David Bowie - The Next Day (2013)

Label: ISO

1. The Next Day (3:51)
  2. Dirty Boys (2:58)
  3. The Stars (Are Out Tonight) (3:56)
  4. Love Is Lost (3:57)
  5. Where Are We Now? (4:08)
  6. Valentine's Day (3:01)
  7. If You Can See Me (3:15)
  8. I'd Rather Be High (3:53)
  9. Boss of Me (4:09)
  10. Dancing Out in Space (3:24)
  11. How Does the Grass Grow? (4:33)
  12. (You Will) Set the World on Fire (3:30)
  13. You Feel So Lonely You Could Die (4:41)
  14. Heat (4:25)
  15. Atomica * (4:05)
  16. Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix] * (10:24)

met James Murphy

17. Plan * (2:34)
  18. The Informer * (4:31)
  19. I'd Rather Be High [Venetian Mix] * (3:49)
  20. Like a Rocket Man * (3:29)
  21. Born in a UFO * (3:02)
  22. I'll Take You There * (2:44)
  23. God Bless the Girl * (4:12)
  24. So She * (2:31)
avatar van Robertus
James Murhpy schijnt er ook aan meegewerkt te hebben. Nieuw elan binnen de Bowie-gelederen...

avatar van Robertus
Na een zeer grondige herbeluistering van zowel dit album als bijna de rest van 's mans oeuvre heb ik hier een half sterretje afgehaald. The Next Day is dik in orde, maar toch geen echte hoogvlieger. Meer songs van het kaliber Where Are We Now of Heat had het geheel wel goed gedaan.

Grotendeels lijkt er te worden teruggegrepen op de periode Ziggy/Alladin Sane, zeker in songs als Valentine's Day en (You Will) Set The World On Fire, maar het mist voor mij de urgentie zoals ik die wel hoor op voorgangers Reality en Heathen. Laatstgenoemde song komt zelfs wat geforceerd rockend over...You Feel So Lonely You Could Die doet me denken aan Rock 'n Roll Suicide en de uitleidende drums lijken rechtstreeks (wellicht bewust?) terug te grijpen op het intro van Five Years. Fijn nummer wel, maar toch bekruipt me hier iets te veel het gevoel dat ik het al eens eerder heb gehoord.

Dat hij graag bewust citeert uit eigen werk is overigens niets nieuws en ook wel een soort handelsmerk van hem (zie de vaak terugkerende referenties naar Major Tom bijvoorbeeld) dus daarop kan ik hem eigenlijk ook niet echt veroordelen. Opvallen doet het zeker in elk geval.

Productie en spel zijn overigens fenomenaal, en Bowie is goed bij stem.

Laatste opmerking over de bonustracks (bij mij zijn dat Plan, So She en Take You There):

Plan had ik een prima instrumentale introductie op het album gevonden en had wat mij betreft gewoon op het reguliere mogen staan, als opening dus, voordat je meteen om je oren wordt geslagen met The Next Day (song). Zo programmeer ik voor mezelf het album altijd; gewoon de juiste volgorde, alleen Plan op nummer één in plaats van zeventien.

Take You There had voor mij niet gehoeven en er gewoon af gekund. Storen doet hij niet, echt opvallen ook niet.

So She is voor mij juist een klassieker, prachtig nummer, wel een beetje zoete melodie, maar toch. Ik heb lang geklaagd over het feit dat het een bonustrack is en dus niet tussen het reguliere materiaal hoort, maar achteraf moet ik ook wel zeggen dat het wel wat uit de toon zou vallen tussen de andere songs. Had wel een hele mooie single kunnen zijn.

Vandaag is hier begonnen:
Muziek >> Muziekgames >> Back To Back (Bowie 1985-2015)

De drie albums met de hoogste waardering uit de jaren 1985 - 2015, waaronder The Next Day.

avatar van blur8
Where Are We Now? een Schitterende witte ster.

avatar van Alicia
Het moet even na zevenen op een gewone doordeweekse dag in het jaar 2013 zijn geweest. Snel begaf ik mij naar de wekkerradio in mijn moeders slaapkamer. Dat ding was niet kapot te krijgen en luidde de dag, zoals altijd, weer vrolijk in. Mijn moeder leefde toen al niet meer. Zij was het jaar ervoor overleden. Er was nu niemand meer die mij voor straf op mijn kamer kon laten zitten.
Bovendien wilde de Major ook niet àltijd de troostende held uithangen!

Ik boog mij voorover en stond al klaar om het knopje van het lawaaierige apparaat in te drukken.
Hoorde ik het nu goed? Ik kon mijn oren niet geloven. Was dat een nieuwe Bowie?
Wat klonk zijn stem oud, dacht ik nog.

Ik had de (dubbel)elpee nog nét voor mijn verjaardag in huis. Ik weet nog heel goed dat ik er erg blij mee was. Het feest kon beginnen en net als toen werd Bowie dé fuifartiest op een verjaardag!
Ook dit jaar gaan we het samen vieren! Zij neemt haar favoriete platen van Udo Jürgens mee en ik die van Bowie.

Beide artiesten zijn helaas niet meer onder ons, maar wat is het fantastisch dat ik na jaren mijn oude vriendin teruggevonden heb!

Love is lost!

Love is not lost!

avatar van T8T
T8T
Een prachtig album dat ik veels te laat heb ontdekt.
Ik bleef maar bij Diamond Dogs hangen.

Wel vroeg ik mij af in David's rustige periode wat de artiest aan het doen was.
Op internet kwam ik een foto van een paparazi tegen toen David zijn middelvinger op stak.
Ook hij wilde graag even over straat zonder de pers achter zich aan te krijgen uiteraard.

Niet veel maanden later verscheen ook als een verrassing the next day.
Even verdiept in wie er allemaal in het geheim mee gewerkt hebben, Tony Visconti, Robert Fripp oa.
Juist die top muziekanten die een plaat kunnen optillen naar zeer artistieke hoogtes.

Waar is hij nu? Bij John in Metropolis.

avatar van Stijn_Slayer
Ik gooi er nog een halfje af. Bijna niet doorheen te komen, deze middelmatige Reality-kloon. Wat een contrast met de albums waar 'ie tussenin zit.

avatar van Darkzone
Drie jaar terug links laten liggen. Hoes die een afgeplakte versie is van klassieker Heroes.

Eind vorig jaar toch maar aan gaan wagen, want Blackstar (op clear vinyl) kwam eraan en had eerder vorig jaar al heel wat lp's van hem in huis gehaald, dus moest mijzelf nog opvoeden met zijn latere werk.
In de auto klonk dit album al erg lekker.

Voor 19 euro de dubbel-lp met cd in huis gehaald en het was ook in de huiskamer genieten geblazen. Zijn eerste album in tien jaar met 17 tracks op dubbel vinyl. Guns N' Roses heeft die periode slechter besteed

Bowie klinkt erg levendig en vertrouwd, zonder gedateerd te klinken. De eerste lp is zelfs subliem met toch genoeg referenties naar oude tijden, maar ook hoor je al n vleugje Blackstar in details in bijv I'd Rather Be High. Terwijl ik in het nummer daarvoor (If You Can See Me) juist de late jaren 70 terug hoor. Knap.

En op plaat twee gaat hij rustig verder en hoor ik vooral op kant 4 wat vaker het geluid van Blackstar terug. Alleen eindigt de plaat iets te rockerig met I'll Take You There.

Voor de Bowie liefhebbers. Er is nu een limited Japanese edition te bestellen op yellow vinyl:

デヴィッド・ボウイ - ザ・ネクスト・デイ(完全生産限定盤) [Analog] – Amazon(アマゾン) - amazon.co.jp

Tot nu toe was er alleen een Paul Smith editie op rood vinyl. Die is onbetaalbaar.

avatar van Flemming
Naar aanleiding van de docu gisterenavond op tv. Nog maar eens deze dubbelaar opgezet. Bij uitkomen viel ie me een beetje tegen eerlijk gezegd. Maar nu hem vaker beluisterd te hebben. Kant 1 bijna fantastisch, kant 2 fantastisch, kant 3 wel ok, kant 4 weer beter.....
In totaal toch 4*

Waanzinnig mooi de Japan edition op geel vinyl! En het klinkt toch net weer mooier, zo'n Japanse persing. Zie hier ook de foto's: David Bowie - The Next Day (Vinyl, LP, Album) at Discogs

avatar van luigifort
Ik verwacht niet anders dan geel vinyl bij jou west of is het oranje

Haha: nee, het is inderdaad geel.

avatar van Cor
Cor
Toch wel een behoorlijk return to form van de maestro. Niet over de hele linie een ijzersterke plaat, maar wel ijzersterke momenten op een bedje van minimaal degelijke nummers, en meestal wel wat meer dan dat. Het heerlijk atypische 'Love Is Lost', de sterke opener en titeltrack, het dromerige 'Where Are We Now?' en de Scott Walker-achtige afsluiter. Ik luister 'm graag, dit 'The Next Day'.

avatar van Cat88
Wow...ik hoor nu de bonustracks.. (op Tidal); wat is dit meesterlijk allemaal!!! Die intro bij 'Love is Lost'...geweldig!

avatar van henksluis
In mijn (oude) CD-wisselaar, die ik meestal op full shuffle heb staan, zit o.a. momenteel The Next day en Godbluff (VDGG). Bij de intro van het nummer Arrow dacht ik dat ik David Bowie zat te luisteren. Lijkt er toch verdomd veel op dat Bowie een fan van Hammill is geweest.

avatar van Lau1986
Een prima album van David Bowie die met the Next Day weer een ijzersterk album heeft uitgebracht. Mijn favoriet van de plaat is wel You Feel So Lonely You Could Die. Maar eigenlijk is het vanaf het begin gewoon genieten.

De euforie was erg groot bij verschijnen.
Zo groot, dat bepaalde muziekcritici dit in alle vreugde af deden als een masterpiece.
Dat is het dan weer niet, maar het blijkt nu ook nog een heel acceptabele Bowiecomeback.
In ieder geval eentje die hoop bracht voor een nieuwe fase van de meistro.
Hij flikte het met Blackstar en wat waren we blij met z'n allen.
De rest is helaas geschiedenis.

avatar van Pitchman
Heb deze cd al ern tijdje niet meer gedraaid. Maar potdikkie wat is ie mooi! Kan zich gemakkelijk meten met zijn beste werk. The next Day , The stars( are Out Tonight) , Love is Lost en Where are we now? Doen me gelijk al naar adem happen. Wat zijn dat weergaloos goede liedjes. Elke song heeft zijn eigen sfeer en toch kun je ze op dezelfde cd aanhoren en passen bijelkaar. Zijn stem is erg prettig om naar te luisteren en je hoort dat Bowie ouder wordt. Heel breekbaar soms in de rustige songs. Krijg er kippenvel van.

avatar van Wrathchild1
Waardering voorlopig 3,5 ster , maar kans op 4 sterren. Prachtige songs ertussen , maar deze moet bij mij nog even wat luisterbeurten maken.