Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van T.O.
Aah, "Save A Prayer", zo'n heerlijk typisch sentimenteel jaren '80 nummer...:)

avatar van FisherKing
Lekker Brit pop hoor, en de gasten hadden altijd wel een leuke clip in huis. The Chauffeur had ook een bijzondere clip (en een leuk nummer)

Grijs gedraaid en een 4,5 (kan er niet genoeg van krijgen)

avatar van Zachary Glass
Ik denk dat "Rio" mijn eerste videoclip-ervaring was.

Was niet ouder dan drie (denk ik) toen ik op Veronica me vergaapte aan de cocktails, protserige jachtboten en schaars geklede dames (alhoewel, op dat laatste lette ik niet zo destijds ).

Die kleurenpracht van die clip deed haast surrealistisch aan (dank aan Fountains of Wayne om met "Mexican Wine" de clip van Rio te eren )

Een extra pluspunt was dat het een fantastisch mooi popnummer betrof, een feestje in je oren.

M'n pa had hem toevallig op vinyl en iedere zaterdagochtend mocht ik naar luisteren. Vooral "Hungry like the wolves" klonk ongelooflijk hectisch in m'n oren.

Zo rond m'n zestiende begon ik er opnieuw naar te luisteren om tot de conclusie te moeten komen: "tiens, tiens - Duran Duran is helemaal zo slecht niet. Die muziekpolitie kan m'n rug op "

En "Rio" blijft tot de dag vandaag one heck of a tune

Ik ben nooit zo'n Duran Duran-freak geweest, hoewel ik wel vond dat ze spectaculaire videoclips hadden, vooral voor die tijd, en zo af en toe goeie nummers, vooral in de beginjaren vond ik ze zeker boeiend,....maar een echte liefhebber, nee.
Ik heb wel bijna al hun cd's een keer gehuurd, en als er dan toch één is die het voor mij is dan is het "Rio".

avatar van beaster1256
0,5
dikke zever van een groep de naam niet waardig die zich alleen bezig hield met hun haar en videoclips die al gedateerd zijn een dag nadat ze voor het eerst te zien waren

Klassiek jaren 80 popalbum, dat anno 2006 nog steeds verrast. Nummers met verslavende melodieën, een mix van disco, pop, witte funk en soft rock. Nummers als Rio, Save A Prayer en Hungry Like The Wolf zijn klassieke popsingles, maar albumtracks als New Religion en The Chauffeur zijn minstens zo goed. Na dit album werd het minder, de muziek middelmatiger door te veel concessies aan de eigen stijl en de constante druk om nieuwe platen te maken door label EMI.

Marcel²
sebas schreef:

Mooi woorden van sebas, waar ik me volledig bij aansluit.

My Own Way, wat een heerlijk euforisch nummer zeg! Ik moet nodig dit album 's goedkoop opduiken ergens.

avatar van Jan Wessels
Ik ga ook volledig mee met Sebas. Hungry like the wolf blijft een wereldnummer.

avatar van Jumperjack
Wat een feest, begin jaren 80, blitz/New Romantic of geef het maar een naam. Gewoon een geweldige plaat, ik zal altijd heimwee hebben naar die tijd, het was de leukste tijd.
De mode en stijl en alles wat eromheen hing was uniek en zal helaas nooit meer terugkeren. Voor mij een top 10 notering en 5*

Van de grote namen Wham!, Spandau Ballet en Duran Duran (mijn zus was op alle drie gek in die tijd) vond ik Duran Duran veruit de leukste. Uiteraard riep ik dat toen niet al te hard.
Dit album staat voor ongecompliceerde, kwalitatief goede top 40 muziek. Zo kan ik er een heleboel horen: nu kom ik er wel rond voor uit dat ik dit een goede band vind

avatar van musicboy
aERodynamIC schreef:

Goed dat je ervoor uitkomt. Duran Duran heeft twee heel sterke albums gemaakt, deze en hun debuut. Daarna was het wat minder, maar hier en daar zaten ook daar parels tussen.
Soms frustrerend dat sommige artiesten als slecht moeten beschouwd worden terwijl ze heel mooie dingen gedaan hebben. Dus ervan profiteren om nog maar eens een lans te breken voor het oude werk van Elton John. Het is geen schande dit heel mooi te vinden.

avatar van El Ninjo
aERodynamIC schreef:

Hier nog zo één, in die tijd had ik net bands als The Cure, Echo & the Bunnymen, Siouxsie & the Banshees, Simple Minds etc ontdekt...dus Duran Duran dat kon eigenlijk echt niet.
Desalniettemin heb de eerste 3 lp's destijds gewoon aangeschaft zonder het hard rond te bazuinen.
Eigenlijk moet ik ook eens iets van Duran Duran op CD hebben want het blijft toch wel lekkere muziek, wel typisch een band voor een single verzamelaartje vind ik.

avatar van musicfriek
1,5
Begrijp niet dat mensen Duran Duran deze dagen nog kan waarderen. Hopeloos gedateerd allemaal en het meest erge vind ik het stemgeluid van zanger Simon Le Bon. Zo ontzettend zeurderig. Nee, ik houd het wel bij Wham, de grote aartsrivaal destijds van Duran Duran. 1,5*

avatar van Sgt. Revolver
Ik heb de tijd (eerste helft van de jaren '80) niet meegemaakt, maar ik snap de verhalen van El Ninjo en aERo denk ik wel. Ik heb ook altijd gedacht, dat Duran Duran zo'n band was waarover je niet te hardop mocht zeggen, dat het toch wel een leuke band is/was (op z'n tijd dan, hè). Ik denk dat ik net zoals El Ninjo zei, een verzamelaar van Duran Duran ga kopen (op termijn).

deric raven
De zang van Simon Le Bon lijkt erg veel op die van David Sylvian van Japan. Ik vond Duran Duran toen erg goed; vond het ook erg jammer toen ik ze afgelopen jaar op Live8 hoorde. Alle muziek stond volgens mij op tape. Ik dacht dat ze zin hadden in een come-back. Helaas kwam het erg ongeinspireerd over.
Dan hoeft het voor mij niet meer; persoonlijk vond ik de albums tot aan Big Thing nog wel de moeite waard.
Van Rio vind ik alles wel lekker klinken.

Mojo Pin
7 nummers op single uitgebracht?

Ja, wel erg veel...

Zelf vind ik dit echt een ontzettend fijne plaat. Het klinkt misschien wat gedateerd, maar het is gewoon lekkere begin jaren '80 britpop.

Ik heb trouwens nog eenn nieuwe versie van My Own Way en die klinkt heel erg strak en nieuwerwets (is ook uit dit decennium volgens mij).

avatar van Jan Wessels
Laten we het ook nog even over de hoes hebben. Werk van Patrick Nagel (USA) 1945-1984. Helemaal in de sfeer van die tijd, wonderschoon. Ik heb in die tijd zelfs nog het t-shirt gekocht met deze hoes erop. Die ligt nog altijd in de kast (als semi-collector's item ) bij mij. Meer over deze kunstenaar op www.patricknagel.com

deric raven
Is inderdaad een mooie albumhoes.

avatar van FunkStar
Steengoed; zoals popmuziek behoort te zijn!
Met de hits Rio, Save A Prayer en Hungry Like the Wolf.

avatar van fluidvirgo
Ik leerde Duran Duran kennen in de tijd dat ze nog hip waren en ik nog amper kon lezen of schrijven, maar wel televisie kon kijken (de Sri Lanka video's waren zeker voor die tijd toonaangevend). Vooral Save a prayer was ik als kleuter helemaal weg van. Pas rond mijn 12e kwam ik erachter dat Duran Duran verantwoordelijk bleek voor deze songs.

Het is simpel: Dit is hun beste plaat! Vanaf hier ging het langzaam downhill met de heren. Natuurlijk hebben ze hier en daar nog een paar steengoeie songs gemaakt (denk een Notorious, Ordinary world, Wild boys etc.) maar vanaf het moment dat Roger en Andy Taylor opstapten hebben ze het overall niveau van Rio nimmer weten te toppen.
Ik kan niet naar de plaat luisteren zonder de clips erbij te denken, de songs klinken zo warm qua sound. De synthesizer enerzijds en de gitaren anderzijds zijn hier perfect in balans. Bij de opvolger (Seven and...) merk je dat de synth de overhand heeft genomen, dit gegeven zal wellicht tot het opstappen van Andy hebben geleid. Het warme geluid van Rio is dan ook verdwenen, de synths klinken wellicht gelikter maar ook veel kouder.
Wat ik vooral te gek vind aan Rio zijn een aantal van de synths die Nick Rhodes gebruikt. Naast de geniale arpeggio melodie van Save a prayer gebruikt hij in verschillende songs bepaalde strings met een sweepeffect, vermoedelijk een Eminent orgel met een phaser effect (hèt Jean Michel Jarre geluid), luister naar Rio (na de sax solo), My own way (coupletten) en Last chance on the stairway (vanaf het 2e refrein).

Ik kan geen echte uitschieters aanwijzen (al is Save a prayer misschien favoriet vanwege de nostalgische referentie), alles klopt aan deze plaat. Vooruit, een eervolle vermelding voor the Chauffeur en New religion

In mijn opinie een van de beste platen uit de jaren 80!

weer een goede plaat van dd,vooral the chauffeur en my own way zijn toppertjes.

avatar van orbit
Hier staan erg lekkere nummers op, Save A Prayer (zou wel in de top100 allertijden mogen), Hungry Like The Wolf, Rio, The Chauffeur.. nog steeds prima muziek! Hierna werd het pas minder met Duran Duran.

deric raven
Nou ik vond dat het pas fout ging tijdens A View To A Kill, omdat ze toen meer passie stopten in Arcadia en Power Station.

orbit schreef:
Save A Prayer (zou wel in de top100 allertijden mogen)

Vond ik ook; staat in de MuMeladder

Een stap vooruit in hun carriere na hun debuut. Enkele zeer goede nummers : Rio, Hungry like the wolf en vooral The Chauffeur en Save a Prayer. Na notorious ongetwijfeld hun beste album.

avatar van VanDeGriend
Ook maar een duit in het retrozakje. Ook ik had, naast mijn donkere wave platen, deze in de kast staan. In mijn kringen werd dat echter als normaal gezien. Toch wel erkend toen als prima plaat die volgens mij nog net uit kwam voordat ze een echt grote hype/band werden met de daarbij passende knieval naar het grotere tienerpubliek met de totaal mislukte Seven & The Ragged Tiger en het vreselijke Arena. Vond DD later toch nog wel een paar zeer behoorlijke platen maken hoor. The Wedding Album bijvoorbeeld is zeer goed te doen.

avatar van Sgt. Revolver
orbit schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben niet zo bekend met Duran Duran, maar die nummers die jij noemt ken ik wel. Ook ik vind dat "Save A Prayer" zeker in de top 100 allertijden zou moeten staan. Wereldnummer .

Als ik dit album ooit eens heel goedkoop tegenkom, laat ik het album niet liggen.

avatar van Ghans
Voor mij het enige acceptabele DD album en in die tijd nog niet zo bekend bij de mainstream, dat kwam pas later. Samen met het eerste werk van de Simple Minds en Japan een heel tijdperk.