Whitesnake - Slip of the Tongue (1989)

Label: EMI

1. Slip of the Tongue (5:23)
  2. Cheap An' Nasty (5:11)
  3. Fool for Your Loving (4:08)
  4. Now You're Gone (4:06)
  5. Kittens Got Claws (5:03)
  6. Wings of the Storm (3:31)
  7. The Deeper the Love (4:20)
  8. Judgment Day (3:59)
  9. Slow Poke Music (5:06)
  10. Sailing Ships (6:06)
  11. Sweet Lady Luck [Single B Side] * (4:37)
  12. Now You're Gone [US Single Remix] * (4:07)
  13. Fool for Your Loving [Vai Voltage Mix] * (4:17)
  14. Slip of the Tongue [Live at Donnington 1990] * (5:41)
  15. Kittens Got Claws [Live at Donnington 1990] * (4:58)
avatar van Edwynn
hardrock in het algemeen was vooral populair in de States. In Europa wat minder. Whitesnake had daarom dikke hits met het "Whitesnake"album. Meer bands hadden dikke hits toen. En dat was met Slip Of The Tongue al heel wat minder.

Ik weet trouwens niet of Adje nou de grote oorzaak was van het succes van Here I Go Again hier. De singleversie was altijd op de radio en daarop is slechts een solo van Vivian Campbell te horen. Vandenberg zag je wel in de video maar toch beduidend minder vaak dan Tawny Kitaen.

avatar van gaucho
Edwynn schreef:

Bij die laatste opmerking mag wel een smiley...

Ik heb me zelf ook wel eens afgevraagd of wij in Nederland niet een wat vertekend beeld hebben van het wereldwijde succes van Whitesnake door de betrokkenheid van Ad Vandenberg. In de Nederlandse media werd zijn rol natuurlijk ook extra uitgelicht. Aan de andere kant: voor Van Halen gold natuurlijk hetzelfde, met hun Nederlandse roots, en die waren wereldwijd ook echt enorm succesvol. Ook in de jaren '87/'89.

Op de Amerikaanse single-versie van Here I go again is de solo volgens mij ingespeeld door Dann Huff. In Nederland en veel andere landen verscheen een edit van de LP-versie op single, en daarop is de solo wel van Adrian Vandenberg (en het overige gitaarwerk van John Sykes, bevestigt Wikipedia.

avatar van Edwynn
o h ja. Dan Huff. Campbell was alleen te horen op de single versie van Give Me All Your Love. Best een verwarrende periode rondom Coverdale toen.

gaucho schreef:
En zo op het oog - alleen blockbusters als die van Michael Jackson en Whitney Houston verkochten beter - waren er weinig tot geen metal-acts die daar in 1987/1988 bij in de buurt kwamen.

De glam metal op Slippery When Wet van Bon Jovi deed het toch beter. En als blockbusters waren er in '87/'88 ook nog George Michael, U2, Madonna, Tracy Chapman en INXS.

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:

De glam metal op Slippery When Wet van Bon Jovi deed het toch beter.

En dat was dan vooral dankzij songsmid Desmond Child, destijds bekend voor zijn werk met oa Bonnie Tyler, Cher en Billy Squier. Pop dus. Bon Jovi hees het vervolgens in een rockjasje. Het enige glam metal aspect aan Bon Jovi waren de kapsels.

avatar van gaucho
Kronos schreef:

Zeker, maar die van Bon Jovi verscheen een jaar eerder (1986). Al zal een deel van het verkoopsucces ook in 1987 nog wel hebben doorgezet. En ook in mijn (vooral op Nederland georiënteerde) herinnering was Bon Jovi populairder dan Whitesnake, dus dat kan wel kloppen. Daarnaast had 1987 inderdaad wel behoorlijk wat 'blockbusters'. Vergelijk dat eens met de muziekmarkt van nu...

Maar goed, het gaat er mij niet om om elkaar hier vliegen af te vangen. Het relatieve succes van de ene hardrockplaat ten opzicht van de andere is moeilijk meetbaar, zeker wereldwijd. Ik trok mijn - overigens al niet met zekerheid verkondigde - conclusie naar aanleiding van de stelling van Leonidas55 op basis van mijn eigen herinnering en aannames. Maar dat Whitesnake het in de jaren '87'/'88 qua verkopen en populariteit buitengewoon goed deed voor een hardrock-act, daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn, denk ik.

Goed, terug naar het eigenlijke album waar het hier om gaat: Slip of the tongue. Zoals gezegd: de plaat die de hooggespannen verwachtingen bij het grote publiek niet kon waarmaken en de populariteit van Whitesnake deed afnemen ten opzichte van diverse eerder genoemde concurrenten, die vaak ook nog eens een harder en rauwer geluid voortbrachten. De opmaat naar de jaren negentig...

gaucho schreef:

Waarschijnlijk wel want in 1987 verscheen de single Wanted Dead or Alive nog. En in 1988 verscheen hun volgende bestseller album alweer. Maar door het nummer Here I Go Again herinner ik me wel goed dat Whitesnake toen ook erg populair was.

avatar van gigage
Whitesnake trok met de Monsters of Rock tour in 1990 volle stadions, samen met Aerosmith. Motley Cruë wilde in Nederland vroeg in de middag niet openen voor Queensryche in de 1991 versie ervan en bleven weg. ( daarna nog Metallica en AC/DC)
En nu headlined de Cruë een stadion tour in de VS met oa Def Leppard als opening act.
Dus tja, wereldwijd succes is niet hetzelfde als Amerikaanse of Nederlandse populariteit.

Interessant. Maar De Crue mag van al die genoemde bands de veters nog niet strikken!

avatar van Kronos
Alsof ze dat zouden willen.

avatar van vielip
gigage schreef:

Volgens mij is het net andersom. Leppard was (en is) in Amerika echt een mega band in de jaren 80. Zelfs één van de 5 bands (de andere waren destijds Led Zeppelin, Van Halen, Pink Floyd en The Beatles) waarvan twee opeenvolgende albums de 10 miljoen verkochte exemplaren aantikte. Dat Leppard en Cruë, aangevuld met Poison en Joan Jett, anno nu nog stadions weten vol te krijgen in de States verbaasd me eigenlijk een beetje. Had ik niet verwacht. Maar vind het uiteraard prachtig dat het gebeurt. Waarbij ik moet concluderen dat Poison, afgaande op de youtube filmpjes die ik heb bekeken, elke avond de show steelt. Of laat het ik anders zeggen; zeker niet de minste band is.

avatar van gigage
Ik baseer mijn relaas op 1 youtube registratie en daar was Motley onlangs de afsluiter, maar het kan per stad verschillend zijn, geen idee. Dat zie ik Whitesnake niet meer doen, maar ja daar zit ook een aardig leeftijdsverschil in,