Bruce Springsteen - The Rising (2002)

Label: Columbia

1. Lonesome Day (4:08)
  2. Into the Fire (5:04)
  3. Waitin' on a Sunny Day (4:18)
  4. Nothing Man (4:23)
  5. Countin' on a Miracle (4:44)
  6. Empty Sky (3:34)
  7. Worlds Apart (6:07)
  8. Let's Be Friends (Skin to Skin) (4:21)
  9. Further On (Up the Road) (3:52)
  10. The Fuse (5:37)
  11. Mary's Place (6:03)
  12. You're Missing (5:10)
  13. The Rising (4:50)
  14. Paradise (5:39)
  15. My City of Ruins (5:00)
cosmic kid (moderator)
>Nijmegen ( daar was het toch?)

Arnhem (in december 2007) of Amsterdam (in juni) Bertus

cosmic kid schreef:
>Nijmegen ( daar was het toch?)

Arnhem (in december 2007) of Amsterdam (in juni) Bertus

OK. thanx. En was je erbij Kid?

cosmic kid (moderator)
Arnhem wel, Amsterdam niet.

Bij de 2e leg van deze toernee heb ik de voorkeur gegeven aan het concert in Parijs

avatar van bikkel
Sterke beladen cd van Bruce Springsteen.Eindelijk herenigd met de trouwe E.Street Band.En wat is het goed dat Little Steven Van Zand weer van de partij is.Oude liefde roest niet.
Natuurlijk staat The Rising grotendeels in het teken van 9/11.
Een maatschappelijk betrokken artiest als The Boss heeft hier uiteraard veel over te melden.
Het is een deels stevige groepsplaat geworden,maar ook fraai wat donkerder rustiger werk met mooie gitaarpartijen en sterke melodielijnen.Hier en daar zijn zelfs geraffineerd wat Worldmusic achtige invloeden te bespeuren
Vrolijk van aard zijn Waiting For A Sunny Day en Mary's Place.Met name het laatste nummer is perfect geschikt voor een live feestje.
Enige smet op The Rising is het flauwe Let's Be Friends,waar Bruce wel heel opzichtig een graantje wil meepikken van het huidige R&B geluid.
Voor de rest een voorbeeldige plaat.
Voor wie het nog niet wist;Een meer dan geslaagde comeback.

[quote]bikkel schreef:

quote]

Mary's Place gaat over een café van die naam, vlakbij Ground Zero. Het werd destijds gebruikt als informeel ontmoetingscentrum voor mensen die iemand zochten die vermist was. Het hing in de hele buurt vol met foto's en briefjes. Later werden er party's gehouden waarbij de vermisten en doden zogenaamd mee deden. Ze werden zelfs uitgenodigd. I wanna meet you at Mary's Place zingt Springsteen daarom. Sommige mensen liepen er steeds als gehypnotiseerd met de foto's van hun dierbaren rond.
Deze sfeer pakt Bruce meesterlijk in dat nummer. Het is een lekkere rock and rollsong, een feestnummer schijnbaar, maar met een wrange ondertoon. Op de live dvd die ik heb gezien last hij twee keer een stilte in tijdens het spelen van dit nummer en krijgt hij het publiek muisstil. Heel indrukwekkend. Er volgt een a capello gezongen refrein: I am missing you...ik krijg er gewoon kouwe rillingen van. Dan komt de band weer tot leven en ontstaat er een sfeer van: We laten ons niet kapot krijgen....let's make a party!
Prachtig is ook de regel: From the dark hole on the horizon, I hear your voice calling me....
Ik vond Mary's Place aanvankelijk niet zo'n sterk nummer op deze cd. Maar sinds ik de live uitvoering heb gezien begrijp ik het.

The rising is een groot monument voor de slachtoffers en nabestaanden van deze enorme ramp. Dat hij zich hieraan gewaagd heeft dwingt erg veel bewondering af...en het is bovendien gelukt om sentimentaliteit te vermijden. Hoewel er genoeg plaats bijft voor verdriet (You're missing en city in ruins) is de sfeer toch die van de onverwoestbare overlevers die er samen weer bovenop komen en hun verlies samen weten te verwerken.

Het nummer Worlds Apart lijkt geschreven voor de daders van 11/9.
On stage eindigde het met een vrituoos gitaarduel tussen Van Zandt en Springsteen waarbij de eerste treffend het gegil van de salchtoffers en de politiesirene's uit zijn gitaar weet te persen. Met een verwijzing naar Hendrix' bommen op Vietnam in Star Sprangled banner op Woodstock, 30 jaar eerder!

stuart
Persoonlijk vind ik het wat tegenvallen. Het is beslist een aardige plaat, maar het doet me niet zo veel. Ik houd meer van wat meer pit en dan is dit album een lange zit. Er zitten wel een paar rockers tussen, maar het ligt me niet zo. Kwestie van voorkeur/smaak. Het is over het algemeen wat 'mat' (gezien de thematiek op dit album wel passend). Ik voel weinig vuur , misschien anderen wel.

avatar van Marty McFly
Dat wist ik dus nog niet Bertus, dank je wel!

Na de aanslagen van 9-11 was men in de VS inderdaad toe aan iemand die het voortouw nam om de gevoelens te verwoorden en wie beter dan Bruce ?Hij is daar ten dele in geslaagd mijn inziens.Alleen vind ik het album te lang.Mijn mening is dat de wat vrolijkere nummers de impact die het album had kunnen hebben als troostplaat teniet doen.Ook al is de thematiek van Mary's Place toegespitst op de gebeurtenissen van destijds,de muziek maakt het niet zalvend.Veel beter doet hij dat in My City of Ruins of Worlds Apart.Paradise is een prachtig verstild nummer en The Rising is de hoopvolle song die het album bindt.Sunny day,Countin' on a Miracle en Let's Be Friends zijn nummers die wel weer de thematiek aansnijden maar muzikaal dit album op een tweesprong zetten.In een sober arrangement hadden deze nummers meer impact gehad .Zeker geen slechte plaat,maar toch wel 3 nummers te lang
4 sterren

stuart schreef:
Ik houd meer van wat meer pit en dan is dit album een lange zit.

Een lange zit is het inderdaad wel, maar juist de rustiger stukken maken dit album voor mij zo aantrekkelijk en het zijn de wat steviger songs die me minder doen.
Ondanks dat het beladen album is zo na 9/11 vind ik het nergens overdreven sentimenteel of tenenkrommend worden. Gewoon een mooi album met voldoende sterke nummers.

Gekkenhuis
Wat is Nothing Man toch een prachtig nummer...
Dit album geeft je kracht, terwijl ik me er minder mee kan identificeren dan de gemiddelde Amerikaan. Moet je nagaan wat voor impact het op hen moet hebben gehad/heeft.

avatar van bertus99
"From the dark hole on the horizon, I hear your voice calling me...."

Een regel die alles zegt over The Rising! Wat een monument van een plaat!

avatar van Madjack71
Ik lees hier veel positieve geluiden over dit album, m.n t.a.v het tekstuele gedeelte.
Daar kan ik helemaal inkomen. Zeker gezien de onderwerpen en ook nog eens zo kort na de hersenschudding die Amerika kreeg na 911.
Ook veel positieve geluiden over het weer bij elkaar komen van de E Street Band en dat na live in New York wat geen nieuw werk bracht.
Idem hier, ik was zeer in mijn nopjes met deze nieuwe Bruce...en...E Steet Band....maar toch...

toch...in 1ste instantie wilde ik niets weten van het commentaar van mijn maat destijds, die niet zo into Springsteen is, maar hem wel kan waarderen als artiest. Diens opmerking dat het geluid van dit album wel erg vol klinkt en de E Street Band niet goed uit de verf komt, zoals op oudere platen wel meer het geval was. De productie in de handen van Brendan O' Brian is geen gelukkige keuze.
Ik wilde er niet aan...mijn held heeft een nieuw album, genieten van de nummers deed ik en bij het geluid stond ik niet zo stil.

...nu, ben ik het toch wel met hem eens en vind ik de productie de plaat onrecht aan doen en zijn de nummers teveel een brij geworden.
Daarnaast vind ik dit ook niet zijn beste album, maar wel zijn persoonlijkste.
Ik heb hem toen in Rotterdam gezien tijdens de Rising tour en 2 nummers sprongen er live duidelijk uit...Waitin' on a Sunny Day en Mary's place.

Tekstueel zijn sterkste, maar niet mijn favorietste.

avatar van RestLove
Fenomenale plaat. Paradise is een van de meest emotionele Boss-songs, tranen rollen over mijn wangen elke keer dat ik dat nummer opzet.

avatar van LucM
Wat is het ingetogen en breekbare "You're Missing" toch een schitterend nummer, ik vind dat het mooiste nummer op dit album en "Paradise" is haast even prachtig. Eigenlijk vind ik alle nummers sterk, enkel "Let's Be Friends (Skin to Skin)" vind ik een tikkeltje minder door de wat gladde R&B-invloeden.
Dit album dat volledig is gewijd aan 9/11 klinkt bitter maar ook hoopvol.

TheBlackKeys
Let's be friends is zeker het mindere nummer van de cd maar verder is ie top

avatar van Statiegeld
Nou, ik zou wel de enige dissonant zijn maar ik vind dit echt een verschrikkelijk zeikalbum. Ik heb hem twee jaar achter elkaar in de cd-speler van de auto gehoord op vakantie en ik heb er bijna trauma's aan over gehouden. Alle nummers stralen iets uit waar ik een hekel aan heb, een beetje een heel softe rock voor 50-jarigen die ook Meatloaf en November Rain stemmen in de top 2000. Nummers die me in negatieve zin zijn bijgegebleven zijn: Empty Sky, Lonesome Day en You're Missing

avatar van Madjack71
Statiegeld schreef: Nou, ik zou wel de enige dissonant zijn...

Een tegengeluid is altijd welkom. Volgende keer toch proberen meer input te krijgen in wat er gedraaid word in de auto.

avatar van Martin Visser
Statiegeld schreef:

en doen zelfs de teksten je niks? zo'n nummer als You're missing is toch hartverscheurend, alleen al vanwege het verdriet dat uit de tekst spreekt?

Martin Visser schreef:

Toen ik dit luisterde wist ik niet dat het vanwege 9/11 geschreven is maar de teksten kunnen een nummer echt niet redden voor me als ik me al irriteer aan de zanger en de hele uitstraling. Ik vind dit gewoon een verschrikkelijk tam, voortkabelend, makkelijk scorend zeikalbum.

avatar van Madjack71
Statiegeld schreef: Ik vind dit gewoon een verschrikkelijk tam, voortkabelend, makkelijk scorend zeikalbum.

Wat betreft tam en voortkabbelend kan ik mij dat wel bij iemand voorstellen, dat is immers hoe je een album ervaart. Maar ik ben wel een andere mening toegedaan als het gaat om een makkelijk scoren zeikalbum. Van Bruce is immers bekend dat hij maatschappelijk zeer betrokken is. Dit heeft hij in het verleden al op meerdere vlakken laten blijken. Dat is zeker niet om makkelijk te scoren en m.i doe je daarmee dit album te kort en de impact die 9/11 heeft gehad op de samenleving in Amerika. Daarnaast is Bruce erin geslaagd om middels zijn teksten, zo kort na die ramp, op een oprechte, soms emotionele wijze, de gevoelens te verwoorden, die veel mensen hadden. Dat is niet makkelijk scoren na een ramp; onder het motto hey er zijn duizenden doden gevallen, laat ik eens een album maken daarover en makkelijk scoren. Als je dat denkt, dan ben ik van mening dat je niet veel begrijpt van de artiest Springsteen.

Blijft dat je dit mag vinden natuurlijk.
Zoals ik ook mag vinden, dat ik dat laatste stukje kort door de bocht vind.

avatar van Martin Visser
Statiegeld schreef:

ik ben het wel met je eens dat een tekst een slecht nummer niet kan redden. maar deze plaat kan ik niet loszien van 9/11, zeker niet door de dappere, integere en mooie manier waarop Springsteen zo kort na die aanslag hierover liedjes heeft gemaakt.

ik vroeg het vooral ook omdat je een 1* hebt gegeven. dat suggereert dat je echt álles slecht vindt aan deze plaat. ik zou het alleen al vanwege de 9/11-insteek meer dan een 1* waard vinden.

avatar van LittleBox
Statiegeld schreef:

Je kunt er veel van vinden maar niet dat het voortkabbelt en al helemaal niet dat het makkelijk scorend is. Integendeel. Het album getuigt juist van grote klasse én inlevingsvermogen. Springsteen zet een wereldplaat neer zonder in de verleidelijke sentimenten-val te lopen of (juist de andere kant op) gevoelens van ressentiment op te roepen. Hij weet exact de goede snaar te vatten van het persoonlijke leed (You're Missing) tot het hoopvolle en buitengewoon krachtige The Rising en Worlds Apart; positieve energie die de Verenigde Staten (en misschien zelfs wel de hele wereld) nodig had op dat moment. De kracht van The Rising hoor je vooral in de liveversies; zowel met E Street Band als de akoestische versie van de Devils& Dust.

Ik roep overigens in herinnering dat My City of Ruins nadrukkelijk níet geschreven is n.a.v. 9/11. Het lag al langer op de plank (ik dacht vanaf 1994) en het gaat over de downfall van Asbury Park. Neemt niet weg dat het erg goed past bij het gevoel na 9/11 en het gospel-achtige 'come on, rise up!' zoals dat met buitengewone overtuiging uit onder meer De Kuip knalde in mei 2003 zorgt nog altijd voor positieve rillingen. Eén van de beste nummers van Bruce ooit.

avatar van Statiegeld
[quote="Madjack71]Als je dat denkt, dan ben ik van mening dat je niet veel begrijpt van de artiest Springsteen.
Nogmaals muzikaal gaat het om smaak, maar om te zeggen: makkelijk scorend zeikalbum. Klinkt ongenuanceerd en niet gebaseerd op feiten. [/quote]

Het is ook ongenuanceerd en ik ken verder, op Born in the USA (wat ik trouwens ook een zeiknummer vind), niks van de artiest Springsteen. Ik kan me ook wel voorstellen waarom anderen dit wel echtgoed vinden (in tegenstellingstelling tot Hardstyle of Rihanna) maar dit album vind ik gewoon niks. Ik heb het gewoon te vaak gehoord en die 1* past perfect bij mijn mening als ik dit album nog een keer moet aanhoren: afgrijselijk.

avatar van Madjack71
Statiegeld schreef: ...die 1* past perfect bij mijn mening...

Dat geloof ik ook. Het gaat mij dan ook niet om de waardering. Ik vind het prima dat jij het niets vind, om de redenen die jij noemt. Als het gaat om makkelijk scoren..wilde ik daar wat feedback op geven. En zoals bedoeld bij feedback, hoef je daar niets mee te doen en kun je het langs je neerleggen, maar heb ik het i.i.g aangegeven.

Zoals ik al aangaf, vooral niet meer toegeven dat dit in de speler beland. Met Dylan is het zeer zekers ook prima auto rijden.

avatar van LittleBox
Statiegeld schreef:

Tegen zo'n mening heb ik ook helemaal geen bezwaar, wel tegen de kwalificatie 'makkelijk scorend' en 'voortkabbelend'.

Toch een half puntje omhoog gegaan , mede ook omdat Springsteen doortastend wat aparte wendingen in zijn songs stopt .
Beetje Worldmusic getint zou ik bijn zeggen . Verder is het tekstueel gewoon weer kloppend .
Afgezien van de misser Let's Be Friends , is dit een perfecte plaat .
Eigenlijk wordt ie alleen maar beter .

TheBlackKeys
Goed album op een paar missers na

Let's be friend skin to skin ( een vresselijk r'n'b nummer)
Worlds Apart( Helemaal niks door dat koortje)
The Fuse(Gewoon Minder)

De Rest is Geweldig

Mijn Favorieten zijn The Rising,my City of ruins,Waitin on a sunny day en You're Missing

[quote]
Mary's Place gaat over een café van die naam, vlakbij Ground Zero. Het werd destijds gebruikt als informeel ontmoetingscentrum voor mensen die iemand zochten die vermist was. Het hing in de hele buurt vol met foto's en briefjes. Later werden er party's gehouden waarbij de vermisten en doden zogenaamd mee deden. Ze werden zelfs uitgenodigd. [quote]

Mooi verhaal Bertus, en het geeft zeker een diepere laag aan het nummer. Toch even een vraagje hoe je aan deze informatie komt. Ik had deze informatie nog niet eerder gehoord, terwijl ik toch een fanatiek Springsteen-volger ben.

cosmic kid schreef:

Ik heb destijds ergens gelezen dat in een cafeetje vlakbij Ground Zero briefjes en foto's werden gehangen van vermisten hopende dat dit alsnog zou leiden tot het terug vinden van mensen die verdwenen waren. De meesten zagen hun geliefden nooit meer terug, maar mary;s Place werd een plek waar zij elkaar konden blijven ontmoeten en steunen en er ontstonden dit soort van party's.
Sringsteen heeft er deze prachtige tekst over gemaakt. Ik kopieer hem even hier beneden. Hij beschrijft een party waar de ik-persoon danst met zijn vermiste geliefde op diens favoriete plaat, geen cd maar een langspeelplaat overigens.

I got seven pictures of Buddha
The prophet's on my tongue
Eleven angels of mercy
Sighin' over that black hole in the sun
My heart's dark but it's risin'
I'm pullin' all the faith I can see
From that black hole on the horizon
I hear your voice calling me

Let it rain, let it rain, let it rain
Let it rain, let it rain, let it rain, let it rain
Tell me how do we get this thing started

Familiar faces around me
Laughter fills the air
Your loving grace surrounds me
Everybody's here
Furniture's out on the front porch
Music's up loud
I dream of you in my arms
I lose myself in the crowd

Let it rain, let it rain, let it rain
Let it rain, let it rain, let it rain, let it rain
Meet me at Mary's place, we're gonna have a party
Tell me how do you live broken-hearted
Meet me at Mary's place

I got a picture of you in my locket
I keep it close to my heart
A light shining in my breast
Leading me through the dark
Seven days, seven candles
In my window light your way
Your favorite record's on the turntable
I drop the needle and pray
Band's countin' out midnight
Floor's rumblin' loud
Singer's callin' up daylight
And waitin' for that shout from the crowd
Waitin' for that shout from the crowd

Turn it up, turn it up, turn it up
Turn it up, turn it up, turn it up, turn it up

Tell me how do we get this thing started

cosmic kid (moderator)
De tekst ken ik natuurlijk wel.Ik vroeg/vraag me alleen of ce locatien Mary's place letterlijk genomen moet worden of figuurlijk