Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
Zo circuleert nu ook een foto over het net van een jonge Michael Jackson in een Unknown Pleasures-shirt. Een photoshopje, maar toch wel leuk gedaan. Mediajorge • ?Young Michael Jackson in a Joy Division T-shirt.?... - mediajorge.tumblr.com

herman schreef:

Quite a visionary die Michael, in 72/73 - schat ik zo - al met een t-shirt lopen van een band die in 1979 écht begon met wave(s) te creëren

Cured
Ik vond de hoes op zich altijd wel een blikvanger (zag wel eens vaker dat T-Shirt voorbijkomen, zonder dat ik wist wat het precies voorstelde/of waarvan het was. Het is vast wel één van de 10 bekendste albumhoezen schat ik zo.....(op T-shirts )

avatar van IllumSphere
De kans is groot dat ik binnen enkele dagen de eigenaar ga worden van een originele persing van deze plaat.. Als ik althans dit weekend in Londen geraak.

Cured
Onder voorbehoud....van harte .

avatar van IllumSphere
Ik heb er uiteindelijk toch niet zelf om gegaan, maar gelukkig bestaat er zoiets als een koerierdienst. De plaat klinkt, ondanks de zichtbare gebruiksporen en de licht beschadigde hoes, heel goed. Voor een plaat die tien jaar in een kelder lag, mag ik tevreden zijn.

avatar van Flipman
Is ie zwart of donkerrood? de plaat zelf, bedoel ik?

Mijn plaat is zwart.

avatar van reptile71
Om dat zeker te weten moet je hem tegen een lamp houden, anders kan je het niet zien. Heb je dat gedaan?

Hij is toch wel rond, met groeven en ert zit toch wel een gat in - want je weet het maar nooit met die vinylnewbies

Er zijn er die zelfs hun naald of element eerst slopen

reptile71 schreef:

Dat heb ik gedaan, maar ik zie er niets donkerrood aan. Het is gewoon een zwarte vinyl plaat met de inscriptie 'A Porky Prime Cut'. En dit is de link: Joy Division - Unknown Pleasures (Vinyl, LP, Album) at Discogs

avatar van reptile71
Ok, daaronder zie je bij de notes dat er een donkerrode versie bestaat, maar als je tegen het licht aan niks zag is hij inderdaad zwart. Geloof me: er zijn duizenden mensen (geweest) die zo'n donkerrode versie hadden zonder het ooit te weten.

avatar van jeb777
Bevat een enkele leuk nummer, de rest is allemaal maar zeer middelmatig. Erg eentonig.

avatar van perrospicados
Klopt, ik begrijp dat gemiddelde van 4,25 * van ruim 1200 users ook niet. En die uitgebreide bespiegelingen waarom dit als een essentieel album in de muziekgeschiedenis moet worden beschouwd zal ook wel niet kloppen. Eentonig...................dus...............

jeb777 schreef:

Nee, LEUKE nummers staan hier idd niet op; daarvoor kan je beter bij JD V2 terecht: New Order, maar dat zal je dan wel weer te veel 'electro' of 'dipso' vinden

avatar van L_T_B
Was de LP met een kleinere afbeelding van die ....golven?

Nieuwe hoestoevoeging aangepast.

En een aantal berichten verwijderd.

avatar van sjoerd148
Diepe donkere bassen, kraaiende gitaren in combinatie met de indringende zang van Curtis.
Wat weet JD hier een sfeer te creeren, waar je op z'n minst U tegen zegt.
Indrukwekkend ... dit Unknown Pleasures.

avatar van Telamon
nav het Peter Hook concert van gisteren in de Melkweg de lp er eens bij gepakt, vooral om het geweldige Shadowplay weer eens te draaien.

En na t lezen van bovenstaande posts de plaat tegen het licht gehouden. En in tegenstelling tot andere platen waar je niet doorheen kan kijken, kan het bij deze wel, donker rood.

Op de 'runout' staat dit:
FACT 10-INSIDE! A A PORKY PRIME CUT - STEP
FACT-10-OUTSIDE! B - THIS IS THE WAY A PORKY PRIME CUT

innersleeve heeft ronde hoeken. En hoes is gedrukt door Garrod & Lofthouse Ltd.

Vinyl zelf is nog erg goed. Helaas heeft de hoes wel wat zichtbare vlekken (waterspetters?)
Maar met het Diskid prijsje à fl 5,75 er nog op heb ik vermoedelijk geen slechte aankoop hiermee gedaan begin jaren '90.

avatar van Illmaticly Ill
Laatst een mooie documentaire over Joy Division gezien. Kende helemaal niks van deze band. Dit album beetje door aan het luisteren afgelopen dagen, klinkt lekker zeg!

Heb je Control gezien?
Luister ook naar opvolger Closer, een trager triester geluid, maar ik vind die zelfs nog beter.

avatar van Illmaticly Ill
Ja inderdaad, Control, een film, geen documentaire besef ik me nu, haha.

Ja ik ben zeker benieuwd naar de opvolger van Unknown Pleasures. Alleen wel eerst deze nog een paar keer aandachtig beluisteren.

Deze gaat ook niet vervelen, maar voor Joy Division moet je in de stemming zijn.

avatar van Fathead
Verhoogd naar 5 sterren en een plekje in mijn top-10:

Joy Division is geen mooie muziek, Joy Division is zelfs uiterst lelijke muziek. Maar lelijkheid is ook een kant van het leven zelf. Misantroop christen als ik ben waardeer ik dat zeer. Hopeloosheid, verwarring, tragiek, het zijn allemaal zaken die we allemaal in het leven zo veel mogelijk weg proberen te duwen, maar soms (misschien wel vaak) lukt dat niet. En op deze plaat hoor ik iemand die zichzelf binnenstebuiten zingt. Iemand die zichzelf niet helemaal (of helemaal niet) in de hand heeft. Dat-ie niet binnen de lijntjes kleurt is duidelijk, maar ach, het is toch allemaal zwart...

Een van de weinige albums die mij fysiek beroert.

avatar van Illmaticly Ill
New Dawn Fades, wat een wereldklasse toch dat nummer, blijft me keer op keer erg diep raken...

avatar van Chameleon Day
Vrouw en kinderen in huize CD te bed. Diepe rust. En hij staat weer eens op. En hij komt weer knalhard binnen. Net als toen, voor het eerst, ergens in 1984....Maar het kan ook Rioja liggen.

feeling, feeling, feeling...dat is wat JD is.

Edit:
Mjuman schreef:
..... waar ik bijna iedere keer als ik het album draai nog door geraakt word - nb: ik ben dan meestal alleen, want JD (niets voor mijn lief) draai ik slechts incidenteel met maten en in dat geval wordt er alleen gedronken en gemijmerd.

Precies. Zo'n momentje heb ik nu....maar de Rioja is er bijna doorheen.

avatar van IllumSphere
Unknown Pleasures is één van de weinige platen die me steeds op eender welk moment in mijn leven weet te raken. Van begin tot eind zit ik in de wereld van Ian Curtis en ik kan daar pas uit na de laatste seconde van de plaat. Perfectie gewoon!

Ik speel trouwens al een tijdje met het idee om de hoes te tatoeëren op de onderkant van mijn pols.

avatar van Bardt1980
IllumSphere schreef:

Uit ervaring kan ik je vertellen dat zo'n tatoeage er na verloop van tijd niet mooier op wordt. De lijntjes zitten namelijk erg dicht op elkaar. Dit gaat na verloop van tijd wat uitzetten waardoor de ruimte ertussen dichtloopt. Het is maar een advies

avatar van Rudi S
IllumSphere schreef:

Ik zou hier voor gaan, kun je uit doen als het album minder urgent wordt.
‘Unknown Pleasures’: The Joy Division burka | Dangerous Minds - dangerousminds.net

Bardt1980 schreef:

Ja, daar heb ik al aan gedacht. Misschien moet ik inderdaad maar die burka aanschaffen.