David Bowie - The Next Day (2013)

3,74

Label: ISO

1. The Next Day (3:51)
  2. Dirty Boys (2:58)
  3. The Stars (Are Out Tonight) (3:56)
  4. Love Is Lost (3:57)
  5. Where Are We Now? (4:08)
  6. Valentine's Day (3:01)
  7. If You Can See Me (3:15)
  8. I'd Rather Be High (3:53)
  9. Boss of Me (4:09)
  10. Dancing Out in Space (3:24)
  11. How Does the Grass Grow? (4:33)
  12. (You Will) Set the World on Fire (3:30)
  13. You Feel So Lonely You Could Die (4:41)
  14. Heat (4:25)
  15. Atomica * (4:05)
  16. Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix] * (10:24)
    met James Murphy
  17. Plan * (2:34)
  18. The Informer * (4:31)
  19. I'd Rather Be High [Venetian Mix] * (3:49)
  20. Like a Rocket Man * (3:29)
  21. Born in a UFO * (3:02)
  22. I'll Take You There * (2:44)
  23. God Bless the Girl * (4:12)
  24. So She * (2:31)
794 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Deren Bliksem
Lazarus Stone schreef:
..en wat een verheerlijking, de hoge waarderingen stromen binnen.
ik ga over een week wat plaatjes kopen en deze is er niet bij.

Ok.

west

de dankbaarheid druipt er over het algemeen af en dat bevalt me helemaal niet.
the man who fell to earth is met pensioen geweest en komt terug, dat is fijn.

Als ik voor mezelf praat, dan boeien al die omstandigheden mij niet veel. Ik twitter niet, ik doe niet aan facebook, ik volg niet continu op mijn smartphone allerlei oninteressant nieuws. Ik las dat er een nieuw album kwam en was benieuwd. Het ging me echt puur om de muziek en om eerlijk te zijn, waren mijn verwachtingen niet heel hoog. Ik ben simpelweg nogal aangenaam verrast door de kwaliteit van dit album en dat is gewoon leuk. Ik ga 'm zo nog maar eens draaien, heb er zin in.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist een eerste luisterbeurt achter de rug op spotify en ik ben al om, sterk album, zelfs de bonus tracks zijn mijn inziens uitstekend.
Dat wordt morgen een bezoekje aan de platenzaak brengen.

avatar van Don Cappuccino
Ik kom na 4 luisterbeurten uit op 3,5 ster. Er staan een aantal gruwelijk goede nummers op (Where Are We Now?, Heat, Dirty Boys) maar ook een aantal waar ik niks mee kan, bijvoorbeeld How Does the Grass Grow?. Ik vind het album net iets te lang en Heat zorgt er voor dat mijn aandacht er weer helemaal bij is. Prachtig, ik moet echt denken aan Scott Walker.

Zwan
Don Cappuccino schreef:

How Does the Grass Grow is juist een geweldig nummer. Een typisch Bowie nummer wat zo op Scary Monsters had kunnen staan.

Deze Bowie gaat elke x dat je hem draait beter worden! wat een heerlijk album!

avatar van vincentcorjanus
Ik heb verder niks van David Bowie, de single Where Are We Now? was de impuls voor mij om The Next Day te halen. Na 4 luisterbeurten ben ik enthousiast over dit album! Er staan een aantal hele sterke songs op. Ik begin met 4 sterren

Dennisami
Dit zal mijn vader leuk vinden!
Volgens mij is hij naar elke concert geweest van david bowie in Nederland.

Lazarus Stone
@ West geplaatst op 8 maart 2013, 20:51 uur

Ok, is duidelijk, ik zie het nog even aan.
Goed dat hij terug is, laat daar geen twijfel over bestaan.
Doorgaan tot het eind, dat is de Rock & Roll mentaliteit.

avatar van IllumSphere
Ik heb het de vorige keer niet gezegd, maar ik heb soms het gevoel dat Bowie op deze plaat de hoge tonen amper tot zelfs niet kan halen. Ben ik de enige met dat gevoel of zijn er nog meer mensen die dat ondervinden?

Zwan
IllumSphere schreef:

Niks van gemerkt.

avatar van blonde redhead
west

de dankbaarheid druipt er over het algemeen af en dat bevalt me helemaal niet.
the man who fell to earth is met pensioen geweest en komt terug, dat is fijn.

Er worden genoeg cd's van helden vroeger afgekraakt, wanneer dat nodig is. Maar wanneer een cd echt goed is wordt er idd met sterren gegooid. jammer dat jij er niet zo van genieten. Maar aan je stemmen te zien, kan je sowieso niet veel genieten van muziek van na de jaren 90.

avatar van bommel
Ja, David Bowie is natuurlijk een fenomeen.
Sinds Ziggy Stardust ben ook ik een groot fan van hem.
De vele vinyl albums die ik van hem heb koester ik .
De laatste jaren was het helaas wat stiller rond David.
Maar daar is hij weer, alsof hij nooit is weggeweest.
Het is toch ongelofelijk hoe hij op die leeftijd nog zo'n zinderende plaat uit kan brengen.
Ziggy blijft voor mij het ultieme Bowie album, maar The Next Day komt wel aardig in de buurt.
Geweldig wat een come-back

Lazarus Stone
@blonde

klopt, na de jaren 90, om precies te zijn vanaf 2005 beklijft het niet meer en dat ligt uiteraard niet aan de muziek maar aan mij.

of misschien heeft elk genre een eind, na ruim een halve eeuw pop is alles wel gezegd en gedaan..

avatar van topihere
Neen, dit is hem niet hoor. En natuurlijk staan er op de laatste Bowie albums altijd wel een paar goede nummers maar het haalt het bij lange na niet bij de Bowie uit de jaren 70. Hoes en inhoud passen daarom wel goed bij elkaar...

avatar van pdonidvie
topihere schreef:

1,5?? Overdrijf je niet een beetje?

avatar van topihere
pdonidvie schreef:

1,5?? Overdrijf je niet een beetje?

Nee, want een gemiddeld Bowie album uit de jaren '70 is gewoon 3x beter,
zo simpel kan het zijn!
De hoezen zijn vaak 10x beter overigens...

avatar van reptile71

Met name heel anders. Van dit album zal hij met gemak 8 singles kunnen trekken, zo makkelijk liggen de nummers in het gehoor. The Next Day... de spreekwoordelijke dag na "Heroes" is het album ongeveer het tegenovergestelde. Goed is natuurlijk een subjectief begrip, maar ik kan zowel voor- als tegenstanders van deze plaat wel begrijpen. Alleen als ik kijk naar wat de laatste albums van Bowie waren kan ik dit ook niet heel verrassend noemen. Ik had geen tweede "Heroes" of Station to Station verwacht. Misschien in stilte wel stiekem een wat minder doorsnee rockalbum.

avatar van Maximusic
Inderdaad het is over het algemeen redelijk doorsnee rock en doet mij qua songs eerder aan de Ziggy Stardust periode denken in een modern jasje dan aan zijn Berlijnse periode. Ook op Heathen en Reality sluit het vrijwel naadloos aan.
Toch is de plaat voor mij een aangename verassing, aangezien ik niet had verwacht ooit nog bewust een nieuwe Bowie release te mogen meemaken Daarbij vind ik het niveau van de nummers zeer goed. Love is Lost, Valentine's Day, How does the Grass Grow, You Feel so Lonely You Could Die en Heat beschouw ik als de hoogtepunten van de plaat. Ook Bowie's stem wordt er met de jaren niet minder op!
If you Can See Me en I'd Rather be High weten me alleen niet te raken en zijn dan ook de enige minpuntjes voor mij, gelukkig wordt het vanaf Boss of Me weer goedgemaakt.

avatar van Stijn_Slayer
reptile71 schreef:
Misschien in stilte wel stiekem een wat minder doorsnee rockalbum.

Mee eens. Heb er uiteindelijk ook maar een halfje afgehaald.

avatar van echoes
Ik begin voorzichtig met 3,5
Vond (en vind) de eerste single echt prachtig. Had gehoopt dat dat een beetje een hint naar de rest van het album zou zijn, maar zoals ik al las is het veel meer rock. Heb de plaat nu verschillende keren gedraaid en het is zeker geen zwakke plaat, maar het is toch wat minder wat ik verwacht/gehoopt had. Kan ook een kwestie van wennen zijn. Ik kom er vast nog op terug.

Cured
Ik vind het ook een heel behoorlijk album en kan me wel vinden in bovenstaande commentaren; zit indmiddels op 3,5 ster:ruim voldoende. Goeie nummers wisselen nog wat af met matiger werk zo gemiddeld.

Ik ben heel tevreden over de nieuwe Bowie, heb enkel vroeg platen van de man (space oditty 40 anniv.ed. , hunky dory, ziggy ; stardust 30 anniv. ed.; aladinsane en station to station 3cd dlx ed.)
Voor de rest volstond ik met verzamelaars ivm de andere albums en liveregistraties.
Deze nieuwe release werkt voor mij ook als trigger om een pak ontbrekende Bowie cd's in huis te halen, te beginnen met " reality" en "heathen" waarvan deze" the next day" een logisch verlengstuk is maar ook "The man who sold the world" , "diamond dogs" ; "heroes" , "Low", "scary monsters" en verder "a reality tour 2cd" dvd.
Iets zegt me that I'm in for a treat!!
Alleen jammer dat het bij hdwow soms zo lang duurt voor ik ze in huis heb

avatar van frolunda
Waar komt dit opeens vandaan..........geweldig album en na enkele luisterbeurten volgens mij de beste Bowie sinds Heroes...of ben ik nu iets te enthousiast,maar weer opzetten en ik kom er wel achter.

avatar van UnknownPleasure
een mooie review van pitchfork, ik ben het alleen niet eens met het cijfer.

Wat een geniaal orgeltje toch op het geweldige Love Is Lost!
En (You Will) Set The World On Fire is een groeier met een erg fijne gitaar...

avatar van Booyo
Jongens, wat een plaatje weer zeg. Elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe pareltjes, dan weet je wel dat dit een topper kan worden. Ik wacht dan ook nog even met stemmen. Momenteel is Where Are We Now? favoriet, wat een ongelofelijk mooi nummer.

avatar van larco
Wat blijft toch iedereen in de jaren 70 hangen en op zoek naar kopieen van oude pareltjes.Bowie is duidelijk meegegroeid en niet afgedaan en qua stem en songs een uniek artiest.
The Next day straat gewoon dce hele dag te draaien en elke keer weer hoor ik iets nieuws.

avatar van devel-hunt
larco schreef:

Mee eens. Bowie is iemand van 2013 en geen flauw aftreksel van zijn eigen verleden, en dat spreekt wat mij betreft zwaar in zijn voordeel.
Iets wat hij zelf denk ik ook wil uitdrukken met de vaak onbegrepen hoes.

avatar van englishanja
Via Spotify geluisterd uit nieuwsgierigheid.Heb verder niets met Bowie en ook nooit gehad.
Aardige plaat maar wat mij betreft net iets te lang.Verloor mijn aandacht zo nu en dan.
Leuk dat hij ''terug is van weggeweest''.