Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van frolunda
lennon schreef:

Ik vind alle versies echt ok, maar als je dan toch de single versie leuk vindt, probeer de night versie dan eens
Ook goed en ik hou wel van dat intro.Wel mooi dat er toch nogal wat verschil zit tussen de versies...ze hebben er hoorbaar moeite voor gedaan.

frolunda schreef:

Compleet nieuw opgenomen zelfs.

Dat geldt overigens voor veel night versions van deze band

Vandaag 33 jaar oud! Dan voel je je toch wel oud hoor

avatar van Alicia
Ik heb nog ergens de handtekeningen van deze knappe jongens op deze prent liggen! Het is ook zo'n prachtige hoes!
Bij de muziek twijfel ik al jaren tussen geniaal en een enkele keer oervervelend!

Alicia schreef:

Ik heb zo'n blauwgrijs vermoeden dat eea te maken heeft met consumptie van alcolholica (i.c.m. enige activatie van de genen). Bij mij kan dat ook wel 'ns zo zijn. En dan dag erna vraag ik me dan regelmatig af, waarom ik zo lyrisch was?

avatar van Edwynn
Het is het mooie weer. Bij mij wel tenminste. Krijg er een goed gevoel bij.

avatar van Alicia
Ik ben al tijden lid van de Blauwe Knoop, hahahaha. Mjuman Maar misschien ben ik wel een stiekeme drinker, want een glaasje rode wijn kan best lekker zijn!
Elke dag een kopje cafeïne echter, vertroebelt de zaak al wel een beetje...ja! En toch, het album Rio staat er al jaren, dus zal het er wel blijven staan.

Rio is ook zonder zon, alcohol of caffeïne gewoon een zeer lekker album!

Er wordt binnenkort (alweer) een nieuwe 2 LP versie uitgebracht van dit album. Dat is de zoveelste, maar wel weer met een 2e lp die een andere tracklist heeft dan zijn voorganger... overigens zijn die tracks (behalve een kerstwens van Simon uit 1982) allemaal niet nieuw...

avatar van dazzler
dazzler schreef:
Net vastgesteld dat mijn deluxe exemplaar uit 2009
de remix van Hold Back the Rain (die met de synthesizer intro en het gegrom)
heeft als track nummer 5 in plaats van de albumversie (met de sudden start).

Ik vind hier op het net nergens de nodige info over.
Willen jullie allemaal eens checken of het bij jullie ook zo is?

2001 remaster: track 5 = album versie van Hold Back the Rain
2009 deluxe remaster: track 5 = de 7" remix van Hold Back the Rain

avatar van Johnny Marr
New Religion, Save A Prayer en The Chauffeur steken ver boven de rest uit.

avatar van The_CrY
Ik heb Duran Duran eigenlijk nooit veel aandacht gegeven. Waarom eigenlijk niet? Ik vind dit album veruit fantastisch! Heel aanstekelijke synthpop met een sterke funksfeer. Helemaal mijn straatje! Mijn favoriete nummers zijn toch wel 'Last Chance on the Stairway', 'Save a Prayer' en 'The Chauffeur', maar heel de plaat is van kwaliteit. Geen zwakke broeders.

avatar van ArthurDZ
Toch maar met een halfje verlaagd. Het titelnummer, Hungry Like The Wolf, Save A Prayer en The Chauffeur zijn prachtig, de rest staat toch een paar treetjes lager op de kwaliteitsladder.

De debuutalbums van Alphaville en A Flock Of Seagulls zijn wat mij betreft de albummeesterwerken uit de new romantics/synthesizerpop-stroming uit die tijd. Al hoeft Duran Duran zich met dit album zeker niet te schamen.

avatar van nightcrawler
Een klassiek jaren 80 pop album waar ik mee ben opgegroeid. Alles valt hier op zijn plek; de baslijnen van John, de synth partijen en arpeggiator van Nick, de rock-achtige gitaar van Andy en de zang en tweede stem van Simon. Niet voor niets dat dit album nog steeds een inspiratie vormt voor bands. De band was hier op haar hoogtepunt qua creativiteit.

avatar van rolandobabel
Kan iemand aangeven of de kersenbaum mix beter is? Lastig op youtube de versies te vinden. En wat zijn de night versions?

Met dit album heb ik Duran Duran echt leren kennen (daarvoor kende ik ook Duran Duran maar alleen met hun hits)

Rio: Voor mij de beste single dat ze ooit hebben uitgebracht. omdat de gitaar een geweldige sound heeft, een baslijn om van te smullen, zangpartijen die cool klinken (vooral op de verse) keyboards die heel vreemd maar leuk klinken en Roger Taylor speelt hier op zijn best.

My own way: Geweldige song, vooral deze albumversie. (single ook goed maar dit toch een beetje meer) Ik hou normaal niet veel van disco maar zoals hier met rock gemengd vindt ik geniaal.

Lonely in your nightmare: Een prachtige ballad, met mooie instrumentale stukken (vooral bassolo), ook met mooie melodielijn in de zang. een nummer om bij weg te dromen.

Hungry like the wolf: Een lekkere rocksong, dit nummer is zo geweldig omdat zoals bij Girls on film een combinatie heeft van rockerige gitaren en zweverige keyboards. Ook nog de geweldige electrodrums.

Hold back the rain: Kan ik juist net zelfde zeggen als bij Hungry like the wolf, maar ik vindt dit zelfs nog beter. Is voor mij ook een van hun beste songs.

New religion: M'n favoriet van dit album, omdat het alles heeft voor een fantastische song. want ik ben ook gek van de Pink floyd sfeer. (ik ben ook grote fan van Pink Floyd) De dialoog tussen Simon en zijn alter ego Maken dit nummer ook apart van andere nummer. deze song staat ook bij m'n 3 favorieten Duran Duran nummers.

Last chance on stairway: Nog eens een echte topper. Ik hou zoveel van deze song omdat het de mooiste baslijnen heeft die ik zelfs heb gehoord. Het heeft ook een prachtige keyboard en gitaarsolo. Naar dit kan ik een hele dag luisteren.

Save a prayer: Dit is de tweede song die ik ooit van de band heb gehoord, ik was er meteen gek van door de mooie melodieën en van de zang krijg ik een krop in de keel. Naast Rio hun beste single.

The Chauffeur: Ik ben echt gek van deze song: De intro is om van te smullen, de zang klinkt hier heel mysterieus. Wat ik wel mis in deze song is andy Taylor: want ik hoor precies geen gitaar. maar ondanks dat is het een van hun topsongs.

Dit album zou voor mij zeker in de top 10 van de top 250 moeten staan, want ik vindt dat deze meesterwerk veel meer stemmen verdient (maar het moet wel het moet wel 5/5 zijn )

avatar van Leeds
guitarplayer schreef:

Dit is een meesterwerk met een belachelijk laag gemiddelde. Vooroordelen op basis van uiterlijk is helaas heel kenmerkend voor Duran Duran. Dit zou zeker een gemiddelde van 4.05 tot 4.10 mogen verdienen maar luisterend Vlaanderen en Nederland denkt daar helaas net iets anders over. Maar hé, we maken er ons niet druk in hé.

Hieronder is mijn recensie te zien zoals ik 'm geplaatst heb op http://leosbloghuis.blogspot.nl/

Een jaar na de release van het debuut album staat Rio voor de deur. Het debuut album was al een zeer goed album, dus de uitdaging was groot. Met een zeer iconische 80's hoes ontworpen door Patrick Nagel werd de toon gezet. Nog steeds vind ik dit één van de mooiste lp hoezen die ik in bezit heb.
Voor de Amerikaanse markt werd de plaat gemixed omdat de behoefte aan geluid daar anders zou zijn (meer gitaar, minder synth) het levert een leuk aantal verschillende versie van dit album op.

1.Rio (5:36)
Het titelnummer start met een wat warrig intro. Het is een teruggedraaid geluid van een piano die niet echt een mooie toon aanslaat. Zodra de warrigheid voorbij is volgt een vrolijk nummer waarin Rio wordt bezongen en geëerd in de vorm van een hele mooie vrouw. Een enorm catchy nummer, en vooral het refrein nodigt uit tot mee zingen. Tot op de dag van vandaag zit dit nummer in de set van de band. Dat zorgt er bij mij voor dat ik het wel een beetje heb gehad met dit nummer, ik heb 't iets te vaak gehoord nu. Maar een feestnummer is het. De bas partij van Taylor is werkelijk magisch in dit nummer. Taylor bewijst hier een begenadigd bas speler te zijn. Andy Hamilton verdient ook zijn credits voor het prachtige sax spel in dit nummer.

2.My Own Way (4:48)
Dit nummer verscheen op single, maar is de enige single die werd vermeden op de verzamelalbums van de heren. Het lijkt erop dat ze dit nummer niet echt hoog hebben zitten. Ik denk daar anders over. De versie op het album vind ik nog altijd zeer goed te pruimen. Voor de single release werd een compleet nieuwe versie opgenomen waar de tekst ook nog af en toe verschilde. De single versie heeft een zuid Amerikaans ritme, en swingt enorm de pan uit. Beide versies vind ik erg leuk. De single bevatte een B-kant die niet op de plaat eindigde: Like an angel.

3.Lonely in Your Nightmare (3:50)
Een van mijn favoriete tracks van dit album. Een redelijk somber nummer tot het refrein. Daarna is er weer mooi baswerk van Taylor te horen, maar verder blijft het muzikaal een vrij bescheiden nummer. Het refrein valt op door de meerdere LeBon stemmen die zijn samengevoegd tot een mooi klinkend en melodieus koortje. Op de Amerikaanse versie van het album heeft het nummer wat meer instrumentale passages, wat het nummer ruim één minuut langer laat duren dan de Europese relaese.De US versie heeft dan ook mijn voorkeur.

4.Hungry Like the Wolf (3:40)
Wederom een single, en een enorme meezinger. Ook dit nummer staat nog steeds steevast op de setlist, en is live altijd een feest. Het aanstekelijke do do do do in het refrein is nog altijd een oorwurm. De schreeuwende dame die we horen was Nick Rhodes vriendin destijds. Die neemt hij dus nog steeds mee op tournee. De US versie bevat the night version van dit nummer.

5.Hold Back the Rain (3:59)
De eerste keer dat ik dit nummer hoorde was als B-kant van Save a prayer, en ik draaide 'm meer dan de A-kant. Nog één van mijn favoriete songs van dit album dus, maar ook in het algemeen, Een zeer aanstekelijke track waarvan ik zeer blij was hem live te horen tijdens de Astronaut tournee in 2005. Er zijn vele versies van dit nummer, en allemaal zijn ze even lekker. Ze verschillen in tijdsduur, muziek en tekst. Leuk om ze allemaal bij elkaar te zoeken. Het nummer is een smeekbede aan John Taylor om te matigen met zijn drugs gebruik wat ten tijde van deze periode al aardige vormen begon aan te nemen. Het duurde nog even voor hij hier gehoor aan gaf.

6.New Religion (5:31)
Dit nummer zit zo mooi inelkaar. Er lopen twee tekstlijnen doorelkaar heen, en zo lijkt het op een gesprek. De dramatiek die instrumentaal wordt weergegeven vind ik weergaloos. De zwerverige synths van Nick maken het nummer af. Live wordt het nummer iets sneller gespeeld, maar niet minder indrukwekkend. Een zeer volwassen track van de heren.

7.Last Chance on the Stairway (4:18)
Weer één erg sterk nummer. De tekst is wat desperaat (over een liefde die hij lijkt te missen) maar muzikaal klinkt het allemaal positief. De zweverige sound van Nick Rhodes geeft het nummer extra magie. Ik hoor het graag.

8.Save a Prayer (5:33)
De single die pas na de enorme ppkomende populariteit na the Reflex ook een hit werd. Een mooie ballad met een aanstekelijke synth loopje. Een typisch LeBon nummer, mooie tekst en zeer mooie melodie Nick Rhodes en Andy Taylor zorgen in dit nummer vooral voor de muzikale richting. Overigens is het achtergrond zang van LeBon in het refrein bloedstollend mooi. Deze valt wat weg door de hoofdzang, maar als je goed luistert kan je horen hoe deze 2e stem prachtig meezingt. Ooit heeft LeBon Tony Hadley nog eens geholpen met zijn cover van dit nummer als achtergrond zanger op het album Tony Hadley - Tony Hadley (1997)

9.The Chauffeur (5:12)
Dit is mijn ultieme Duran Duran favoriet. Niet zozeer in deze versie, maar vooral live. Zoals op Arena, maar ook de versies die tijdens de recente tournees werden gebracht. Dit nummer bevat alles wat ik zo mooi vind aan de band. Een klasse compositie van LeBon, al jarenlang mijn kippenvel moment als ze hem live spelen. Die opbouw, die spanning, de zang, die melodie, die clip... Dit is waarom deze band zo enorm goed is....

Het is de mannen gewoon gelukt om het klasse debuut te evenaren. De hoes, de inhoud en de clips dragen allemaal bij tot een zeer goed album wat alleen maar de volle score verdient wat mij betreft. Geen één slecht nummer, alleen één die wat verveelt na 35 jaar. Maar dat mag.

avatar van EttaJamesBrown
Een fijne beschrijving, lennon.

Duran Duran heeft mi lang de last gedragen van "dat simpele boybandje uit de 80's". Pas toen die tribute cd uitkwam (naam ff kwijt) met oa Deftones volgde er een herwaardering.

Die duurt overigens tot op de dag van vandaag, de band is weer credible.

Ontopic: RIO is het meesterwerk en meest consistente album van Duran Duran

In mijn tienerperiode, die zo'n beetje in deze periode begon, waren vooral de school en buurtmeisjes helemaal in de ban van Duran Duran.
Een beetje vent ging daar natuurlijk tegen in, hoewel ik eigenlijk geen flauw benul had van de kwaliteit van de albums.
Die ben ik veel later eens gaan luisteren en ik ben er nooit kapot van geweest.
Grote stoorfactor met name Simon Le Bon, met zijn huilerige voordracht.
Van Rio kon ik maar een paar stukken en vandaag maar eens helemaal de revue laten passeren.
Tja, hun beste - als ik de meeste lofbetuigingen hier lees.
Dat zou misschien best kunnen, maar ik kan dit onmogelijk als een classic zien.
Ik hoor veel dezelfde wat jachtige ritmiek en krijgt versiering door strakke gitaarriffs en de synths van Nick Rhodes.
Le Bon hangt mij op een gegeven moment de strot uit. Ik hou niet van zijn klank en gebalk.
Maar toch een paar songs ontdekt die er toe doen.
De titelsong is als op een wit strand en brengt de felle zon. Fijn gitaarpatroon en een sterk refein.
Hungry Like A Wolf heeft een brutale insteek en New Religion zit prima in elkaar.
Maar het allerbeste is tot het einde bewaard gebleven.
Save A Prayer ( met de moog (?) als referentie, is een fraaie exotische song. Le Bon is hier ook acceptabel, vooral omdat hij in de coupletten wat lager en in zijn geval, dus prettiger zingt.
Het begeleidende clipje was toen ook fraai.
Afsluiter The Chauffeur is enigzins afgekeken van Japan, wat een zekere invloed moet hebben gehad op Duran Duran.
Maar het is een fraai encore. Spannend en sterk uitgebouwd.

Concluderend kan ik alleen maar stellen dat dit een catchy plaat is, maar de trucjes zijn mij vaak net even te doorzichtig en te herhalend.
En in een aantal gevallen hadden sommige songs ook wat korter gemogen.
Maar zeker ook prima werk ontdekt.
Het slot is het beste....by far.

Dit is voor mij typisch een band om zelf een cd'tje samen te stellen.
Dan komt er zeker iets heel behoorlijks uit.

Drie en een halfje. Meer niet.

avatar van luigifort
Echt zo'n band die je ligt of niet

luigifort schreef:
Echt zo'n band die je ligt of niet

Klopt luigi.

Had het er laatst nog over met een mede DD liefhebber. De stem van Simon is een love it or hate it stem. Velen vinden het nassaal en zeikerig klinken, ik vind het juist erg mooi, en die snik vind ik fantastisch.

Misschien moet je nog eens te proberen de Amerikaanse versie te luisteren bikkel2. Deze heeft iets meer gitaarwerk ingemixt. Misschien dat je dat wat prettiger en minder strak vindt?

Anyway, dat je het slot het meest waardeert vind ik mooi, want dat is echt het beste wat de mannen hebben gemaakt. En eigenlijk is de live versie op Duran Duran - Arena (1984) nog vele malen mooier

Dank voor de tip lennon.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)

Eens. Juist omdat LeBon technisch geen perfecte zanger is, geeft dit de nummers een klein donker, rafelig randje mee. Mede dat maakt Duran Duran voor mij veel spannender dan generatie genoten zoals Spandau Ballet en Wham.

Voor mij de (her)ontdekking van de laatste weken . Ik kende Duran Duran natuurlijk van de singles ,maar buiten The Wedding Album en Big Thing had ik nog nooit een compleet album van de heren beluisterd . En die twee voorgenoemde ook niet echt aandachtig . Ik vond de singles altijd meer dan ok ,maar heb nooit de urgentie gevoeld om me verder in deze mannen te verdiepen. Dat heb ik ook altijd met The Cure gehad . Rio heeft mij meer dan aangenaam verbaasd . Dit is gewoon een heel goed album . Misschien hadden ze hun imago tegen om nog grotere successen te behalen ,maar met dit album hebben ze mij wel bij de kladden . Vooral het einde is uitstekend met Save A Prayer en The Chauffeur .Dit nodigt mij uit om me eens dieper te gaan verdiepen in de bands die ik voorheen maar zo-zo vond . Ook bij a-ha heb ik deze ervaring gehad. Zo zie je maar ,dat je nooit te oud bent om bakzeil te halen ten opzichte van eerder vooroordelen . Ik schiet hem in op 4 en halve ster .

avatar van stoepkrijt
Mijn eerste indruk van Rio: Duran Duran heeft een fijn geluid, maar de liedjes en songteksten zijn op het eerste gehoor wat eenvoudig en oppervlakkig. Save a Prayer, The Chauffeur en New Religion lijken vooralsnog de uitzonderingen op deze regel, hoewel de tekst van Save a Prayer lang niet mooi is als je op basis van het refrein zou hopen. Het nummer dat een symbool is geworden voor de aanslag op Bataclan en hoe de wereld daarmee om is gegaan blijkt 'gewoon' te gaan over een one-night-stand.

New Religion is wat stemmiger dan de rest en valt qua sfeer eigenlijk een beetje uit de toon. Het doet me denken aan het debuut van Opposition. Dat album heb ik hoog zitten, dus zie dit maar als een compliment.

avatar van goldendream
Nu ik 'New Religion' en 'The Chauffeur' opnieuw hoor, herinner ik me hoe sterk Duran Duran wel kan zijn.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtig album, jeugdsentiment en heimwee naar de schooltijd. Met dit album ontdekte ik Duran Duran. Het was het nummer Is There Something I Should Know wat mijn aandacht trok en baalde er wel van dat dat nummer niet op Rio verscheen. Gelukkig maakte de aanwezigheid van Hungry Like The Wolf veel goed, samen met het titelnummer, My Own Way, Save A Prayer & The Chauffeur de hoogtepunten van het album. Rio is het Magnum Opus van de band en de prachtige hoes van kunstenaar Nagel mag niet onvermeld blijven.

Is there something i should know werd uitgebracht na Rio, dus dat maakt t wel logisch dat het hier niet op staat.

Was zoet Houser tussen Rio en SATRT in.