Kate Bush - Hounds of Love (1985)

Label: EMI

1. Running Up That Hill (A Deal with God) (4:59)
  2. Hounds of Love (3:02)
  3. The Big Sky (4:40)
  4. Mother Stands for Comfort (3:06)
  5. Cloudbusting (5:09)
  6. And Dream of Sheep (2:46)
  7. Under Ice (2:21)
  8. Waking the Witch (4:19)
  9. Watching You Without Me (4:06)
  10. Jig of Life (4:04)
  11. Hello Earth (6:13)
  12. The Morning Fog (2:33)
  13. The Big Sky [Meteorogical Mix] * (7:44)
  14. Running Up That Hill [12" Mix] * (5:45)
  15. Be Kind to My Mistakes * (3:00)
  16. Under the Ivy * (2:08)
  17. Burning Bridge * (4:38)
  18. My Lagan Love * (2:30)
avatar van Mssr Renard
Koop dan gewoon elders. Bij een echte winkel. Goedkoper, en je steunt nog eens een winkel. Gewoon een tip.

Hier al sinds jaar en dag de gewone lp in huis, maar draai 'm nooit, omdat ik weinig meer in Bush-buien ben.

Blijft een ijzersterke synthpop-plaat, met excessief Fairlight-gebruik. Beetje too much soms, maar dat is ook wel eens gaaf.

Mssr Renard schreef:

Ik vind €15,99 voor een best wel kwalitatief goede cd een redelijke prijs. En in de aflevering is Bol ook behoorlijk snel.

avatar van Mssr Renard
Ik weet het, snelheid daar draait het om. Het is wat is.

Mssr Renard schreef:
Ik weet het, snelheid daar draait het om. Het is wat is.

De plaat is al 37 jaar oud, dan kan een paar dagen extra wachten geen kwaad toch? Al vind ik de prijs bij Bol wel erg hoog, volgens mij kun je hem in de platenzaak wel voor de helft vinden.

Geweldig trouwens, deze hernieuwde aandacht. Het was ook wel een prachtige scene in de serie.

herman schreef:

Mijn punt.

Ik ken de serie trouwens helemaal niet. Maar ik houd ook niet zo van series. Ik moet wel onwillekeurig denken aan al die 'Tour of Duty'-verzamelcd's waar mijn moeder ook één van had. Maar ze had liever haar 'Back to the Sixties'-platen, want ze vond de verheerlijking van de Vietnam-oorlog maar niets.
Lang verhaal kort: ik weet dat Paint it Black van Rolling Stones de theme-song van die serie was, dus een hele generatie die tiener was in de jaren '90 groeide toen ook op met oude liedjes. Ik moest er niks van hebben want ik was toen naar Kate Bush aan het luisteren en andere hoogdravende muziek zoals progrock (Saga, Jehtro Tull, etc.)

Van de huidige tv-serie weet ik nu inmiddels dat Running up That Hill van Kate en Neverending Story van Limahl langs zijn gekomen. Ben wel benieuwd welke songs nog meer, en of het voornamelijk synth-pop betreft of ook punk, hip-hop, metal etc. want dat is ook jaren '80 natuurlijk.

avatar van johan de witt

johan de witt schreef:

Deze? https://www.youtube.com/watch?v=_r0n9Dv6XnY
hahahaha, tja, wat moet dat heerlijk zijn voor onze generatie dat die song weer helemaal 'in' is. Ik ben blij dat ik geen kinderen heb....

Mssr Renard schreef:

Alles wat enigszins bekend populair was toen zit er wel in, ook wel punk, hardrock, metal. Hip-hop niet echt, maar dat werd pas later in de jaren '80 populair en de serie is nu bij 1986.

In het eerste seizoen kwam The Clash' Should I Stay Or Should I Go ook geregeld langs.
Verder ook wel eens wat onbekendere nummers van bekende bands, zoals een jaren '80 heropname van Beach Boys' California Dreaming met volgens mij Mike Love die zingt en een opvallend jangly gitaargeluid. Alsof Beach Boys R.E.M.-fans waren geworden ofzo. En over R.E.M. gesproken, daar komt in seizoen 4 ook nog een paar keer een mooie poster van langs.

herman schreef:

We hebben thuis wel die nieuwe serie van Kim van Kooten gekeken, die ook in de jaren '80 (of '90) afspeelde, maar ik kan me niet echt meer herinneren welke muziek daarin werd gebruikt.

Leuk dat ze ook andere muziek aandoen, dan alleen synthpop. Misschien wat Slayer of Motörhead?

johan de witt schreef:
Ook erg populair weer.

Should I stay or should I go van The Clash (volgens mij uit begin jaren 80) is dankzij Stranger things ook weer een nieuw leven gaan leiden maar toch niet zo succesvol als bij Kate die inmiddels na 37 jaar met RUTH in de UK de 1e plaats bezet.

avatar van Poles Apart

Running Up That Hill

avatar van Rudi S

Het is dan ook RUTH

avatar van paulmccuytney
Zelfs de MusicMeter-deelnemers worden steeds luier in hun berichtgeving en gaan steeds meer met afkortingen werken, haha.

Ruth covert RUTH: https://youtu.be/2wpKP72YE0s

Ik vind afkortingen vreselijk, want het gaat ten koste van de leesbaarheid.

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Ik vind afkortingen vreselijk, want het gaat ten koste van de leesbaarheid.

Ik kies er altijd voor om het bericht verder te negeren en ga vooral niet nadenken over wat er bedoeld wordt. Waarom zou ik die moeite doen als de schrijver het niet de moeite vindt een titel voluit te schrijven...

Zskgmkk.

avatar van Tony
zo smerig kan geen mens knikkers kotsen...?

avatar van Hans Brouwer
beaster1256 schreef:
De beste cd van onze vriendin Kate...
Kate, mijn vriendin? Ik vrees dat ik er slechts van kan dromen! "Hounds of Love" haar beste album? Nee! "Aerial" en "50 Words for Snow"" zijn m.i. beter.

Nu RUTH terug onder de aandacht komt, zou het dan bij Kate niet gaan kriebelen om nog nieuw materiaal te gaan schrijven ?
Laat ons hopen ....
In ieder geval komt Kate nu volop in de schijnwerpers en ongetwijfeld zullen heel wat "nieuwe fans" het werk van Kate leren waarderen.

avatar van Don Cappuccino
Weer een fantastische uitgebreide video van Produce Like A Pro. De titel van de video heeft het alleen over Running Up that Hill, maar het gaat over het volledige Hounds of Love-album. Bevat onder andere video-interviews met meerdere muzikanten/producers die met Kate hebben gewerkt aan Hounds of Love.

Running Up That Hill by Kate Bush: Songs That Changed Music

avatar van cornstars
Stranger Things: graag in seizoen 5 Cloudbusting centraal

avatar van JoaMuse
Cloudbusting zat al prominent in The Handmaid's Tale (net als This Woman's Work).

avatar van IntoMusic
BBC zond vanavond de documentaire The Kate Bush story uit waarin al haar albums voorbij kwamen. Natuurlijk ook deze en was even vergeten dat op de plaat de 2e kant “The Ninth wave” veel meer sprookjesachtig/ magisch is dan kant 1 met de bekende singles. Vanaf het moment dat ik And dream of sheep weer opzette, was het weer terug naar Kate’s wereld. Nog steeds een prachtig album dat na ruim 35 jaar nog steeds boeit.

avatar van remcodurez
cornstars schreef:
Stranger Things: graag in seizoen 5 Cloudbusting centraal

Ik weet het toch zo niet. Het resem zwakke remakes dat tegenwoordig te horen is van 'RUTH' doet afbreuk aan het origineel. Een beetje zoals een paar jaar geleden met Fast Car van Tracy Chapman het geval was.

Een ander voorbeeld:
Zo hoorde ik vandaag nog toevallig Misirlou op de radio en ik in mijn hoofd hoorde ik de irritante lyrics van The Black Eyed Peas erover. Die versie heeft voor mij het origineel toch echt verpest.

avatar van Bruce Almighty
Ik had dit album al een aantal maanden geleden voor het eerst beluisterd, maar wilde dat nog een aantal keren opnieuw doen voordat ik er een waardering aan zou hangen. In die tussentijd is Running Up That Hill (en daarmee Kate Bush en daarmee dit album) natuurlijk nieuw leven ingeblazen door het fantastische Stranger Things.

Heel fijn natuurlijk, maar ik was stiekem al een beetje verliefd voordat de bekende Netflix-serie ermee aan de haal ging. Running Up That Hill en Cloudbusting kende ik ook al een beetje, maar ik ben die nummers eigenlijk alleen nog maar meer gaan waarderen. Cloudbusting is het nummer dat me naar het album getrokken heeft en dat blijft voor mij ook nog altijd het hoogtepunt. Wat een schitterend lied blijft dat zeg.

Kate is uniek. Ze heeft een fijn stemgeluid, maar er is ook sprake van een bepaalde mystieke sfeer, die ik niet goed onder woorden kan brengen. Het voelt een beetje alsof je een sprookjesboek leest als je hiernaar luistert. Overigens ben ik ook heel eerlijk: het wat meer 'experimentele' gedeelte op de tweede helft (Under Ice, Waking the Witch en Watching You Without Me) is niet helemaal mijn ding. Ook na een aantal luisterbeurten willen die nummers niet helemaal landen. Verder niet zo erg, want de eerste vijf á zes nummers zijn ook wel écht steengoed, maar de plaat weet zich imo ook nog te herpakken met de laatste twee nummers.

Ik vertik het om op te zoeken wat de daadwerkelijke betekenis is achter elk nummer. Nu nog even wel, tenminste. Dit is immers een heerlijke plaat om bij weg te dromen en een eigen invulling aan te geven. Het steekt heel goed in elkaar en zorgt er zondermeer voor dat ik interesse heb gekregen in al haar andere werk.

Nieuwe logo's en nieuws op haar website:

We'll be re-releasing the Hounds of Love album in special presentations of vinyl and CD later in the year. We'll keep you posted.

avatar van Roxy6
Een soort tweede Directors Cut dan wellicht?

Het zou fijn zijn wanneer Kate na 11 jaar weer iets totaal nieuws uit zou brengen

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verplaatst naar Kate Bush

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:
Nieuwe logo's en nieuws op haar website:

Ik hoop één ding: dat die knoppenfrutselaar die de remasters heeft gedaan - er met zijn handen vanaf blijft. Draaide die versie als een luistertest voor een nieuwe platenspeler - en moest ervaren dat het erg plat is. Geen idee wat engineers als uitgangspunt hanteren bij remasters; Blue Note - zowel classic vinyl als tone poets serie - toont aan dat een goede remaster echt wel mogelijk is.

Zal binnenkort eens luisteren naar de originele lp

Mjuman schreef:
[Zal binnenkort eens luisteren naar de originele lp

Die heb ik in 2018 weggedaan.... omdat ik de remasters heb gekocht

Ik heb nog wel de cd uit die periode, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

avatar van langleduhasard
I put this moment....here

Ik was al langere tijd fan van de eerste kant van dit album, maar de b-kant heeft wat langer geduurd om me volledig te grijpen. Dat kwam denk ik vooral doordat ik er niet echt op voorbereid was. Ik had de eerste paar keren dat ik het album hoorde geen idee dat dit tweede deel een conceptalbum moest voorstellen, en als je dan denkt "gewoon even" een lekker plaatje op te zetten, wordt je halverwege toch wel iets heel anders voorgeschoteld.

Maar na nog wat aandachtigere luisterbeurten kan ik nu eindelijk zeggen dat het kwartje is gevallen, en ik nu ook zeer onder de indruk ben van The Ninth Wave. Zo cinematisch, angstaanjagend, experimenteel, volgens mij is er geen andere plaat zoals deze.
Met als hoogtepunt voor mij Jig Of Life: ik waan me dan echt even in die dansscène van Titanic (sowieso toepasselijk gezien het thema), maar dan meer als een nachtmerrie. Alsof je wordt meegesleurd in een dansende menigte waaruit je niet kan ontsnappen, terwijl je ook nog achternagezeten wordt door je toekomstige zelf. Soms maakt dit nummer me ontzettend vrolijk, en op andere momenten klinkt het meer als een danse macabre. Hoe dan ook heeft Kate Bush mij fan gemaakt van Ierse muziek, want samen met The Dreaming's Night of the Swallow zou dit zomaar mijn favoriete nummer van haar kunnen zijn.

Ik benoemde net al de droomachtige kwaliteit van deze suite, want wat deze nummers zo goed doen is het oproepen van dat gevoel tussen slaap en wakker zijn, door de manier waarop er gespeeld wordt met verschillende stemmen en geluiden. Het gefluister "wake up" laat me soms, zeker met koptelefoon, echt doen opspringen. Op andere momenten zak je weer diep weg in de droom, om dan opeens ergens op de achtergrond een meeuw te horen en weer enigszins bij bewustzijn te raken.
Er zijn eigenlijk te veel details om te noemen, maar elke keer ontdek ik toch weer nieuwe dingen die wederom bevestigen wat een kunstenaar Kate Bush is. Bijv. de mompelende en bijna onverstaanbare manier van zingen in Watching You Without Me, terwijl ze zegt "you don't hear what I'm saying, do you?", omdat ze tegelijkertijd onderkoeld raakt en hallucineert dat ze een geest is...
Een best wel beangstigende tweede helft dus, voor een album dat begint als een soort greatest hits plaat. Niet zo raar dus als dit voor een onwetende luisteraar wat wennen is. Gelukkig zitten er ook genoeg levendige en opgewekte momenten tussen. En als de boodschap eenmaal binnenkomt, is het het echt waard. Nogmaals, ik ken geen ander album dat zo cinematisch en eigenzinnig is. Ik durf dan ook best wel te zeggen dat dit behoort tot de beste albums die ooit gemaakt zijn.

Goed album ! Luisterde het altijd al, maar sinds Stranger Things ( mijn beste serie ooit tot nu toe ) heeft hier nog een extra dimensie aangegeven ! Al moet ik eerlijk zeggen dat zowel het tijdperk waarin de serie zich afspeelt, en de muziek die ze gebruiken wel echt goed gedaan is.

4,5 ster voor mij.

De originele vinyl ligt op de platenspeler. Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik deze ooit heb gedraaid, de plaat waarschijnlijk ooit goedkoop aan kunnen schaffen, maar ziet er piekfijn uit.
In 1985 is deze muziek totaal aan mij voorbij gegaan, terwijl ik de eerste platen van deze ras artieste wel kon waarderen. Maar waarschijnlijk teveel gekoppeld aan de jaren en die waren passé in de jaren 80. Heb daarna wel bijna alles op cd aangeschaft, maar vreemd genoeg is deze plaat nooit bij mij in mijn vizier gekomen. Misschien de hoes, die wel erg normaal is.
In ieder geval, een serie op Netflix kan ineens veel veranderen. Het nadeel is dan wel dat je soms direct bepaalde beelden ziet als je een nummer hoort en dat is bij het prachtige 'Running up the hill' zonder meer het geval. Ik moet wel zeggen dat het vinyl wat minder 'blikkerig' klinkt, ik waardeer dat oude vinyl steeds meer. Van kant 1 ken ik enkel het al eerder genoemde 'Running up the hill' en Cloudbusting. Maar ben ook positief verrast door bijvoorbeeld 'Mother Stands For Comfort' , wat een mooi nummer en dat ontdek ik pas 39 jaar later.....
De tweede kant is voor mij niet zo bekend, maar bijzonder fraai. Dat deze plaat zo hoog staat in de top 250 op MM is dan ook niet voor niks. Nog veel te ontdekken uit die jaren 80, die ik toch heel intensief heb gevolgd, maar achteraf toch redelijk selectief.