Atoms for Peace - Amok (2013)

Rock / Electronic
Label: XL

1. Before Your Very Eyes... (5:47)
  2. Default (5:15)
  3. Ingenue (4:30)
  4. Dropped (4:57)
  5. Unless (4:40)
  6. Stuck Together Pieces (5:28)
  7. Judge Jury and Executioner (3:28)
  8. Reverse Running (5:06)
  9. Amok (5:24)
Dat is gewoon een album dat je absoluut live moet horen. De originele uitvoering is ook prima, maar gaat naar mijn idee snel vervelen. Voor mij zijn de hoogtepunten: Before Your Very Eyes, Ingenue, Stuck Together Pieces en Reverse Running. Ik zag ze live bij The Daily Show en daar deden ze Default, wat ik erg goed vond klinken. Voor de rest gewoon een prima album dat niet echte dieptepunten heeft.

avatar van Madjack71
Ondanks de titel maakt de muziek an sich niet veel amok, het bruist en heeft wel die lekkere vreemde nasmaak en Thom York is prima op zijn plek. Ik kan zelf niet zo goed de meerwaarde halen uit dit project buiten Radiohead om. De artwork ziet er wel goed uit, de muziek daarentegen is minder energiek en heftig als dat de hoes doet vermoeden, misschien een album voor mij die wat meer moet landen.

avatar van rien
Default, default en nog eens default... Heerlijke plaat

avatar van arcade monkeys
Ik heb hem net voor het eerst sinds een paar maanden weer opgelegd en het blijft een fantastische plaat. Wat een sfeer zetten ze hier neer, en ook die stem van Thom Yorke... fantastisch.

avatar van Find my Baby
In eerste instantie vond ik het niet zo'n topper maar na het optreden in de hmh was ik verkocht. Groeit onwijs, vol met briljante tracks! Van 2013 wel iets unieks, voor de rest zijn er bijna geen nieuwe binnenkomers die keihard iets neerzette (of ik heb niet goed gezocht natuurlijk).

avatar van Cor
Cor
Halfje erbij. Hij kruipt toch wel erg fijn onder de huid, maar al die percussieve en zoemende laagjes. Vind 'm steeds mooier worden.

avatar van Thin Air!
Van de week weer eens opgezet. Ook terugdenkend aan het concert vorig jaar.
Toch wel erg bijzonder.
Nog steeds.

angelin schreef:
De producties zijn beter dan op The Eraser, het is minder kil. Maar daar is ook alles mee gezegd. De 3 openers halen een goed niveau, maar dan is het toch wel afgelopen en wel heel veel van hetzelfde. Eerste misstapje van Yorke voor mij.

Aangeschaft voor een zacht prijsje in de hoop dat mijn mening zou veranderen. Helaas, ik zal alleen de eerste 3 tracks draaien.

Verbazingwekkend dat dit qua gemiddelde nog zo dicht bij The Eraser in de buurt komt.

avatar van Snakeskin
helemaal klaar mee, aanpassing naar beneden

avatar van hailtotherainbow
het album heeft nu al een lange rijpingstijd gehad en is nog meer gegroeid in mijn achting (in tegenstelling tot the eraser). Dropped is een minpunt maar liedjes als reverse running, Judge jury and executioner, before your very eyes en vooral AMOK creëren een prachtig electronisch landschap zoals alleen thom yorke dat kan. prachtplaat

avatar van Chicken Sun
Als het werkt, dan wérkt het ook echt. Dan is het ofwel swingend, sensueel of dreigend, soms alledrie tegelijk. Maar als ze ernaast zitten, dan zitten ze er écht naast. Dropped is inderdaad een voorbeeld. Toch vind ik dit een zéér mooi werkje, het titelnummer is majestueus.

Tot mijn verbazing pikte ik deze plaat nu heel anders op als in 2013. Wat een prachtige wonderschone muziek staat hierop. Eigenlijk ben ik inmiddels juist verbaasd over de relatief 'lage' waardering hier op Musicmeter. Ik heb nu de Deluxe Edition in een hele fraaie triple gatefold sleeve met prachtige binnenhoezen, alles met reliëf. De LP's zijn 45 RPM wat het geluid alleen maar ten goede komt.

avatar van Frenz
Zeer geslaagde combi van Yorke's stem en fijne (electronische) ritmes, al dan niet voortgestuwd door een subtiele Flea.

Hij doet mij meer dan Eraser, die ik wat sterieler/kouder vind.

avatar van luigifort
Doe mij maar The Eraser. Een flink aantal betere songs ook. Fijne sfeer op dat album. Dit is ook een goed album, maar draai ik bijna nooit meer, op het fabuleuze titelnummer na.