Deftones - White Pony (2000)

Label: Maverick

met Rodleen Getsic

8. Korea (3:23)
  9. Passenger (6:07)

met Maynard James Keenan

10. Change (In the House of Flies) (4:59)
  11. Pink Maggit (7:32)
  12. The Boy's Republic * (4:35)
  13. Back to School (Mini Maggit) * (3:57)
avatar van CursedMusic
Geweldig album van Deftones dat ik al jaren lang luister. Het heeft een goeie productie en nummers die een goeie flow en het album "compleet" maken van begin tot eind.

De eerste twee nummers laten direct de toon goed horen. Vooral digital bath met de lange rustige aanloop richting een stuk waar Chino met zijn uithalen de sfeer neerzet. Heerlijk. Elite en RX Queen zijn voor mij de minste nummers. De een hard maar eentonig, de ander rustiger maar ook erg eentonig. Street carp daarentegen weer met een hoger tempo, dat bouwt de kwaliteit alweer wat op richting het sterkte stuk van het album.

Knife Party laat mijn haren overeind staan, elke keer weer moet ik beide oordoppen in doen als ik onderweg ben. Een prettige gitaar intro leidt tot de krachtige drums, typische zware gitaar en de zang. Na een moment stilte begint het "moanen" van een vrouw dat langzaam met de muziek overgaat in het schreeuwen. Zoals Chino zegt "I could float here forever".

Korea, wat een lekker nummer is maar gelukkig niet langer, gaat over in mijn favoriet Passenger. Het nummer is geweldig van begin tot eind en ik visualiseer direct dat ik in een grote Amerikaanse stad, snachts, in een muscle car rij en weg wil van de drukte. Het mij niet boeit waar ik heen ga. Jammer dat Maynard en Chino niet meer samen doen.

Change gaat enigszins in dezelfde stijl door als zijn voorganger. Maar dan net iets minder krachtig. De sfeer van Passenger blijf je echter nog houden tot na het ietwat vreemde Pink Maggit. Opmerkelijke riffs produceert deftones niet vaak, maar de zware riff onder dit nummer draagt hem heel goed. En eigenlijk is het jammer dat het album hier op houdt.

avatar van andnino
Heeft iemand hier al eens opgemerkt dat dit album letterlijk is afgemaakt door The Guardian toendertijds?

Pop roundup | The Guardian | guardian.co.uk - theguardian.com

Klein voorproefje: "Deftones are unspeakably bad, not because of their constipated sluggishness or their abattoir unlistenability, but because, beneath the hateful, grubby topsoil of their third album, there's nothing but void, nothing that hints beyond the lazy psychology of oblivion."

avatar van Johnny Marr
Hahahaha, hoe mis kan je het hebben

avatar van itchy
Dat moet pijnlijk zijn, als de geschiedenis je zo ongelofelijk op je plek zet.

avatar van royals
Ik vind Around The Fur nog steeds hun beste plaat. Deze cd vindt ik half goed half minder. Maar nummers als Pink Maggit, Knife Party, Digital Bath en Change zijn schoolvoorbeelden hoe je pakkende meeslepenr sferische pop metal kan schrijven.

avatar van Paranoid_Fish
Machtig album. Zo zwaar.

avatar van Ernie
Begin hem steeds beter te vinden en het was al een goed album in mijn oren. Knife Party, Korea en Passenger zijn wel 3 absolute topnummers op een rij. Change (in the house of flies) en Pink Maggit zorgen ook voor een perfect einde.
De zang van Chino, de loeiharde slepende Riffs en de onder de huidkruipende melodieën zijn hier echt zeer sterk uitgewerkt. Alweer een album dat ik al jaren heb maar pas later echt doorbreekt. Zie ook mijn comments bij The Roots, Tom Waits of Ween. Gebeurt me te veel ?Maar deze White Pony is vanaf nu ook een kandidaat voor 4,5*

20 jaar oud. Er komt een reissue aan die Black Stallion zal noemen

Er is ook, net zoals bij het 10 jarige jubileum van Diamond Eyes, een global listening party gepland voor deze White Pony. Best wel leuk. Je moet iets doen in deze gekke (Corona) tijden.

Ik leg hem met plezier nog eens op. Digital Bath, Knife Party, RX Queen, Korea, Passenger en de 2 meeslepende afsluiters Change en Pink Maggit zijn hier de absolute prijsbeesten voor mij.

Normaal zag ik ze nu zondag op Graspop ☹️
Erg jammer want de afgelopen maanden heb ik hun geluid en andere albums van hen zo hard leren appreciëren.

avatar van Rvdz
De laatste vijf nummers zijn wat mij betreft nog altijd onovertroffen in het oeuvre van Deftones, al komt Koi No Yokan sporadisch in de buurt.

avatar van Grizzly Bear
Deftones' 'White Pony' Turns 20 - Stereogum

Ook hier aandacht voor het jubileum.

Een van de weinige 'harde' albums uit die tijd die ik nog wel eens luister. Bijzondere plaat.

Blijkbaar is er onder druk van de platenmaatschappij een nummer VOOR gezet. Die versie is nu te vinden op spotify en de band wil dat herstellen in de reissue. Zo lees je nog eens wat.. Voor mij begon het album altijd al gewoon met Feiticera.

avatar van Ernie
Er bestaat idd een versie met back to school als openingsnummer. Slecht idee van de platenmaatschappij en verguisd door de band zelf. Zo zie je maar hoe weinig bands zelf te zeggen hebben over hun werk.

avatar van Timmy28
wat is het toch een perfect nummer..digital bath

avatar van aerobag
Metal met een alternative rock aanpak, dat deed niemand beter dan Deftones en White Pony is hun letterlijke paradepony om dat te tonen. Zeer consistent album die qua momentum opvallend goed opgebouwd is. Deftones maken het mij ook gemakkelijk om van ze te houden, want alhoewel ik de drumsalvo’s en dodelijke riffs van metal zeer waardeer, wil de grunt-zang nogal een struikelblok voor mij zijn. De relatief softe vocalen van Chino Moreno vormen op dit album een mooi contrast met de snoeiharde muziek, en daarin vindt Deftones een unieke balans.

avatar van Stuntovic
Mijn eerste kennismaking met de band en tot op heden is dit altijd het beste album gebleven. Erg lastig om hier nog mijn favoriete tracks uit te kiezen want het is allemaal top. Dit album klopt van het begin tot eind. Heb zelf alleen de volgorde van bepaalde tracks omgegooid. Mini Maggot vind ik rete vet maar niet als 1e nummer dus ergens in het midden gestopt. Daarnaast heb ik Mini Maggot als laatste nummer gezet en The Boys republic ervoor. Die fade out met dat kloppende hart MOET gewoon het einde zijn van het album. Dan mag je niet nog een bonustrack erachteraan krijgen.

avatar van Sandokan-veld
Overigens opvallend dat op de stream 'Mini Maggit' ineens vooraan is gezet. Mijn cd (gekocht in het jaar van uitkomen) begint gewoon met 'Feiticeira' wat voor mij ook de enige juiste openingstrack is. Die cover van 'The Boy's Republic' kan ik me nog wel herinneren van bepaalde pindakaas-versies van destijds, maar ook niet van officiële uitgaves. Beide voegen niet echt veel toe imho, van 'Feiticeira' tot 'Pink Maggit' zoals hierboven is precies goed.

avatar van Slowgaze
Sandokan-veld, ik heb mijn exemplaar een jaar of vijf geleden gekocht en die begint ook gewoon met 'Feiticeira', en nergens is er een 'Mini Maggit' te bekennen (al vind ik dat als los nummer toch best fijn). Maar 'The Boy's Republic' is toch geen cover? Ik kan daar ook zo snel niets over vinden. Prima nummer trouwens verder (dat overigens ook niet op mijn exemplaar staat), maar het hoge niveau van de rest van het album wordt nergens gehaald, dus het is niet echt jammer dat-ie niet in de reguliere tracklist staat.

avatar van Sandokan-veld
Slowgaze Ik had gezworen dat ik destijds gehoord had dat het een cover was van een of andere jaren tachtig-band, maar ik kan het zo ook niet meer terugvinden inderdaad. Momentje van verstandsverbijstering van mijn kant, blijkbaar, excuus.

avatar van Korreltje Zout
Knife Prty (Purity Ring Remix) - YouTube

Knife Prty (Purity Ring Remix) - Spotify

Link werkt vanaf middernacht, of nu al als je ten oosten van India woont (of een VPN hebt)

avatar van Ernie
Eigenlijk staat niets die 5* nog in de weg sinds ik Elite ook echt een absoluut bazennummer vind.

Machtig album. Metal zoals ik het zo graag hoor.

Sandokan-veld schreef:

Excuses aanvaard, young padawan.

avatar van Sandokan-veld
Goed nakijken vóór iets beweren, moet ik.

avatar van Noere
Ze hebben ook wel een aantal covers van 80's acts gedaan natuurlijk (zie ook Deftones - B-sides & Rarities), dus waars ben je gewoon in de war met een ander nummer..

avatar van WesleyX16
En wat superleuk Robert Smith heeft een remix gemaakt van deze dromerige song. Ja Deftones zullen als fans daar supertrots op zijn.
Deftones – Teenager (Robert Smith Remix) – Official Video - YouTube

WesleyX16 schreef:
Deftones – Teenager (Robert Smith Remix) – Official Video - YouTube

Ja, Chino zal wel uit z'n dak gaan, maar wat blijft die remix ontzettend dicht bij het origineel zeg, zeker gezien er al een Idiot Pilot-semi-cover is die ook heel weinig verschilt van het origineel.

Nou ja, in elk geval beter dan die Mike Shinoda-remix, dat dan wel weer. Als ik naar Linkin Park zou willen luisteren, dan luister ik wel naar Linkin Park, maar gelukkig wil ik dat nooit.

avatar van WesleyX16
Ik ben ook niet zo van de remixen. Ik ben ook niet zo'n fan van Linkin Park. Maar die oude nummers zijn wel oké. En ik heb ook mooie herinneringen die direct gerelateerd zijn aan Linkin Park.

Maar toen ik het nummer Teenager hoorde, dacht ik oh ja. Dat nummer moet op een CD staan die ik heb. Het is ook een heel mooi nummer, vind ik.

avatar van dumb_helicopter
Een album waarbij ik wat op twee gedachten hink. De epische, meeslepende tracks zijn echt de moeite waard. Digital Bath is hier een sterk voorbeeld van. Echter zijn er ook andere tracks die wat meer rechttoe rechtaan zijn en daarom ook wat minder opmerkelijk zijn in mijn ogen. Vandaar een lage 4*

avatar van Don Cappuccino
Afgelopen vrijdag is de 20th anniversary edition uitgekomen van deze plaat. Deze heeft ook een remixplaat: Black Stallion. Net als veel remixplaten vond ik hem tegenvallen, maar de Squarepusher-remix van Pink Maggit is echt fenomenaal. De loodzware doomy track wordt een glitchend IDM-metalfestijn in de handen van Squarepusher, hij transformeert het nummer compleet, maar houdt tegelijkertijd nog steeds riffs en zanglijnen herkenbaar.

avatar van Slowgaze
Don Cappuccino, ik kon de trap-, triphop- en algehele elektronische invloeden op Black Stallion wel waarderen. Ik mis de triphopexperimenten van Deftones best wel, want dat waren toch altijd wel albumhoogtepunten (al ben ik ook bepaald niet ontevreden over hun output post-Saturday Night Wrist), dus in zekere zin was Black Stallion toch wel erg fijn, al had ik het gevoel dat sommige remixes met wat meer aandacht echt heel vet waren geweest. Nu kijk ik jullie even aan, Clams Casino en DJ Shadow. Maar fuck, die Squarepusher-remix was echt moeilijk vet.

Plus, Squarepusher, 'push back the square', snap je 'm?

avatar van legian
Eens met hierboven, die mix van Pink Maggit is heerlijk. De rest van de cd is trouwens ook erg gaaf. Ben normaal niet echt van de remixes, maar hier zijn ze over het algemeen erg goed uitgevoerd. Ik gooi ook nog een halve ster bij het album zelf, de afgelopen tijd wat vaker beluisterd en hij bevalt steeds beter.