszins bij bewustzijn te raken.
Er zijn eigenlijk te veel details om te noemen, maar elke keer ontdek ik toch weer nieuwe dingen die wederom bevestigen wat een kunstenaar Kate Bush is. Bijv. de mompelende en bijna onverstaanbare manier van zingen in Watching You Without Me, terwijl ze zegt "you don't hear what I'm saying, do you?", omdat ze tegelijkertijd onderkoeld raakt en hallucineert dat ze een geest is...
Een best wel beangstigende tweede helft dus, voor een album dat begint als een soort greatest hits plaat. Niet zo raar dus als dit voor een onwetende luisteraar wat wennen is. Gelukkig zitten er ook genoeg levendige en opgewekte momenten tussen. En als de boodschap eenmaal binnenkomt, is het het echt waard. Nogmaals, ik ken geen ander album dat zo cinematisch en eigenzinnig is. Ik durf dan ook best wel te zeggen dat dit behoort tot de beste albums die ooit gemaakt zijn.

Goed album ! Luisterde het altijd al, maar sinds Stranger Things ( mijn beste serie ooit tot nu toe ) heeft hier nog een extra dimensie aangegeven ! Al moet ik eerlijk zeggen dat zowel het tijdperk waarin de serie zich afspeelt, en de muziek die ze gebruiken wel echt goed gedaan is.

4,5 ster voor mij.

De originele vinyl ligt op de platenspeler. Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik deze ooit heb gedraaid, de plaat waarschijnlijk ooit goedkoop aan kunnen schaffen, maar ziet er piekfijn uit.
In 1985 is deze muziek totaal aan mij voorbij gegaan, terwijl ik de eerste platen van deze ras artieste wel kon waarderen. Maar waarschijnlijk teveel gekoppeld aan de jaren en die waren passé in de jaren 80. Heb daarna wel bijna alles op cd aangeschaft, maar vreemd genoeg is deze plaat nooit bij mij in mijn vizier gekomen. Misschien de hoes, die wel erg normaal is.
In ieder geval, een serie op Netflix kan ineens veel veranderen. Het nadeel is dan wel dat je soms direct bepaalde beelden ziet als je een nummer hoort en dat is bij het prachtige 'Running up the hill' zonder meer het geval. Ik moet wel zeggen dat het vinyl wat minder 'blikkerig' klinkt, ik waardeer dat oude vinyl steeds meer. Van kant 1 ken ik enkel het al eerder genoemde 'Running up the hill' en Cloudbusting. Maar ben ook positief verrast door bijvoorbeeld 'Mother Stands For Comfort' , wat een mooi nummer en dat ontdek ik pas 39 jaar later.....
De tweede kant is voor mij niet zo bekend, maar bijzonder fraai. Dat deze plaat zo hoog staat in de top 250 op MM is dan ook niet voor niks. Nog veel te ontdekken uit die jaren 80, die ik toch heel intensief heb gevolgd, maar achteraf toch redelijk selectief.

avatar van OMIT
Het finale album van Kate Bush. Hierna verschenen er nog wel enkele werken, maar de impact en de magie waren er niet meer. De concertreeks van een jaar of tien geleden deden nog wat nagloeien, maar uiteindelijk heeft de echte carrière van Kate Bush nog geen tien jaar geduurd.

Maar wat voor een tien jaar. Ze kwam als de spookheks van Brontë, en verdween als de toverdochter van Sutherland. En alles daartussenin was magisch. Een kortstondige maar heftig vurige passie die flirte met de popmuziek.

Helaas voor het publiek, gelukkig voor haarzelf, was ze niet te vermurwen tot live-concerten na haar eerste tour. Niet iedere goede muzikant hoeft maar zichzelf te promoten op een podium. De muziek moet genoeg zijn.
En dat is in dit geval wel zo.