Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van fluidvirgo
Japan ben ik ook aan het checken, nu. Wat was dat een te gekke tijd, zeg

avatar van Ghans
Oil on Canvas is een aanrader

avatar van fluidvirgo
Staat genoteerd

avatar van SirNoodle
Knap album, veel meer pop als zijn voorganger, maar wel klassieke pop met goed refrein, hoog meezinggehalte, en toch genoeg inventiviteit om het continu interessant te houden.

Stuk voor stuk knappe nummers, met een hele mooie afsluiter 'the chauffeur'.

het debuutalbum van duran duran vind ik nog altijd het beste album,maar rio is absoluut ook een heel goed album

beaster1256 is iemand die geen verstand bezit. oerdom eigenlijk

das jammer

want deze plaat met new religion, save a prayer en vooral the chauffeur is gewoon briljant

5 sterren

avatar van Jumperjack
Ik vond hem toen goed en ik vind het nu nog steeds goed, dit is gewoon een zeer goed album en ik wordt er na al die jaren nog steeds vrolijk van.

avatar van beaster1256
0,5
kevin raphaelleken , als ik zeg dat één van de grootste kakgroepen aller tijden duran duran is , dan wil dat zeggen dat duran duran misschien wel de meest bekakte groep is aller tijden , haarstylisten dure videoclips, maar geen spat talent en zeker één van de slechtste zangers ter wereld , mijn goudvis zingt beter

avatar van Jan Wessels
beaster1256 schreef:

Ochtendhumeur?

deric raven
Of een erg muzikale goudvis.
Save A Prayer is anders wel een erg mooi nummer.
Bij deze moet ik Beaster1256 erg bedanken, ik heb gelijk zin om dit heerlijke album op te zetten; Beaster ga zo door!

beaster1256 heeft er helaas geen verstand van

Kevin-Raphaëll
dit is een juweeltje beste mensen en ieder muziekliefhebber moet iets van die groep hebben

zonder twijfel

Beetje slowchat verwijderd.

Ik heb deze op 4,5* staan, maar ik ken genoeg muziekliefhebbers die ik deze plaat niet aan zou raden/aan zou doen. Het moet wel een beetje je ding zijn.

Kevin-Raphaëll
tja je zou wel kunnen gelijk hebben

nuja

voor mij blijft het een juweeltje

avatar van Rufus
Rio is een zeer onderschatte plaat, met veel echt goede nummers.

Toch merk ik dat er een soort van afkeer hierover bestaat, waarschijnlijk is dit omdat men Duran Duran associeert met een of
andere jonge meisjes groep.

Ik zou zeggen ga eens luisteren.

een goede tip van rufus

zeker eens na te volgen

rodneyVL
Vette plaat, opnieuw te herkennen in de hedendaagse cultuur, maar toen ook al een klassieker danzij Rio, My Own Way (vet gesampled) en Save A Prayer..

niet aan te raden

hmmmmmmmmm

dan zijn er héél wat die niet van vele genres houden

dit is verplichte kost

avatar van divart
Lonely in Your Nightmare is een draak van een nummer, de rest is aardig, maar ook hopeloos gedateerd. De laatste 2 nummers maken vervolgens alles weer (bijna) goed. Vrees dat mijn mening over deze plaat de afgelopen 25 jaar niet al te veel is veranderd.
Bij Duran Duran had ik toch altijd het idee dat er muzikaal veel meer uit had kunnen komen dan ze hebben laten horen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat het een gewoon, middelmatig, maar wel populair bandje was die heel af en toe een aardig nummertje konden produceren.

avatar van Alicia
Duran Duran was vooral een groep met twee gezichten.
Het ene gezicht was grappig, sensueel, gedurfd en een van pure schoonheid.
Het andere was géén gezicht en soms moest ik wel eens wat meewarig om DD lachen.

Maar ho ho, deze "New Romantic" jongentjes van toen hebben toch
maar enkele bloedmooie nummertjes, waaronder "The Chauffeur"
gemaakt!

Na het derde album heb ik deze band ook in de hoek gesmeten, maar dat was zeker niet altijd terecht!

Want véél en véél later heb ik toch nog enkele pareltjes (o.a. "Ordinary World" en
"Come Undone") uit de "grabbelton"' (derde doos links achterin ook op mijn zolder!) opgevist en dat maakt mij alsnog nieuwsgierig naar het latere werk.

Je weet het tenslotte maar nooit!

avatar van tormato
mooiste wat ze ooit hebben gemaakt daarna tebekend geworden en je weet wat er dan gaat gebeuren.

Wolfgang1975
Als 7 & The Ragged Tiger het album van Nick Rhodes was, is dit het album van John Taylor. Wat een fantastische bassist is dat toch!
Verder hoor je aan dit tweede album dat het gemaakt is om veel te verkopen, de productie is erg glad. Is dat erg? Welnee! Het ene pareltje volgt het andere op, zwakke momenten zijn er niet. Het eerste album heeft nog steeds mijn voorkeur, maar als ik twee albums mee mocht nemen naar een onbewoond eiland, neem ik deze ook mee!

EVANSHEWSON
Inderdaad iets gladder dan het debuut, maar toch sterke songs hoor!
Save a Prayer is een beestig goed nummer!

****

alicia.ik kan je de albums big thing ,medezzaland en the wedding album absoluut aanraden want dat zijn ook zeker meesterwerken!en hun laatste plaat red carpet massacre mag er ook zeker wezen!

avatar van gemaster
Uitstekend popalbum zeg. Lekkere meezingers die toch erg goed in elkaar zitten. Ik kan eigenlijk niet echt een zwak nummer aanwijzen. Toch is het ook geen muziek die heel erg veel met me doet en daarom 'slechts' een 4,5*

avatar van Max Payne
save a prayer!!!

bikkel
The New Romantics periode,leuk wel die tijd.Veel haar,kleuren,mode,en gelukkig vaak aardige muziek.
Duran Duran had wel iets. Zeker in hun beginperiode.Rio is een alleraardigst album met kwalitatief prima popmuziek.
Aanstekelijke melodielijnen,een tikkeltje glad, maar muzikaal zit het allemaal goed inelkaar.
Ze klonken in ieder geval fris en als een geheel.Ook niet onbelangrijk,live konden ze het ook over brengen.
Dit album bevat tevens een aantal onvergetelijke hits:Rio, Hungry like a wolf en het zwoele Save a prayer.
Misschien heeft niet alles de tand des tijds goed doorstaan,maar dit album is zeker 1 van hun betere.
De weg terug vinden lijkt toch moeilijker ten hedendage.Het kost de groep moeite om nog iets van de oude magie terug te vinden.Gezien hun laatste albums.

avatar van Ghans
fris, dat is het goeie woord, als antwoord op het zwarte gezicht van de punk

of gewoon renaissance, whatever ...

tussen al mijn dingen als Wire, Cocteau Twins etc. uit die tijd, stond dit gladde werk, net als The Look of Love van ABC heel vaak op

en nog steeds

excuses, Lexicon of Love, The Look of Love is een van de nummers

Wat een heerlijke, sprankelende popplaat is dit. Nog altijd klinkt dit album fris en fruitig. De songs knallen je speakers uit. Hoogtepunten zijn voor mij My Own Way en New Religion. Het is al vaker gezegd hier maar zeker niet minder waar: het album wordt nog altijd onderschat. Voor mij is het in ieder geval een echte klassieker.