Net als miljoenen mede aardbewoners en Bowie-addicts werd ik ook aangenaam verrast wakker op 8 januari 2013, met de aankondiging dat David Bowie op zijn verjaardag een nieuw nummer uitbracht "where Are We Now" tegelijk met de aankondiging dat er twee maanden late rop 8 maart een heel nieuw Album zou verschijnen "The Next day". In geen 40 jaar heb ik zo uitgekeken en in spanning gezeten als voor dit album.
Op zich is het al een Olympische prestatie om in deze tijd met Twitter, FB, Google etc. etc zo'n groot geheim te bewaren.. Al de musici die meespeelden op het album hadden een geheimhoudingsplicht en hebben zich daar heel goed aan gehouden. Het nieuws sloeg dan ook in als een bom en het werd Bowie's eerste nr. 1 album in Nederland (Van niets op 1 binnen).
Op de single, het eerste muzikale levensteken in 10 jaar tijd, klonk Bowie fragiel maar ook gevoelig. Een melancholiek nummer vol reflectie. Het voert duidelijk terug naar zijn Berlijn-jaren, blijkbaar een periode die een onuitwisbare indruk bij hem heeft achtergelaten. (het is geen publiek geheim dat Bowie zich door overmatig coke gebruik nog maar weinig van zijn Amerikaanse periode kon herinneren tussen 75-77).
Terug naar The Next days, in de twee maanden wachten kwam er mondjesmaat wat nieuws naar buiten, de hoes, een remake van de Heroes hoes (ook weer een verwijzing naar de Berlijn periode) met een wit kader uit Bowies gezicht gehaald met daarin de album titel.
De meningen waren ook hierover verdeeld, sommigen vonden het een statement, zelf had ik liever een heel nieuwe hoes gezien van de man met een van de meest fotogenieke gezichten uit de popmuziek.
Het album zelf heeft voor iedere `Bowie fan wel wat te bieden, het is een staalkaart met invloeden uit vrijwel zijn volledige oeuvre.
Rock - ballads - dance - avant garde - het komt allemaal aan bod.
De nummers worden enthousiast en gedreven gespeeld en Bowie zingt echt de sterren van de hemel, iets waar ik huiverig voor was, gezien de breekbare voordracht in Where Are We Now, de eerste single.
Het Album opent met de titeltrack, een nummer dat ook zo tussen de nummers van de Heroes tracklist had gepast, alhoewel ik er ook wel Lodger invloeden in hoor. Een stevige binnenkomer!
Dirty boys, dat volgt, brengt mij terug qua sfeer naar Aladin Sane, een Pompende Sax op een wat beukende gitaarlijn en Bowie die met een stem zingt die hij niet vaak op die manier gebruikt. Een groeinummer!
De tweede single (The Stars Are Out Tonight) begint met een stuwende gitaarlijn die duidelijk referenties heeft met Reality. Een heerlijke old-school Bowie single, die nog jaren voort kan. Het nummer kwam met een superclip waarin Bowie en Tilda Swinton een staaltje top acteren laten zien.
Love is Lost opent met een dwingend orgelgeluid dat de gitaren ondersteunt. Bowie zingt met een urgentie alsof hij ons een serieuze boodschap wil overbrengen, het orgelgeluid blijft hem het hele nummer begeleiden. Een bijzonder nummer!
Valentine’s day, een lekker gitaarnummer dat zo op diverse Bowie albums had kunnen staan (Tonight - Reality) lekkere gitaren en een pakkend refrein.
Daarna het nummer waar ik vanaf het begin het meeste moeite me heb gehad: If you can see me, ik schakeer het onder Avant Garde, maar dat is het ook niet echt. Het zou naadloos passen op Earthling, Bowie’s drumm& base gedreven album uit 1997 ( en mijn minst favoriete uit zijn hele oeuvre).
De eerlijkheid gebeid mij te zeggen dat ik dit nummer altijd skip.
Het wordt gelukkig snel vergeten wanneer de eerste klanken van I’d rather be high door de luidsprekers klinken. Een geweldig nummer dat opent met een stevige gitaar over een roffelende drum. Bowie zingt op een manier die hij in zijn begin jaren vaak toepaste bij zijn songs, vandaar dat dit mij terug brengt naar (The Man who solide the world - Hunky Dorry en Ziggy Stardust).
Blijft mooi!
Boss of Me, brengt mij weer terug naar Reality, muzikaal en qua zang. Stuwend en gedreven…
Dancing Out in Space is ook old vintage Bowie ik zeg Lodger, maar hoor ook veel swingende lijnen erin die refereren aan Tonight. Bowie’s stem klinkt verrassend jong op dit fijne nummer.
How does the grass grow, een groeinummer met flinke potentie. Het intro zou niet misstaan op Heroes, maar de muzikale lijn verderop in het nummer met het jengelende koortje is typisch Bowie, het heeft veel in zich (Scarry Monsters - maar ook Heathen)
(You will) set the world on Fire opent als een nummer van The man who sold the world…. Stevig! Een van de echte Rock nummers.
Dan wat mij betreft het prijsnummer van The Next day: You feel so lonely you could die. Fantastisch! Het begint met een mooi Bowie koortje en dan de Maestro zelf, hij zingt dit zo emotioneel dat referenties met Station to Station dringen zich direct melden, het kan zo tussen Word on a wing en Wild is the wind geplaatst worden. Een evergreen!
Heat de afsluiter heeft een duistere sfeer en Bowie zingt het krachtige maar met een zelfde rust als Where are we Now.
Dat maakt die twee nummers echt tot The Next Day nummers qua sfeer en stijl.
Bowie heeft zoveel mensen blij gemaakt met dit super album op een onverwacht moment. Helaas kwam er nog maar 1 opvolger drie jaar later, Blackstar, waarna vrijwel direct het doek viel voor een van de allergrootste, wellicht meest originele en gedreven zangers in de moderne muziek.
Een chapeau is hier zeker op zijn plaats.