Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van Bugman
Als ik dit album opzet lijkt het voor mij weer 1982, toen ik op de middelbare school zat. Een leuke, maar ook verwarrende tijd. Muziek was toen ook al heel belangrijk voor me en DD was een van mijn favoriete bands. De sfeer van deze plaat is ongeëvenaard. Een beetje broeierig. New Religion, Save a Prayer en The Chauffeur vind ik nog steeds fantastische nummers, de rest is wat simpeler, maar alles klopt. Als ik objectief kijk is er misschien betere muziek gemaakt, maar die raakt mij vaak niet zo als dit juweeltje.

Super album met alleen maar goede nummers! Komt als het goed is dit najaar een extended versie van! Ben benieuwd! Zeker in mijn top 10

Remco1984 schreef:

Hoe weet je dat er een deluxe edition aankomt? Las wel dat er een Classic Albums dvd klaar ligt, staat gepland voor 28 oktober! Kan niet wachten!

RIO
wordt beschouwd als hun beste album.
Ik vond Duran Duran in de eerste plaats vooral
een excellente hitsingle machine in de periode 1981-1984.
Maar het klopt dat op Rio hun aardigste album nummers staan.

My Own Way kwam na de klassieker Girls on Film.
Maar die geflopte 7" versie laat een onversneden disco geluid horen.
Op het album horen we het nummer in echte (en betere) Duran Duran stijl.

Hungry Like the Wolf is voor mijn part DD's tweede klassieker.
Een bijzonder gretige uptempo rocker die naar meer smaakt.

Het sublieme Save a Prayer is de derde DD klassieker.
Onweerstaanbaar is die modulerende, glijdende synthmelodie.

Hold Back the Rain had makkelijke een volgende singel kunnen zijn.
En er bestaan zelfs 7" en 12" remixen van (b-kant Save a Prayer), maar
wellicht lag het nummer net iets te dicht bij Hungry Like the Wolf.

Het titelnummer Rio werd (zonder aanzwellende intro)
ook nog op single uitgebracht en wist, mede door de zoveelste
"zeilboot met tropisch eiland" video, het publiek nogmaals te charmeren.

En dan is er de album afsluiter The Chauffeur
die door menig Duran Duran fan gekoesterd wordt.
Een ouder nummer, waarvoor ook single plannen bestonden.
Er bestaat een video van dit nummer (zie Greatest Hits met bonus DVD).

Dit keer geen aanvullende b-kanten,
tenzij wat alternatieve versies van albumtracks.
Er is wel Like an Angel (b-kant My Own Way).

Begin 1983 was er dan de non-album hit
Is There Something I Should Know (nummer 1 in UK)
en zijn instrumentale b-kant Faith in This Colour.

Jammer genoeg staan deze bonustracks
(nog) niet op de geremasterde CD versie van Rio.
Wel in de dure import Singles Box 1981-1985.

avatar van Crush
Een remaster met bonustracks zou inderdaad leuk zijn.

Rio is met de jaren het album van DD dat ik het meeste draai, vooral vanwege The chauffeur, Hold back the rain, My own way, Hungry like the wolf en de titelsong,
Save a prayer heb ik nooit veel aangevonden en vind ik het minste nummer op het album. De lange versie van Hold back the rain op de b-kant (12") van de single zou ik graag op CD hebben, want het vinyl kraakt inmiddels nogal.
(die singles boxen zijn mij te duur, ook omdat ik meeste nummers al wel heb of niet echt de moeite waard vind)

Na Astronaut (2004) was ik weer behoorlijk enthousiast, maar helaas ging DD zonder Andy Taylor een heel andere kant op. Naturlijk, met de tijd mee, etc. Maar je kan als band ook weer een erg goed album maken in enzelfde sfeer zonder direct gedateerd te klinken, want ik zit ook niet te wachten op een tweede Rio.

Ik vroeg mij later nog wel eens af of al die volgeplakte schoolagenda's van bakvissen, die verschenen in de jaren na Rio, niet als een soort katalysator werkte wat betreft mijn afnemende interesse in DD, maar nee, ik vond het na Rio gewoon muzikaal allemaal wat minder worden, met wat kleine oplevingen op de albums Duran Duran (aka The wddding album), Medazzaland en Atronaut.

avatar van Droombolus
Crush schreef:
Een remaster met bonustracks zou inderdaad leuk zijn.

Helemaal mee eens. De 12" mixen verschilden nogal behoorlijk van de LP. Ik had jaren de 12" mix van Rio en Hungry Like The Wolf op cassette en daar zou ik zeker een remaster "plus" voor kopen ......

Die extended versies staan wel op Strange Behaviour
(een 2CD collectie met de sterkste Duran Duran remixen).

avatar van Crush
Dat album heb ik, maar de versie van Hold back the rain op de b kant van Save a prayer 12' staat daar in een ietwat andere versie op.

Crush schreef:

yep!

avatar van fluidvirgo
Heb inmiddels de Classic Albums dvd van Rio in huis gehaald en ben absoluut niet teleurgesteld. Veel productionele details die ik altijd al had willen weten (het intro van Rio bijvoorbeeld, de Chauffeur en Save a Prayer komen ook ruim aan bod), gecombineerd met herinneringen van de leden (zonder Andy helaas) die gepaard gaan met archiefmateriaal uit die periode. Daarnaast is er ook (terecht) veel tijd ingeruimd voor de verhalen omtrent de opnamen van de welbekende Sri Lanka video's en de rol die MTV heeft gespeeld in de lancering van DD in de VS. Zeer genietbaar!

avatar van fluidvirgo
Overigens, Simon Le Bon's stem: Klinkt deze niet anders na dit album? Op al het werk na het eerste album en Rio klinkt zijn stem ieler. En als ik goed luister ligt dit niet enkel aan eventuele double tracking van stemmen of EQ effecten. Heeft hij een probleem gehad met zijn stembanden oid? Ik zocht er al meermaals info over maar heb het nooit gevonden.. Zal wel een van die unsolved mysteries blijven...

fluidvirgo schreef:

De twee eerste albums hebben wel dezelfde producer.
Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Maar stemproblemen zouden best kunnen: hij zingt als een hyena.

dazzler schreef:

De twee eerste albums hebben wel dezelfde producer.
Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Nee, het heeft zeker niets te maken met het werk van producer Colin Thurston, want ik heb live opnamen uit die tijd gezien en daar klinkt hij vrijwel identiek...

avatar van steve harris
supersupernostalgisch soms bijna benauwend en toch nog steeds erg mooi album
alles komt weer terug

De soundtrack van een tijdperk; niet alleen door de muziek, ook de sfeer, de productie, de clips én de hoes natuurlijk.

Nick Rhodes pioniert hier op de synthesizer; vooral de intro's van Rio en Save A Prayer zijn honderd procent eighties. Ook John Taylor levert hier het nodige studiemateriaal vor leergierige bassisten af.

Een album vol hoogtepunten, ik kan niet anders concluderen. Geen enkel zwak nummer.

Kant A:
Titelnummer Rio zet meteen de toon: exotisch, dansbaar, weergaloos verslavend.

My Own Way is een betere (funky) versie van de geflopte discosingle uit 1981.

Lonely In Your Nightmare is het dromerige intermezzo voorafgaand aan twee absolute highlights: Hungry Like The Wolf (de grote doorbraak single in de US) en Hold Back The Rain (waarom dit nooit op single is uitgebracht...)

Kant B;
New Religion, nog steeds een live favoriet, laat ons de donkere kant van Duran Duran horen en herinnert aan het debuutalbum.

Dan volgt het catchy Last Chance On The Stairway.

Save A Prayer (misschien het wel het mooiste Duran Duran nummer ooit) en The Chauffeur zijn de melancholieke aflsuiters die het album definitief naar de status "meesterwerk" tillen.

Een klassiek vijf sterren popalbum, nog steeds.

sebas schreef:
Hold Back The Rain (waarom dit nooit op single is uitgebracht...)

Zat wel in de pijplijn voor single release (zie ook de remix
en extended versie die ervan bestaan, maar Rio ging met de eer lopen.
Het zou me niet verwonderen mocht er ook een videolcip van zijn,
of net niet, waardoor het nummer het niet haalde van de andere singles.

Ik blijf het nog steeds een raadsel vinden waarom
Duran Duran moest wachten tot Union of the Snake
vooraleer er in de Benelux een top 10 hit werd gescoord.
Een UK groep die via de US de rest van Europa veroverde.

Ik zag dat je laatst een officiële recensie van het debuutalbum (uit OOR) hebt geplaatst. Heb je d'r ook nog een van Rio? Ben zeer benieuwd doe dit album destijds door de critici werd ontvangen.

sebas schreef:

Ja, die heb ik, maar ze mogen niet meer op MuMe geplaatst worden
ivm auteursrechten en zo ... ik weet niet of ik hem kan inscannen
en jouw persoonlijk kan doorsturen ... ik zoek dat even uit.

dazzler schreef:

Ja, die heb ik, maar ze mogen niet meer op MuMe geplaatst worden
ivm auteursrechten en zo ... ik weet niet of ik hem kan inscannen
en jouw persoonlijk kan doorsturen ... ik zoek dat even uit.

Die zou ik ook graag willen lezen!

Geweldig ben benieuwd!

avatar van dazzler
De recensie zit al in jullie postbus.

Dank

Top!

avatar van Brecht
Ik ben ook wel geïnteresseerd.

De lang verwachte special edition cd is in de maak. Het wordt een 2cd en de tracklist moet er als volgt uit gaan zien.

Duran Duran: Rio (2 CD Special Edition)
CD 1:
6/ New Religion
7/ Last Chance On The Stairway
8/ Save A Prayer
9/ The Chauffeur
Original US album mixes released on Harvest/Capitol ST-12211 released November 1982
10/Rio (US album remix)
11/My Own Way (Carnival remix)
12/Lonely In Your Nightmare (US album remix)
13/Hungry Like The Wolf (US album remix)
14/Hold Back The Rain (US album remix)

This enables the US listener to programme their CD to play the original US version of the album.

CD 2:
The Manchester Square demos (recorded 28th August 1981):
1/ Last Chance On The Stairway
2/ My Own Way
3/ New Religion
4/ Like An Angel
Non album singles and B-Sides:
5/ My Own Way (original 7” version) (3.39)
6/ Like An Angel
UK single B side
7/ Careless Memories (live)
UK single B side
8/ The Chauffeur (Blue Silver) (early version)
Versions & Mixes:
9/ My Own Way (Night version)
UK 12″ single
10/Hungry Like The Wolf (Night version)
UK 12″ single
11/ Rio (Night version)
Dutch 12″ Carnival E.P
12/New Religion (Carnival remix)
Japanese 12″ Carnival E.P.
13/Hold Back The Rain (Carnival remix)
US 12″ Carnival E.P.

Digital only extras:
14/My Own Way (Instrumental version) (6.32)
15/Hold Back The Rain (Alternate remix) (6.38)

En er komt ook een nieuwe DVD Live at Hammersmith '82.

avatar van dazzler
Nu het debuut en Seven and the Ragged tiger nog en iedereen blij.

Inderdaad. Al hoop ik dat EMI niet om de haverklap een nieuwe best of uitbrengt, zodat er op den duur meer verzamelaars dan reguliere albums in omloop zijn.

Maar dit is een mooi collectors item, al vind je veel van deze tracks ook in Singles Box 81-85.

avatar van Brecht
Ook al heb ik de geremasterde versie al en vallen special editions boven mijn studentenbudget, ga ik deze special edition toch aanschaffen, denk ik.

Daar ga je geen spijt van krijgen. Tip: kijk eens op cd.wow.nl.
Vaak aantrekkelijke prijzen.

avatar van steven
geweldige plaat , 80's klassieker .

vooral New religion en The Chauffeur vind ik magistraal .

en Save A prayer is de beste "ballad" die ze hebben gemaakt