Depeche Mode - Delta Machine (2013)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Welcome to My World (4:55)
  2. Angel (3:57)
  3. Heaven (4:05)
  4. Secret to the End (5:12)
  5. My Little Universe (4:24)
  6. Slow (3:45)
  7. Broken (3:58)
  8. The Child Inside (4:16)
  9. Soft Touch / Raw Nerve (3:27)
  10. Should Be Higher (5:04)
  11. Alone (4:29)
  12. Soothe My Soul (5:22)
  13. Goodbye (5:04)
  14. Long Time Lie * (4:22)
  15. Happens All the Time * (4:20)
  16. Always * (5:07)
  17. All That's Mine * (3:24)
avatar van devel-hunt
E40 schreef:
Ik ook niet , een beetje meer toelichting zou interessant zijn.

Onder het motto van beter laat dan nooit ?, luister naar de akkoorden van het intro en het kwartje valt.

avatar van E40
E40
devel-hunt schreef:

Akkoord

Maar een muzieknummer is natuurlijk wel meer dan de akkoorden.

Daarom doen de twee me nog altijd niet veel aan elkaar denken.

avatar van Alicia
devel-hunt schreef:
Heaven, het doet me sterk denken aan while my guitar gently wheeps, eens?

Eens!

avatar van Hega
Should be higher is echt zo briljant.
Vind trouwens Secret to the end behoorlijk 'in your face'.
Heaven en Angel zijn ook heerlijke songs trouwens.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Hega schreef:
Should be higher is echt zo briljant.

Eens, al overtreft de live versie de studio versie naar mijn mening.

avatar van WesleyX16
FunkStarr schreef:

Exciter vond ik juist nog wel ok. Geen hoogvlieger maar wel meer dan 2 goede tracks vind ik.

Sorry. Ik heb dat album vaak genoeg geprobeerd. Ik vind Exciter echt heel teleurstellend. Alleen Dream On en Dead of night kan ik waarderen.

Dit lange album vind ik van begin tot eind goed. Alleen had Dave wat minder het woord Soul mogen gebruiken. Maar dat boeit me totaal niet. Het zijn gewoon stuk hele goede songs en daar gaat het om.

avatar van pureshores
Dit album is nu toch veel meer gaan prijsgeven. Het valt me nu meer op dat er toch een erg grote scheut gefreak en electronica in zit waar je dat bij eerste beluisteringen minder lijkt op te vallen.
De nummers krijgen ook lekker voldoende ruimte en hoewel het tempo vaak laag ligt irriteert dat niet.

Ik vind My little universe nu 1 van de toptracks, ik luister nu op een andere geluidsinstallatie met betere boxen dus dat zal zeker zijn invloed hebben

avatar van goldendream
Het hoogtepunt van DM beslaat volgens mij de jaren 1986-1988. Ze leveren in die periode hun 2 beste albums af. Verzamelalbums tel ik hier niet mee.

Een aantal songs uit de jaren 1990-1996 evenaren die sterkste jaren. De albums bevatten wel wat mindere nummers, maar daartegenover staan een aantal pareltjes van superhoge kwaliteit.

De beginjaren (1981-1985) zijn iets minder, maar wel heel goed te noemen.

De albums uit de 21ste eeuw blijven goed, maar een song die zich kan meten met pakweg 'Walking in My Shoes' en 'In Your Room' leveren ze niet meer. Het is allemaal ietsje minder.

Net zoals bij 'Playing the Angel' en 'Sounds of the Universe' vind ik ook op 'Delta Machine' geen nummer dat een plaatsje verwerft in mijn DM top 20. Een ontgoocheling is dat niet, want ook al beschouw ik de laatste albums niet als super, ze blijven goed.

Tot slot: de hoezen worden steeds minder mooi. Deze vind ik absoluut niks.

avatar van goldendream
Nog nieuwe luisterbeurten gegeven aan 'Playing the Angel', 'Sounds of the Universe' en 'Delta Machine'. Veel is de mening niet veranderd. Het beste kwam ervoor, maar de kwaliteit blijft meer dan degelijk. Als ik een persoonlijke top 20 van DM-nummers zou maken, zou 'Precious' in overweging genomen worden. Alle andere nummers passen niet in die top, maar een aantal nummers kunnen wel in de top 50 belanden.
Dat de hoogste kwaliteit niet meer gehaald wordt, lijkt me trouwens normaal. Het geldt ook voor de latere albums van o.a. The Cure, Echo & The Bunnymen, OMD, Leonard Cohen, Elton John en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zowat alle kwaliteit verliezen zoals U2 doen ze gelukkig niet. En als een nummer van West, Stromae, Clouseau of andere hitparadebrol op de radio gespeeld wordt, wil je DM 10 sterren op 5 geven.

Voor mij een van de onverwachte hoogtepunten uit het oeuvre van Depeche Mode. Donker en experimenteel, maar toch melodieus. Ik vind letterlijk alle nummers op dit album top.