Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
Cured
IllumSphere schreef:
Ik speel trouwens al een tijdje met het idee om de hoes te tatoeëren op de onderkant van mijn pols.
Tattoo You !

avatar van Ronald5150
Voor een potje zwartgalligheid moet je bij Joy Division zijn. ”Unknown Pleasures” dompelt je onder in een duistere en donkere sfeer. Voordat ik verder ga, de termen zwartgallig, duister en donker bedoel ik hier overigens positief. Het begint direct goed met ”Disorder”. Het basloopje is gejaagd en zit je direct op de hielen en dan komt daar die dreigende gitaar overheen. Overigens zijn de basloopjes- en -lijnen van Peter Hook bijzonder fijn op ”Unknown Pleasures”. Als de stem van Curtis er zich dan in mengt, is het plaatje compleet. Curtis praat op je in, preekt, predikt, hypnotiseert en gaat onder je huid zitten. Dit alles zijn de ingrediënten voor een intrigerend album. Dat de muziek depressief en donker klinkt, wil niet zeggen dat ik er depressief van wordt. Het tegendeel is ook niet waar, maar het zijn vooral de dreigende donkere klanken in combinatie met de dito sfeer, die ”Unknown Pleasures” tot een meeslepend album maakt dat ik maar moeilijk één keer kan luisteren. Repeat dus gegarandeerd.

avatar van jeb777
Mjuman schreef:

Nee, LEUKE nummers staan hier idd niet op; daarvoor kan je beter bij JD V2 terecht: New Order, maar dat zal je dan wel weer te veel 'electro' of 'dipso' vinden

Misschien was mijn bui destijds niet goed... ik begin hem aan te voelen.

avatar van Alicia
Dit blijft fascineren! Net als voor mij The Doors en The Sound. NEE... ik heb het nu puur en alleen over de kleur van de muziek. Waar The Sound nog hier en daar lichtpuntjes zag, zoiets als vijftig tinten grijs plus, is het hier puur zwart. Compositorisch gezien blijf ik JD wellicht de minste van de drie bands vinden, maar het komt net zo en snoeihard binnen. Derhalve een half puntje omhoog!

scenery
beste sugartummy, Candidate is niet saai en I remember nothing ook niet.
Beste nummers zijn day of the lords en wilderness.
Fantastische plaat.

avatar van adri1982
Zeer goed album met enkel mooie nummers (vooral 'New dawn fades' en 'She's lost control'). Alleen jammer dat de geluidskwaliteit van dit album niet zo goed is.

adri1982 schreef:
Alleen jammer dat de geluidskwaliteit van dit album niet zo goed is.

Ai... De legendarisch productie van Martin Hannett met een beenveeg gevloerd.

Maar het kan natuurlijk dat je het niet mooi vindt.

avatar van Chameleon Day
Ik verslikte me en moest even goed hoesten...ben nu weer op adem.

Chameleon Day schreef:
Ik verslikte me en moest even goed hoesten...ben nu weer op adem.

Nooit drinken en typen tegelijk, neemt toe naarmate leeftijd stijgt - bekend gegeven onder wavisti: de oudste golven duren ook 't langst.

Onder 30gers zie je trouwens dat het geluid van jongsafaan verpest is: too much crunch affects the ears

dazzler schreef:

Ai... De legendarisch productie van Martin Hannett met een beenveeg gevloerd.

Maar het kan natuurlijk dat je het niet mooi vindt.
Ja, het zijn alle tien goede/mooie nummers die samen een zeer goed album vormen. Overigens ook het debuutalbum van het latere New Order, dat des tijds nog Joy Division heette. Dit album was ook het eerste album van de band en heeft de top 20 van UK-album charts helaas niet gehaald, wat met 'Closer' wel lukte. Ik neem aan dat de band destijds niet veel geld op zak had, en goede geluidsopnames zijn duur. Daarom heel knap van de bandleden dat zij met de matige geluidskwaliteit dit zeer goed album konden maken. De nummers zitten gewoon goed in elkaar.

avatar van Edwynn
My gawd, wat klopt er nu weer niet aan deze productie?

Ik vind dit tamelijk professioneel klinken in elk geval.

adri1982 schreef:

Joh, lees je eens in voordat je weer je toetsenbord laat ratelen en koop vooral eerst een TomTom; je klinkt als een provinciaal die op zoek is naar de klok van de Dom, maar dan in Enkhuizen.

Alle info is te vinden, ook in diverse boeken. Doe jezelf en ons een genoegen en lees je voortaan eerst eens in. Dit album was anno 1979 BESLIST een innovatie op productiegebied. Niet zeuren, gewoon opnieuw draaien, zo lang totdat het pakt.

avatar van luigifort
Jammer id het verhaal over de productie..het is gewoon n goed gemaakte plaat en Martin H is er ten uit en ten treure mee bezig geweest..echt zijn kindje en stijl in die tijd..de plaat was bedoeld zo te klinken..tis geen Avalon van Roxy Music ofzo..ms id zoals Mju zegt het album meer tijd geven..duurde bij mij ook even om joy division helemaal tot me door te laten dringen..

avatar van Premonition
Ik durf zelfs wel te beweren dat Martin Hannett de unieke sfeer op dit album "draagt". Zonder Hannett geen UP. Zijn productie (en arrangementen) geeft de songs dat beetje extra mee, waarmee JD zich destijds onderscheidde. Op Closer vind ik zijn invloed veel kleiner. Op Movement is hij wel weer nadrukkelijk aanwezig.

Premonition schreef:

En op de singles (Transmission, Love Will Tear Us Apart en She's Lost Control bis)
vind ik zijn productie zelfs ronduit storend. Veel te opdringerig en alles dichtsmerend.

Voor de rest helemaal akkoord.

Premonition zonder Hannett hadden Decades, Heart and Soul en ook Atmosphere heel anders geklonken - is mijn stellige overtuiging en da's toch wel een fijn trio

avatar van Fathead
Ah, dat doet me denken aan het gesprek dat ik met iemand had gisteren. Het vierde soloalbum van Peter Gabriel stond op in huize Fathead. Ik - als muzieknerd - begin natuurlijk te oreren over de bijzondere manier van opnemen die Gabriel hanteerde tijdens het maken van dat album (dat gerommel met Fairlight, in elkaar slaan van TV's en dergelijke). Waarop gesprekspartner antwoordt: ja, dat zal wel zo zijn, maar het klinkt vooral erg gedateerd, hol en jarentachtigachtig...

Tja, wie heeft dan gelijk? Tuurlijk klinkt ook Unknown Pleasures gedateerd, niks aan te doen. Maar uit de tijd of niet, de plaat grijpt me bij de strot zoals maar weinig platen dar doen. en da's ook een 'kwaliteit'...

Fathead
"Gedateerd" - da's net zo'n stoplap hier als "invloed". D'r lopen aardig wat muzikale holisten rond die alles in alles horen en het van daaruit ook kunnen verklaren. Dat zijn een soort van muzikale WC-eend-adepten ("wij van wc-eend bevelen wc-eend aan"). Mensen die aan een album uit 1980 (om mijn part 1979) horen dat het een album is uit de 80s, ogv de typische productiekwaliteiten. Als je dan even navraagt hebben ze de grootste moeite om aan te geven waar dat in berust.

Hun eigen uitgangsgpunt nemen ze dan als bewijs. Want waarin verschilt geluid uit de 80s dan van geluid uit de 90s. Wat is dan het verschil tussen het debuut van The Specials bijv en hun tweede - dat die laatste typisch 80s is? wat een borrelnootbreinredenering. Zo gaat zeker voor dit album UP op dat het itt Closer ("typisch 80" zeker) atypisch 1979 is?

Over dit album nog even: kijkend naar de stand van de techniek, destijds, is het buitengewoon knap dat Hannett zo'n album heeft neergezet. Eenieder met ook maar een beetje kennis van de allereerste JD opnamen - An Ideal for Living op Enigma, 1978 en zijn bootleg-broer The Ideal Beginning - beseft dat Hannett een waar mirakel heeft verricht door de band in zo'n korte tijd zo strak op de plaat te slingeren.

En iemand die zich zo uit over Peter Gabriel heeft absoluut de ballen verstand van muziek - imo een typisch geval van een combinatie van "self-fulfilling prophecy" en "wishful thinking". PG is altijd op zich geweest naar perfectionering van het geluid, volkomen decenniumonafhankelijk; weinig artiesten kunnen zo boeiend over geluid vertellen als Gabriel.

Gedateerd - dat zijn wij allemaal alleen de THT-datum verschilt. Wat is er trouwens mis met iets in de tijd kunnen dateren?

avatar van Fathead
Niets, dat beweer ik ook niet. Het is voor mij ook geen negatieve connotatie - sterker nog, alleen het heden op waarde kunnen schatten lijkt me getuigen van eenbeperkt blikveld.

Probeer dan nog maar eens met goed fatsoen naar Bach te luisteren. Of Maarten Luther te lezen...

avatar van dazzler
Een van de meest voorkomende opengetrapte deuren op MusicMeter.

Ik vind het nogal storend dat platen die in de jaren 70 gemaakt zijn, klinken als platen uit de jaren 70.
Waarom kunnen ze niet gewoon klinken als platen uit de jaren 90 of 10 bijvoorbeeld?

Mijn antwoord zou zijn dat platen die niet gedateerd klinken
ook weinig of geen binding hebben met het tijdperk waarin ze gemaakt zijn.
En dan gaat het volgens mij al gauw over muziek die steriel en klef de liefde bezingt.

Tijdloos = niet zelden zielloos. (Tenzij tijdloos betekent, nog niets van zijn zeggingskracht verloren.)

Zo'n zwart witte van Laurel & Hardy doet me vaak harder lachen dat de laatste mop van Teeuwen.

avatar van luigifort
het is wat dat betreft jammer dat ze zo depressief klinken joy division..ze hadden die albums beter kunnen maken na een dagje strand in de zomer

Fathead schreef:

Mijn kritiek en toorn ging uit naar de zwalpspraak van je bezoeker. Overigens kan ik a. nog steeds graag naar Bach luisteren en m.n. de piano/cello-sonates en wordt b. een bepaald werk van Bach, Brandenburger Concerten bijv - tijdsgebonden - in verschillende tempi uitgevoerd. Niet zozeer Luther, maar ook van de Bijbel wordt regelmatig (tijdsgebonden) een hertaling vervaardigd

avatar van Rudi S

Rudi S schreef:

Ja, die in straattaal is vet cool.

Ja echt da bomb en leipe shit

Rudi S schreef:

Ja, die in straattaal is vet cool.

Daarom wordt ie ook net als loempia's gemaakt met rijstpapier

dazzler schreef:

Mijn antwoord zou zijn dat platen die niet gedateerd klinken
ook weinig of geen binding hebben met het tijdperk waarin ze gemaakt zijn.

Mooie gedachte die ik me nog nooit zo gerealiseerd heb!

Mjuman schreef:

Zal ik doen. Op pagina 35 (dat inmiddels ook pag. 36 kan zijn) van de topic 'Closer' van Joy Division kun je overigens ook een toelichting vinden van mij over de twee albums.

avatar van dazzler
Op de muziek van Joy Division ben ik heel zuinig. Ik draai het maar zelden.
Ze zit bij mij veilig achter glas met het opschrift: "Enkel breken in geval van nood."

Joy Division (en New Order) zijn de meest gedraaide bands geweest zijn in mijn studentenjaren. *
Hun muziek zit in mijn systeem gegoten. Ik hoef hun platen niet te draaien om ze op te frissen.

Maar ik draai ze wel als ik in mijn emoties verstrikt geraak. Als medicijn.
Ik tik deze tekst nu in op de tonen van Day of the Lords, een nummer dat ik,
zoals met nog een paar van hun songs, nooit helemaal begrepen of ontmaskerd heb.

Maar enkele lijnen uit het nummer en de manier waarop Curtis het refrein brengt,
vertolken precies wat ik voel bij de bijna dagelijks berichten over de IS wreedheden.

Neen, geen politieke discussies hier. Het gaat me om de kracht van hun muziek.

Oh, I've seen the nights filled with bloodsport in vain,
And the bodies obtained, the bodies obtained, the bodies obtained.

Where will it end? Where will it end?
Where will it end? Where will it end?

En dan snijdt die dunne, ondersteunende synthlijn door merg en been.
Eindigen doet het nummer met een bloedregen van gitaargeluiden.

Misschien uit de context van het nummer gerukt?
Wie de sleutel bezit tot de tekst van Day of the Lords mag altijd reageren.

Maar ik zou het van de daken willen meebrullen bij het nieuws over de zoveelste executie.

* Cocteau Twins en Dead Can Dance staan ongetwijfeld mee in de top 5.

In 95% van de gevallen draai ik Unknown Pleasures als ik alleen ben, laat. 't is me eenmaal overkomen dat ik zonder te kijken de cd-speler weer aanzette, zonder te kijken wat er inzat - en ik had een vriend op bezoek, een met metaalneigingen. De blik (van herkenning) bij de eerste bastonen van Disorder sprak boekdelen - de hang naar metal laat nog ruimte voor Joy Division.

Mooi is dat intense ervaringen delen

avatar van Echo01
Mooi stuk, dazzler. Helemaal met je eens. Ik bezit de zeldzame Japanse Cocy-boxset, maar die open ik meestal een keer in de herfst om dan heel hard, de cds op chronologische volgorde, te draaien in het donker. Gek, ik word vh draaien van JD juist vrolijk. Mijn boosheid of herfstgevoel verdwijnt hierna altijd. 'Closer' werkt bij mij nog beter dan 'Unknown Pleasures'.